Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Topic gestart door: nomac op 12 maart 2019, 12:02:05
-
Sedert enkele dagen heb ik op mijn DS718+ problemen met het openen (leeg bestand) en bewaren van (tekst)bestanden.
Laatste versie van DSM 6.2.1-23824.
Als ik een bestand, na bewerken wil opslaan, krijg ik volgende melding:
[attach=1]
-
Waarschijnlijk geen echt leeg bestand.
Hoogstwaarschijnlijk een leeg bestand met een BOM marker erin.
Dat is een code die aangeeft wat het formaat van de data in het bestand is (e.g. utf-8, windows 1252 etc).
-
En als je hem met een andere codering opslaat?
In de voorkeuren kun je de standaard codering instellen. (Default is automatisch detecteren) En ook instellen om onzichtbare tekens te tonen. Misschien zie je dan iets.
-
Een of andere bug of systeemfout?
- Alle .txt bestanden zijn leeg bij het openen.
- Opslaan nieuwe bestanden met default-instellen leiden tot melding (zie origineel bericht).
Onzichtbare tekens toont enkel een return op de eerste lijn, verder niks :(
-
Ik heb het even getest:
Tekstverwerker > Nieuw:
[attachimg=1]
Text erin gezet en opgeslagen: Bestand > Opslaan als...
[attachimg=2]
Dus, ik zie geen probleem.
Heb toen deze optie aangezet:
[attachimg=3]
En maak een nieuw bestand:
[attachimg=4]
Wat zie jij ?
-
Ik heb eens dezelfde stappen uitgevoerd, opslaan als Unicode, als Westers, helpt niks. Het opgeslagen bestand is 0 Kb.
(http://[attach=1])
Kom telkens uit op hetzelfde venster met foutmelding. Ook heb ik het pakket al opnieuw geïnstalleerd, helpt ook niet.
Zeer vreemd, is ongemakkelijk want ik lees vaak remote config files (in .txt) zonder dat ik deze moet downloaden.
-
Als je een nieuw bestand aanmaak met de tekstverwerker, die opslaat en dan weer inleest heb je dit probleem dan ook?
Zo niet installeer dan notepad++ op je PC en open zo'n probleem bestand daarmee.
Dan kun je de codering zien.
-
Bij alle bestanden, zowel bestaande als nieuwe.
-
Dan ligt het vermoedelijk aan je browser die de ascii control codes erin stopt en dat verwacht de tekstverwerker niet
-
Enkele dagen terug is het probleem zich beginnen stellen. Voorheen werkte dit. Op andere DS'en met dezelfde Tekstverwerker heb ik geen problemen. Het is enkel mijn eigen DS...
-
Probeer eens een andere browser.
-
Op pc en mac volgende browser geprobeerd: Edge, Firefox en Chrome. Allemaal hetzelfde negatieve resultaat.
-
Ik denk dat het aan deze versie van Tekstverwerker zelf ligt, krijg nu ook problemen op andere NAS (wijzigingen die niet opgeslagen worden). Ik blijf het opvolgen en post als ik een oplossing gevonden heb.
-
Welke versie heb je dan ?
-
De laatste: 1.2.2-0027
-
Die versie is er al sinds mei vorig jaar: ReleaseNotes (https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/TextEditor?model=DS415%2B)
-
Idd, de problemen heb ik sinds een tweetal weken. Het lijkt alsof de Tekstverwerker de mogelijkheid niet meer heeft om tekst in te zien of op te slaan. Voorheen lukte dit wel, zeer vreemd.
-
Heb ik dus ook maar, geen problemen.
-
Ik heb wel vorige week enkele aanpassingen gedaan om PHP7.2 als standaard in te stellen; maar dat zou toch niet het probleem mogen zijn?
-
Dat lijkt mij niet.
-
Kan het iets met rechten te maken hebben op de toepassing/directory??? Normaal zou alles juist moeten staan.
-
Nee dan krijg je andere meldingen.
Zit wel iets raars in want als je wel lees rechten hebt, maar geen schrijf rechten kun je het bestand wel "saven", maar doet hij dat niet zonder enige foutmelding.
-
Ook wel een vreemde foutmelding bij het opslaan (zie eerste post) ...
-
Oplossing binnen handbereik (na het opzoeken /var/log/apparmor.log zag ik dat php72 tegengehouden werd):
- sudo /usr/syno/etc.defaults/rc.sysv/apparmor.sh stop #stoppen beveiliging apparmor
- sudo synoservicecfg --restart nginx #herstarten nginx frontend webserver
Tekstverwerker werkt weer normaal.
Nu nog kijken om /volume1/@appstore/PHP7.2/usr/local/bin/php72 door de apparmor te krijgen. Iemand suggesties???
-
Das wel een heel vreemde.
Overigens zal als het aan apparmor ligt dit weer terug moeten komen na een reboot, want dan wordt die weer gewoon gestart.
Zou een ticket bij Synology inleggen als ik jouw was.
-
Ik weet niet of dit onder een ticket valt. TS schrijft:
Ik heb wel vorige week enkele aanpassingen gedaan om PHP7.2 als standaard in te stellen
Als deze app standaard nog het verouderde PHP7.0 gebruikt, dan is de aanpassing naar PHP7.2 door TS gewoon nog niet volledig geweest.
Synology loopt behoorlijk achter met hun PHP versies. b.v. MailStation gebruikt nog steeds PHP 5.6, terwijl roundcube zelf al lang PHP 7.3 ondersteunt.
-
Terugzetten PHP7.2 naar PHP7.0 loste het probleem op. Blijkbaar is de ondersteuning voor PHP7.2 nog niet helemaal in orde.
Bedankt aan iedereen om mee te helpen denken!
-
Té vroeg victory gekraaid; werkt toch niet naar herstart.
Ik had mijn php-cli aangepast om Drush te kunnen draaien:
sudo su
<password>
cd /bin
mv php php56
which php70
(assuming /usr/local/bin/php70, if not then substitute appropriately)
ln -s /usr/local/bin/php70 php
exit
php --version
Dat werkt voor Drush goed maar niet voor de rest waar php56 verwacht wordt zoals TextEditor. Iemand hier een oplossing voor? Of moet ik gewoon wachten op een update van DSM waar php-cli aangepast wordt naar een later versie?
Heb mijn instellingen teruggezet, TextEditor is nu even belangrijker dan Drush en ik wacht af.