Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: mysticfist op 29 juni 2014, 21:19:47
-
Hoi iedereen,
Het was een tijd geleden dat ik nog echt iets actiefs gedaan had op mijn NAS en toen ik vandaag dus erop ging merkte ik dat ik gehackt was.
Ik heb toen wat zitten opzoeken op het internet en zag dat dit idd. bij velen gebeurd is.
"ERROR: ld.so: object LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored"
Ik heb toen een aantal stappen gevolgd om het op te lossen.
Op zich leek het in orde maar toen zag ik ook dat ik nog op een oude DSM versie zat.
Aangezien ik gehackt werd was ook de upgrade afgezet en ik moest het dus manueel doen.
Eerst manueel naar 4.3 gezet zonder al te veel problemen.
Nadien kreeg ik de knop te zien om naar de 5.0 te gaan en daar begonnen de problemen.
De update is begonnen en na een 1°-15 min kreeg ik terug een inlogscherm te zien in de browser.
Dit keer in een nieuw kleedje dus ik was blij en dacht dat het in orde was maar nope.
Het bleef de hele tijd hangen met de boodschap:
"Het systeem is bijna klaar. Meld u later aan."
Na een hele tijd te hebben gewacht maar besloten om eens te kijken op het internet en ja hoor er zijn er nog met dit probleem. Eerst eens de stekker uitgetrokken en opnieuw ingestoken zonder resultaat.
Nadien een RESET geprobeerd achteraan de NAS.
Ik hoorde de beep en liet dan los.
Maar ook zonder resultaat.
Nadien de startknop een tijdje ingedrukt.
Ook hier hoorde ik een beep en toen loste ik.
Maar het resultaat blijft hetzelfde.
Ik kan niet meer aan mijn NAS.
Dus HELP :'(
Soms blijft het blauwe lichtje branden maar meestal blijft het knipperen.
Enig idee hoe ik dit oplos?
Ik dacht dat via een reset altijd alles terug in orde kon worden gezet?
Ik wil uiteraard niet verliezen wat er op de schijven staat want het zijn al de foto's enzo en ik heb nergens anders een backup.
-
Het aantal reacties zegt genoeg :'(
Ik krijg wel views maar geen reacties dus ik veronderstel dat ik het goed zitten heb.
Morgen dan maar de winkel bellen waar ik hem kocht zeker. ::)
-
Ik kan het zo snel niet vinden maar de oplossing voor deze hack moet ook hier op het forum staan.
Die problematiek is alweer een tijdje geleden.
-
Ja dat probleem van dat hacken is wel opgelost denk ik.
Ik heb wat moeten klooien in de console maar kreeg nadien geen fouten meer.
De upgrade naar 4.3 gaf ook geen fouten of problemen maar naar 5.0 wel.
Sindsdien kan ik helemaal niets meer doen.
Meermaals stekker uitgetrokken, proberen resetten, startknop ingedrukt houden, ... niet helpt.
Onbegrijpelijk dat zoiets kan gebeuren door gewoon een upgrade te doen van de DSM.
Mijn NAS is nog maar een jaar oud dus als er nu al brokken aan zijn dan ga ik me echt beklagen dat ik daarmee begonnen ben.
Anyway als we die ooit terug aan de praat krijgen upgrade ik die nas nooit meer.
-
Er is veel gebeurd, hackers issue waarschijnlijk opgelost, upgrade naar 4.3 en naar 5.0 en nu deze problemen ?
Je kun natuurlijk bellen naar de winkel (ken hun kennis niet op dit gebied) maar misschien kun je beter een ticket inleggen want er staat data op het spel die je niet kwijt wilt raken en kennelijk heb je ook geen backup.
Het is maar een gedachte/advies.
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of als je wilt bellen:
http://www.synology.com/nl-nl/company/office_location
-
Ok ik kreeg antwoord van de winkel:
In dit geval is de oplossing het systeem met de laatste firmware voorzien dmv een spare (reserve) disk te gebruiken.
Vervolgens kunt u de oude disken in de juiste volgorder weer terugplaatsen en zal de Synology assistent status migratie vertonen.
Nu installeeret u wederom de laatst efirmware en zal het systeem zich weer gewoon gedragen.
Graag horen we of dit het probleem verhelpt.
Het probleem is dat ik geen extra disk heb dus vraag ik me af of ik dit via de USB kan doen.
Indien dit niet kan zal ik me een extra disk moeten aanschaffen maar dan zit ik met een ander probleem.
Hoe krijg ik de laatste firmware op deze disk?
Deze moet toch stroom enzo hebben dus ik vermoed dat ik ook nog iets moet aanschaffen waarmee ik de disk aan mijn laptop kan koppelen.
En als laatste: Die firmware is dat gewoon dat .pat bestand?
Veel vragen sorry.
-
https://originwww.synology.com/nl-nl/support/faq/348
-
Alalaaa ik denk dat ik het gewoon ga laten doen door een winkel hier in de buurt want ik vrees dat ik anders stommiteiten ga doen :'(
-
Via USB gaat het helaas niet.
Ook geen oude schijf ergens liggen?
Als je in de buurt van Almere komt heb ik wel een schijfje voor je.
Ik heb getest met oude 40GB schijfjes, werken ook.
-
Alvast bedankt voor jullie hulp maar aangezien ik er echt te weinig verstand van heb, heb ik hem maar naar de winkel ter herstelling gebracht.
Ik hoop dat ze het in orde krijgen zonder gegevensverlies.
Die vent zei dat hij wist wat er moest gebeuren al kwam hij niet 100% geloofwaardig over.
Maar tja ze werken daar met meerdere dus ik hoop dat iemand het daar wel goed weet.
En nee het is mijn 1e NAS dus ik heb geen oude schijven of zo.
Mss best eens eentje aanschaffen.
-
Oude schijf mag ook uit een pc of laptop komen hoor, niet speciaal uit een NAS.
Is alleen maar nodig om DSM erop te zetten, eenmaal gedaan zet je de originele schijven er weer in.
Dan met de Synology Assistant de oude schijven migreren naar de nieuwere DSM.
In principe blijft de data daarmee intact.
-
Ik maak jullie graag attent op de volgende truuk, kost 1 minuut en geen extra harddisk:
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2462#p12970 (http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2462#p12970)
-
Dank u maar de nas wou niet meer opstarten dus ik kan er ook niet in via de console. Ik heb hem binnengegeven in de winkel. Maandag zeiden ze 3 dagen. Zaterdag naar winkel geweest maarbhij was niet klaar grrrrrrr. Zal ten vroegste woensdag zijn. Anderhalve week dus voor zoiets omdat er blijkbaar veel met verlof zijn. Pffff
-
Gewoon even ter info:
De NAS is nog steeds niet herstelt.
Ze weten blijkbaar niet echt hoe ze dit probleem moeten oplossen.
De upgrade/installatie van DSM 5 blijft steeds vastlopen wat ze ook proberen.
Ze vroegen nu dat ik mijn waarborg ging afgeven zodat ze het naar Synology zelf konden opsturen zodat zij het zouden in orde brengen.
Maar volgens wat ik dus zie zijn er dus zeeeer veel problemen met die upgrade naar versie 5.
Ben best wel teleurgesteld :'(
-
Je hebt geen contact met Synology gehad?
-
Zie: http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-5-0/help-nas-blijft-hangen/msg116378/#msg116378
-
Nee ik heb de winkel laten bellen. Ze zijn er eindelijk in geslaagd vandaag om hem terug aan de praat te krijgen.
Blijkbaar is mijn volume corrupt geraakt door al dit gezever.
Ze gaan nu dus eerst alles backuppen op een externe schijf en nadien alles terug volledig in orde brengen.
Ik denk dat ik voortaan geen upgrades meer gaan doen
-
Jij hebt een upgrade naar DSM 5.0 uitgevoerd terwijl jouw installatie van DSM 4.3 corrupt was. Dit is dus iets dat ik nooit zou doen omdat juist dan het risico dat er iets fout gaat bij een firmware upgrade erg groot is. Het was beter geweest om het probleem op te lossen door eerst dezélfde DSM 4.3 versie opnieuw te installeren na een reset. Maar goed, dat is achteraf praten.
Ik heb in de afgelopen jaren tig keer upgrades van DSM uitgevoerd en het is maar één keer fout gegaan en dat was omdat de voeding van de NAS wegviel tijdens de upgrade, en zelfs dat heb ik met enige moeite weer voor elkaar gekregen.
-
Hofstede nee de 4.3 was niet corrupt.
Ik werd gehackt en dat heb ik opgelost en nadien pas de upgrade naar 4.3 geinstalleerd.
Dat werkte prima en toen kreeg ik het knopje te zien om naar 5 te upgraden.
Dan zijn de problemen opgedoken.
Dus het probleem komt van die dsm 5
-
Ok. Dat heb ik inderdaad verkeerd gelezen. Maar ik blijf erbij dat een upgrade 99.9% van de tijd goed gaat. Maar ik begrijp dat je door deze ervaring er ietwat wantrouwig tegenoverstaat.