Auteur Topic: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan  (gelezen 484 keer)

Offline watersource

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 21
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 32
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2021, 16:51:49 »
Dank voor het in een txt bestand toevoegen, ik was me niet bewust dat dit een betere manier op dit forum is.
Deelde je mijn analyse dat er niet iets is te vinden wat het niet meer kunnen benaderen verklaart? Ik heb de andere bestanden proberen te unzippen, maar die waren allen van gisteren en de drie bestanden die ik had wilden niet uitpakken. Maar op basis van de bestanddatum denk ik dat er alleen informatie van gisteren in zit.

Is dan de eindconclusie dat de reden niet te achterhalen is of is er toch nog een andere manier om dit te analyseren?

Mijn dank is groot.

Mvg.,
René
Synoglogy: DS418j
HDDs: 2x ST10000VN0008
          2x ST10000VN0004

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1054
  • -Ontvangen: 6227
  • Berichten: 36.981
  • Synology is awesome.
    • Synology Support
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2021, 17:00:33 »
Citaat
Deelde je mijn analyse dat er niet iets is te vinden wat het niet meer kunnen benaderen verklaart?
Dat heb ik in reactie #8 aangegeven maar wel gericht op de vraag: "waarom netwerkverbinding verloren is gegaan".

Citaat
denk ik dat er alleen informatie van gisteren in zit.
Nee, een bestaand dmesg.NR.xz wordt ook aangevuld, dus gewoon unzippen en kijken.


CS406     DSM 2.0-0731       [ARCHIEF OPSLAG]
DS107+    DSM 3.1-1639       [ARCHIEF OPSLAG]
DS107+    DSM 3.1-1639       [ARCHIEF OPSLAG]
DS508     DSM 4.0-2265       [ARCHIEF OPSLAG]
DS111     DSM 6.1.7-15284-3  [ARCHIEF OPSLAG]
DS411slim DSM 6.2.3-25426-2  [SPEELTJE]
DS411+II  DSM 6.2.3-25426-3  [BACKUP]
DS413J    DSM 6.2.3-25426-2  [Surveillance]
DS716+II  DSM 6.2.3-25426-3  [TEST]
-----VMM  DSM 7.0-41222      [BETA]
DS918+    DSM 6.2.3-25426-3  [PROD]
RT2600ac  SRM 1.2.4-8081-2   [PROD]
MR2200ac  SRM 1.2.4-8081-2   [PROD]

Offline watersource

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 21
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 32
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2021, 17:06:54 »
Met wat ik zo denk te zien uit die meldingen probeert de topic starter via een DDNS-domein met zijn NAS contact te leggen.
Als om een of andere reden er een probleem ligt via die "omweg" connectie (via die DDNS-server), kun je er op die wijze dus niet in.

Gebruik binnen je thuis netwerk dan beter het LAN IP-adres van de NAS zelf.
Ben je niet afhankelijk van (tijdelijke) verbrekingen storingen extern.

Of de NAS een juiste connectie heeft met het LAN sub-net,
kun je terugzien in gegevens van aangesloten apparaten in de menu's van een router.
Of daar verbrekingen in zijn geweest, zou je dan mogelijk beter kunnen terugkijken in de loggegevens van de router.

Hallo Babylonia, dank voor het meedenken. Ik heb zowel direct connect proberen te leggen als dat ik het via DDNS geprobeerd heb. Beide methodes waren jammer genoeg niet mogelijk in de periode tussen 30/1 en gistermorgen (toen ik de nas herstart had na het herplaatsen van de HDDs).
De nas was ook niet online te zien in de router, daar stond hij als een van de offline apparaten. Ik helaas in de app voor de router helaas geen loggegevens kunnen achterhalen over het wel of niet connectie verliezen van apparaten.
Synoglogy: DS418j
HDDs: 2x ST10000VN0008
          2x ST10000VN0004

Offline watersource

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 21
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 32
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2021, 17:12:19 »
Nee, een bestaand dmesg.NR.xz wordt ook aangevuld, dus gewoon unzippen en kijken.
Ik heb het bestand dmesg.1.xz hernoemd naar dmesg.1.zip (en hetzelfde voor 2 en 3) maar krijg vervolgens de melding dat het geen geldig zip bestand is. Wat kan hiervoor de reden zijn?
Synoglogy: DS418j
HDDs: 2x ST10000VN0008
          2x ST10000VN0004

Offline watersource

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 21
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 32
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2021, 17:27:37 »
Ik zie wel een probleem met mail versturen? Gebruik je GMail? Eventueel moet je de GMail settings herbevestigen, vanwege een aanpassing van alweer een jaar geleden. Maar als de meldingen wel gewoon aankomen is dit een 'eenmalige' fout die gelogd wordt. Staat in elk geval los van het aanmelden.
Dit is wellicht off-topic voor dit onderwerp, maar ik zag die foutmeldingen over de mail ook voorbij komen. Ik was me niet bewust van de noodzaak voor het herbevestigen van Gmail, maar op het moment dat ik Gmail als provider wil herbevestigen krijg ik een 404 melding en als ik de email instelling wil bewaren krijg ik de 401 error die ook in de log staat. Hoe kan ik hier het beste op acteren?
Synoglogy: DS418j
HDDs: 2x ST10000VN0008
          2x ST10000VN0004

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 370
  • -Ontvangen: 907
  • Berichten: 5.322
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2021, 17:57:21 »
Ik heb het bestand dmesg.1.xz hernoemd naar dmesg.1.zip (en hetzelfde voor 2 en 3) maar krijg vervolgens de melding dat het geen geldig zip bestand is. Wat kan hiervoor de reden zijn?

Vraag me ook af of NAS logfiles wel ZIP-bestanden zijn?  --->  men kan ze bijv. in een excel csv bestand wegschrijven / exporteren.


Mogelijke oplossing m.b.t. geen connectie met een NAS.

Herstarten van een NAS, is altijd een eerste actie om te proberen, als je er geen connectie mee kunt krijgen.
(Door bijv. een niet vast IP-adres, en mogelijk nog een lease van een oud IP-adres vanuit DHCP, kan men zoiets herstellen).

Wil je dat netjes herstarten (met een keurige afsluitprocedure), zonder te hoeven inloggen.
= paar seconden vasthouden van de powerknop, totdat je een piep hoort,
   daarmee wordt een NAS netjes met een afsluitprocedure afgesloten en uitgezet.

Daarna weer opstarten.  Krijgt een NAS een nieuwe IP-lease etc.
Vermeende netwerk problemen zijn erna meestal gecorrigeerd.
DS213j   2x 3TB WD Red            -  DSM 5.0  -  Ubee EVW3210 + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  RT1900ac + MR2200acRT2600ac
DS218+  2x 3TB WD Red            -  DSM 6.2  -  DrayTek 2960.....
NVDIA Shield TV Pro (2019) als mediaspeler.....

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 138
  • -Ontvangen: 2074
  • Berichten: 13.566
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2021, 17:59:27 »
Ik weet alleen dat GMail de api aangepast heeft om toegang tot hun mail te krijgen. Synology heeft deze nieuw api ingebouwd en daardoor zijn de oude instellingen niet meer werkend. Mail moet je opnieuw instellen, maar herbevestigen was genoeg. Je krijgt dan geloof ik een nieuw activatie mailtje van Google waarin je bevestigd dat de nas een vertrouwd apparaat is. (Dit is nodig omdat die api de nas ook toegang tot je gmail adresboek geeft.)

Maar ik kan me alleen niet voorstellen dat je al een jaar niet merkt dat de meldingen niet werken. De fout kan ook iets anders zijn.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 138
  • -Ontvangen: 2074
  • Berichten: 13.566
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #22 Gepost op: 19 februari 2021, 18:05:55 »
Daarna weer opstarten.  Krijgt een NAS een nieuwe IP-lease etc.
Vermeende netwerk problemen zijn erna meestal gecorrigeerd.

Ja, maar dan weet je nog niet de oorzaak om dit in toekomst te vermijden.  ;)

De .xz files zijn in een minder courant compressie formaat (Lempel–Ziv–Markov chain algorithm). De default unzipper op de mac kan er ook niets mee. Ik gebruik het programma "The Unarchiver"
Het formaat wordt ook ondersteunt door het 7z programma (7-Zip) dat sinds een paar jaar op de nas staat. Via de commandline op de nas is het dan ook uit te pakken.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1054
  • -Ontvangen: 6227
  • Berichten: 36.981
  • Synology is awesome.
    • Synology Support
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2021, 18:14:37 »
Ik heb ze idd altijd kunnen unzippen met 7-Zip.


CS406     DSM 2.0-0731       [ARCHIEF OPSLAG]
DS107+    DSM 3.1-1639       [ARCHIEF OPSLAG]
DS107+    DSM 3.1-1639       [ARCHIEF OPSLAG]
DS508     DSM 4.0-2265       [ARCHIEF OPSLAG]
DS111     DSM 6.1.7-15284-3  [ARCHIEF OPSLAG]
DS411slim DSM 6.2.3-25426-2  [SPEELTJE]
DS411+II  DSM 6.2.3-25426-3  [BACKUP]
DS413J    DSM 6.2.3-25426-2  [Surveillance]
DS716+II  DSM 6.2.3-25426-3  [TEST]
-----VMM  DSM 7.0-41222      [BETA]
DS918+    DSM 6.2.3-25426-3  [PROD]
RT2600ac  SRM 1.2.4-8081-2   [PROD]
MR2200ac  SRM 1.2.4-8081-2   [PROD]

Offline watersource

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 21
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 32
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #24 Gepost op: 22 februari 2021, 10:00:11 »
Daarna weer opstarten.  Krijgt een NAS een nieuwe IP-lease etc.
Vermeende netwerk problemen zijn erna meestal gecorrigeerd.

Ja, maar dan weet je nog niet de oorzaak om dit in toekomst te vermijden.  ;)

Het formaat wordt ook ondersteunt door het 7z programma (7-Zip) dat sinds een paar jaar op de nas staat. Via de commandline op de nas is het dan ook uit te pakken.
Ik heb de bestanden met 7-zip uit kunnen pakken, in de drie bestanden gaan de logs terug tot 2014 (toen had ik deze nas nog niet, maar blijkbaar worden logs van de vorige nas meegenomen).
Jammer genoeg springt de log van 24 december 2020 naar 16 februari 2021, het moment dat de nas weer gereboot wordt. Daartussen is niet iets in de log te vinden. Als ik de log goed lees is 24 december ook een moment geweest dat de nas herstart werd, maar ik heb dit deel van de log apart bijgevoegd (van 24 dec 2020).
Synoglogy: DS418j
HDDs: 2x ST10000VN0008
          2x ST10000VN0004

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1054
  • -Ontvangen: 6227
  • Berichten: 36.981
  • Synology is awesome.
    • Synology Support
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #25 Gepost op: 22 februari 2021, 11:20:54 »
Even de puntjes op de i zetten, v.w.b. wanneer die gebeurtenis was:
Nu ben ik nog erg benieuwd waarom vorige week opeens, tijdens een bestandsoverdracht vanaf een pc (verbonden met kabel), de verbinding met de nas verloren is gegaan.
Dat was niet vorige week, maar op 2 februari, dus er moet gekeken worden naar die datum.

M.a.w. de messages file klopt niet, die is van januari, kom ik net achter ::)
En aan de dmesg hebben we idd ook niet veel aan (dec 24 en feb 16).

Wat ik zou kunnen doen:
- Niet meer verder zoeken en het erbij laten.
- Of een Ticket inleggen, je verhaal doen en de debug.dat toevoegen.


CS406     DSM 2.0-0731       [ARCHIEF OPSLAG]
DS107+    DSM 3.1-1639       [ARCHIEF OPSLAG]
DS107+    DSM 3.1-1639       [ARCHIEF OPSLAG]
DS508     DSM 4.0-2265       [ARCHIEF OPSLAG]
DS111     DSM 6.1.7-15284-3  [ARCHIEF OPSLAG]
DS411slim DSM 6.2.3-25426-2  [SPEELTJE]
DS411+II  DSM 6.2.3-25426-3  [BACKUP]
DS413J    DSM 6.2.3-25426-2  [Surveillance]
DS716+II  DSM 6.2.3-25426-3  [TEST]
-----VMM  DSM 7.0-41222      [BETA]
DS918+    DSM 6.2.3-25426-3  [PROD]
RT2600ac  SRM 1.2.4-8081-2   [PROD]
MR2200ac  SRM 1.2.4-8081-2   [PROD]

Offline watersource

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 21
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 32
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #26 Gepost op: 22 februari 2021, 13:05:21 »
Even de puntjes op de i zetten, v.w.b. wanneer die gebeurtenis was:
Nu ben ik nog erg benieuwd waarom vorige week opeens, tijdens een bestandsoverdracht vanaf een pc (verbonden met kabel), de verbinding met de nas verloren is gegaan.
Dat was niet vorige week, maar op 2 februari, dus er moet gekeken worden naar die datum.

Je hebt gelijk, de outage was niet vorige week op moment van schrijven maar al 31 januari. Vandaar ook de log die ik tot die datum had meegestuurd. De eerste log daarna was van 16 februari met het opstarten van de nas. Dit leek me niet relevant om mee te sturen.

Citaat
En aan de dmesg hebben we idd ook niet veel aan (dec 24 en feb 16).

Duidelijk verhaal  :).

Citaat
Wat ik zou kunnen doen:
- Niet meer verder zoeken en het erbij laten.
- Of een Ticket inleggen, je verhaal doen en de debug.dat toevoegen.

Dank voor al je hulp hierbij. Jammer dat hier niet hier te vinden is, maar soms is het goed om die conclusie dan ook te trekken.
Synoglogy: DS418j
HDDs: 2x ST10000VN0008
          2x ST10000VN0004


 

Vervolg op oud topic Automatisch verwijderen bestand (d.d. 26-04-2014)

Gestart door 53Starter91Board The lounge

Reacties: 3
Gelezen: 928
Laatste bericht 22 april 2017, 19:34:57
door 53Starter91
Website benadering lukt niet (VERVOLG)

Gestart door StrikkyBoard Web Station

Reacties: 10
Gelezen: 3889
Laatste bericht 01 januari 2011, 14:58:43
door grafcom
VERPLAATST: Vervolg op oud topic Automatisch verwijderen bestand (d.d. 26-04-2014)

Gestart door BirdyBoard NAS hardware vragen

Reacties: 0
Gelezen: 629
Laatste bericht 19 april 2017, 08:23:17
door Birdy
VERVOLG:DS209j instellingen DMZ(airport extreme)

Gestart door iphonefan123Board NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 1118
Laatste bericht 11 maart 2011, 12:19:17
door iphonefan123
Initiële backup lokaal, vervolg over internet

Gestart door PNCBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 1
Gelezen: 1702
Laatste bericht 27 september 2010, 12:12:03
door Björn