Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: Soze op 09 februari 2022, 17:01:19
-
Hallo allemaal,
Onder netwerkinterface -> beheren ->Servicevolgorde heb ik 2x een VPN verbinding erin staan (zie screenshot bijlage). Dit terwijl ik maar 1x een VPN heb aangemaakt. Nu geeft dit een conflict als de volgorde niet klopt. VPN connect dan niet meer.
Ik heb wel al eens andere vpn verbindingen aangemaakt en later verwijderd. Ik denk dat in de servicevolgorde een VPN verbinding is blijven steken die er niet thuis hoort.
Mijn vraag:
Hoe verwijder ik een VPN verbinding in de servicevolgorde?
-
Zitten er geen opties in die 3 streepjes?
-
Nee helaas niet daar kun je alleen de volgorde mee drag en droppen
-
Ik vermoed verkeerde instellingen aan de kant van de VPN-server?
Een gateway voor een VPN-connectie in een IP-bereik van wat doorgaans reeds wordt gebruikt voor de standaard LAN router IP sub-net bereiken,
gaat beslist conflicten opleveren als dit soort standaard IP bereiken ook wordt ingezet als virtueel VPN IP-bereik.
Om conflicten uit te sluiten worden voor VPN juist andere sub-netten gebruikt in het:
- 172.16.0.0 – 172.31.255.255 bereik
- 10.0.0.0 – 10.255.255.255 bereik
Heb je ook mogelijkheden om die VPN-gateway van "RouterHelmond" aan te passen??
Het zou me niet verbazen als daar zowel voor het normale LAN netwerk, alsook het VPN virtuele netwerk, dezelfde reeks wordt gebruikt.
(Zelf maak je waarschijnlijk gebruik van een Ziggo connectie).
-
@Babylonia even ter verduidelijking:
Thuis 192.168.178.* (standaard ziggo router ip adres)
Kantoor 192.168.1.*
Als ik de connectie verbreek van kantoor dan verdwijnt er één ip 192.168.1.1 uit de servicevolgorde lijst. Echter blijft er ook eentje in staan terwijl er geen VPN verbinding actief is. Dit is waarschijnlijk een oude vpn connectie die ik eerder heb verwijderd maar dus niet uit de servicevolgorde lijst verwijderd is. Dit geeft conflicten tijdens het opnieuw connecten als de vpn verbinding verbroken is en opnieuw connect.
Dan moet ik handmatig die volgorde veranderen en dan kan ik wel weer connecten. Doel voor nu is even om die tweede 192.168.1.1 eruit te krijgen.
Je hebt denk wel gelijk betreft die vpn op andere subs te zetten maar dat is voor nu helaas geen optie.
-
Maar ondanks je het tweede verkeerde VPN Gateway IP-adres nu uit die lijst probeert te krijgen.
Zolang je op VPN-server niveau (op kantoor) die instellingen niet corrigeert, zal die fout naar ik vermoed telkens weer opnieuw terugkomen.
Corrigeren van dat tweede verkeerde VPN Gateway IP-adres uit die Servicevolgorde lijst.
Verwijder eens de complete "RouterHelmond" profiel ingave. Daarna nog eens de NAS opnieuw opstarten.
Wat levert dat op? Mogelijk is het dan wel uit die Servicevolgorde lijst verdwenen?
Daarna zou je weer een nieuw VPN-profiel kunnen aanmaken. Echter pas als je eerst op VPN server-niveau die fout hebt gecorrigeerd.