Synology-Forum.nl
Packages => Officiƫle Packages => Topic gestart door: m4v3r1ck op 15 oktober 2025, 10:15:45
-
Iets met AI en een bos ingestuurd worden...?
DS1821+ / DSM 7.2.2-72806 Update 4
De verwijderde data - back-ups - in mijn Home Assistant Virtuele Machine - Storage Pool btrfs - resulteert niet in meer opslagruimte, deze vrije opslagruimte blijft ~21GB = <5%
Ticket ingelegd, maar kan daar geen chocolade van maken, omdat ik van de AI instructies krijg met tabs die helemaal niet bestaan (?).
Dear Support,
After trying to troubleshoot my issue with the suggested options, I get no resolution, because the mentioned tabs do not exist.
1. Check for Virtual Machine Snapshots
Snapshots can prevent storage space from being freed because they preserve the state of the virtual disk at a specific point in time, including the data you have deleted.
* Open **Virtual Machine Manager**.* Select your virtual machine and click on the **Snapshot** tab.* If there are any existing snapshots that you no longer need, consider deleting them to allow the system to reclaim the space.
>> There is NO **Snapshot tab** when I select my virtual machine:
1. Review the Space Reclamation Schedule
For volumes using the Btrfs file system, space reclamation is a scheduled background task. You can check and adjust its schedule to ensure it runs.
* Go to **Storage Manager** > **Storage**.* Select the Storage Pool where your virtual machine is stored.* Click the `...` icon in the top-right corner and select **Settings**.* Go to the **Space Reclamation** tab and ensure that the schedule is enabled and configured to run. For a faster result, you can set it to run more frequently.
>> There is NO **Space Reclamation** tab under **Settings**
Gebruikt AI support een andere versie van DSM? Waar zijn de tabs die worden genoemd?
Kortom: wat is wel de juiste route om de verwijderde data in mijn HA VM om te zetten naar vrije opslagruimte?
Dank!
-
Ik denk AI.
Lees dit gedeelte eens: To perform other actions on a virtual machine (https://kb.synology.com/en-af/DSM/help/Virtualization/virtual_machine?version=7)
En, Set a Space Reclamation Schedule (https://kb.synology.com/en-af/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_space_reclamation?version=7)
-
Dank voor je snelle antwoord.
Hieronder wat afbeeldingen van de instellingen n.a.v. jouw links:
Storage Pool 2
[attachimg=1]
Geen snapshots aanwezig
[attachimg=2]
Space Reclamation ingesteld voor Storage Pools / Volumes 1 & 2
[attachimg=3]
Space Reclamation tijdschema ingesteld voor Storage Pools / Volumes 1 & 2
[attachimg=4]
edit: voor de zekerheid ook een herstart gedaan van mijn NAS, helaas zonder resultaat.
-
Dan weet ik ook niet, ben niet echt thuis in VMM.
Zou maar terug reageren op je Ticket.
-
* Open **Virtual Machine Manager**.* Select your virtual machine and click on the **Snapshot** tab.* If there are any existing snapshots that you no longer need, consider deleting them to allow the system to reclaim the space.
[/i]
>> There is NO **Snapshot tab** when I select my virtual machine:
Klik met de rechter muisknop op je VM en dan zie ik de optie "Snapshot list" (taal staat op engels bij mij)
-
^^^^
Dank!
Dat is geen tab maar een pull down menu, SynologY hanteert in haar antwoord een zeer verwarrende how-to-get-there m.i.
In mijn afbeelding Volume Usage Details is te zien dat er geen Snapshots zijn, die verwijderd kunnen worden, (80KB)
Wordt vervolgd... 8)