Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: PatrickSt91 op 29 mei 2020, 09:14:32
-
Goedemorgen,
Ik heb op het forum gezocht naar een oplossing maar kon niks vinden.
Ik heb een DS118 en sinds kort draait daar DSM 6.2.3-25426 op.
Echter na deze update werkt WOL via VPN niet meer, als ik thuis op m'n WiFi zit en via DS Finder een WOL command stuur dan start de NAS keurig op.
Als ik via VPN connected ben en dan via DS Finder een WOL command stuur dan doet m'n NAS niks.
Iemand enig idee?
Alvast bedankt,
Patrick
-
Maar m.b.t. tot die VPN is me het een en ander niet duidelijk.
Bedoel je daarmee dat je vanaf een externe locatie met thuis dan een VPN-connectie hebt?
Als die VPN-server thuis op je NAS DS118 draait, heb je dat WOL niet nodig, want de NAS is dan al actief.
Als je op de NAS een VPN-client hebt ingesteld voor connectie bijv. naar een commerciële VPN-server.
Ook dan heb je dat WOL niet nodig, want de NAS is dan ook al actief.
Dus graag een betere uitleg naar welke richting je de VPN-connectie bedoelt, vanaf welke locatie e.d.
-
Inderdaad vanaf een externe locatie een VPN verbinding naar huis.
ik heb openVPN draaien op mijn router.
Ik maak met mijn telefoon een connectie via openVPN naar mijn huis netwerk, vervolgens open ik de DS Finder app en klik op WOL.
Eerder werkte dit, maar sinds de DSM update werkt dit ineens niet meer, maar ik kom er niet achter wat er nou fout gaat.
Als ik de VPN actief heb kan ik zonder problemen bij m'n raspberry PI komen dus aan de VPN ligt het dan niet denk ik?
-
En de WOL instelling staat na de update van DSM nog wel ingeschakeld?
Een keer de instelling uitschakelen - saven - en dan weer terug inschakelen en - saven-, wil ook nog wel eens helpen.
Wat voor type router gebruik je?
-
Op de NAS is WOL ingeschakeld.
Ik heb de setting uitgezet, opgeslagen, weer aangezet en weer opgeslagen, maar dit werkt niet
Mijn router is een Archer C6
VPN Informatie:
VPN Subnet - 192.160.0.26
VPN Netmask - 255.255.255.0
IP adres NAS: 192.168.0.195
IP adres telefoon met VPN connectie: 192.160.0.6
-
Ik denk dat het iets is in de DSM.
Als ik via SSH connect naar m'n raspberry en daar het commando "sudo etherwake -i eth0 00:00:00:00:00:00" (mijn mac adres ipv 00:00) uitvoer dan hoort mijn NAS aan te gaan maar dat doet die niet
-
Verdere stappen om te proberen.
NAS een keer afsluiten, dan echt een keer de stroom er helemaal af, minuutje wachten, en weer inschakelen.
Er zijn ook hulp programmaatjes:
Vond ook iets speciaal voor de Raspberry Pi
https://www.depicus.com/wake-on-lan/wolf
Je zou het van hetzelfde softwarehuis ook nog via VPN kunnen proberen met:
https://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui
Of vanuit een smartphone:
https://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-andriod
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.depicus.wakeonlan.free&hl=nl
Als het daarmee nog niet lukt, misschien een support ticket inschieten bij Synology.
Tenslotte werkte het voor de update wel.
-
Oké, bedankt, ik ga even weer verder stoeien.
Inderdaad het werkte eerder ook dus het moet nu ook gewoon weer gaan werken :)
-
Als het gewerkt heeft en na de DSM update niet meer, dan zeker een Ticket inleggen.
Na een update moet het gewoon blijven werken, dus er zal dan een bug ingeslopen kunnen zijn.