Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: wgerber op 04 november 2024, 20:23:01
-
Sinds een paar dagen heb ik een Odido klik en klaar internet met Zyxel modem. Werkt prima. Snelheid een stuk hoger en alles leek goed te werken.
Maar het viel me op dat mijn Nas (DS220+) steeds de verbinding verloor met het netwerk. En dat is nog steeds zo.
Als ik de NAS rechtstreeks aan de PC hang dan werkt alles prima. En via wifi (tablet naar ip van NAS) werkt het ook prima.
Maar als ik de NAs bekabeld aan de switch hang dan gaat het mis. Ik heb ook al diverse andere switches gebruikt maar niets lijkt te helpen. Zelfs de Nas rechtsreeks aan de Zyxel router gehangen maar het probleem blijft. Router gereset maar probleem blijft.
Via Synology Webassistant wordt de Nas ook niet gevonden. Nas gereset... probleem blijft. Maar als ik een ping doe naar het ip adres dan krijg ik gewoon packages terug.
Wat kan het probleem hier zijn? :S
-
Als algemene informatie m.b.t. connecties in een netwerk.
Bij "draadloze" connecties (WiFi) worden "andere" IP-adressen (en apparaat MAC adressen) gebruikt dan bij "bekabelde" verbindingen.
Ik vermoed dat je via bekabeld / ethernet verbinding van "dezelfde PC" teveel "verkeerde" inlogpogingen hebt gehad,
waardoor het IP-adres van de "bekabelde" verbinding is geblokkeerd. Inlog via een andere apparaat (of via WiFi), is dan geen probleem.
Kijk bij de beveiliging opties van je NAS = menu: Beveiliging ---> Beveiliging
Of automatisch blokkeren is ingeschakeld.
Dan verder naar onderen de knop "Lijst toestaan/blokkeren".
Dan kijken of het IP-adres van je PC is geblokkeerd, en "Verwijderen"
-
Dank voor je antwoord.
Maar dat is hier niet het geval. Er is geen enkele verbinding geblokkeerd.
Zoals gezegd, ik kan af en toe wel bij de Nas komen maar dan verliest die zijn verbinding terwijl ik aan het werk ben met programma’s opende Nas.
Ik kan dus (als ik verbinding krijg) ook gewoon inloggen. Ik typ geen foute wachtwoorden in af wat dan ook.
Groet Werner
-
Misschien iets met IPv6, als dat nieuw erbij komt bij Obido.
-
Of gewoon "brakke" rotzooi kabels.
Voor meer informatie:
https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/moeilijk-traag-verbinden-nas-via-br-speler/msg300494/#msg300494
https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/moeilijk-traag-verbinden-nas-via-br-speler/msg300528/#msg300528
-
@Babylonia Dat is toch wel jouw stokpaardje ;)
Natuurlijk, het kan aan de bekabeling liggen, maar daar is natuurlijk niet altijd sprake van.... ::)
-
Nee, inderdaad "niet altijd" - in jou geval niet, maar in dit geval bij een andere gebruiker bij diens onderwerp wellicht WEL ?
En "stokpaardje" is het niet.
Slechte kabels is gewoon een van de meest voorkomende netwerk problemen in het algemeen, wat niet door gebruikers onder ogen wordt gezien.
Zelfs vaak wordt ontkend, dat daar problemen in zouden kunnen zijn. CAT zus en CAT zo. Wat in de meeste gevallen "loze" opschriften zijn.
Met name leest men dat soort berichten op fora bij providers zelf (bij mensen die geen NAS gebruiken, maar andere apparatuur),
Berichten op fora staan er vol mee. AL JAREN.
En waarom komt het zoveel voor?
Omdat de meeste kabels die überhaupt worden verkocht, gewoon goedkope Chinese rotzooi is. Daar zijn gewoon statistieken van.
Nota bene van de kabel verkopers zelf, die aangeven dat de meeste mensen voor "zo goedkoop mogelijk" gaan. En niet voor kwaliteit.
-
Gezien het verhaal vind ik het niet logisch dat het aan de kabels ligt.
A) Via wifi zijn er geen problemen. Dus de bekabeling tussen het accesspoint en de nas is ok
B) Er is een stabiele internet verbinding. Dus ook de bekabeling tussen PC/Laptop en router is ok.
Normaal gesproken zou de verbinding PC/Laptop aan de nas over deze kabels uit A+B moeten lopen en zou ik hardware juist uitsluiten. (Dat was in elk geval mijn eerste conclusie bij het lezen van het probleem)
-
Probleem gevonden. Het programma Portmaster zorgde ervoor dat de verbinding steeds verbroken werd. Vraag me niet waarom, ik had het programma alleen maar geïnstalleerd om te kunnen monitoren maar hij blokkeerde dus blijkbaar ook mijn Nas.
Dus geen brakke kabels (alhoewel je mij nu wel na laat denken of mijn kabels wel goed genoeg zijn :geek:)
Geen ip6 issues.
Dank voor het mee- en nadenken.
-
Mooi dat het probleem is gevonden.
(Overigens beredenering van @Briolet klopt niet. Er wordt helemaal niet gesproken over een "bekabeld Access Point".
Kan evengoed de WiFi van de standaard ZyXEL router zelf zijn die wordt ingezet. Evenmin een "bekabelde" PC/laptop met de router? ).