Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Surveillance Station => Topic gestart door: Karine01 op 16 juli 2023, 00:00:46

Titel: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Karine01 op 16 juli 2023, 00:00:46
Ik heb twee weken geleden één van mijn 3 ip-cams vervangen maar plots doet die nieuwe het nu niet meer.
Het is wel opvallend dat vroeger al de 3 cams via poort 80 liepen en deze loopt via poort 2020.(TP-Link Tapo C310)
Nu zie ik net dat de nieuwe cam plots een ander ip-adres heeft gekregen.

Kan ik deze cam ook geen vast ip-adres geven net zoals de andere twee ?
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Babylonia op 16 juli 2023, 05:31:32
Ja hoor.  Elk apparaat in je netwerk kun je een vast IP-adres geven.
Ga naar de instellingen in je router, en geef op basis van het MAC adres van de camera een vast IP.

Afhankelijk van het type router is het even de menu's doornemen waar die instellingen ergens te vinden zijn.
Andere poortnummers stel je doorgaans in de camera zelf in.  Na aanpassing de camera een keer herstarten.

Een handig hulpmiddel om alle apparaten in je netwerk te vinden, met bijbehorend MAC adres etc.
Zijn de volgende apps die je op een smartphone kunt installeren:

WiFiman (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubnt.usurvey&hl=nl&gl=US)   Is zowel een WiFi analyzer  -  speedtest  -  alsook vindt die alle apparaten in je netwerk met de menu-optie "Discovery"

Network Analyzer (https://play.google.com/store/apps/developer?id=Jiri+Techet&hl=nl&gl=US)  -  Free versie (met advertenties ?)  of een betaalde Pro versie.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: jr212 op 16 juli 2023, 06:10:38
Ja hoor.  Elk apparaat in je netwerk kun je een vast IP-adres geven.
Ga naar de instellingen in je router, en geef op basis van het MAC adres van de camera een vast IP.

Niet dus!
telenet routers hebben dat niet
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Babylonia op 16 juli 2023, 06:25:51
Het is maar de vraag of de topic starter bij het Belgische Telenet zit?

Maar ook bij een Telenet modem/router is het mogelijk een vast IP-adres in te stellen voor een apparaat.
Wel met een omweg middels een web-portaal / account van Telenet - "Mijn Telenet" (https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/geavanceerde-instellingen-van-je-wireless-modem/).
Heb je die mogelijkheden zelf nog niet eerder ontdekt?

     IPv4 firewall & Port forwarding

     Je ziet gegevens over:
          .........
          Port forwarding: om traffic te forwarden over bepaalde poorten naar specifieke interne IP's
         (geavanceerde gebruikers met eigen server).


Dat heb ik zelf namelijk al eens gezien bij een andere Belgische gebruiker waarmee ik contact had via een TeamViewer sessie.
Die had als 2e router een Synology router aangesloten (NAT achter NAT) "met vast ingesteld IP-adres" in de Telenet router,
en poorten doorgestuurd vanuit de Telenet naar de Synology router toe.  (Diens onderwerp < HIER > (https://www.synology-forum.nl/synology-router/ssl-vpn-werkt-niet-in-eigen-land-belgie/))
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Karine01 op 16 juli 2023, 09:38:34
Ik zit inderdaad bij het Belgische Telenet en het is weer prijs zie ik want vannacht is het ip-adres van de camera weer van .143 naar .142 gegaan waardoor Synology weer geen camera vindt.
Maar wat moet ik nu juist invullen om dit te laten werken?
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Birdy op 16 juli 2023, 10:08:11
De cam staat op DHCP, als het goed is, kan je met de software van de cam de DHCP uitzetten en zelf een vast IP-adres geven.
Dat adtes moet wel buiten de gestelde DHCP range zitten in de Router.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Babylonia op 16 juli 2023, 10:14:11
Die scherm-afdruk, lijkt me een gedeelte van het menu m.b.t. het doorsturen van poorten?
Eerst zul je toch een vast IP-adres voor de camera moeten vastleggen.

In de router (via het "Mijn Telenet" web-portaal), of anders een vast IP-adres in de camera zelf zoals  @Birdy  aangeeft.
Persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven dat toch in de router te doen.
Alle IP netwerk instellingen centraal geregeld, heb je beter overzicht over alle instellingen, dan alles apart in diverse apparaten.
Daarmee ook minder kans op vergissingen.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Birdy op 16 juli 2023, 11:09:19
Als @Karine01 geen IP kan reserveren op basis van het MAC adres in de Router, dan moet het IP_adres wel in de CAM vastgezet worden.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Babylonia op 16 juli 2023, 11:54:30
Maar dat kan wel degelijk in de router zelf.  Zie mijn eerdere reactie. (https://www.synology-forum.nl/surveillance-station/nieuwe-cam-doet-het-na-twee-weken-niet-meer-verbinding-mislukt/msg322792/#msg322792)  (En dan met name de laatste alinea).
Klik ook door naar informatie van Telenet (https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/geavanceerde-instellingen-van-je-wireless-modem/) zelf.

          Geavanceerde instellingen van je wireless modem

          De geavanceerde instellingen van je modem bekijken of aanpassen? Doe het met Mijn Telenet.


En dan middelste kolom als informatie van instellingen die mogelijk zijn.

Via dat portaal zit je in het menu van de router, en zie je een lijst van apparaten die in het netwerk zitten.
Je hebt de mogelijkheid om het IP-adres van het apparaat direct "vast te zetten" / te reserveren.

Het is mogelijk een vreemde benadering om een router met een omweg via een interface in de "cloud" van de provider zelf in te stellen?
Bij zelfstandige routers ziet men die methode eigenlijk in het geheel niet / zijn we ook niet gewend dat het zo wordt ingeregeld.
Bij gebruik van bijv. professionele WiFi Access Points die grootschalig bij organisaties, hotels, bedrijven worden gebruikt,
is het echter bijna "standaard" om die Access Points vanuit een centrale server / interface in de cloud in te regelen.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Birdy op 16 juli 2023, 12:32:21
Maar dat kan wel degelijk in de router zelf.  Zie mijn eerdere reactie. (https://www.synology-forum.nl/surveillance-station/nieuwe-cam-doet-het-na-twee-weken-niet-meer-verbinding-mislukt/msg322792/#msg322792)  (En dan met name de laatste alinea).
Klik ook door naar informatie van Telenet (https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/geavanceerde-instellingen-van-je-wireless-modem/) zelf.
Ik had het vermoeden dat het niet kon bij Telenet in België ?

Niet dus!
telenet routers hebben dat niet
Het is maar de vraag of de topic starter bij het Belgische Telenet zit?
Of geldt dat juist voor Telenet in Nederland.
@Karine01 Woont in België n.l.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Babylonia op 16 juli 2023, 12:41:47
Ik had het vermoeden dat het niet kon bij Telenet in België ?

De informatie van Telenet "België" zelf lijkt me toch uitermate duidelijk?   Het is een Belgische provider (met domein extensie .be ).

Bovendien sluit het aan met wat ik ZELF heb vastgesteld via TeamViewer sessies van een Belgische gebruiker met diens Telenet account in België. Verwijs in mijn eerdere reactie (https://www.synology-forum.nl/surveillance-station/nieuwe-cam-doet-het-na-twee-weken-niet-meer-verbinding-mislukt/msg322792/#msg322792) specifiek naar een onderwerp (https://www.synology-forum.nl/synology-router/ssl-vpn-werkt-niet-in-eigen-land-belgie/) van een gebruiker in België.
Twee adressen met beide een Telenet aansluiting - waarvan bij één van die adressen nog een 2e Synology router erachter (NAT achter NAT),
en een filiaal van zijn bedrijf hier in Nederland (aansluiting via Delta met ook daar een Synology als 2e router NAT achter NAT).

Alleen heb ik in dat onderwerp (december 2022) niet expliciet de Belgische provider genoemd welke er betrekking op heeft.
Kon toen niet bevroeden dat pakweg 7 maanden later daar zo'n misverstand over zou kunnen ontstaan.   :o


Mocht  @Karine01  er zelf helemaal niet uitkomen, wat en hoe in te stellen.  (Wel eerst zelf proberen).
Kunnen we evt. ook in deze kwestie een TeamViewer sessie opzetten??  (Verzoek via persoonlijk bericht).
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Birdy op 16 juli 2023, 13:00:29
....... ::)....... Laat maar verder (welles/nietes). ;)
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Karine01 op 16 juli 2023, 15:52:48
Alvast bedankt voor de ondersteuning.
Als ik het goed voorheb kan je aan de cam zelf niets wijzigen betreft het ip-adres.
Spijtig genoeg heb ik van netwerken en ip-adressen enz geen kaas gegeten.
Ik veronderstel dat ik bij Port forwarding het adres dat mijn ip-cam op deze moment heeft moet toevoegen.
Maar wat moet ik dan verder bij externe en interne poort ingeven ?

Indien het toch wat ingewikkelder ligt(wat ik veronderstel) wil ik de pc wel eens laten overnemen wat ik zeer op prijs zou stellen.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Babylonia op 16 juli 2023, 16:30:27
De meeste apparaten in een netwerk, dus ook een camera, kun je daarin wel handmatig een IP-adres vastleggen.
Daarnaast zul je dan tevens ook een "gateway" IP-adres moeten vastleggen van de router, netwerkmasker en doorgaans ook DNS-instellingen.
Kleine vergissing in de instellingen en het werkt niet. (Heb het in het verleden al meer meegemaakt bij gebruikers).

Port forwarding heeft alleen zin als het IP-adres is vast gezet, en tevens als je de camera van buitenaf zou willen benaderen.

Verdere nadelen van een vast IP-adres in de camera zelf, is dat bij een wijziging van het netwerk van de router,
of aansluiten van de camera op een ander netwerk. De camera in het geheel niet meer is te benaderen.
Die zou je dan moeten resetten, waarbij netwerkinstellingen weer naar standaard instellingen worden gezet (automatisch IP via DHCP).

Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Karine01 op 16 juli 2023, 17:06:26
Tja, dan koop je eens een camera van een merk heb je dit weer aan de hand. Mijn cams van €20 van Ali-expres doen het al 5-6 jaar prima en installatie was best te doen maar die ene leek stilaan zijn beste tijd gehad te hebben vandaar deze vervanging.
Ik ben dinsdag terug van vakantie misschien dan eens afspreken om eens naar mijn modem te kijken om de beste oplossing te overlopen want op deze manier ga ik er niet uit geraken.

Bedoeling van die TP-Link camera's is blijkbaar om alles via hun app te laten verlopen en dat werkt inderdaad perfect zowel thuis als op verplaatsing maar daarmee is het probleem voor mijn Synology natuurlijk niet opgelost.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Babylonia op 16 juli 2023, 21:47:46
Ik ben dinsdag terug van vakantie misschien dan eens afspreken om eens naar mijn modem te kijken....

Voor als je terug bent. Heb je een PB gestuurd.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Karine01 op 17 juli 2023, 09:32:50
Bedankt, heb pb terug gestuurd.

Bij deze nog een reactie van de helpdesk van TP-Link.
Geachte,
Dit zult u moeten vastzetten in uw router.
De camera heeft namelijk alleen DHCP ingebouwd om een ip adres te verkrijgen.
Met vriendelijke groet,

 
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Karine01 op 18 juli 2023, 17:44:55
Net ook nog een reactie van Telenet gekregen en het lijkt er niet uit te zien.

Twee opties
1 DHCP Reservatie - Een DHCP functie, in te stellen op de DHCP server, waarbij een bepaald MAC adres altijd hetzelfde IPv4 krijgt toegekend. Helaas bieden de Telent HGW's deze mogelijkheid niet, dus om hiervan gebruik te maken moet je een eigen router gebruiken

2 Vast geconfigureerd adres- In plaats van een apparaat te configureren dat deze een IPv4 adres en configuratie via DHCP opvraagt (meestal default instelling) kun je op veel apparaten deze configuratie ook lokaal manueel doen. Je moet daarvoo dan ik het menu van de TP-link camera gaan, en een vast IP adres instellen, ipv DHCP. Gebruik het beste een adres tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99 om geen conflicten te hebben met de andere apparaten op je netwerk. Subnet mask /24 of 255.255.255.0 , default-router 192.168.0.1 en iniden ingesteld kan worden de DNS server bijvoorbeeld op 1.1.1.1 zetten.

Optie 1 ondersteunt Telenet dus niet en optie 2 ondersteunt TP-Link dus niet.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Jan01 op 18 juli 2023, 22:06:50
Ben benieuwd
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Karine01 op 18 juli 2023, 22:08:37
Babylonia is er daarnet een uurtje mee bezig geweest maar helaas.
Ondanks een DHCP-server op de nas in te stellen blijft de modem een ander adres uitdelen na herstart.

Camera zit inmiddels al terug in de doos voor retour.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Babylonia op 19 juli 2023, 01:04:50
Ben benieuwd

Ik kom er beslist nog op terug, met de nodige info die interessant kan zijn voor gebruikers van "Telenet".
Maar heb de komende dagen even wat anders te doen.  (Verhuizing van mijn dochter -student- naar een andere woonruimte).

Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Karine01 op 19 juli 2023, 09:52:11
De cam is inmiddels terug gestuurd.

Hier nog een reactie van Telenet.
Twee DHCP gelijktijdig op één netwerk is geen goed idee. Die van de Telenet HGW kun je niet uitschakelen.
Als je twee DHCP server gelijktijdig op het netwerk gebruikt weet je niet welke op het verzoek van de client gaat antwoorden, en dat leidt ongetwijfeld tot conflicten, dus problemen.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Birdy op 19 juli 2023, 10:36:38
Vreemde reactie, omdat je geen ip conflicten hebt.
Je hebt toch geen 2 routers of anders gezegd 2 DHCP's?
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Karine01 op 19 juli 2023, 10:43:02
Ik denk dat hij bedoelde wanneer je de nas als DHCP server inschakelt.
Titel: Re: Nieuwe cam doet het na twee weken niet meer, verbinding mislukt
Bericht door: Babylonia op 19 juli 2023, 14:16:07
Bij de TeamViewer sessie (nou ja met een alternatief remote acces programma RustDesk (https://rustdesk.com/)
omdat er problemen waren met de licentie van TeamViewer bij @Karine01),
bleek het inderdaad toch niet mogelijk te zijn met die Telenet modem/router een vast IP adres in te stellen.
(Verwarrend is dan ook de eigen informatie (https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/geavanceerde-instellingen-van-je-wireless-modem/) die Telenet daarover geeft).

Of ik me nu na 7 maanden dan toch stevig vergis in de mogelijkheden met een andere Telenet gebruiker
(voor diens connectie in België (https://www.synology-forum.nl/synology-router/ssl-vpn-werkt-niet-in-eigen-land-belgie/)), ga ik bij die gebruiker over een aantal dagen (na verhuizing van mijn dochter) nog navragen.
Die heeft misschien een zakelijk abonnement met andere mogelijkheden??

In ieder geval excuus voor de verwarring die het teweeg heeft gebracht.


Situatie Karine01
Voor de NAS zelf bij  @Karine01  is om die reden een vast IP adres ingesteld in de NAS zelf.
Voor de andere camera’s ook, die deze mogelijkheid wel hebben.
Port forwarders dan wel weer in de modem/router ingeregeld. (Raar beestje zo'n Telenet modem/router).

TP-Link camera:
Met het gegeven (https://www.synology-forum.nl/surveillance-station/nieuwe-cam-doet-het-na-twee-weken-niet-meer-verbinding-mislukt/msg322830/#msg322830) van „niet mogelijk“ een vast IP-adres in de camera vast te leggen, en ook niet in de Telenet modem/router zelf.

Gekeken of we die handicap mogelijk konden omzeilen door een 2e DHCP-server in te stellen in de NAS.
Met een IP-bereik in eerste instantie van slechts 2 IP adressen.
En de TP-Link camera vanuit de NAS dan tevens een vast IP-adres in te stellen / mee te geven.

Met naar bleek nu ook een IP-adres uitgegeven voor een  „Xiaomi“ mobiele telefoon.
Het IP-bereik terug gebracht tot slechts één IP-adres.  (En TP-Link camera herstart).

Ondanks dat „volgens de NAS“ een correct „alternatief“ IP-adres werd uitgegeven.
Bleken de gegevens in de Telenet router toch het oude adres te bevatten (wat wisselt bij een herstart).

Omdat niet kon worden nagegaan voor welk bereik de DHCP-server van de Telenet router is afgestemd.
Het NAS één IP nummer DHCP IP bereik / en vast IP voor de TP-Link, een keer uitgeprobeerd,
in een uiterst laag bereik.   NAS zelf is x.x.x.5 als eerste vaste IP  --->  TP-Link op x.x.x.10
en in een uiterst hoog bereik boven   x.x.x.200

Geen van beide opties functioneerde goed. Er bleven twee IP-adressen te worden uitgegeven voor de TP-Link camera.
Met dit soort „alternatieve“ instellingen is het altijd een „hit or mis“ functionaliteit.

Afhankelijk van prioriteit, in controle van netwerkgegevens, had het mogelijk ook net wel kunnen werken?

Die methode heb ik namelijk al eens ooit eerder met succes kunnen toepassen bij een KPN modem/router.
Een Experia Box V10 heeft slechts een mogelijkheid om voor 10 apparaten het IP adres vast te leggen.
Door het DHCP IP-bereik te beperken tot die 10 adressen, is in dat geval de uitgifte van nieuwe IP-adressen „op“.
Een 2e DHCP-server met een IP-bereik „erboven“ komt in dat geval NIET in conflict.

Een Telenet modem/router heeft echter geen mogelijkheid het DHCP IP bereik aan te passen.

We hebben in ieder geval alle mogelijke opties uitgeprobeerd. Helaas, zonder positief resultaat.
Reden om de TP-Link maar meteen weer terug te sturen naar de leverancier.