Synology-Forum.nl
Overige software => Overige software => Topic gestart door: Rubensky op 31 mei 2018, 16:15:53
-
Iemand bekend met een goede database applicatie die je op de NAS kan gebruiken en dan bijvoorbeeld via een URL kan raadplegen?
-
De vraag is wel erg generiek.
MariaDB (via Package Center) kan je benaderen met
- PHPMyAdmin (staat in Package Center)
- https://www.adminer.org/
SQLite werkt met een bestand dat je aanmaakt en bewerkt met
- https://www.phpliteadmin.org/
Andere mogelijkheden zijn webpaginas, al of niet zelfgemaakt, die met o.a. PHP bovengenoemde databases kunnen benaderen.
-
Beetje vage vraag.
Hoe wil je de data erin stoppen en wat bedoel je met raadplegen via een url.
De meest simpele manier is om SQLite te gebruiken.
Is een enkel bestand dat je ergens op een gedeelde map kunt neerzetten.
Kun je simpel aanmaken en raadplegen met bijvoorbeeld deze PC applicatie:
http://sqlitebrowser.org/
-
Wat ik ermee wil gaan doen is niet heel bijzonder. Wat ik erin wil zetten zijn alle boeken die ik ooit heb gelezen. Wie de schrijver is. De uitgever en dergelijke. Zodoende houd ik een overzicht.
Raadplegen via een URL: dat ik geen programma op mijn pc hoef te installeren maar er overal bij kan.
-
Heb nu de phpmyadmin geïnstalleerd. Maar hoe moet ik die database openen dan? Als ik op het phpmyadmin klik dan krijg ik hem niet open. Is dat omdat ik de boel probeer te openen via mijn domeinnaam?
-
Kun je dan niet veel beter een excel bestand maken en die bekijken via de web-client van de Synology office applicatie?
-
Ik heb een Excel maar dat vind ik niet overzichtelijk.
-
Met een beetje fantasie is Excel, of ieder spreadsheet, hetzelfde als een database.
Excel Kolomnamen (verticaal) = database table column namen
Excel regels (horizontaal) = database table rows.
Sterker nog. Als je een Excel spreadsheet bewaart als csv, kan je zo'n bestand direct importeren in een database. Die je uiteraard eerst moet aanmaken.
Dus als Excel onoverzichtelijk is, wat moet een SQL database dan wel niet zijn.
En antwoordend op eerdere opmerkingen.
Als je vermoedt dat je domeinnaam het probleem is, probeer het dan zonder domeinnaam.
Een database kan je pas openen als je hem eerder hebt aangemaakt.
Daarvoor moet je eerst verbinden met de SQL server.
-
Misschien is dit een goed begin om een boeken database op te zetten.
https://cs.appstate.edu/~blk/cs3532-sum07/Presentations/Day7-8MVC/jdbc-deitel.pdf
Vanaf pagina 25 kan je alles negeren.
-
Ik zou toch Calibre overwegen...
-
Het lijkt mij dat TS op zoek is naar een gebruiksvriendelijk alternatief voor Excel om een en ander bij te houden. Niet naar MariaDB/phpMyAdmin, wat natuurlijk bedoeld is voor databases van websites etc, en niet als front-end toepassing.
Ik zou eens kijken naar LazyLibrarian (https://github.com/lazylibrarian/LazyLibrarian). Weliswaar bedoeld als een soort couchpotato voor boeken om ze te downloaden, maar wellicht ook prima bruikbaar voor het bijhouden van je eigen database.
Er is een package van beschikbaar in de Synocommunity repo: http://packages.synocommunity.com/
-
Vroeger hadden we voor dit soort dingen ms-access.
Maar dat zal wel niemand meer gebruiken.
-
Volgens mij zoekt hij iets dat geheel op de Nas draait en alleen een web interface heeft.
Dan vallen Ms Access, MS Excel en Calibre gewoon af.
Als dat niet het geval is en de database alleen op de Nas hoeft te staan dan is dit echt de simpelste oplossing
http://sqlitebrowser.org/