Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Photo Station / Photos => Topic gestart door: RensK op 21 december 2021, 12:51:57

Titel: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: RensK op 21 december 2021, 12:51:57
Ik ben net gemigreerd naar DSM 7 en van Moments naar Synology Photos. Nu ziet ik helemaal geen items in het album 'Mensen'. Ik wist dat Photos de gezichtsherkenning van Moments niet over kan nemen, maar dit is wel erg weinig. In het Album zie ik dit:
[attachimg=1]

Betekent dat dat alle gezichten nog geïndexeerd worden en dat ik geduld moet hebben? Ik zie eerlijk gezegd weinig CPU activiteit die erop duidt dat m'n Synology 218 play hard aan het werk is (max. 8%). Of is mijn DS 218 play met Synology Photos niet meer geschikt voor gezichtsherkenning? Ik had het wel in Moments, dus dat zou balen zijn...
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: Bobo op 21 december 2021, 16:50:28
Volgens de releasenotes is de DS218play geschikt voor gezichtsherkenning.
Het zal de bulk zijn die vertragend werkt en de resultaten nog niet laat zien.
Volgens de uitlg zou je dat proces kunnen pauzeren door in de instellingen van Photos
de gezichtsherkenning voor gedeelde en persoonlijke fotomappen uit te vinken.
Je zou dan een deel van je foto's tijdelijk kunnen verplaatsen naar een home folder,
dan gezichtsherkenning weer aanzetten en als ie daar mee klaar is, weer een deel terugplaatsen
van home naar photos.
Nadat de teller van te ontdekken foto's is afgewerkt komt er ook een mededeling dat systeem een en ander bij aan het werken is.
Dat duurt ook een tijdje ....
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: RensK op 23 december 2021, 15:58:37
Bedankt voor je reactie Bobo. Ik ga het uitproberen en laat hier weten hoe dat afloopt. Ik moet in ieder geval wat, want er lijkt niets meer te gebeuren. Nauwelijks CPU activiteit. Ik weet dat het indexeren van foto's veel tijd kan kosten en CPU capaciteit. Er moet vast iets mis zijn gegaan bij de migratie...
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: Bobo op 23 december 2021, 16:52:09
Heb je mogelijk 'afwijkende' extensies? Kom hier wel tegen dat enkele vreemde extensies lastig zijn en de zaak blokkeren.
De meest gangbare fileformaten geven geen problemen.
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: RensK op 23 december 2021, 17:06:39
Heb geen vreemde extensies (JPG, MP4, AVI, MOV). Misschien was ruim 50.000 bestanden in één keer wel teveel van het goede. Zou wel prettig zijn geweest als ik had geweten dat alle bestanden zonder waarschuwing vanuit Drive zouden worden verplaatst naar 'home/photos'.

Ik heb nu alle foto's verplaatst en ga helemaal overnieuw beginnen. Heb gezichtsherkenning uitgezet. Ik wilde de database leegmaken door in mappenweergave de complete fotomap te verwijderen. Dat leidde tot de foutmelding dat de bewerking niet kon worden uitgevoerd... Ik denk dat ik Photo's ga deïnstalleren en weer op nieuw installeren. Misschien dat dat de database leegmaakt. Ik weet wat ik te doen heb de komende tijd ;-)
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: RensK op 23 december 2021, 19:29:25
Deïnstallatie van Synology Photos lukte. Ik koos ervoor alle instellingen van albums e.d. te verwijderen. Na herinstallatie (welke erg lang duurde), bleek dat de fotodatabase niet was geschoond. Het lukte ook niet om via Photos de (niet meer bestaande) mappen en foto's te verwijderen. Steeds de foutmelding dat de bewerking niet kon worden uitgevoerd. Zelfs bij het verwijderen van enkele (niet bestaande) foto's kreeg ik die foutmelding. Uiteindelijk heb ik gezichtsherkenning aangezet in de instellingen van Photos en heb ik de oorspronkelijke mappenstructuur weer hersteld. Alle verplaatste foto's heb ik weer op dezelfde locatie teruggezet.

Photos is nu wel bezig met een herindexatie van alle bestanden. Dat kan ik zien aan het CPU gebruik en allerlei lopende processen die kennelijk met foto indexering te maken hebben. Ben benieuwd of gezichten ook worden meegenomen bij de indexering. Gaat even duren denk ik... Geduld is een schone zaak  ::)
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: RensK op 24 december 2021, 08:11:49
Jammer maar helaas! Synology Photos is klaar met de her-indexatie van alle bestanden. Alle foto's en metadata zijn correct geïndexeerd (datum en tijd, gps locaties, exif, etc...). Maar geen items in het album 'Mensen'. Ik weet geen opties meer om het wel voor elkaar te krijgen... Wie wel???
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: Bobo op 24 december 2021, 08:15:12
Is het album 'Mensen' wel zichtbaar?

Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: RensK op 24 december 2021, 08:26:36
Zowel in de webinterface van de NAS als de Android app Photos, maar geen items:
[attachimg=1]

Ik zie in de processen ook geen enkele activiteit meer die wijst op een lopende gezichtsherkenning. Ik heb ook de 'truc' met de waarderingssterren geprobeerd. Geen enkel gezicht in het album mensen. Mijn DS Play 218 zou geschikt moeten zijn voor gezichtsherkenning. Met Moments was dat ook zo. Photos weigert tot nu toe elke medewerking. Erg frustrerend!!!
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: Bobo op 24 december 2021, 08:50:11
Dit plaatje krijg ik ook als ik het album 'Mensen' laat zien en daarin linksboven de Persoonlijke Map kies.
Daar staat bij mij niks in.
Als ik daar de Gedeelde Map kies krijg ik ze allemaal te zien.
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: RensK op 24 december 2021, 12:00:08
Ik heb in de omgeving 'Albums > Mensen' niet de mogelijkheid om te kiezen tussen 'Persoonlijke ruimte' en 'Gedeelde ruimte'. Die keuzemogelijkheid heb ik wel in andere albums (Locaties, Labels, Video's, etc...). Ik denk omdat zich in die albums wel items bevinden. Mijn albums mensen is dus compleet leeg en zou dat niet moeten zijn... Een oplossing weet ik op dit moment niet.

Misschien dat Synology Photos mijn DS 218 Play niet correct herkent en ziet als een NAS die niet compatible is met gezichtsherkenning? Ik verlang echt weer terug naar Moments en vond dat een hele fijne app.
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: Bobo op 24 december 2021, 12:02:11
Heb je gecontroleerd dat je in de instellingen zowel in persoonlijke ruimte als gedeelde ruimte het tonen van herkende gezichten hebt aangevinkt. Het moet dus op twee plaatsen!
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: RensK op 24 december 2021, 12:14:44
Heb ik net ingeschakeld en nu heb ik die keuzemogelijkheid inderdaad wel. In beide omgevingen zie ik geen gezichten. Het zou ook onlogisch zijn als alle gezichten zich wel in de gedeelde omgeving zouden bevinden en niet in de persoonlijke. Het schijnen twee aparte databases te zijn. Mijn gedeelde map 'Photo' bevat geen foto's en/of video's.

Ik heb net de namen van alle services even nagekeken in 'Broncontrole'. Er bestaat een service 'synofoto_face_extraction'. Die service heb ik geen moment in werking gezien tijdens de her-indexatie van alle bestanden. Wel allerlei andere 'syno-foto...' services. Ik snap er geen jota van waarom ik die gezichtsherkenning niet werkend krijg.
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: Bobo op 24 december 2021, 12:21:47
Ik moet nu even op pad, maar probeer je later verder te helpen.
Lijkt me dat jouw nas het probleem niet mag zijn.

Nu je zegt dat er geen foto-bestanden in de gedeelde map Photo staan:
Zet daar eens een stuk of 10 / 20 foto's in waar herkenbare gezichten op staan.
Kan geen kwaad zolang je deelregels niet toepast.
Benieuwd of er dan wel iets getoond wordt.
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: jeanguillaume op 30 december 2021, 23:18:56
Hmmm ik heb exact hetzelfde probleem...@RensK ben jij al verder gekomen?
Heel erg frustrerend dit
De vraag is: moet ik dit nou laten draaien?
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: Bobo op 30 december 2021, 23:44:43
Zijn deze ruim 53000 foto's in Photos gekomen door de upgrade naar DSM 7 en Photos of heb je deze er later op gezet?
Ik heb zelf de DS116 en merk met ongeveer 40000 foto's dat systeem daar af en toe moeite mee heeft (als ik met tags bezig ben bijv).
In jouw nas zit volgens spec 512 Mb geheugen dus kan me voorstellen dat er nogal geswapped wordt, maar dat kun je in monitor zien.
Als ie niet verder gaat zou je kunnen overwegen om de foto's te verplaatsen naar een tijdelijke map (niet in photos of je persoonlijke fotomap) en zet daarna eens een stuk of 200 foto's in de photo-map en bekijk wat gebeurt. Werkt het, gaat het snel genoeg?
Zo ja dan telkens een (misschien iets groter) deel overzetten.
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: RensK op 01 januari 2022, 15:03:23
Gisteravond heeft een technicus van Synology op afstand de multimedia database van Synology Photo gecleaned. Ik weet nog niet hoe hij dat heeft gedaan, maar het resultaat is dat vanochtend mijn album 'Mensen' weer gevuld was met gezichten en dat mijn NAS heel druk was met indexeren. Kennelijk zaten er fouten in de database. Ik kan het aanraden om een ticket aan te maken bij Synology support.
Titel: Re: Geen items in Album 'Mensen'
Bericht door: RensK op 04 januari 2022, 14:06:04
Alles werkt weer zoals het hoort na de ingreep van Synology support op afstand. Ik vroeg de support medewerker wat er verkeerd was met de gezichtsherkenning in Synoloy Photos en hoe hij de fouten had opgelost. Dit was zijn antwoord:
Citaat
There were table problems in the database, which gave a wrong identification and therefore blocked the face extraction process.
I completely deleted the broken tables, and then re-created them.
This allowed me to recommend the face extraction process and solve the problem.

Concerning the recreation of the database, unfortunately I am not allowed to give you the commands used, it is an internal command line, and we are not allowed to communicate on it.
Hoe de fouten in de tabellen van de database zijn ontstaan is mij onduidelijk. Ik heb bij de migratie van DSM 6 naar DSM 7 niet iets bijzonders uitgespookt. Kennelijk gaat die migratie niet altijd vlekkeloos omdat ik zie dat er meer mensen zijn bij wie de gezichtsherkenning van Synology Photos faalt na migratie.

Wat me opviel was dat op mijn NAS de app 'Synology Drive Server' was uitgeschakeld na de ingreep van Support. Dat zorgde voor backup en synchronisatie problemen. Ik heb deze server zelf weer handmatig moeten activeren. Kennelijk was dit vergeten door de support medewerker. Ik vroeg om opheldering over het stoppen van die server app:
Citaat
The Synology drive package was stopped because during the reinstallation process of the database, the packages must be stopped. Once restarted, it works as before
Ik weet nog dat het mij niet lukte om de database van Synology Photos te schonen. Na de deïnstallatie en herinstallatie van Synology Photos bleek alle oude data van Moments zich nog in de database te bevinden. Het lijkt er dus op dat 'Synology Drive Server' ervoor verantwoordelijk is dat de foto database gelocked wordt en daarom misschien niet kon worden geschoond. Als er dus mensen nog van DSM 6 naar 7 moeten migreren, kan het geen kwaad om van tevoren 'Synology Drive Server' te stoppen of te deïnstalleren. Mischien voorkomt dat problemen bij de migratie van Moments naar Synology Photos??