Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: redneck eyeball op 21 juli 2014, 23:47:05
-
Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar dat lichtblauw wat ze gebruikt hebben om aan te duiden of iets geselecteerd is of niet, dat is voor mij echt wel zeer slecht zichtbaar.
Nu heb ik een stappenplan gevonden hoe je die kleuren eens stuk beter kan krijgen.
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=27&t=85638
Ik heb deze toegepast en ik ben zeer tevreden over het resultaat. Dit zou eigenlijk de default moeten zijn.
Het verschil is subtiel, gewoon een iets donkerder versie van het blauw. Zo ziet het er nu uit.
[attachimg=1]
-
Als je weer upgrade dan weer wijzigen dus.
Ik heb geen problemen met de kleur. ;)
-
Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar dat lichtblauw wat ze gebruikt hebben om aan te duiden of iets geselecteerd is of niet, dat is voor mij echt wel zeer slecht zichtbaar.
Zou ook aan slechte instellingen van je monitor kunnen liggen.
Mijn scherm is gekalibreerd. Nergens last van en vind de standaard aanwezige tinten prima.
-
Ik heb geen gekalibreerde monitor natuurlijk.
Alle pogingen die ik gedaan heb om het iets zichtbaarder te maken, leverden niet het gewenste resultaat.
Ofwel was het blauw goed ofwel de rest van het scherm. Maar beide samen, dat wou niet lukken.
Deze aanpassing duurt slechts enkele seconden, ik heb het er graag voor over.
-
Zou ook aan slechte instellingen van je monitor kunnen liggen.
Ik vond de zichtbaarheid ook nooit een probleem, totdat ik een paar week geleden ook even geen verschil zag. Volgens mij viel de zon toen ongunstig op mijn laptop scherm. En als je buitenhuis aan de gang bent, wil je eigenlijk ook dat het onder alle omstandigheden goed werkt. Bij de andere dingen op het scherm gaf de zon nog geen last dus was de zon op zich acceptabel.
-
Redneck raakt hier wat mij betreft wel een punt. Het is namelijk jammer dat DSM5.0 geen mogelijkheid heeft om de themakleuren en/of fontgrootte aan te passen. Ik vind het contrast ook niet altijd even goed.
Zo heb ik laatst een map weggegooid in plaats van een bestand omdat ik dacht iets geselecteerd te hebben. Dan bleek niet zo te zijn waardoor de map werd weggegooid. :(
Zou simpel te integreren moeten zijn zonder dat dit effect heeft op de performance van de nas.
-
Redneck raakt hier wat mij betreft wel een punt. Het is namelijk jammer dat DSM5.0 geen mogelijkheid heeft om de themakleuren en/of fontgrootte aan te passen.
Misschien tegen die tijd in DSM 6.0
-
Als Synology van niets weet, gebeurt er ook niets dus:
Leg een enhancement request in:
https://www.synology.com/nl-nl/company/inquiry_form/feedback
-
Kon je met de eerste DSM versies niet het nodige aan kleuren veranderen? In latere instantie is die optie volgens mij verdwenen. Maar ik kan me vergissen.
-
Als Synology van niets weet, gebeurt er ook niets dus:
Leg een enhancement request in:
https://www.synology.com/nl-nl/company/inquiry_form/feedback
Goeie tip! Meteen de daad bij het woord gevoegd.
-
Ik heb ook een verzoek ingediend.
-
Hoe meer hoe beter ;)
-
Ik heb al een persoonlijke reactie terug van Synology France.
Met de melding dat ze het doorsturen naar de devs en dat ze zelf ook hopen dat de kleuren aangepast worden. Ik denk dat ze er zelf ook last van hebben ;)
-
Nou, ook ik heb al een reactie binnen. Hierbij verwezen ze naar de aanpassing van de tekstkleur op je bureaublad (maar die kende ik al en bedoelde ik niet :-). Zie thumb.
Ik ben waarschijnlijk niet al te duidelijk geweest in mijn eerste mail dus weer gereageerd met een screenshot van file station en nadere uitleg.
-
Ik heb net DSM 5 geïnstalleerd.
Ik vind echt ALLES lelijker en daarmee dus ook minder functioneel.
De standaard achtergrond is verschrikkelijk. Het inlogscherm is nog veel verschrikkelijker. De iconen zijn slecht. De resource monitor (rechtsonder op het scherm) is verslechterd zodanig dat ik hem nu wegklik en eerst niet.
Ik heb net gekeken waar dit topic over gaat (dat hele lichtblauw voor het selecteren van regels in File Station) en ik geef de topicstarter gelijk. Het is te weinig contrast.
Eerst (DSM 4) zag het er geweldig uit. Nu ronduit vreselijk.
Alle bedrijven doen dat tegenwoordig. Alles slechter maken.
Even een simpele vraag:
Ik neem aan dat DSM 5 zoveel voordelen biedt boven DSM 4.3 dat je eigenlijk niet zonder de upgrade kan?
Anders reset ik gewoon m'n NAS en gooi ik hem lekker terug naar 4.3.
--- edit:
En ik ben weer terug bij 4.3 :D. Oooh zo veel fijner. Het was ff uitzoeken hoe dat moest maar uiteindelijk was het een fluitje van een cent.
-
In een draadje van 18 augustus had je je eigen NAS nog niet in gebruik 8)
Nu na twee dagen al zo gewend aan de kleuren van 4.3 dat 5 niets is? ;)
Ik vond DSM 5 ook wel even wennen maar weet inmiddels al niet meer beter.
-
Een probleem van een wereldwijd product is dat ze een kleurstelling moeten vinden die in elke cultuur in de wereld als 'mooi' ervaren wordt. Dat kan dus niet. :P
Dat is natuurlijk wel een goede reden om custom kleuren/layout makkelijker te maken dan het nu is.
-
Ik heb hem nog steeds niet in gebruik hahahaha.
Hij staat wel aan nu.
Maar het gaat helemaal niet om gewenning. In dit geval betekent "ik weet inmiddels niet meer beter" dat je niet meer voelt hoe slecht het voor je is. In het begin voelde je dat nog wel.
Een probleem van een wereldwijd product is dat ze een kleurstelling moeten vinden die in elke cultuur in de wereld als 'mooi' ervaren wordt. Dat kan dus niet.
Da's niet zo. Die bedrijven hebben verkeerde intenties. Vaak komen er allerlei marketing-technische redenen bij om iets op een bepaalde manier te doen (dan komt zo'n manager en die zegt dat het een bepaalde appeal moet hebben voor een bepaalde doelgroep). En dan zien de designers zich genoodzaakt om hun eigen gevoel en hun eigen principes aan de kant te schuiven.
Meestal zijn de eerdere versies, toen het allemaal nog niet zo "belangrijk" was, die zijn van een betere kwaliteit dan sinds het management zich met die dingen is gaan bemoeien.
Als je "redenen" hebt om iets op een bepaalde manier te doen....
Bijvoorbeeld de hele wereld telt de meeste dingen vanaf 1: 1, 2, 3, 4, 5.
Sommige computergekken hebben bedacht dat 0 een beter getal is, en die gaan dan sommige dingen die ze niet op die manier zouden moeten tellen, die gaan ze dan vanaf 0 tellen.
Hier is een voorbeeld van een extreem dissonante pagina:
http://www.xen.dds.nl/wptest/freedoms.html (http://www.xen.dds.nl/wptest/freedoms.html)
Alleen al het woord "freedoms" - - dat woord bestaat niet eens in het Engels. "Freedom" heeft geen meervoud, want het woord dat ze daar zoeken is niet freedom maar liberty, en dat heeft wél een meervoud.
De rest van de pagina gaat ook nergens over, maar daar ff niet van.
Zodra mensen een "reden" hebben om iets op een bepaalde manier te doen gaat het fout. Dan komt het ego erbij kijken.
Voordat ze bedachten dat iets op een bepaalde manier moest persé deden ze het nog gewoon op de manier die het beste voelde en toen ging het gewoon nog goed.
Dus het is echt niet zo dat het niet kan. Het is meer dat het management vindt dat er een revamp nodig is van de gebruikersinterface. Terwijl dat dus niet zo is. En als je iets wat al perfect is gaat verbeteren, waar eindig je dan mee? Ja, iets veel slechters.
Een goed voorbeeld is de webwinkel voor hardware voor computers genaamd Azerty. Tot een aantal jaren geleden hadden ze een hele degelijke, mooie, efficiënte, functionele, prettige site. Toen besloot het management dat ze moesten groeien of revampen en toen hebben ze een designbureau ingehuurd om nieuwe kleuren voor ze te kiezen.
Die kleuren kozen ze dus NIET zelf uit op basis van hun eigen inspiratie en creativiteit. Nee, ze hebben iemand die er niks mee te maken had een paar kleurenstellingen laten ontwerpen en daar hebben ze er toen eentje uit gekozen. Dat is wat ik bedoel. Dan laat je iemand anders bepalen wie JIJ gaat zijn.
Dit is hun nieuwe logo:
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fazerty.nl%2F_azerty%2Fthema%2F2008_part%2Fimg%2Fheader%2FAzerty_logo.png&hash=afdf1b8e2c6ddf16a7fd0bb0fcdc3e0b3f9c7540)
Het oude logo is nergens meer te bekennen. Ze hadden in die tijd ook een forum, want ze hadden veel fans. Dat forum was er nog na de introductie van de nieuwe site, maar is nu nergens meer te bekennen. Ze hebben dus hun eigen community om zeep geholpen. Misschien waren er te veel klachten steeds....
De huidige site is een verschrikking. Er is standaard geen sortering die enige sense maakt. De catalogus is enorm en vaak slecht gecategoriseerd. De zoekfilters die je kunt instellen zijn ongeorganiseerd en moeilijk te vinden in de enorme zinloze lijst. Ik bedoel, hier ff een screentje van zulke filteropties:
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xen.dds.nl%2Ff%2Fi%2Fazerty-filters-sizes-nas.png&hash=def415881e66bba747cf750d14190d346160807a)
Ik bedoel, moet ik nog meer zeggen? Dit zijn alle 1-bay NASsen die ze hebben.
De lijst is ook nog eens gesorteerd niet op formaat maar op populariteit (de frequentie van elk individueel formaat). Je ziet dus dat er negen zijn met 6.7 x 21.6 x 15..(?) als opgegeven formaat. En zo moet je dan gaan lopen zoeken.
Dat doen ze dus ook met het "merk" en allerlei andere dingen die je gesorteerd wilt zien (bijv. alfabetisch) maar dat dan weer niet zijn.
Winkelen doe ik niet meer op Azerty. Bestellen soms (vaak) nog wel vanwege het ordersysteem. Maar als het ff kan ga ik ergens anders heen (bijv. Alternate) omdat het anders geen doen is om producten te vinden of uit te zoeken.
Het is een beetje een rant geworden, maar het zit me wel hoog dit soort dingen :P.
Dus als het de vraag is, waarom DSM in mijn ogen verslechterd is, dan is mijn antwoord pertinent dat het NIET toeval is en ook niet onvermogen of gebrek aan skills, maar gewoon simpelweg een management dat foute keuzes maakt en daarmee het eigen product verslechtert vanuit slecht begrepen doelstellingen.
En één van die redenen (de meest schadelijke) is meestal dat ze een bredere doelgroep willen bereiken, dan waar het product voor geschikt is.
-
Ik ben in dit geval bang dat men bij Synology de bedoeling heeft gehad om hun kleurstelling/interface te laten lijken op die van Apple's IOS en de nieuwe interface van Windows. Want die waren op het moment dat DSM 5.0 uitkwam hot. Dus inderdaad niet nadenken over de functionaliteit.
Dat zie je onder andere aan die weer-widget op het login scherm. Een volkomen overbodig iets voor een NAS.
Maar goed, die discussie hebben we destijds al gevoerd.
-
Okay ik zal later nog wel die eerdere discussie(s) gaan lezen, als het kan.
De WEER WIDGET. JA!
Hoe compleet nutteloos!!
Echt, onmiddellijk mijn indruk. Why the hell moet ik een weer-widget zien op het inlog scherm van mijn netwerk hardeschijf???
Mijn NAS trouwens, die volledig niet gebruikt wordt en geen enkele computer in dit netwerk heeft er toegang toe (tenzij mijn router gehacked is en scans doet en services aanspreekt) is steeds na enige tijd z'n harddisk aan het down-spinnen en dan na een paar seconden gaat ie weer aan. Even terzijde! :P.
Maar goed dat zou kunnen dat ze zoiets dan doen "het moet op de competitie lijken". Het is sowieso een keuze die om oneigenlijke redenen gemaakt wordt. Iets veranderen niet omdat je daar zin in hebt maar omdat het idee is dat elk bedrijf dat elke zoveel jaar hoort te doen.....
Ik bedoel dat is toch eigenlijk niet anders met PTT -> TPG -> TNT -> PostNL. In de tijd dat ik leef en oud genoeg ben om dingen bewust mee te maken enigszins heeft dat bedrijf drie keer z'n hele huisstijl veranderd. Zonder reden en met enorme kosten. En waarom? Omdat de nieuwe managers hun stempel op het bedrijf wilden drukken na een overname oid. De KLM heet ondertussen nog steeds KLM, Shell heet nog steeds Shell, Philips heet nog steeds Philips.
Maar het postbedrijf is drie keer van naam en stijl veranderd.... Logisch? Als je het mij vraagt totaal onzinnig....
-
Je hebt twee keuzes 8)
Je maakt je vreselijk druk en ergert je groen en geel.
Of je let er niet op en logt gewoon in.
-
Beter nog: je kunt het uitschakelen ;)
-
Je kunt twisten over de kleurstelling, maar persoonlijk vind ik alle menu's wel overzichtelijker geworden met logischer keuzes.
De weer widget is inderdaad overbodig omdat je ook gewoon uit het raam kunt kijken. Maar omdat je hem simpel uit kunt zetten, dus is dat niet echt een issue. De diskussie was bij de beta versie waar hij alleen het weer in Londen aangaf en de uitknop miste. Maar dat was dan ook beta.
-
Nou, ik merk anders dat ik in mijn oudere NASsen die DSM 3.1 of 4.2 draaien alles blindelings met één of twee klikken kan vinden. Bij DSM 5.0 moet ik iedere keer weer zoeken waar een bepaalde functie nu weer verstopt zit. Maar het is een kwestie van wennen.
-
Ik heb de oudere versies van DSM niet meer.
Ben begonnen en 3.1 of 3.2 dacht ik.
Als je deze oude versies nooit meer ziet vergeet je het zo.
WindowsXP heb ik toch jaren gebruikt, ook vergeten 8)
-
Ik vergeet alles. ;D
Vind het allemaal wel meevallen hoor ben er helemaal aan gewend (TESTDS) 8)
-
Je hebt twee keuzes 8)
Je maakt je vreselijk druk en ergert je groen en geel.
Of je let er niet op en logt gewoon in.
Of je downloadt 4.3 build 3827, verandert /etc.defaults/VERSION, verandert één optie in de DSM updater, en selecteert dan "manual update". Et voilà. Het ies gefixed. :D :D :D.
Nou, ik merk anders dat ik in mijn oudere NASsen die DSM 3.1 of 4.2 draaien alles blindelings met één of twee klikken kan vinden. Bij DSM 5.0 moet ik iedere keer weer zoeken waar een bepaalde functie nu weer verstopt zit. Maar het is een kwestie van wennen.
Nou dat zou ik dus ook hebben. Net als met de "Configuratiescherm" van Windows 7 (en 8). Verschrikkelijk slecht ingedeeld en navigeerbaar. Ik kan daar NIETS vinden behalve met de zoekfunctie. En ik ben er geen MOMENT aan "gewend". Ze hebben de index naar al die instellingen volledig onbruikbaar gemaakt. Je moet zo'n heel zinnetje lezen als "Verander deze optie" als je alleen maar die optie wilt bekijken. Zo is "Uninstall a program" de optie die je moet kiezen als je wilt KIJKEN of iets geïnstalleerd is. Er zijn allerlei redundante links en links naar helpbestanden zijn er doorheen gesprokkeld. Je kan niet in één oogopslag zien waar je heen moet al ben je er al 20 keer geweest. Het is compleet disfunctioneel.
En dan kun je wel zeggen "oooh, ik ben er al lang aan gewend" maar dat is een leugen, je hebt gewoon alleen geaccepteerd dat het nou eenmaal zo is. En je hebt je frustratie en ergernis maar ingeslikt, zoals Robert Koopman hierboven suggereerde...
Nou ja, ik dus niet he.
-
En dan kun je wel zeggen "oooh, ik ben er al lang aan gewend" maar dat is een leugen, je hebt gewoon alleen geaccepteerd dat het nou eenmaal zo is.
Acceptatie leidt nu eenmaal eerder tot gewenning dan irritatie.
-
Okay ik zal later nog wel die eerdere discussie(s) gaan lezen, als het kan.
De WEER WIDGET. JA!
Hoe compleet nutteloos!!
Echt, onmiddellijk mijn indruk. Why the hell moet ik een weer-widget zien op het inlog scherm van mijn netwerk hardeschijf???
Mijn NAS trouwens, die volledig niet gebruikt wordt en geen enkele computer in dit netwerk heeft er toegang toe (tenzij mijn router gehacked is en scans doet en services aanspreekt) is steeds na enige tijd z'n harddisk aan het down-spinnen en dan na een paar seconden gaat ie weer aan. Even terzijde! :P.
Maar goed dat zou kunnen dat ze zoiets dan doen "het moet op de competitie lijken". Het is sowieso een keuze die om oneigenlijke redenen gemaakt wordt. Iets veranderen niet omdat je daar zin in hebt maar omdat het idee is dat elk bedrijf dat elke zoveel jaar hoort te doen.....
Ik bedoel dat is toch eigenlijk niet anders met PTT -> TPG -> TNT -> PostNL. In de tijd dat ik leef en oud genoeg ben om dingen bewust mee te maken enigszins heeft dat bedrijf drie keer z'n hele huisstijl veranderd. Zonder reden en met enorme kosten. En waarom? Omdat de nieuwe managers hun stempel op het bedrijf wilden drukken na een overname oid. De KLM heet ondertussen nog steeds KLM, Shell heet nog steeds Shell, Philips heet nog steeds Philips.
Maar het postbedrijf is drie keer van naam en stijl veranderd.... Logisch? Als je het mij vraagt totaal onzinnig....
Als je deze denklijn doorzet, dan kon je met een iPhone nog steeds alleen maar bellen.
O, wacht even, dan waren er geen mobiele telefoons.
Stilstand is achteruit gang, als je daar hinder van hebt word je oud ;)
Dat verandering soms ook stommigheden met zich meebrengt is niet meer dan dat; stommigheden.
-
Als een userinterface niet aanpasbaar is, wordt het wel heel moeilijk voor (gedeeltelijk) kleurenblinde gebruikers om het systeem of functie te gebruiken.
Ikzelf heb een paar van zulke collega's. Deze zijn te herkennen dat de userinterface van de werkplek (meestal) volledig op zwart/wit staat.
Voor deze mensen is het onmogelijk te herkennen wat er staat in het userinterface van DMS 5.0
Je zou maar moeite hebben met de kleur blauw.....
-
Acceptatie leidt nu eenmaal eerder tot gewenning dan irritatie.
Wat bedoel je? Gewenning is niet echt mijn doel. Acceptatie is ook niet echt een doel. Irritatie is een ervaring, waar je onbewust van kunt raken, als je vindt dat je de ervaring niet meer zou moeten hebben (bijv. omdat het te lastig is om het te blijven voelen). In moeilijke omstandigheden is vaak de enige mogelijkheid om maar gewoon te accepteren wat zo is omdat je anders gek zou worden van de frustratie terwijl er geen mogelijkheden zijn om het te veranderen.
Maar dat is alleen zo als er daadwerkelijk voor jou geen opties zijn of geen andere wegen. Ik kocht mijn Synology basically toen 4.3 nog current was, en dat is het product dat ik gekocht heb. Daar ben ik dan ook tevreden mee en dat was zeker absoluut geen miskoop, verre van.
Het is niet noodzakelijk voor mij om vervolgens mee te gaan in een nieuwe richting die me niet bevalt. Als dat product zeg anderhalf jaar geleden (of wanneer het was) geschikt was, zal het dat nu grotendeels nog steeds zijn.
4.3 is volgens mij nog lang niet outdated dus ik kan nog wel ff hiermee.
Als je deze denklijn doorzet, dan kon je met een iPhone nog steeds alleen maar bellen.
O, wacht even, dan waren er geen mobiele telefoons.
Stilstand is achteruit gang, als je daar hinder van hebt word je oud ;)
Dat verandering soms ook stommigheden met zich meebrengt is niet meer dan dat; stommigheden.
Wel, als je niets wilt begrijpen van die stommigheden, en alle "stommigheden" op dezelfde grote hoop gooit, ja dan heb je natuurlijk nooit een mogelijkheid om die "stommigheden" te vermijden, dacht je van wel?
Als je het verschil niet weet tussen "dit heeft zin" en "dit heeft geen zin" en ook niet wílt weten, nou ja, het zal niet het eerste bedrijf zijn dat zichzelf de nek omdraait met zoiets...
Ik kan je wel garanderen dat "contact verliezen met de doelgroep" en "je product verkeerd positioneren" e.d. toch wel concepten zijn die elke manager aan het hart gaat.
Kijk bijvoorbeeld naar de teloorgang van de Squeezebox. Je kunt van alles zeggen over de technische en user interface-achtige problemen, maar feit is wel dat Logitech (een fabrikant van massa commodity devices) een product in huis nam wat een bepaalde niche had, waarna er een cultuurconflict optrad tussen wat die managers steeds wilden en wat het product kon. Het was gewoon niet geschikt voor die massa markt (in elk geval in de huidige incarnatie van het UI concept) dus Logitech kon er niet mee wat ze wilden. Toen de Touch een groot succes had zonder enige marketing (promotie) strategie bracht ze dat ernstig in verlegenheid omdat ze toch niet de $$$ konden negeren die opeens binnen kwam. Maar toch proberen ze het daarna weer om zeep te helpen en om te toveren tot iets wat beter bij het bedrijf past, maar wat volledig mislukt. Het resultaat daarvan is nu die UE Radio (die overigens nog steeds dezelfde gebruikersinterface-problemen heeft).
Ik kan je wel vertellen dat bijv. Steve Jobs een GENIE was op het gebied van marketing. Hij wist EXACT waar elk product geschikt voor was en wat de mogelijkheden ervan waren. Dat kon ie ook voor iets wat niet eens van hemzelf was, ik las een bericht van een ontwikkelaar die bij hem kwam met een idee en binnen een paar uur had Jobs het hele product geanalyseerd op zo'n manier dat het volledig duidelijk was en werd en was geworden wat de mogelijkheden ervan waren. Dan hebben we het over echt INZICHT.
En ik kan je garanderen dat zo iemand als Jobs niet gebruik zou maken van zulke termen als "ja, dat zijn gewoon stommigheden". Hij zou mensen vierendelen voor zulke stommigheden.
Als je niet weet wat je doet kun je net zo goed gelijk er mee stoppen..
Als een userinterface niet aanpasbaar is, wordt het wel heel moeilijk voor (gedeeltelijk) kleurenblinde gebruikers om het systeem of functie te gebruiken.
Ikzelf heb een paar van zulke collega's. Deze zijn te herkennen dat de userinterface van de werkplek (meestal) volledig op zwart/wit staat.
Voor deze mensen is het onmogelijk te herkennen wat er staat in het userinterface van DMS 5.0
Je zou maar moeite hebben met de kleur blauw.....
Okay, ik ben zelf wel een beetje kleurenblind (het is minder aan het worden) maar zoiets heb ik nooit gehad, opties voor kleurenblindheid leverden voor mij altijd een verslechtering op.
Het enige verschil (van wat ik kon zien) tussen DSM 5 en DSM 4 in dat opzicht (van dit draadje) is dat in DSM 4 er een extra donderdere lijn bij elke regel staat in de File Dinges die voor het juiste contrast zorgt.
Dit is gewoon een donkerdere tint blauw en dat maakt het verschil tussen wel en niet functioneel.
Elke debiel kan dat zien. Dus je moet wel allerlei oneigenlijke redenen hebben om er toch aan vast te houden (die verandering).
-
Serieus, ik vind dat je dat e.e.a. heel goed kunt verwoorden en verdedigen.
Mijn advies is om je verhaal (samengevat) nog eens te doen in het Engels maar dan hier (https://www.synology.com/nl-nl/company/inquiry_form/feedback).
Want dan HEB je de kans, als meerdere gebruikers dit doen, dat Synology hier echt naar gaat kijken en wie weet komt die optie er echt.
Dit heb ik al eerder aangegeven in deze Topic (http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-5-0/dsm-kleuren-verbeteren/msg118340/#msg118340)
"Grofweg" en "redneck eyeball" hebben het al gedaan, hoe meer verzoeken er binnen komen hoe beter. ;)
-
Ja, thanks. Mijn ervaring met Synology (ik heb al eens redelijk uitvoerig met ze gemaild over iets anders) is dat hun customer support extreem welwillend is maar tegelijkertijd niet erg veel begrijpt....
Waar dat toen over ging - ik had mijn NAS nog niet gekocht - is dat ik betere informatie wilde over de architectuur van het product zodat ik bepaalde elementaire keuzes kon maken.
Zoals de meeste bedrijven (Synology is wel beter wat dat aangaat) vertellen ze doorgaans wel wát je er mee kunt maar niet hóe het dan werkt.
En er is geen overzicht of korte presentatie die je gewoon in 5 minuten uitlegt hoe het systeem architectonisch in elkaar zit, zoals daar waarschijnlijk duizenden afbeeldingen van zijn voor bijv. Microsoft Windows. (Microsoft gaat ook met zulke informatie naar IT studenten toe op de universiteit om ze te interesseren om voor MS te gaan ontwikkelen enzo.)
Dus ja dat is onder andere waar ik toen om vroeg, maar het was nogal moeilijk om dat uit te leggen....
En die informatie bestaat nog steeds niet op de Syn site, hoewel er wel een paar uitstekende artikelen zijn op de wiki (zoals What is Synology Hybrid RAID? (http://forum.synology.com/wiki/index.php/What_is_Synology_Hybrid_RAID%3F)) maar het eerste wat een technisch-inclined persoon zou willen zien is gewoon:
- hoe en waar wordt DSM geïnstalleerd?
- uit welke componenten bestaat DSM?
Meer is het niet. Ik heb nu wat zitten rondpoken in de NAS zelf om te zien wat de structuur is van bijv. de packages voor DSM (visueel) en ik heb soort van kunnen zien wat er in die enorme source bundel zit die ze voor download aanbieden, maar eigenlijk weet ik nog steeds absoluut niet hoe het systeem in elkaar zit.
Ze zouden waarschijnlijk met een 5-tal mooie diagrammen alles kunnen uitleggen zodat elke potentiële (of huidige) gebruiker in 10 minuten tijd ALLES snapt wat er nodig is om belangrijke beslissingen te kunnen nemen.
Het kostte mij extreem veel moeite om er achter te komen dat DSM geïnstalleerd wordt in een speciaal RAID volume dat alle schijven omvat waarbij elke schijf een live mirror is van alle andere schijven.
Wat toch best wel belangrijk is om te weten hoe je met je harde schijven moet en kunt omgaan, of niet?
Het betekent bijvoorbeeld dat individuele spin-down absoluut geen mogelijkheid is. Je kunt in het systeem dus geen schijf draaien die buiten je reguliere RAID volumes valt maar die dan dienst doet als een semi-offline backup schijf die alleen aan gaat wanneer nodig. Zoiets. Dat wilde ik gewoon ff weten.
Nu moet ik zeggen dat ik tegenwoordig wat beter in staat ben om m'n mening duidelijk te maken, maar dat is met name omdat ik geen bullshit meer accepteer en mensen gewoon uitscheld als ze half-bewust mijn tijd lopen te verspillen.
Dingen zoals "Could you please stop wasting my time and realize that I am a technical person who wants to have a bit of technical information that pertains to the architecture of the system, that you are apparently trying to hide from users in order not to scare them off?"
Als je jezelf niet volledig uitdrukt (inclusief ergernis en boosheid) gaan mensen gewoon door met dat bord dat ze voor hun kop hebben omdat ze denken dat ze alles goed doen....
Vragen stellen over antwoorden die je al gegeven hebt, etcetera. "Could you explain why you need this?" I JUST DID, BITCH. :D.
Enfin. Bedankt voor je suggestie. Ik ga er zeker een keer wat mee doen, maar alleen al te weten dat er hier (in Nederland, bijv.) mensen zijn die er ook zo over denken geeft het wat meer ...recht van spreken om het zo maar te zeggen als ik een punt ga duidelijk maken. Daarnaast zal ik ook de meningen op het Engelse Synology forum moeten bekijken, want ik zal ook daar niet de eerste zijn.
Het is dus iets dat een beetje voorbereiding en investering vraagt. Je gaat ze namelijk wel proberen te vertellen dat de grootste ontwerp-beslissing die ze in tijden gemaakt hebben, niet erg goed was....
En het heeft geen zin om ze dat te vertellen als je je huiswerk niet doet.....
-
Serieus, je hebt waarschijnlijk geen besef van de hoeveelheid bullshit die mensen je geven...
Laatst belde ik de meldlijn voor dierenmisbruik 144, op een normale avond door de week. Een noodnummer als het ware.
Het duurt 10 minuten voor ze de telefoon opnemen. Het wijf dat ik aan de lijn krijg zegt "Ja, dat kan, soms is het druk, daar kan ik niks aan doen." En ik weet ZEKER dat ze gewoon TV zat te kijken. Vervolgens krijg ik de meest gevoelloze persoon dus te spreken die niets snapt van mijn sentiment over een hond die op een zieke manier wordt gehouden op het erf hier in de buurt. Iemand die absoluut niet geschikt is voor die baan...
Mensen liegen zo vaak tegen je joh. Ze lezen je email niet volledig en gaan dan vragen stellen die al in de email staan, of ze lezen het met halve aandacht.
Of ze willen dat je hun werk voor hen doet door iets samen te vatten waar ze anders moeite voor moeten doen om het zelf te lezen en volledig te begrijpen, want daar hebben ze geen zin in om het echt te begrijpen.
En als je ze dan die samenvatting zou geven komen ze met een oppervlakkig antwoord wat weer geen recht doet aan je oorspronkelijke email.
En zo blijf je bezig. Tijdverspilling is het...
-
Sommige computergekken hebben bedacht dat 0 een beter getal is, en die gaan dan sommige dingen die ze niet op die manier zouden moeten tellen, die gaan ze dan vanaf 0 tellen.
Waaruit ik alleen kan concluderen dat jij dus weinig tot niets van de internals van een computer weet. O.a. omdat computers alleen de getallen "0" en "1" kennen en al het andere daarop gebaseerd is (analoge systemen buiten beschouwing gelaten).
Verder heb je het aan die "gekken" (jouw woordkeuze) te danken dat je nu een werkende NAS hebt.
-
Ja bedankt. Jij begrijpt dus al helemaal niets.
5 jaar ICT studie aan de TU Delft, na 10 jaar hobby-programmeren en ik kon op mijn 10e al zelfstandig binair omrekenen naar decimaal en hexadecimaal.
Ga toch lekker naar huis man...
-
En dan durf jij te stellen dat "computergekken" bedacht hebben met nul te gaan beginnen. Laat maar verder, ik heb niet gestudeerd maar slechts 50 jaar ervaring in de automatisering vanaf de tijd dat afkortingen als IT en ICT niet eens bestanden en je alleen zonder hulpmiddelen binair, hexadecimaal en octaal moest rekenen.
Veel succes met je verdere carriere maar ik lees dit draadje niet verder.
-
Als ik het ff moet uitleggen:
Computers kennen niet de "getallen" 0 en 1, dat zijn cijfers, geen getallen. Als het getallen waren dan kon een computer nooit verder tellen dan 1. Het zijn cijfers in een getalsysteem dat niets anders is dan een representatie.
Die representatie is in de hardware normaliter inderdaad ook relevant en aanwezig omdat de switch tussen 0 en 1 de meest elementaire "aan/uit" configuratie is die er bestaat, hoewel dat makkelijk ook met meerdere toestanden zou kunnen worden bereikt, zolang het maar een macht van 2 blijft.
Het getal "10" (decimaal) is dus hetzelfde als het getal "A" (hexadecimaal). Het begrip "getal" is niet gebonden aan de representatie ervan. De meest voor de hand liggende getalrepresentaties in een computer zijn dus binair, octaal en hexadecimaal, met daarnaast decimaal voor het menselijke lezen en schrijven.
Enfin, ik ga nu niet uitleggen waarom tellen vanaf 0 soms totaal onzinnig is, dat moet je zelf maar even bedenken (volgens mij is dat niet zo moeilijk).
edit:
Echt hoor, sommige mensen. Elk huisnummer in een straat wordt geteld vanaf 1. Onderaan deze pagina staan links naar pagina's "1" "2" en "3". Vrijwel alles (in feite alles) wat betekenis heeft wordt geteld vanaf 1, en 0 wordt alleen gebruikt voor iets wat juist GEEN betekenis heeft voor ons.
En deze persoon (TonVH) is ook al weer zo entrenched in bepaalde opvattingen dat hij zich persoonlijk aangevallen voelt door het woord "computergekken". Terwijl ik helemaal niet de mensen bedoel die de computers ontworpen hebben, maar de mensen die met zulke concepten aan de haal gaan en er iets mee doen wat totaal onzinnig is.
Zelfs in een SQL database wordt geteld vanaf 1 voor de primary keys. Dit omdat 0 vaak bijvoorbeeld een "bestaat niet" waarde is. En dat is ook wat "nul" betekent... Net zo goed moet je je netwerkaddressen laten beginnen bij "1" en niet bij "0", dus niet "192.168.0.1" maar "192.168.1.1" dat is veel natuurlijker. Daar gaan mensen ook de fout mee in (ikzelf ook in het verleden, en ik begreep maar niet waarom het steeds zo fout voelde en zo belabberd).
"nul" betekent in feite "niet". Dus als de eerste pagina pagina "0" zou zijn dan betekent dat dat die pagina niet bestaat. En er is ook gewoon geen enkele software die het in z'n hoofd zou halen daadwerkelijk bij 0 te beginnen.
Alleen mensen die denken heel slim te zijn doen dat. Die gaan iets nieuws verzinnen terwijl er nooit een probleem was met het oude. Een probleem oplossen wat niet bestaat dus.
En, zoals ik aangaf in mijn eerdere posts, wanneer je een probleem gaat oplossen wat niet bestaat, dan creëer je juist problemen. En dat is het hele punt.
edit 2:
En dat is overigens een beschrijving van de hele menselijke toestand: proberen anders te worden dan je was omdat je dacht dat er een probleem mee was.
-
Ja bedankt. Jij begrijpt dus al helemaal niets.
Ga toch lekker naar huis man...
Op dit forum gaan we normaal met elkaar om en normaal in discussie.
Dit soort kreten vallen daar niet onder.
Ook al ben je het niet met iemand anders eens, heb wel respect voor een ander aub.
-
Ook al ben je het niet met iemand anders eens, heb wel respect voor een ander aub.
Och, en jij (u?) vindt dat "Waaruit ik alleen kan concluderen dat jij dus weinig tot niets van de internals van een computer weet." --- dat dat respectvol is?
Iemand loopt conclusies te trekken over mij gebaseerd op helemaal niets. Ik heb je net verteld dat ik zulke bullshit niet accepteer.
"Je ziet de splinter in het oog van een ander, maar de balk in je eigen oog zie je niet" comes to mind.
Die persoon komt alleen maar naar deze draad om mij aan te vallen. Dus ik zeg dat ie weg mag gaan als ie alleen maar komt om kritiek op me te leveren.
En dat doet ie ook. Probleem opgelost. Hij droeg niets bij. Hij loopt me alleen maar te vertellen dat ik niets weet.
Ga dat lekker thuis doen dan? Niet op een openbaar forum...
Iemand uit het niets om geen enkele goede reden vertellen dat hij een onbenul is, is een belediging en respectloos.
Dus voordat je MIJ aanpakt, kijk eerst eens ff naar de ander, ja?
-
Ik weet genoeg.
-
Topic ging over de kleuren van DSM en daar heb ik een hele eenvoudige serieuze tip voor gegeven.
Echter, nu is deze Topic, in zeer korte tijd, een respectloos haantjes gevecht geworden, toch wel heel jammer.
Voorlopig deze maar even sluiten, ter verkoeling.