Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: Rieken op 26 juli 2013, 15:16:58
-
Hi,
Sinds een paar dagen kan ik mijn Nas niet meer bereiken. Als ik stekker eruit haal en weer terugplaats komt alles keurig weer op en is ie weer bereikbaar, om na verloop van tijd plotseling weer te verdwijnen. In de router zie ik dat ie nog wel verbonden is, er knipperen op de Nas geen vreemde lampen.
Ik heb dit probleem eerder gehad, toen heb ik de slaapstand van de schijven uitgeschakeld. Hier heb ik recentelijk wel weer een poging toe ondernomen, maar herstellen van de oude instellingen (slapen=nooit) heeft het probleem niet opgelost.
Iemand suggesties?
Bedankt, Rieken
-
ik geloof dat ik het heb gevonden.
-
ik geloof dat ik het heb gevonden.
Vertel :)
-
Terechte opmerking, maar... ik heb het toch nog niet gevonden. Heb het gevoel dat het een hardwareprobleem is. Knipperende blauwe led, geen beweging meer in te krijgen. Kreeg ik tot gisteren in ieder geval nog een paar minuten toegang tot de Nas, nu is ook dat niet meer mogelijk. Zal verder zoeken en als ik vorderingen te melden heb (of concrete vragen) me weer melden.
-
Start hem eens op zonder harde schijven er in. Als hij dan na een minuut of zo opkomt met een continu brandende blauwe status led dan is het moederbord ok. Als dat zo is mogelijk een probleem met een van de harde schijven.
-
thnx, ga ik gelijk proberen.
-
ok, een tussenstand na verwijderen schijven en netwerkkabel:
statuslamp: groen
blauwe led: blauw zonder geknipper
daarboven de "C"-knop: groen en knipperend
Zegt jou dat iets?
-
Dat betekent dat de hardware zelf goed is. Het kan dus een probleem met één van de schijven zijn. Mogelijk kun je die in een PC testen met de diagnostic tool van de fabrikant van de schijven?
-
Led van Disk1 stabiel, Disk2 blijft knipperen... Zou de Nas nog bezig kunnen zijn met een schijfcontrole? Ik heb 'm overigens weer aangesloten op de router, maar heb nog steeds geen toegang. Kan dit aan een defecte disk liggen?
-
Het kan zijn dat hij ergens druk mee bezig is, maar dat is moeilijk te zeggen.
Je kunt een tijdje afwachten of er iets veranderd, of toch de schijven op een PC testen.
Hoor je ook schijfactiviteit als je maar de schijven luistert?
-
Hoor zeker schijfactiviteit! Ik laat 'm een nachtje z'n ding doen denk ik. Zou een defecte schijf ervoor kunnen zorgen dat ik de Nas inderdaad niet meer kan benaderen? Had eigenlijk verwacht dat ik er nog wel gewoon "bij zou kunnen", en terwijl de Nas gewoon doorwerkte de schijf zou kunnen vervangen.
Heeft het nog zin om (morgen) te proberen opnieuw op te starten zonder de schijf die nu zo druk staat te knipperen/knetteren om te kijken of ik dan wel toegang tot de Nas heb?
Bedankt voor je reakties & hulp!
-
Tussenstandje: Nas gaf uiteindelijk aan dat er een schijf niet meer (goed) functioneerde. Is inmiddels vervangen. Kreeg weer toegang tot DS waarna het volume gerepareerd werd. Vervolgens viel weer de verbinding weg. Ben er nog niet dus...
-
Probleem lijkt ongewijzigd. Als ik de stroom eraf haal en er even later weer opzet kan ik kort inloggen. Zie dan dat ie bezig is met re-synchronisatie. Vervolgens loopt de interface vast en kom niet meer in DS. Statuslampjes zien er goed uit, hoewel er weinig activiteit op de schijven lijkt te zijn. Dit zou je dan eigenlijk wel verwachten.
Na wat verder zoeken op het forum kwam ik op dit draadje: http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/re-synchroniseren-schijven/
Ik denk dat ik ´m eerst maar eens een paar dagen de tijd geef om dit op te knappen.
-
Heb je al via SSH geprobeerd in te loggen? Als je dat aan hebt staan natuurlijk. Dan kun je kijken waarmee hij zo druk is.
-
ehh, nee... Wat is SSH?
-
Via een terminal programma kun je op command-line niveau in de NAS komen. Die optie moet je in DSM wel hebben aangezet.
Maar als je geen kennis hebt van die command-line interface schiet je er weinig mee op.
-
Dag "Hofstede",
Ik weet niet of je dit draadje nog vanuit de achteruitkijkspiegel in de gaten houdt, maar wil toch nog even een laatste update geven.
Ik ben uiteindelijk met mijn nas teruggegaan naar de winkel. Deze belde eerst terug met de melding dat ze niets konden vinden, maar een half uur later ontving ik alweer allerlei mails dat er schijven uitgevallen waren, etc. Ze detecteerden uiteindelijk een defect in het moederbord en hebben 'm doorgestuurd naar Synology.
Afgelopen vrijdag heb ik een nieuw systeem van ze ontvangen, alles werkt weer naar behoren.
Groet en nogmaals bedankt voor je hulp tijdens mijn reparatiepogingen!
Rieken
-
Mooi dat het nu gelukt is. Heeft dus jammer genoeg wel een tijdje geduurd.