Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Photo Station / Photos => Topic gestart door: Kees DS118 op 25 november 2022, 12:59:36
-
Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een DS118 en heb Synology Photos geïnstalleerd. Ik heb de NAS niet open gezet voor internet. Op mijn Android telefoon heb ik de app Synology Photos geïnstalleerd. Op de telefoon kan ik binnenshuis nu prima mijn foto's bekijken. Maar het chromecasten naar mijn tv geeft een foutmelding op het scherm: er is een probleem met de server, met het netwerk of met de foto indeling.
Ik heb op goed geluk wat zitten wijzigen in diverse instellingen, maar niets hielp. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn en wat dan de juiste instellingen zijn?
-
Cast eens zonder de NAS b.v. je browser op je PC of iets via Telefoon, werkt dat wel ?
-
@Birdy
Google fotos vanaf de telefoon cast prima.
-
Hier cast Synology Photos evenmin. In mijn geval dan wel naar een NVDIA Shield TV die tevens een cast optie heeft.
Andere apps casten wel. Dus houd het vooralsnog dan maar op de slechte ondersteuning van de Photos app.
-
Jammer hoor.
Ik heb ook bij Synology gevraagd of er een oplossing is.
-
Van welk SMART OS maakt je TV gebruik?
Als het bijv. om "Android TV" gaat kun je Synology Photos (mogelijk via "sideload"), ook daarop installeren.
Dan hoef je niet te casten, maar start je de app direct vanuit Android TV op.
-
Het is een oude Sony Bravia, niet aangesloten op internet. Er zit zo'n goedkope een chromecastdongel in die het verder prima doet.
-
Moest de chromecast weer even tevoorschijn halen en heb die op 15 jaar oude Philips-tv gekoppeld.
Moest wel eerst effe software-update op die chromecast laten binnenkomen.
Droeftoeteren over slechte ondersteuning van de app is mogelijk iets te voorbarig, want het werkte prima!
Diverse foto-formaten kwamen netjes op tv-scherm, filmpjes werden na korte laadtijd normaal afgespeeld.
Kees geeft aan dat casten van google-foto's wel goed gaat, maar die komen dus niet van de nas.
De foto's die hij met Syno-app wel kan weergeven: komen die van de nas of van android-toestel zelf?
Want hij geeft bijvoorbeeld aan, dat zijn nas niet aan internet zit.
Foutmelding gaat over server, netwerk of foto-indeling. Maar op welk scherm komt dat: tv of telefoon?
Wat is er ondertussen aangepast zoals Kees aangeeft.
Lijkt me dat je eerst netwerk moet checken of daar probleem wel of niet zit anders werkt het sowieso niet.
Zit alles op zelfde netwerk? In zelfde ip-range? Geen ip-dubbels ? Geen router of nas-fire-wall blokkade?
Als dat ok lijkt, dan enkele foto's van gewone afmeting en indeling proberen te casten.
Daarna lijkt me de server en app aan de beurt om te bekijken waarom het bij Kees niet werkt. Hier loopt het soepel.
-
@Bobo bedankt voor het uitproberen.
Ik moet mezelf op 1 punt corrigeren: de melding op het tv-scherm betreft een fout op de server, het netwerk of de indeling. Er wordt dus niet gesproken over foto-indeling.
De foto's met Syno-app op telefoon komen van de NAS.
Ik heb de firewall op de NAS aan- en uitgezet: geen verschil.
Wat betreft het netwerk: NAS, laptop en telefoon werken lekker samen, de tv zit niet op een netwerk maar heeft dat chromecast schijfje ingestoken. Over ip-ranges en ip-dubbels kan ik niet meepraten, vind ik lastig uit te zoeken.
-
Als jouw telefoon en chromecast met zelfde netwerk worden verbonden en geen vast ip-adres hebben, dan moet dat eigenlijk wel goed gaan.
Ik zal wat later eens kijken wat er gebeurt als ik de netwerkkabel van de tv eruit haal.
Benieuwd of ik dan die fout krijg.
De fout bleef uit, ook zonder netwerkkabel kon ik gewoon foto en film vanaf android-toestel naar tv sturen.
Ook nog even Photo's met Chrome-browser op laptop geprobeerd te casten en dat ging ook goed. App lijkt me hier oke.
Misschien eens kijken naar iemand met een ander toestel om te zien of die met de app wel kan casten.
En heb je trouwens de Advanced Media package op je nas gezet, want die heeft Photos wel nodig volgens de specs.
Lijkt me meer voor de wat recentere bestandsindelingen, maar wie weet wat er mede door geregeld wordt.
-
Advanced Media package had ik niet geïnstalleerd. Heb het zojuist wel gedaan, maar maakt geen verschil.
Misschien nog een zinvolle observatie: als ik met de Synology app een foto naar tv wil casten, wordt het cast-icoontje op de telefoon direct rood. Wel wordt dan op tv even het Synology Photo symbool en tekst getoond, maar daarna komt de foutmelding dat de foto niet geladen kan worden vanwege etc.
-
Heb hier wat op rondgezocht en kom diverse keren tegen dat een rood chromecast-symbool er op duidt dat de chromecast de laatste update(s) niet goed of helemaal niet heeft ontvangen.
Oplossing is reset naar fabrieksinstellingen ( resetknopje 25 sec ingedrukt houden ).
Is het proberen waard.
-
Helaas Bobo, ook dit levert niets op.
-
Heb je de Chromecast versie 1? (omdat je het hebt over een dongel).
Die werkt alleen op 2,4 Ghz en is veel trager (model uit 2013).
De samenstelling van je netwerk en wijze van aansluitingen is nog niet langs geweest,
maar ik zit meer te denken in de richting dat wifi niet goed meewerkt.
Casten vanaf je telefoon naar tv is één route over wifi.
Casten vanaf je nas naar je telefoon is ook één route over wifi.
Maar casten vanaf nas naar telefoon en gelijk naar tv is twee.
Uitvogelen of het daar in zit is wat meer werk: alle mogelijk routes vaststellen en uitproberen (2,4 en 5 Ghz), router / switch /accespoints, route naar nas, prestaties van je wifi meten.
Heb je niet een familielid of kennis die een recentere Chromecast heeft om te zien of het dan wel werkt?
-
Nou, lastig hoor. Ik ga 's kijken wat ik met je suggesties kan doen.
-
Ik heb ook een bravia... wel wat nieuwer denk ik , dongel zit er al in..
OS = android tv
casting gaat uitstekend met foto's geen probleem..
hangen ze wel beide in hetzelfde netwerk?
heb je die telefoon wel via je wifi lopen, dus dat die niet via je datapakket loopt? want dan zal die het denk ik ook niet doen.
-
NAS is met netwerkkabel verbonden aan een Ziggo Connectbox. Laptop via Wifi met Connectbox, telefoon via Wifi met Connectbox.
Chromecast ding in tv met telefoon geïnstalleerd.
-
Ondingen die connectbox van ziggo...
Ik had ook eens zoiets, onbekende netwerk fout, casting wou niet..
zoeken zoeken zoeken... niks hielp
Toen die tv, router, nas, eventuele switch alles een half uur zonder stroom gezet...
eerst die router weer aan de praat toen de rest...
Waarom weet ik niet, maar werkte weer...
je kan het proberen, wie weet.
-
Dank allen voor het meedenken. Ik heb veel van jullie suggesties geprobeerd, maar niets veranderde wat aan de situatie.
Ik had de vraag ook voorgelegd aan Synology, maar dat werkt zo beroerd dat ik er daar niet verder op inga. Ik had het probleem duidelijk uiteengezet, en kreeg toen een uit het Frans beroerd vertaalde reactie terug met de vraag of ik het nog eens wilde uitleggen.
In die communicatie zie ik geen heil.
Ik moet er maar mee leren leven.
-
Staat je IGMP-snooping wel aan?
Standaard heb ik in mijn netwerk (per netwerksegment en per VLAN) alles uitstaan dat niet strict nodig is.
Maar ik had problemen met (Chrome)casting.
Enig speurwerk leerde me dat (Chrome)casting IGMP-snooping (https://en.wikipedia.org/wiki/IGMP_snooping) vereist.
Nadat ik IGMP-snooping voor het IOT-deel van mijn netwerk (waarop ook de Chromecast is aangesloten) had geactiveerd, werkt casting gewoon zoals verwacht.
-
Ik heb zojuist alle instellingen van mijn Ziggo Connect Box doorlopen, maar kom geen IGMP-snooping tegen.
-
Das het punt met die connectboxen die zijn helemaal uitgekleed.. ::)
-
je hebt je punt gemaakt over de Connectbox.
Kees: welke Chromecast hebt je?
Bij mij werkt het overigens (met een Connectbox en de default settings)
-
Dat was meer bedoeld voor @Plerry ;)
Wat gooi je er eigenlijk in op die app als inlog?
Kan het ook zijn dat je dat onder https doet, en dat er geen geldig certificaat is?
-
Ik heb het Chromecast schijfje van een paar tientjes. Op de doos staat "Chromecast Mediastreamer van Google".
De Synology Photo app instellingen:
[attach=1]
Kan het zijn dat bij iedereen waar het wel werkt, de NAS aan het internet hangt? Bij mij niet namelijk.
-
en als je die vink bij http weghaalt?
en hoe log je in? Via ip of ddns?
als je dat via ip doet moet het dus http://ipnummer zijn volgens mij
eventueel kun je ook nog even htpp://ipnummer:5000 proberen..
-
Een wonder is geschied!
"en hoe log je in? Via ip of ddns?" vroeg Stapper. Ik deed het dus met ddns en nadat ik dit veranderde in ip, toen werkte chromecast wel! Voor de zekerheid weer even met ddns geprobeerd, en toen weer niet. Ik begrijp dit niet, maar vooruit, ik ben geholpen.
Stapper, bedankt!
-
Yw mooi dat die werkt :)