Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: paulh op 19 november 2011, 22:32:07
-
Hallo,
Sinds een goede week werkt mijn DS209 met DSM 3.2 (1944 versie) niet meer en knippert de statusled oranje. Dit zou erop duiden dat het systeem weg is. Na een supportaanvraag werd bevestigd dat ik het systeem weer opnieuw zou moeten laden met DS assistant. Na het uitvoeren hiervan via een directe verbinding met de computer krijg ik de melding (als alle stappen zijn doorlopen) dat er een timeout heeft plaats gevonden. Vervolgens haal ik 1 harddisk eruit en probeer het opnieuw. Zelfde resultaat. Dan probeerde ik het met de andere harddisk: weer hetzelfde resultaat. Zonder harddisks blijft na 1 minuut de powerled gewoon blauw branden. Dit zou aangeven dat het moederbord van de DS209 in orde is.
Volgens synology support kan 1 van de harddisks kapot zijn. Dat verklaart echter niet dat ik het systeem niet kan herstellen door telkens maar 1 harddisk in de DS209 te plaatsen om daarna het systeem opnieuw proberen te laden. Ik geloof niet dat de harddisks tegelijk kapot zijn gegaan.
Sowieso kan ik de Samsung harddisks niet goed testen omdat ik ze hiervoor aan een desktop moet hangen en een dos programma moet draaien. Dit lukt dus niet met mijn Mac.
Weet iemand een oplossing om weer het systeem geladen te krijgen?
Gr. Paul
-
Ik heb wel eens gehad dat door een stroomstoring (piek spanning?) 2 harddisks tegelijk stuk gingen. Ze zaten in een gewone computer als RAID0 en ik had gelukkig een backup. Ik was ook verbaasd dat beide disks in één keer stuk waren, maar onlogisch is het niet. Ze worden door RAID tenslotte allebei evenveel gebruikt en omdat ze beiden op eenzelfde voeding aangesloten zijn, kunnen ze bij een stroomstoring ook beiden tegelijk sneuvelen. Ik gebruik nu geen RAID meer overigens, maar vertrouw op een externe backup.
-
Hoi,
Het is me gelukt de schijven te testen met de Samsung tool. De schijven zijn 100% OK! Synology support geeft nu aan om de partities van de harddisks te verwijderen en dan opnieuw proberen om het systeem te laden. Hier wordt ik niet blij van: ik ben dan wel mooi al mijn data kwijt!
Ik weet alleen niet hoe ik het verwijderen van de partitie voor elkaar kan krijgen. Kan ik de low format van Samsung gebruiken? Of moet ik een USB case zien te bemachtigen en hierin de harddisk steken. Vervolgens kan ik het koppelen aan mijn Mac om te formatteren of....
Iemand een hint?
Gr. Paul
-
Hallo,
Synology support heeft het probleem voor mij opgelost. Ik heb het systeem voor hen opengezet en ze hebben via de telnet-verbinding het probleem opgelost. Wat het is geweest weet ik nog niet.
Gr. Paul