Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Topic gestart door: watersource op 14 juli 2022, 16:15:10
-
Ik heb in mijn schijf instellingen ingesteld staan dat er elke week een schijfsgebruikrapport gegenereerd dient te worden en dat dit naar mijn mailbox verzonden dient te worden.
De laatste weken krijg ik echter een mail met onderwerp [rene-nasnaam] Kan geen schijfgebruiksrapport genereren
De inhoud van de mail is:
Kan geen schijfgebruiksrapport van opslag genereren omdat er een fout tijdens het genereren is opgetreden.
Reden: Er is een fout opgetreden tijdens het schrijven van gegevens.
Van rene-nasnaam
Ik kan zowel bij het genereren van het rapport als in de mail niet iets vinden wat de reden verklaard dat het rapport niet aangemaakt kan worden. Waar kan ik dit het beste nakijken?
Alvast dank voor jullie hulp.
p.s. ik hoop dat ik het in het goede sub-forum geplaatst heb, ik was hier niet zeker van.
-
Kan je wel zelf handmatig zo'n rapport genereren ?
Overigens, je kunt alsnog controleren of er wel een, misschien gedeeltelijk, rapport gemaakt is in de opgegeven map (Rapport opslaan naar:)
-
Als ik op het rapport klik en het start, genereert dit dezelfde mail als degene bij automatische start. Ik heb geen gedeeltelijk rapport kunnen vinden jammer genoeg.
Mvg,
René
-
Maak eens een nieuw (hetzelfde) rapport en voer deze alleen even uit.
Kijk dan in file Station, waar je de rapporten opslaat.
-
Ik heb iets kunnen vinden. Ik zag dat het rapport naar een homes folder geschreven werd van een gebruiker waarvan het wachtwoord veranderd is. Daar zag ik wel tijdelijke bestanden overigens (.db) maar de csv folder was leeg.
Ik heb nu de folder aangepast naar die van de user die het rapport uitvoert en vervolgens het rapport nogmaals gestart. Hij heeft nu wel wat meer tijd nodig om het rapport te genereren (wellicht doordat hij de hele niet gerapporteerde periode meeneemt?).
Ik laat het weten als ik een resultaat heb.
-
Inmiddels heb ik opnieuw een mail ontvangen dat het rapport niet gegenereerd kan worden. Ik heb in de nieuwe folder onder synoreport: /homes/<username>/synoreport/opslag_ADMIN_Jul-15-112954-2022_Conflict met hierin een folder tmp.2022-07-15_11-29-14 met een aantal .db bestanden en een lege folder csv. Zie de bijlage voor het overzicht.
Die bestanden hebben wel inhoud maar kan ze niet lezen jammer genoeg.
-
De map opslag_ADMIN_Jul-15-112954-2022_Conflict geeft idd de hint dat er, tijdens het maken van het rapport, een conflict is ontstaan maar ja, wat ?
Omdat Synology daar niet duidelijk over is, terwijl er wel een logfile wordt bijgehouden in /var/log/synoreport.log.
Die file zou je dus moeten onderzoeken, om die file te krijgen, doe het volgende:
1 - Ga naar Configuratiescherm > Taakplanner
2 - Klik op maken > Geplande taak > Door de gebruiker gedefinieerd script
3 - Zorg ervoor dat de Gebruiker root is:
[attachimg=1]
4 - Kies Taakinstellingen en in het vak "Door de gebruiker gedefinieerd script" geef in het volgende in:
cp /var/log/synoreport.log /volume1/test-test
en klik op OK.
Ik heb map test-test, jij kiest natuurlijk een andere map.
5 - Je bent terug in de Taakplanner, vink daar je nieuwe taak uit, want ik ga ervan uit dat dit eenmalig wordt.
6 - Ga nu op de Taak staan, rechter muis knop en kies Uitvoeren.
De log-file zal in de map staan die je hebt gekozen, haal die naar je PC en bekijk deze log welke gewoon een text file is.
Misschien is te zien waar het echt stuk loopt.
-
De stappen lijken mij een heel goed plan en ik heb daarom zo'n taak aangemaakt maar deze wil ook niet uitvoeren om een niet genoemde reden en ik heb dus ook geen log die ik kan raadplegen jammer genoeg. Is er wellicht iets anders wat ik na kan kijken?
-
maar deze wil ook niet uitvoeren om een niet genoemde reden
Dan heb je een foutje gemaakt in het script of de stappen niet goed uitgevoerd.
-
Je kunt ook het verloop van de taak laten mailen:
[attachimg=1]
Misschien zie je daarin een foutmelding.