Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Topic gestart door: Sylvester op 03 oktober 2018, 06:47:50

Titel: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 03 oktober 2018, 06:47:50
Misschien ligt het aan mij. Ik krijg hem niet meer aan het werken op Mac OS maar wel op iOS.
CalDAV is uiteraard ingeschakeld op de NAS.
Map op de server voor de agenda is aangemaakt, met alle bevoegdheden goed ingesteld : lezen en schrijven.

Ik maak op de Mac in Agenda een nieuw account aan :
Voeg een caldav account toe:
Type account : Geavanceerd
Gebruikersnaam : naam
Wachtwoord : xxxx
Serveradres : abcd.synology.me
Serverpad : /TEMP/AGENDA
Poort : 5000
Geen SSL
Geen identiteitscontrole met Kerberos.

Als ik op login klik, verschijnt de melding in het rood : Controle van accountnaam of wachtwoord mislukt.
De login is alleszins goed. Ook een andere login geprobeerd, ook admin geprobeerd.

Diezelfde gegevens op mijn iPhone doen het wel. Op de iPhone heb ik dus verbinding met de CalDAV server.

Zie ook deze:
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/Collaboration/How_to_Sync_Synology_Calendar_with_CalDAV_Clients
Ik zie hier ook poort '5000' staan, nochtans moet je voor CalDAV poort 5005 (of 5006) open zetten.
Vreemd....?
In elk geval werkt het met poort 5005 ook niet.

Nochtans heeft dit altijd goed gewerkt.

Wat zou ik fout doen?
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Briolet op 03 oktober 2018, 09:04:03
…Ik zie hier ook poort '5000' staan, nochtans moet je voor CalDAV poort 5005 (of 5006) open zetten.

Wat zou ik fout doen?


Moet ik hier echt op reageren?

Je gebruikt de instuctie voor Kalender. En niet de WebDav versie van de agenda.  Begin ermee welke kalender je gebruikt, want bij mij staat poort gewoon op automatisch. Ik vul niets in maar op de nas komt hij bij 5006 binnen..  :P
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Briolet op 03 oktober 2018, 09:46:52
Ik zelf gebruik al sinds dsm 3.2 CaDav via poort 5005/5006

De kalender app via het package is nog steeds experimenteel. Ik heb die link even bekeken en zag dat SSL nog niet eens ondersteund wordt. Voor mij een no-go om zo'n pakket te gebruiken.

Ik heb even de instellingen in jouw link geprobeerd. Met poort 5001 en SSL werkt het idd niet. Gebruik ik poort 5000 en geen SSL dan werkt het direct. De handleiding klopt dus, maar als er geen SSL ondersteund wordt is dit pakket nog steeds geen optie.  Ik heb geen idee hoe de handshake plaats heeft, maar de kans is aanwezig dat iedereen dan je wachtwoord kan onderscheppen als je extern verbind.
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Sylvester op 03 oktober 2018, 14:23:30
Foutje van mij. Ik gebruik niet de nieuwe web based Calender app, wel CalDAV. Die 5000 was sowieso fout, dat had ik al verbeterd naar 5005 toen ik zag dat die ook op 5005 stond in mijn iPhone. Maar toch krijg ik zelfde error.
Vreemd, ik krijg de CalDAV op m’n Mac niet meer aan de praat.
Login naam en paswoord zijn juist, ben ik heel zeker van
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Sylvester op 04 oktober 2018, 23:09:18
Goed, helemaal opnieuw begonnen....
Nieuwe share aangemaakt voor agenda met naam 'agenda'.
CalDAV in WebDAV server : kalenderlijst leeg gemaakt en opnieuw agenda aangemaakt in die share 'agenda' met naam 'test'

Agenda in Mac OS X geopend, nieuw CalDAV account aangemaakt :
Type account : geavanceerd
Gebruikersnaam : naam
Wachtwoord : xxx
Serveradres : naam.synology.me
Serverpad : /agenda/test
Poort : 5005
Geen SSL
Geen identiteitscontrole Kerberos.

Als ik dan op login klik verschijnt er nog steeds :
'Controle van accountnaam of wachtwoord mislukt'

Nochtans ben ik heel zeker dat naam, wachtwoord en server adres goed zijn.

Ik heb ook het volgende geprobeerd:
Type account : handmatig
Servernaam : naam
Wachtwoord : xxx
Serveradres : http://naam.synology.me:5005/agenda/test

Zelfde probleem.

Op mijn iPhone heb ik het account verwijderd en opnieuw aangemaakt.
Helaas zelfde probleem. Dus op de iPhone werkt het ook niet meer.

Ik zie het echt niet meer zitten...


Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Briolet op 05 oktober 2018, 00:33:31
De agenda-file is geen onderdeel van het pad. Het pad lijdt alleen naar de folder waar de agendas staan. Je kunt nml meerdere agendas in die folder gooien.

Maar je schrijf in je eerste bericht dat het wel op iOS werkt. Dan zie je daar toch ook dat de agenda zelf niet in het pad zit?

Edit: Hmm. Ik zie in de help dat je voor iOS en thunderbird de agendanaam zelf moet opnemen in het pad. Bij Agenda op de mac heb ik dat nooit gedaan en als je meerdere agendas in die map aanmaakt (met dsm) dan verschijnen ze allen in het agenda programma.

Als je overigens in het agenda programma van de mac een nieuwe agenda aanmaakt, werkt die agenda niet goed. (maar dat was onder dsm 4. Heb ik daarna vast niet meer getest.
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: flingle op 05 oktober 2018, 01:24:17
@Sylvester

Als ik het volgende aanklik: zie plaatje 1
Dan krijg ik: plaatje 2

Verder kan ik ik je niet helpen want ik heb geen "Mac".
Daar krijg ik namelijk rode vlekken van in mijn nek.  ;)
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Sylvester op 05 oktober 2018, 05:14:17
@Briolet,
zoals je zelf zegt, je moet de naam van de agenda ook in het path opnemen.
Dus het volledige path is zoals ik heb samengesteld :
http://naam.synology.me:5005/agenda/test

waarvan 'agenda' dus de share/gedeelde map is en  'test' de naam van de agenda is, maar in feite is die agenda ook gewoon een map in de share/gedeelde map agenda :

[attach=1]

Ook als ik de naam van de agenda zelf weg laat, werkt het ook niet.

Omdat ik het niet in orde kreeg, ben ik heel opnieuw ben begonnen zoals ik al zei. Daardoor heb ik de agenda op mijn iOS moeten verwijderen en opnieuw aangemaakt. Daarna werkte het ook niet meer.
Eigenlijk is het héél simpel wat je moet ingeven (zoals meestal bij DSM) maar het wil nu niet werken.
Vorige keer had ik hem op 2 minuten draaien met zelfde gegevens.

Wat is er in tussentijd dus veranderd? Ik heb ondertussen een nieuwe NAS, een 1517 ipv een 1515. Het migreren was zo gepiept, op 10 minuten in orde. Nadien werkte alles weer zoals voorheen. Behalve misschien de agenda dat ik nu pas zie?

@flingle

Of dat nu een Mac, PC of iOS of Android is, dat maakt niet uit, wat je moet ingeven is altijd hetzelfde.  ;)

Poort 5000 is voor als je de (nieuwe?) app 'Calendar' gebruikt, de web based agenda. Die kan je ook via CalDAV synchroniseren, dat is wat ze daar doen denk ik.
Daar laat je ook een intern IP adres zien ipv de DNS naam. Dat kan ook. Heb ik ook geprobeerd, maar zelfde probleem.
Trouwens, ik heb die Calendar app ook al getest, en proberen te synchroniseren via CalDAV zoals ze daar omschrijven. Maar dan krijg ik zelfde probleem.
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Sylvester op 05 oktober 2018, 05:40:30
Dit is het venster zoals ik het moet ingeven:

[attach=1]
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Briolet op 05 oktober 2018, 09:25:47
@Briolet,
zoals je zelf zegt, je moet de naam van de agenda ook in het path opnemen.

Dat zij ik juist niet. Ik scheef dat dat in de help staat, maar ik dat juist niet doe. Het is ook niet logisch om de naam van de kalender op te nemen. Ik heb 3 kalenders aangemaakt op een share net de naam 'kalender'.  (Privé, Zaak, xxxx). Als serverpad gebruik ik alleen de naam '/kalender/' (met afsluitende slash)

Zowel op mijn Mac als op mijn Android telefoon, zie ik de verschillende agenda's onder de servernaam hangen, die ik nu selectief kan aan of uit zetten.

Ik neem aan dat de instelling van de help ook behoort te werken, maar dan zul je alleen die ene agenda kunnen zien.
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: sciurius op 05 oktober 2018, 09:55:38
Wat gebeurt er als je ipv naam.synology.me het ip nummer van je nas invult?
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Sylvester op 05 oktober 2018, 12:29:47
@Briolet

Ah zo bedoeld. Ja het was nog vroeg deze morgen.

Maar dat heb ik ook al geprobeerd. Hij blijft hetzelfde zeggen.

Ik heb elders ook nog een andere NAS staan waarop nog nooit een agenda heeft gedraaid. Ook dan heb ik op m'n Mac en iOS hetzelfde probleem.
@sciurius  :
IP adres van NAS invullen heb ik ook al geprobeerd. Zelfde probleem. In principe maakt het niet uit, alleen als je het interne IP adres gebruikt werkt het buiten niet.

Ik word er zo stilletjes aan radeloos van.

Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: sciurius op 05 oktober 2018, 13:36:20
Ik probeer je te volgen...

Je draait op de NAS CalDAV. Die is toegankelijk via poort 5005.
Je NAS is bereikbaar via het boze buitenweb? Is ook poort 5005 bereikbaar (denk aan router, firewall)?

Als je op een extern systeem in een browser de url http://XXXX.synology.me:5005 invoert, wat zegt hij dan?
Idem, http://XXXX.synology.me:5005/agenda/test invoert, wat zegt hij dan?


Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Sylvester op 05 oktober 2018, 18:53:12
Bij de eerste zegt hij gewoon '404 not found'.
Bij de tweede krijg ik een vreemde login die ik nog nooit heb gezien.
Als ik dan mijn naam en wachtwoord ingeef krijg ik volgende boodschap :
Forbidden
You don't have permission to access /agenda/test on this server.

Je zou dus zeggen dat er iets mis is met de permissies. Maar ik heb die toch volledig open gezet, lezen en schrijven.
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: sciurius op 05 oktober 2018, 19:30:16
Dit klinkt allemaal prima in orde.

Voor alle zekerheid: de username en password die je bij die login opgaf waren exact dezelfde als die je op de Mac en iPhone ingaf?
Heb je ook geverifieerd (make password visible of zoiets)? Ik hoorde laatst dat het passwordingaveveld op de iPhone automatisch van de eerste letter een hoofdletter maakt...

Heb je niet een Android in de buurt om te proberen?
Overigens zou je moeten volstaan met de foldernaam, niet de agendanaam. Dus http://XXXX.synology.me:5005/agenda/ .
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Sylvester op 05 oktober 2018, 19:34:27
Het lijkt mij ook dat het normaal is, maar ik heb al vanalles geprobeerd.
Ik heb ook geprobeerd zonder agenda naam.
Het paswoord is in orde. Dat is een copy paste. Mijn iPhone aanvaardt paswoorden gewoon zoals ze zijn.
Maar op de Mac gaat het evenzeer niet.
Ik heb het paswoord al geverifieerd. Als ik inlog in DSM gebruik ik hetzelfde paswoord en dan gaat het wel.
Mijn login heeft alleszins admin rechten en alle restricties staat open
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: sciurius op 05 oktober 2018, 19:42:56
Draaj je toevallig iOS 12? Want daarmee zijn problemen met CalDAV bekend.
Zie bv. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjejcC97O_dAhVGLewKHUZ5AZsQFjAEegQIBRAB&url=https%3A%2F%2Fforum.synology.com%2Fenu%2Fviewtopic.php%3Ft%3D146154&usg=AOvVaw3F5SGJOEpQ3hpWQVRCttL2
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Sylvester op 05 oktober 2018, 19:48:43
Zoals ik al zei  ;) : op de Mac (een Macbook Pro met OS X ) heb ik het probleem ook, en ben nu daarmee aan het testen.
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: sciurius op 05 oktober 2018, 20:33:20
Het enige dat ik nog kan bieden is het zelf proberen, maar dan moet je mij je NAS adres PM-en en een account voor me aanmaken.
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Sylvester op 05 oktober 2018, 21:11:17
Even een update.

Eén fout gevonden. Nu niet schieten hè. Door het installeren van de nieuwe DS1517 (de oude DS1515 was kapot) heb ik één ding over het hoofd gezien. Bij de settings van de externe toegang was de status van mijn dns niet ok. De DNS was dus niet meer gekoppeld aan de nieuwe NAS.  Ik heb die gewoon terug moeten activeren en koppelen aan de nieuwe NAS.  :'(
Vreemd dat ik er niets van gemerkt heb. Alle andere functies die gebruik maken van de DNS naam, deden het nog allemaal prima.

Dus ik dacht : "Hiermee is alles opgelost" !
Mispoes. Ik krijg het nog steeds niet aan het werken, niet op mijn iPhone iOS 12 en niet op mijn Mac met OS X 10.14 ( de nieuwe Mojave)

Nu heb ik hier nog een oude iPad met iOS9 liggen, ik geef identiek hetzelfde in en het werkt onmiddellijk. Fluitje van een cent...

Volgend idee : misschien is er toch iets met de laatste updates naar IOS12 en Mac OS X Mojave vermits het wel op een oude iPad werkt. Dus ik kijk even op een oude Mac mini met Mac OS High Sierra.
En het werkt hier ook.

Het ziet er dus naar uit dat er een probleem is met IOS12 en OS X Mojave?
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: sciurius op 06 oktober 2018, 09:40:54
Dus je had posting #16 niet gezien...?
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 06 oktober 2018, 09:52:54
Jawel, maar toch een beetje niet... 
Ik had uw bericht van iOS12 zien staan, maar niet verder gelezen, vergeten... sorry.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 06 oktober 2018, 10:37:57
Die posting #16 gaat overigens over het kalender package via poort 5000/5001. En dus de andere CalDav server dan dit topic.

Het vreemde is dat daar 2 reacties zijn die claimen het werkend gekregen te hebben door SSL te gebruiken, terwijl de help schrijft dat SSL niet ondersteund wordt en ik ook via SSL geen verbinding kon leggen.

Zo eenduidig is die post ook weer niet.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 06 oktober 2018, 12:39:16
Klopt. Ik had even geen tijd om te reageren, maar ik had inderdaad al gezien dat er het één en ander niet klopt. En die URL van die server vind ik ook raar. Men zou 'php' moeten weglaten. Maar wat komt die php daar te staan?
Dus eigenlijk ben ik nog niet veel verder, behalve dat het op oude Mac systemen en waarschijnlijk ook Windows en Android wel nog werkt.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 06 oktober 2018, 13:32:24
Waar die 'php' vandaan komt weet ik ook niet. Ik had het gisteren ook niet ingevuld, maar toen ik het account ging wissen, zag ik dat het er bij mij ook in het pad stond. Er zit nog wat automatisme in de account aanmaak, waardoor hij blijkbaar nog een 'beter' pad van de server ophaalt. (Bij sommige caldav servers kan hij via de automatisch instelling dat pad helemaal zelfstandig ophalen.
Ik heb vandaag het account ook nog een paar maal aangemaakt en weer gewist, maar zag die 'php' nu niet terug komen.

Ik ben nog een beetje met het Kalender pakket aan het stoeien geweest. Met een ander server adres kon ik plots wel via SSL inloggen. Dat bracht me op de oorzaak ven het niet kunnen inloggen met SSL. Als het certificaat niet klopt, krijg je de melding "Controleer naam of wachtwoord". Dat zet je op het verkeerde been.

Het te gebruiken pad voor de cliënten vind je in in het Kalender programma zelf. Helemaal rechts staan de aanwezige kalenders. Die met de ster is de default kalender en die eronder heb ik zelf toegevoegd. Achter de namen kun je een pulldown menu oproepen:

[attachimg=1]

Voor beide agendag heb ik eens de CalDav account optie gekozen. Je ziet dan resp:

[attachimg=2]
[attachimg=3]

Grappig om te zien dat je voor iOS steeds dezelfde naam gebruikt en voor Thunderbird voor elke agenda een andere. Bij iOS wijs je naar alle agenda's en blijkbaar kan thunderbird dat niet en moet je voor elke agenda een eigen pad aanmaken.

Ik heb alles op de mac getest met High Sierra. (Ik update het systeem sowieso niet voordat er een .1 of .2 release van het OS geweest is.) Mijn desktop staat zelfs nog op Sierra. (Heeft 2 dagen op High Sierra gestaan maar toen zoveel ellende gehad dat ik de hele mac uit de backup terug gezet heb van de dag voor de update)
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 06 oktober 2018, 14:11:50
Sinds de Kalender als package verscheen heb ik er vaker naar gekeken. Er zitten leuke extra's in die niet in het oude CalDav account zitten. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik voor Kalender kiezen. (Ik heb nu geen zin om al mijn apparaten om te gooien)

Een web agenda erbij is leuk. Ik zag dat je ook een agenda publiek kunt delen (Read-only). Leuk als je een agenda voor een vereniging o.i.d. bijhoudt. Met de speciale url kun je met de browser de publieke agenda raadplegen, zonder verdere inlog.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 06 oktober 2018, 14:36:34
De taken werken net iets anders bij de twee CalDav servers. Bij de oude waren ze aan een agenda gekoppeld. (Wat ik niet leuk vond, zodat ik zelfs een aparte aganda gemaakt heb voor alleen taken)
Bij de nieuwe CalDav server is de taak aan het account gekoppeld. Dit werkt verder goed op de mac. (Via het programma "herinneringen", want op de mac zitten taken in een apart programma)

@Silvester, Misschien toch maar eens overwegen om te oude agenda's te exporteren en in het Kallender pakket te inporteren.  Volgens die link in post 16, zijn er wel mensen die dit werkend gekregen hebben met iOS12 (Over Mojave wordt niets gezegd)

Servernaam : je nas
pad : /caldav/accountnaam
poort 5000

Geen SSL. Als je SSL gebruikt, moet je zeker weten dat de servernaam ook op het certificaat staat. De mac client geeft geen optie om een afwijkend certificaat te accepteren.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 06 oktober 2018, 14:42:01
En nu zie ik er toch php in staan:

[attachimg=1]
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: sciurius op 06 oktober 2018, 14:42:45
Citaat
Sinds de Kalender als package verscheen heb ik er vaker naar gekeken. Er zitten leuke extra's in die niet in het oude CalDav account zitten. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik voor Kalender kiezen.

Interessant. Ik kijk ook al geruime tijd naar de Calendar maar liep aanvakelijk tegen grote importproblemen (het importeren van mijn huidige DAViCal kalenders) aan. Na het oplossen daarvan heb ik vooralsnog besloten om de ownCloud Calendar te prefereren boven die van Synology. Ziet er (naar mijn smaak) prettiger uit
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 06 oktober 2018, 14:44:52
Ik ben er nu even niet, maar ga het straks allemaal bekijken
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 06 oktober 2018, 14:49:01
Citaat
ownCloud Calendar te prefereren boven die van Synology
Die eerste ken ik niet. Het uitzien interesseert me ook niet direct omdat ik toch nooit webbased kijk. Kan ook niet met de oude caldav server.

Bij bekijken via de cliënt (PC of telefoon) krijg je de herinneringen ook direct op je PC of telefoon. Bij webbased werkt dat niet.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: dirklammers op 06 oktober 2018, 16:18:53
Ik herinner me dat ik ook lange tijd aan het tobben ben geweest om de kalender met iPhones en iPads te koppelen. Misschien helpen de bijgaande schermafdrukken uit mijn iPad jullie. Draait op IOS12. De gebruikte poort 20003 heb ik zelf gekozen. Geen idee waarom precies die.
Uiteraard die poort wel geforward in het router. Deze setting draait prima bij mij.

Dirk
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 06 oktober 2018, 17:16:08
Ik ben nog niet goed mee denk ik. Wat is nu het verschil tussen de CalDAV server en Calendar? Ik weet dat Calendar webbased is en van Synology zelf is. Maar deze is ook compatibel met CalDAV, ja toch?
Je kan dus synchroniseren met bijvoorbeeld de agenda op m'n iPhone middels de URL die je kan vinden in Calendar zelf.
Maar als ik het goed begrijp is Calendar individueel? Want ik zie het toch in mijn home folder staan. Of waar staat die eigenlijk?

[attach=1]
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 06 oktober 2018, 17:25:56
Calendar is inderdaad individueel. Maar je kunt agenda's simpel met andere nas gebruikers delen.

Bij de oude caldav server kun je de agenda overal neerzetten. Als je hem met andere gebruikers wilt delen zet je hem op een aparte share. Moet hij privé blijven zet je hem in je home folder.  Maar dat is een star concept.

Ik gebruik de oude caldav server al sinds dsm 3.2. Indertijd werkte hij nog niet goed samen met alle mac systemen. Volgens mij is dat pas sinds dsm 4 opgelost. Maar nu Synology een caldav server in een apart pakket heeft, verwacht ik eigenlijk dat ze die oude server zullen verwaarlozen. Hooguit de meest noodzakelijke updates, maar vast niet meer het updaten van ssl protocollen naar nieuwere versies etc.

Ook als er compatibiliteit problemen zijn, b.v. door Mojave, denk ik dat ze het probleem eerst bij de nieuwe CalDav server oplossen en dan pas bij de oude.
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Erwin1 op 06 oktober 2018, 19:47:25

De kalender app via het package is nog steeds experimenteel. Ik heb die link even bekeken en zag dat SSL nog niet eens ondersteund wordt. Voor mij een no-go om zo'n pakket te gebruiken.



Waar heb je dat gelezen? Bedoel je SSL tussen cliënt en nas, of SSL voor de webapplicatie?
Communicatie tussen mijn de devices en nas loopt vanaf het begin af aan via SSL, en krijg bij installatie op de devices ook een melding over het certificaat.

Overigens ben ik onlangs overgestapt naar IOS 12 en hier werkt de Caldav verbinding tussen nas en iPad en iPhone nog gewoon. Ik gebruik de app calendar.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 06 oktober 2018, 20:04:00
Waar heb je dat gelezen? Bedoel je SSL tussen cliënt en nas, of SSL voor de webapplicatie?…

Tussen cliënt en nas. Het staat in de knowledge base van Synology. Zie de link in de eerste post. Ongeveer op ⅓ van de pagina:

Citaat van: knowledge base
Since Synology Calendar does not support Kerberos and SSL yet, you may leave the checkbox unchecked.

In het voorbeeld screenshot hebben ze dus SSL en Kerberos niet aangevinkt. Maar zoals je aangeeft, klopt dat niet (meer). Ik kan nu ook met SSL verbinden en dat is voor mij de reden om er echt naar te kijken om het te gaan gebruiken.

------

Nog even over het delen van agenda's:
De default agenda kun je niet delen, maar alle volgende agenda's  die je aanmaakt kun je delen. Als je hem met een andere gebruiker deelt, krijgt hij hem automatisch in zijn kalender erbij.
Titel: Re: CalDAV aanvaardt gebruiker en wachtwoord niet meer
Bericht door: Sylvester op 07 oktober 2018, 07:08:19

Overigens ben ik onlangs overgestapt naar IOS 12 en hier werkt de Caldav verbinding tussen nas en iPad en iPhone nog gewoon. Ik gebruik de app calendar.
@Erwin1
bij mij was dat ook zo. Het werkte nog na de update naar iOS 12. Pas nadat ik het account verwijderde en terug aanmaakte (met dezelfde instellingen) werkte het niet meer.
Probeer het eens? Gooi het account eens weg en probeer eens opnieuw aan te maken?

Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 07 oktober 2018, 07:23:49


@Silvester, Misschien toch maar eens overwegen om te oude agenda's te exporteren en in het Kallender pakket te inporteren.  Volgens die link in post 16, zijn er wel mensen die dit werkend gekregen hebben met iOS12 (Over Mojave wordt niets gezegd)

Servernaam : je nas
pad : /caldav/accountnaam
poort 5000

Geen SSL. Als je SSL gebruikt, moet je zeker weten dat de servernaam ook op het certificaat staat. De mac client geeft geen optie om een afwijkend certificaat te accepteren.

Ik heb eigenlijk nog geen effectieve agenda op de NAS gehad, maar wil dit wel doen, dus ik hoef niks te exporteren.
Dat maakt het natuurlijk makkelijker, dan kan ik experimenteren.
Maar wat ik ook doe, ik krijg hem niet aan het draaien.
Ik krijg geen synchronisatie met mijn agenda op iOS of Mac.
Telkens krijg ik een authenticatie fout.
Met SSL,zonder, andere poort, ook 20002 geprobeerd (is ingeschakeld).
Niets werkt.

Van dat certificaat gedoe ken ik eigenlijk niets. Voor zover ik weet gebruik ik (nog) geen certificaten. Dan zal SSL sowieso niet werken? Of toch?

edit > Het valt toch op dat onder het Mac OSX High Sierra alles gewoon werkt. Of het nu de oude CalCAV server is of Calendar, het maakt niet uit. De agenda werkt onmiddellijk zoals het hoort.
Geef je hetzelfde in bij het nieuwe OS X Mojave, dan krijg je steeds een authentication fout.
We kunnen toch stellen dat er iets fundamenteel fout is?
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 07 oktober 2018, 10:23:34
Ik had gisteren het 'Kalender' account ook op mijn android telefoon ingesteld. Daar viel me iets positiefs op: Ik kreeg de namen van de agenda's te zien. Bij de CalDav server is de naam blijkbaar anders opgeslagen en dat wordt niet door android ondersteund.
Ik kon alleen aan het kleurtje zien met welke agenda ik bezig was.

Ik heb dit ook direct op de Mac getest. Met de oude CalDav server kon ik nooit agenda namen aanpassen en zeker geen agenda's toevoegen. Dat kon ik alleen op de nas doen in de WebDav server. (Op zich geen ramp  ;) )
Met de Kalender server, kan ik nu ook gewoon in mijn Mac cliënt de naam van een agenda aanpassen en zelfs een nieuwe agenda aanmaken. De CalDav server die daar in zit ondersteunt blijkbaar veel meer features. Nog een reden om over te stappen naar de nieuwe Kalender.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Erwin1 op 07 oktober 2018, 10:29:41
Ik heb even geprobeerd om opnieuw de kalender te koppelen aan mijn iPhone (IOS 12) en dat werkt direct.

Ik gebruik hiervoor de volgende url

https://NASURL:5001/caldav/NAAMGEBRUIKER
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 07 oktober 2018, 10:37:59
is die 'caldav' gewoon een share die je zelf hebt aangemaakt?
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Erwin1 op 07 oktober 2018, 10:44:12
Nope, de url heb ik uit de kalender app.
Om de url te krijgen moet je naar de kalender app gaan, klik vervolgens op my calendar (aan de rechterkant boven het rijtje met je kalenders) vervolgens staat er een lijstjes daarin staat caldav account. Als je daar op klikt krijg je de url om je agenda aan je devices te koppelen.

Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 07 oktober 2018, 10:45:39
ah ja, sorry, nu zie ik de poort 5001 staan, dus met de Calendar app.
Hoe je die URL vindt wist ik uiteraard al. Ik weet niet veel, maar dat wist ik wel.  ;D

Bij mij werkt het gewoon niet zoals ik al zei op iOS12, wel op een ouder iOS
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 08 oktober 2018, 23:52:04
Ik heb in het weekend wat testen gedaan en ik kwam er maar niet uit.
Of ik nu probeerde met of zonder SSL (poort 5006 of 5005), het maakte niet uit. Het werkte niet.
Gelijktijdig ben ik aan het knutselen geweest met de certificaten. Zie ook topic :
https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/let's-encrypt-certificaat-onveilig/msg257255/#msg257255
Er zit een standaard Synology certificaat in de NAS. Misschien dat die ervoor zorgt dat het met SSL ook niet werkt.
Ik heb bij Let’s Encrypt een ander (gratis) certificaat aangevraagd en geïnstalleerd.
Met dit certificaat krijg ik in Firefox en Chrome nog steeds de melding dat de verbinding niet veilig is als ik op de NAS met https inlog. Dus ik wist niet zo goed of dat certificaat wel ok was.

Toeval of niet...
Ik heb deze morgen nog eens getest met de CalDAV accounts op iOS, nu kan ik plots wel CalDAV accounts aanmaken, maar alleen mét SSL/poort 5006.

Met de nieuwe ‘Calendar’ app van Synology heb ik nog niet getest, maar ik vermoed dat dit ook gaat werken.
Heeft dat nu lets met het certificaat te maken? ik weet het niet...
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 08 oktober 2018, 23:58:32
Het certificaat kan meespelen als extra probleem, maar je hebt het ook zonder SSL geprobeerd en daar speelt het certificaat zeker geen rol.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Erwin1 op 09 oktober 2018, 18:55:24
Heb je de nieuwe IOS versie, en calendar versie al gedownload? Beetje geluk is het probleem opgelost.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 09 oktober 2018, 18:56:11
Ha, niet gezien. Straks proberen.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 12 oktober 2018, 08:57:18
Voor zover ik kan zien helpt het niet.

Ondertussen werkt het met SSL, voor zowel de gewone oude agenda, alsook de nieuwe Calendar.
Blijkbaar kan je beiden naast elkaar gebruiken.
Ik heb wel iets vreemd gezien. Als ik op m'n iPhone een (test)account met Calendar verwijder, verwijdert hij ook automatisch het ander oude CalDAV account.
Joost mag weten waarom.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 12 oktober 2018, 09:44:23
Je kan ze in principe naast elkaar gebruiken omdat het twee geheel onafhankelijke dingen zijn op de nas.

Een cliënt kan wel roet in het eten gooien. b.v. omdat hij ziet dat je voor beiden de zelfde server url en dezelfde accountnaam gebruikt. Soms kun je die tweede dan toch niet aanmaken. Dat hij pas bij het verwijderen ook die 2e verwijderd is wel vreemd. Als hij het als één ziet, had hij bij de aanmaak moeten klagen.

Ik gebruikte "webdav.mijndomein.nl" voor het ene account en "dsm.mijndomein.nl" voor het andere account. Dat ziet de client wel als twee verschillende servers en heb je geen probleem met twee naast elkaar.

NB. Alleen verschillende poorten is niet genoeg voor de cliënt om dit als twee verschillende accounts te zien.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 12 oktober 2018, 10:05:41
[off topic]
Soms worden data ook heel vreemd opgeslagen, waardoor het systeem lekker in de war kan geraken bij gelijksoortige namen. Voordat Synology hun DDNS dienst begon, heb ik NoIP gebruikt met een gratis account. "xxxx.serveblog.net" Toen heb ik ook een beetje met de mailserver gespeeld. Daar is toen een mailaccount mee aangemaakt.

Later heb ik een eigen domeinnaam aangeschaft en heb dat account een nieuwe naam gegeven. Maar onder water, zie ik dat Apple Mail die data nog steeds# opslaat in folders met de naam "xxx.serveblog.net" terwijl dat account al meer dan 8 jaar opgeheven is en die naam in de account settings niet meer voorkomt.

Dus wat jij zien en wat je client op laag niveau ziet, kunnen twee heel verschillende dingen zijn.

# Bij mijn oudere macs die de mail in het V3 formaat opslaan. Op de nieuwere macs is de mail geconverteerd in het V4 formaat en zijn alle folders weer helemaal hernoemd, hergegroepeert en lijkt die oude naam nu weg te zijn.
[/off topic]
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 14 oktober 2018, 08:05:45
Ondertussen werkt het nog steeds. Ik weet nog steeds niet waarom het nu opeens wel werkt met HTTPS/SSL en voordien niet. Was dat door het standaard certificaat van Synology? Ik weet het niet.

Waar wordt de data van de agenda opgeslagen?
Voor het oude gewone CalDAV zit dat gewoon in de share/map die je hiervoor hebt aangemaakt.
Maar waar zit de data voor Calendar?
Als je naar de URL kijkt :
https://naam.synology.me:5001/caldav/agenda  (of zonder agenda)
dan kom je er toch niet.
Er bestaat geen share die 'caldav' noemt.
Kwestie van juiste backup te maken.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Briolet op 14 oktober 2018, 09:20:06
Met het standaard certificaat werkt SSL zeker niet, zoals ik eerder in het topic aangaf. Dan krijg je de foutieve melding dat het wachtwoord/account niet klopt.
Ik heb altijd een self-signed certificaat gebruikt met de goede domeinnaam. En in de sleutelhanger gezet. (Gebeurd vanzelf als je in de Safari browser aangeeft het certificaat te vertrouwen)

Bij Calender trof ik Intern een groot sqlite bestand aan. Ik denk dat hij de data voor alle accounts daar opslaat. En niet ergens in de home map van gebruikers. Maar Hyper Backup zal dit zeker meenemen. (Net als dat timemachine ook alles clientside backuped)
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Sylvester op 06 december 2018, 20:05:00
Een vervolg...  :o
De UPS eens getest (een ander verhaal...). Ik heb de UPS uitschakeling op 1 minuut gezet om te zien of ze wel degelijk de NAS afschakelt in geval van stroomstoring.
Bij wijze van test eens de stekker uitgetrokken en de UPS schakelt na een tijdje netjes de NAS uit. Stekker terug ingestoken en de NAS start terug op. Maar... na een 15-tal seconden schakelt de NAS terug uit en schakelt vanzelf terug in. Vreemd...
Tot daar het UPS verhaal.
Nadien werkte alles terug, geen melding van plotse stroomuitval, dus ik denk dat alles in orde is.

Het enige probleem dat er vanaf dat moment is een probleem met de WebDAV agenda (dus NIET CALENDAR). Er verschijnt op mijn Mac en iPhone een melding van de WebDAV agenda server:
'Geen verbinding met de account: agenda.
'Geef wachtwoord opnieuw in'

Dit lijkt sterk op alle voorgaande problemen. Ik krijg geen verbinding. Ik gebruik het juiste wachtwoord, heel zeker.
Voor alle zekerheid toch een paar andere wachtwoorden gebruikt maar het lukt niet.
WebDAV agenda server is geactiveerd.
De verbinding voor de agenda verloopt via https, certificaat is volgens mij nog steeds actief en in orde.

[attach=1]

Ik weet het echt niet meer.
Titel: Re: CalDAV werkt niet : iOS12 en OS X Mojave probleem?
Bericht door: Jeroen Stevens op 09 april 2019, 08:29:56
Het probleem is dat vele mensen de juiste URL niet weten en er problemen met de sync ontstaan. Zelfs het menu zelf heeft een verkeerde URL schijnbaar. Probeer deze link eens door te lezen en kijken of het je helpt
http://blog.evomailserver.com/sync-with-synology-caldav-and-carddav-url/