Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: carmic op 07 november 2014, 00:04:25
-
Van de een op de andere dag werkt mijn DYNDNS niet meer. Niets veranderd, geen poorten gewijzigd in de router en toch is mijn Synology niet meer te benaderen via mijn hostname. Iemand hetzelfde probleem gehad of kan dit (opeens) aan deze Beta versie liggen?
Ik heb de afgelopen weken niets veranderd aan de instellingen. Niet in de Synology en niet bij DYNDNS.
Ik kan mij natuurlijk tijdelijk helpen met de quick connect functie.... maar toch
iedere hint is welkom.
-
DynDNS is enige tijd geleden overgegaan op alleen betaalde abonnementen. Wellicht ligt daar de oorzaak?
-
Bedankt voor je reactie maar ik heb een abonnement. Dit was ik inderdaad vergeten te vermelden.
Thanks
-
Controleer je netwerk eens met één van de apps (bijv. Fing) die in < DEZE > (http://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/how-to-instellen-nieuwe-synology-nas-server/msg126895/#msg126895) reactie wordt vermeld.
Daarmee kun je zien of bijv. je NAS nog het juiste interne IP-adres toegewezen heeft gekregen.
Mogelijk vind je bij die reactie nog andere hulpjes die van nut kunnen zijn om fouten te achterhalen.
Log van buiten ook eens in, rechtstreeks met het IP-adres van je internet account.
Als dat wel lukt zit er iets fout bij de service van je DYDNS.
-
Beste allen,
Van buitenaf lukt het niet meer om in te loggen. Intern wel. Ik krijg de melding dat de verificatie bij DYNDNS mislukt is. Kan dit te maken hebben met een certificaat probleem?
-
Nee, een certificaat heeft alleen te maken met connectie via een beveiligde verbinding (SSL / https )
Maar heb je al geprobeerd in te loggen zonder gebruik van een domein, rechtstreeks met het externe IP-adres van je internet account?
-
Ik probeer ook van buitenaf, dus via een https verbinding, in te loggen. Kan het dus toch aan het certificaat liggen?
-
Nee, want in het geval van wel connectie "tot de voordeur" van DSM, en je browser zou niet bekend zijn met een beveiligingscertificaat, krijg je een melding in de trend van "of je de website vertrouwd". Dan kun je kiezen om de website alsnog te vertrouwen. Daarna kun je verder en heb je alsnog verbinding met DSM.
Alleen de melding impliceert reeds dat je verbinding hebt "tot aan" de NAS, anders komt die melding er niet.
Je wilt achterhalen waarom je geen verbinding krijgt van buiten uit met een domeinnaam,
maar hebt wel verbinding via het interne netwerk, begin dan bij het begin.
- Schakel (via het interne netwerk) de Firewall in de NAS voor de gelegenheid om te testen uit
- Zet automatische omschakeling van http naar https uit om mogelijke meldingen m.b.t. certificaten uit te sluiten.
Gebruik wat hulpjes en tips zoals eerder reeds voorgesteld om je netwerk door te lopen (o.a. welke IP-adressen al je apparaten in je netwerk hebben). Te vinden < HIER > (http://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/how-to-instellen-nieuwe-synology-nas-server/msg126895/#msg126895) en stel het zaakje in volgens de daar vermelde richtlijnen.
Omdat je in je eerste reactie schreef dat je tijdelijk je wel kon behelpen met de quick connect functie, vermoed ik dat er toch iets mis is met de toewijzing van je NAS met een intern vast IP-adres en/of met port forwarding.
QuicConnect omzeilt namelijk de instellingen voor port forwarding. In die zin dat het zelf automatisch de juiste route uitleest en vastlegt via de website van Synology, op basis van toe te wijzen IPv6 adressen voor elk onderdeel binnen je connectie.
Als je alles hebt gecontroleerd, ga voor mijn part naar de buren en gebruik diens computer en internet (weet je zeker dat de connectie naar je NAS van buiten uit wordt gedaan), en log dan in met het IP-nummer van je eigen internet account: http://[extern IP-adres]
Twijfel je wat je eigen IP-adres is, kijk dan van tevoren vanuit je eigen netwerk naar bijv. < watismijnip.nl > (http://www.watismijnip.nl/)
Werkt dat allemaal, dan kun je kijken of je in kunt loggen via je domeinnaam. Lukt dat niet, zit daar dus iets fout. Loop dan de instellingen bij het account van die DYNDNS service na.
-
Beste Babylonia,
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad de fout gevonden in mijn router. De complete portforwarding was verdwenen. Godswegen en de modems van Ziggo zijn ondoorgrondelijk. Zoiets stel je een keer goed in en dan denk je, dat je ervan bent. Een goede les voor een volgende keer. Iedereen bedankt voor zijn reacties.
Groet,
-
Een van de redenen dat ik een hekel heb aan verplicht gebruik van door leveranciers geleverde routers is dat er firmware updates op afstand gedaan worden en je nooit zeker weet of je eigen instellingen die gaan overleven.
-
Ook een eigen router kan kapot gaan waardoor je alle instellingen kwijt raakt. Het beste is om gewoon altijd een configuratiebackup van de router te maken. Zeker na grote wijzigingen.
Ik heb mijn Ziggo router nu 3 jaar en bij geen enkele firmware update zijn instellingen verloren gegaan. Ik zit nu wel op het maximum van 30 forward regels die hun Ubee routers hebben, dus dat wil je niet graag handmatig herstellen.
-
Idem hier met een Ziggo router een configuratie back-up gemaakt met 30 forward regels.
Die configuratie back-up op een USB-stickje meegenomen naar iemand anders die zijn Ubee router wilde afregelen. Inladen van de configuratie back-up, daarna enkele gegevens aanpassen (bijv. ander MAC-adres van de NAS), de naam van de router veranderen, inlognaam en wachtwoord, en daarmee was de andere router ook ingesteld.
Op die manier 5 minuutjes werk.