Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: rolex op 29 juli 2015, 13:36:02

Titel: blauwe led, mappen verdwenen, icoontjes weg
Bericht door: rolex op 29 juli 2015, 13:36:02
Sinds vorige week ben ik zoek naar oplossing. Donderdag deed mijn DS450+ heel raar, reageerde niet en kon niet meer inloggen. Via de app op mijn mobiel opnieuw gestart. Na 10 minuten dacht ik wel dat het gestart was. Kreeg een 404 foutmelding. Keek naar de NAS, en ik zag een blauwe led knipperen. Na 20 minuten startte de nas opnieuw op. Daarna kon ik wel inloggen maar niets reageerde toen.
Gedeelde mappen verdwenen, icoontjes weg, filestation reageerde niet, opslagbeheer ook niet. HDD waren op dat moment rustig, geen geluid te horen. Na een uur was de NAS weer normaal.

Vandaag weer hetzelfde gebeurd, geen knipperende blauwe led maar de web interface reageerde niet meer. Ik krijg ook de melding 'verbinding mislukt'. De HDD's zijn nu ook verdwenen..

Ik heb gelezen dat ik een moederbord test kan uitvoeren door alle schijven eruit te halen maar of het in mijn geval wel gaat werken betwijfel ik.

Wat zijn de mogelijkheden? Nieuwe install en kijken of het weer voordoet.. ?
Titel: Re: blauwe led, mappen verdwenen, icoontjes weg
Bericht door: Birdy op 29 juli 2015, 13:45:12
Ik denk dat het beter is om hiervoor even een Ticket in te leggen voor deze vreemde situatie.


Titel: Re: blauwe led, mappen verdwenen, icoontjes weg
Bericht door: rolex op 29 juli 2015, 13:55:29
Ticket is goed idee.

Op fora's lees ik wel veel slechte ervaringen van helpdesk medewerkers die een puinhoop hebben gemaakt op veel nassen als ze hebben ingelogd.
Titel: Re: blauwe led, mappen verdwenen, icoontjes weg
Bericht door: Robert Koopman op 29 juli 2015, 13:59:58
Die ervaringen lees je dan niet hier, volgens mij kunnen ze in Taiwan aardig wat zaken oplossen.
Titel: Re: blauwe led, mappen verdwenen, icoontjes weg
Bericht door: rolex op 31 juli 2015, 14:10:18
Heb inmiddels een antwoord gekregen.

1. Moederbord check gedaan. Blauwe led knippert niet.
Wat ik nog kan doen is de HDD schijven testen. De HDD zitten in een RAID5 array. Ik neem aan dat ik een schijf eruit kan halen, en vervolgens moet formatteren om daarna de WD diagostic tool te draaien.

Citaat
We suggest to help us check if the motherboard of DiskStation is damaged by this FAQ:
http://www.synology.com/support/faq/366
 
1. Power off your Diskstation
2. Remove all of your hard drive disk
3. Power on your Diskstation without any disk
 
 
If the POWER LED is blinking when DiskStation boots up without HDD over 10 minutes or only blinking for a few seconds, then the motherboard is defective, please kindly contact your local reseller for RMA service if the warranty is still valid.
 
Please kindly confirm your system status displayed in Synology Assistant again.
Which can be download from our Download center (https://www.synology.com/support/download/)
There are three common statuses :
 
1. Ready: You can directly click [Connect] in Synology Assistant to login DSM WebUI to manage it.
2. Configuration lost / Migratable: You can proceed with DSM installation to get a fresh system without losing data.
3. Not installed: Pay attention to any RED TEXT like "Note: all data in the disk will be deleted during setup procedures." Please abort the installation if this text is being displayed in the Synology Assistant, otherwise your data will be erased. If no red text appears during the setup procedure, please kindly proceed to reinstall the system firmware to revive your DS415+.
And it will be normal if no disk at the moment.
 
If Synology Assistant cannot find your DiskStation, please try the following tips with or without the disks:
1. Reset your network setting : https://www.synology.com/knowledgebase/tutorials/493#t2
2. Temporarily remove your Firewall & Antivirus software on the computer.
3. Try to connect your computer and DiskStation directly with an ethernet cable (no router, hub or switch sits in between).
And set the computer's IP to DHCP and try again.
4. Try with another computer.
5. Change ethernet cable to rule out faulty or degraded cables.
 
If the status LED keep flashing with Orange, we assume that was caused by hard disk issue, please help us to check by the FAQ :
     https://www.synology.com/knowledgebase/faq/379
 
 
We also recommend you check the hard disks. You may take out the HDDs and connect them to your desktop PC. Then, run the manufacturer's diagnostic tools (see below) to confirm the health status of the disks. Change defective HDs if there is any.
 
    [Samsung HDD: ES-tool]
    http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/ES_Tool.html
 
    [WD HDD: Lifeguard]
    http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=608&sid=3
 
    [Seagate HDD: Seatool]
    http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools
 
    [Hitachi HDD: Drive Fitness Test]
    http://www.hitachigst.com/support/downloads/
 
    [Toshiba HDD: Diagnostic Tool]
    http://storage.toshiba.com/storage-services-support/warranty-support/software-utilities
 
If all disks are fine and you are eager to retrieve your data, please connect all your HDDs to a desktop computer and perform the actions listed in this FAQ:
 
    http://www.synology.com/support/faq/579
 
If Synology Assistant can find your DiskStation, please prepare another healthy spare disk, and try to insert this disk in either slot of your DiskStation to install DSM. See if you can complete the DSM installation. If the installation still fails, your Synology product may be defective. Please contact your local Synology reseller for RMA service if the warranty is still valid.
 
If you were using volumes with data protection (i.e. RAID1/5/6, which allows 1 or 2 failing disks), you can install DSM on a spare empty disk and then insert the remaining hard disks to read the data. (Please be advised that this is still risky. If one more hard disk fails during this procedure, then your data may be lost). Here are the steps:
 
1) Power off and remove all hard disks
2) Insert a spare empty hard disk in Slot 1
3) Power on and install DSM normally
4) Do not create any volumes. Power off DiskStation once DSM is installed successfully.
5) Insert the remaining old hard disks while keeping new spare disk in slot 1. (1 of your old hard disks may be left out.)
6) Power on DiskStation
 
Once the data in the old disks can be read, you should back them up to another place asap.
 
Or, you can go to Storage Manager and repair the system partition on the old hard disks. When it's done, you can remove the spare disk, install the original disk, and repair the system partition on the original disk. By doing this, your previous system configurations (user account, user privilege, application settings, etc.) will be erased, but the data in the shared folders will still be there.
 
Hope this helps.
Titel: Re: blauwe led, mappen verdwenen, icoontjes weg
Bericht door: Stephan296 op 31 juli 2015, 14:12:42
Je hoeft hem volgens mij niet te formatteren om hem te testen
Titel: Re: blauwe led, mappen verdwenen, icoontjes weg
Bericht door: Birdy op 31 juli 2015, 14:13:38
Kan ik bevestigen  ;D
Titel: Re: blauwe led, mappen verdwenen, icoontjes weg
Bericht door: rolex op 31 juli 2015, 15:04:52
Een uur geleden opende ik de WD tool en zag de schijf dus over het hoofd :/

Is een snelle test voldoende? of een uitgebreide test is een must?
Titel: Re: blauwe led, mappen verdwenen, icoontjes weg
Bericht door: Birdy op 31 juli 2015, 16:26:10
Doe eerst die snelle, mocht blijken dat het daar al fout gaat, dan weet je het, vervangen.
Zo niet, dan kan je altijd nog de uitgebreide test doen maar, die duurt wel even.
Titel: Re: blauwe led, mappen verdwenen, icoontjes weg
Bericht door: rolex op 06 augustus 2015, 08:43:44
De (snelle)tests zijn OK.

Wat ik heb gemerkt is, dat wanneer ik niet kan inloggen via Chrome op de NAS het wel lukt in IE. Alle icons laden, hdd schijven zijn te zien etc.. Heel raar.