Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Synology DSM algemeen / Re: 2FA mogelijk met 1. Passkey en 2. Approve SignIn?
« Laatste bericht door OSXtv Gepost op 10 december 2025, 17:42:39 »
Je geeft aan dat de hele familie gebruik maakt van je NAS.
Waarom stel je dan alleen een 2 factor authenticatie in voor het hoofdaccount ??

Zou zeggen dat voor elke gebruiker van je NAS daarbij dan een 2 factor authenticatie ingesteld zou moeten worden?
Zeker, alle gebruikers die van buiten toegang hebben tot Synology Drive over poort 6690 hebben op dit moment 2FA, door U/N + P/W en Secure SignIn app op hun telefoon. Al die gebruikers hebben geen rechten voor inloggen op DSM, zij zijn enkel Drive gebruiker. Alleen ikzelf heb rechten om in te loggen op DSM.

Er zijn met de laatste DSM versies (vanaf DSM 7.x) meerdere opties en methoden "hoe" beveiligd in te loggen.
Heb ze zelf niet allemaal doorgenomen met wat er mogelijk is?
Misschien dat inloggen ook met een vingerafdruk of gezichtsherkenning via een app op smartphone of laptop gedaan kan worden?
Ik heb alle mogelijkheden doorgenomen en wat je beschrijft kan allemaal. TouchID/FaceID op iPhone kan als 2FA methode, noemen ze hardware key, er wordt een Passkey opgeslagen op de iPhone.

Maar een "twee-factor" autorisatie houdt juist in, dat de eerste stap een gebruikersnaam en wachtwoord is.
De  2e stap  een van de andere opties.  Zo staat het ook in de gebruikshandleiding beschreven.
https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/SecureSignIn/signin_method?version=7

Bij 2FA moet u zich eerst aanmelden met het wachtwoord en uw identiteit opnieuw verifiëren met een tweede authenticatiemethode.
Veel dank, hier was ik naar op zoek. :thumbup: Had ik zelf nog niet gevonden.

Zou dan zeker wel nog "voor jezelf" als admin gebruiker, nog een 2e gebruiker met admin rechten erbij instellen.
Ja, die heb ik al een paar jaar ingesteld, goede tip.

Er is wel een methode om met een  1x reset  van de NAS, wachtwoorden te herstellen.
Maar er is daarbij altijd een risico dat door het  "onhandig"  indrukken van een paperclipje, je dat per ongeluk 2 keer achter elkaar doet.
Daarmee reset je daarbij de hele NAS, en moet je DSM opnieuw installeren.  (Data blijft daarbij overigens wel gewoon bewaard).
Dat is me laatst namelijk overkomen.
Oei, dat is balen...

Mijn vraag is dus hiermee beantwoord, dank.

Ik vind het wel jammer en vreemd. Synology adviseert 2FA om de beveiliging te verhogen, maar dat kan alleen als je in de eerste stap U/N + P/W gebruikt en als tweede stap een van de 2FA methoden. Dan gaat dus bij elke login het wachtwoord over de lijn, ook over het internet bij inloggen van buiten het LAN.
Het gebruik van een Passkey als eerste stap is veel beter, omdat de authenticatie geheel op het eigen device waarmee je inlogt (meestal laptop) plaatsvindt en er geen platte tekst informatie wordt uitgewisseld.

Maar als je de Passkey instelt als eerste stap (dus U/N + passkey) kun je geen tweede stap meer instellen in DSM. Toch neig ik naar die methode voor inloggen op DSM. Het nadeel is dan wel dat het (eenmalig) aanmelden van een Client device op Synology Drive Server mogelijk is geworden met enkel U/N en P/W (Synology Drive Client kent aanmelden met Passkey niet).

Nog maar even over nadenken dan...
12
Mijn eerste reactie toen ik hoorde van de schijven-lock-in was boosheid en twijfel of ik nog verder in Synology hardware zou investeren. Na een paar keer ademhalen zie ik dat anders. De tijd die ik heb geïnvesteerd in het leren omgaan met DSM is aanzienlijk. Weer een ander systeem leren kost wederom een hoop tijd. Dan betaal ik - onder protest - liever wat meer voor een schijf, daar krijg ik vrije tijd voor terug. Het gevoel van onzekerheid en argwaan blijft, maar daar denk ik niet de hele dag aan.

Nadat bekend is geworden dat ze de lock-in teruggedraaid hebben voor DSM7.3 verandert er verder niets.
13
The lounge / NanoKVM (Original) and it’s ‘Secret’ Microphone – Should You Be Worried?
« Laatste bericht door Birdy Gepost op 10 december 2025, 16:40:19 »
14
Web Station / Re: the server is temporarily unable to service
« Laatste bericht door Satje01 Gepost op 10 december 2025, 13:36:03 »
Reeds opgelost.
Onderstaande stond op een of ander manier verkeert.
64639-0
15
Web Station / the server is temporarily unable to service
« Laatste bericht door Satje01 Gepost op 10 december 2025, 13:10:52 »
Sinds de verbouwing is er per ongeluk de server offline gegaan daar een kortsluiting in de schuur.
Vandaag ben ik met de websites aan de gang gegaan. Eerder kon ik lokaal 192.168.0.184/naamwebsite in de site komen.
Via de normale website.nl kan ik er gewoon in.
Ook mijn PHPadmin doet het niet meer via lokaal.
Ga ik lokaal dan krijg ik onderstaande fout melding.
Hoe kan ik dat oplossen.
64637-0
16
Synology DSM 6.2 / Re: Error melding betreffende de 'security database'
« Laatste bericht door Irmaxx59 Gepost op 09 december 2025, 18:05:49 »
Thanks!
Gelukt, ticket aangemaakt.... nu maar afwachten...
17
Synology DSM 6.2 / Re: Error melding betreffende de 'security database'
« Laatste bericht door Birdy Gepost op 09 december 2025, 17:49:06 »
64629-0Je NAS moet geregistreerd zijn en daarna kan je je NAS kiezen.

18
Synology DSM 6.2 / Re: Error melding betreffende de 'security database'
« Laatste bericht door Irmaxx59 Gepost op 09 december 2025, 17:47:07 »
@Hofstede
Oké, maar waarom heb ik daar "ineens" last van?
Al jaren gaat het goed tot aan enkele maanden geleden, dat was de laatste keer dat ik 'Security Advisor' handmatig liet scannen.
Nu "ineens" is er een probleem!? Hoe kan dat, eigenlijk?
19
Synology DSM 6.2 / Re: Error melding betreffende de 'security database'
« Laatste bericht door Irmaxx59 Gepost op 09 december 2025, 17:35:38 »
@Birdy
HELP! Ik probeer een ondersteuningsticket aan te maken. maar bij de eerste 'drop-down box' Modelnaam* wil ik
het volgende intypen:  DS718+, xxxxPENxxxxxx  (het model- en serienummer). DIT WORDT NIET GEACCEPTEERD...?

Doe ik iets fout of moet ik ergens anders zijn om een ticket aan te maken?
20
Synology DSM 7.2 / Re: Firewall / Geen locaties beschikbaar
« Laatste bericht door Briolet Gepost op 09 december 2025, 16:26:48 »
Wel netjes dat ze je dit laten doen via de taskmanager.

Je kunt ook
rm /var/lib/data_update/geoip-database/version.json
rm /var/cache/data_update/database_info.json
synodbudupdate -f

uitvoeren via een SSH inlog, maar daar belast je de onervaren mensen meer mee omdat ze dan misschien extra terminal software moeten installeren.

Blijkbaar twee buggy files wissen en dan een update doen die deze files waarschijnlijk weer aanmaakt.
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10