Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: eddepet57 op 12 februari 2018, 12:49:05
-
Hallo,
Om mij onduidelijke redenen kan ik niet meer op de pc in de Diskstation (vroeger zag ik daar de mappen die ook op de NAS staan en kon bestanden naar de mappen in de NAS kopieren....
Wanneer ik nu dubbelklik in mijn windows10 pc op diskstation onder NETWERK krijg ik de melding
Netwerkfout
Geen toegang tot \\DISKSTATION
controleer de spelling van de naam
Wie weet wat te doehn alsjeblieft.
gr
Eddepet
-
Ik ga er van uit dat je de naam van je Nas niet hebt gewijzigd en er niks mis is met je LAN. Maak eens een snelkoppeling aan op het bureaublad (rechtermuisknop - nieuw- snelkoppeling). Bij 'geef de locatie van het item op' typ je dan de naam van je Nas, meteen voorafgegaan door \\. Dus bvb: \\DISKSTATION of \\192.168.X.XXX (IP adres van je nas). Mogelijk moet je hier opnieuw naam en paswoord ingeven. In veel gevallen zie je dan je NAS terug via Windows verkenner. Suc6
-
Dank voor je bericht.....windows geeft aan: kan de lokatie niet vinden
Het is lastig
gr
E.
-
Wat heb je precies ingegeven in "Locatie" ?
Probeer het eerst eens met het IP-adres van de NAS: \\het ip adres van de NAS
-
tip; kijk zeker verder op het forum want dit item is al heel dikwijls aan bod gekomen in allerlei varianten.
Heeft de Nas een vast IP adres? Zo neen, dan heeft hij mogelijk hij een ander IP adres gekregen van je router. Check 'ns of je hem vind via de browser? Je kan hem ook zoeken met de Synology Assistent.
-
Ik heb een vast ip adres ik kan gewoon in een webbrowser in de Synolgy komn en mijn mappen inzien.
Wanneer ik in windows(10) verkenner op het netwerk icoontje klik zie ik DISKSTATION er bij staan. (vroeger dubbelklikte ik er op en dan zag ik de gedeelde mappen en kon ik bestanden heen en weer kopieren.
Wanneer ik nu dubbelklik krijg ik een netwerkfout en iets over de naam van de Synology die niet klopt (zie boven)
Synology webassistent vindt de Synolgy ook in het netwerk en ik kan dan ook verbinden......
Wat het nou is ?? Firewall misschien ??? (ik heb niks veranderd) zou het met extern bureaublad te maken kunnen hebben ?? Ik log wel eens met mijn laptop vauit een andere kamer in mijn PC in.....dan doen mijn printers in het netwerk het niet meer....
vreemd
-
Misschien ligt hier (https://www.synology-forum.nl/windows/windows-10-(verkenner)-vind-nas-niet-(0x80070035)/msg230312/#msg230312) de oplossing ?
-
Tip van Birdy al geprobeerd(dus je NAS benaderen met \\ipadres NAS )?
Als dat niet lukt: Kan je de NAS wel op datzelfde IPadres 'pingen' ?
Peter
-
"Bij het pingen van het ip adres 4 x request time out
-
Dat is niet best, bij een "normale" ping opdracht, worden er 4 pings uitgevoerd dus, 100% failed.
Dus, je hebt een netwerk probleem, kan bekabeling, router, switch(es) enzovoort.
Echter, het kan ook de NAS zelf zijn of toch een fout ping IP-Adres maar goed, om dit uit te sluiten, zou je de NAS direct aan je PC kunnen hangen met een betrouwbare UTP kabel.
Hierbij is wel van het belang dat, de PC en de NAS een vast IP-adres hebben, dan nog eens testen.
-
Aanvullend wil ik toch nog even wat kwijt.
Ik begrijp dat je de NAS wel gewoon kunt bereiken in je Internet Browser dus, ik zou denken dat je naar het verkeerde IP-adres pingt.
Vragen:
Wat is het IP-adres van je NAS.
Wat is het IP-adres van je Windows 10 PC.
-
pc 192.168.1.212
nas 192.168.1.121
nu ben ik zover dat de pc na een herstart vraagt om de gebruikersnaam en het wachtwoord van de diskstation en ik een paar keer de correcte gegevens heb ingevuld en er van windoes de foutcode 384 komt ....dus het zou niet kloppen....
Ik ben uitgelogd en ingelogd met de juiste gebruikersnaam en het juiste wachtwoord van de Synology en dat is goed / werkt !
-
"Bij het pingen van het ip adres 4 x request time out
Hoe kan het nou waar zijn als, 192.168.1.212 (PC) pingt naar 192.168.1.121 (NAS) je 4x een time out krijgt ?
Maar goed, het is opgelost ?
-
Dat is mijn vraag inderdaad ook.
4x request time out betekent simpelweg dat de NAS helemaal geen antwoord geeft(de PC deze dus niet kan zien).
Peter
-
- ik vind de Synology via de webbrowser en kan met gebruikmaking van gebruikersnaam en wachtwoord "in" de Nas
- Synolgy assistent vindt de Synology maar wanneer ik wil verbinden krijg ik: Verificatie mislukt (Foutcode : 384)
- in Windows (10) verkenner zie ik bij netwerk mijn Synology niet meer !!
-
wanneer ik alleen het ip adres van de nas in de webbrowser intype krijg een foutcode.....echter wanneer ik het ip adres intype en dan:5001 kom ik in de nas.....;o)
-
Kijk hier eens, gelijkaardig probleem: error code 384 (https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=139675)
btw: poort 5001 is https (in te stellen via 'configuratiescherm/dsm-instellingen'
-
synology support:
Please try to clear SMB cache at Control Panel > File Service > SMB/AFP/NFS > SMB Advance Settings. dit lukte
Then, delete all current SMB connections on the client PC by running net use * /delete /y in Windows command line, and reconnect to the shared folder. This is to ensure no one is connecting from the same PC to the NAS under a different name. niets aanwezig
tja en of ik dit moet doen weet ik niet gaat boeven mijn pet
If above does not help, please try the follow steps:
1. Please go to Control Panel > File Services > SMB/AFP/NFS tab > SMB section > Advanced tab Tick "Enable Local Master Browser".
Note1: This will enable the guest account of NAS.
Note2: Try to "Turn off network discovery" on the Windows PC. Save it and then turn it on again via Network and Sharing Center > Change Advanced Sharing Settings to clear the Windows cache.
2. Make sure the NAS and the PC are in the same Workgroup or Domain.
3. Make sure Windows PC already enables NetBIOS: http://ecross.mvps.org/howto/enable-netbios-over-tcp-ip-with-windows.htm
4. Test with \\IP in Windows Explorer. For example, \\192.168.1.104.
5. Directly connect the NAS and the PC with an ethernet cable (to rule out network problem).
6. Disable firewall on NAS and PC.
-
wat staat hier nou eigenlijk als oplossing ?? https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=139675
switch windows parts on or off
Support for SMB 1.0 / cifs for file sharing - enable
-
Ik vermoed dat je moet nagaan in DSM of;
1) windows netwerkdetectie ingeschakeld is (configuratiescherm/geavanceerd/ssdp/windows detectie inschakelen)
2) smb ingeschakeld is (configuratiescherm/smb/smb service inschakelen
-
ik heb advanced ip[ scanner gebruikt en kan de nas met mappen structuur in windows verkenner vastpinnen. Mooi.
zou je zeggen. Echter wanneer ik een bestand naar een map op de NAS wil kopieren (dubbelklik) krig ik een venster met gebruikersnaam en wacht woord....ook mooi
echter wanneer ik de credentials intype kloppen die gegevens niet......mmmmm dat zijn dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als wanneer ik via de webbrowser inlog neem ik aan
Overigens ziet ik in windows verkenner de NAS niet meer ik heb de thuisgroep-functie en bijbehorende bestandsdelen in windows 10 ingesteld....kan het zijn dat de nas niet in de thuisgroep zit ?? Hoe doe ik dat ??
Ook las ik in windows 10 iets over SMB2 beveiliging (wat niet op windows zit/of de NAS)
graag jullie hulp.
E
-
Ook ik heb deze foutcode gehad en kon Mapstation niet meer gebruiken. Ik was te makkelijk in mijn conclusie dat het aan Windows 10 lag, want Microsoft had SMB 1.0 verwijderd.
Dagen van alles geprobeerd, tot ik ontdekte dat de DSM update naar 6.2 niet gelukt was.
Dan maar handmatig een update installeren, dacht ik. Helaas herhaalde pogingen mislukte allemaal. Pas nadat een backup gemaakt had op externe schijven en een compleet nieuwe installatie had uitgevoerd, dit maal met 6.2, werkte alles weer als voorheen.
Advies, lees eerst de gebruiksaanwijzing en zorg dat echt de laatste versie op de NAS staat.
-
Het blijkt een bekend probleem te zijn dat de NAS-schijf in de Verkenner van Windows 10 na een nieuwe installatie niet meer te zien is als map. Dit heeft inderdaad te maken met gedeelde mappen. Door een instelling aan te passen in Windows-onderdelen wordt dit probleem opgelost.
Ga via Home zoeken naar "Configuratiescherm"
Ga naar "Programma's en onderdelen"
Ga naar "Windows-onderdelen in- of uitschakelen"
Ga naar "Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden"
Vink 2 vakjes aan:
- SMB 1.0/CIFS automatisch verwijderen
- SMB 1.0/CIFS-client
--> NIET de 3e SMB 1.0/CIFS-server! Bij mij resulteerde dit meermalen de bekende blue-screen.
-
Je kan ook in de NAS instellen, dat hij het SMB1-protocol (wat als onveilig wordt beschouwd en daarom door Microsoft werd uitgeschakeld), niet meer gebruikt. Intussen meerdere draadjes hierover op dit forum...
-
Ja, SMB 1.0 weer inschakelen is een heel slecht advies.
Beter kun je gewoon de juiste service op de NAS aanzetten, zoals hier ergens wel te vinden is.
PC even rebooten en in de verkenner adresbalk \\diskstation of \\jouwnasnaam typen en dan enter.
Heeft hij hem gevonden dan aan snelle toegang vastmaken, dan spring je de volgende keer er direct naar toe.