Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: mjsmits op 11 september 2012, 22:07:07
-
Het lukt me met geen mogelijkheid meer om de DSM van mijn DS412+ te benaderen. Ik krijg een 'webpage not found' error. Ik had van het adres http://nas_name:5000 (http://nas_name:5000) een favoriet gemaakt, dus het kan geen typefout zijn. Overigens werkt DS-Audio op mijn telefoon wel gewoon. Ook benaderen via het iP-adres (192.168.178.23:5000) lukt niet. De statuslampje op de DS branden normaal.
Ik heb het idee dat dit zich pas voordeed na upgrade naar 4.1, maar heb m'n NAS pas enkele weken in bezit dus dit HOEFT niet de oorzaak te zijn. Ik heb de DS ook al eens uit/aan gezet, maar dat veranderde niets aan de situatie. Ik heb zowel een bekabelde verbinding via de PC als draadloos op een laptop geprobeerd. Heeft allemaal gewerkt maar sinds een paar dagen niet meer. IK kan niet heugen dat ik instellingen heb gewijzigd.
Alle hulp is welkom. Omdat ik de DS nog maar kort heb en er nog geen data opstaat die ik niet ook elders heb is herinstallatie altijd nog een optie, maar hoe pak ik dat aan als ik geen verbinding kan maken...
-
Staan je poorten goed geforward? Dat was bij mij het probleem.
-
En wat "zegt" Synology Assistant?
Als je de DS via DHCP een adres laat krijgen zou het zo maar kunnen dat hij lang genoeg uit of slapend geweest kan zijn dat de lease verlopen is en je router een ander adres heeft uitgedeeld.
-
Misschien de router eens ressetten. Wel kan dan inderdaad het toegewezen ip-adres wijzigen als je alles via DHCP laat toewijzen. Ik heb mijn DS een vast ip-adres toegekend.
Ik lees dat je wel via DSaudio op mobiel de DS kan benaderen, vreemd want daar gebruik je ook het ip-adres als het goed is. Kijk eens of dat ip-adres overeen komt met het ip-adres waarmee je probeert in te loggen via de pc.
-
Aan je lan ip range lijk ik op te maken dat je ziggo gebruikt, klopt dat ? En zo ja heb je in je cisco of ubee modem wellicht in je firewall wat vinkjes te veel gezet ? En dnla uit ?
-
Oh ja en kan je de ds nog wel pingen ?
-
Bedankt allemaal voor de suggesties. Ik zal de vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden, ik ben nieuw in NAS- en netwerkland...
Ik heb een internetabo bij XS4ALL, de NAS heeft een vast IP-adres.
Dat IP adres heb ik ook opgegeven in DS-audio en die doet het nog prima (heb het nog even voor de zekerheid gecontroleerd op typefouten). Pingen vanaf het vaste netwerk lukt me niet.
Da NAS zit via een Netgear-switch aan m'n Fritzbox adsl modem. Mijn vaste PC zit rechtstreeks aan de Fritzbox (7340). Aan die hele opstelling is niets gewijzigd. Ik ben ook tussentijds niet aan m'n firewall geweest.
Wat de Synology Assistant zegt zou ik niet weten, daar moet ik volgens mij DSM voor kunnen benaderen, en dat lukt dus niet.
Ik heb geen poorten geforwarded.
Mijn modem resetten heb ik nog niet gedaan, dat zal ik vanavond nog even proberen, waarna ik het resultaat zal posten.
Update: modem resetten helpt ook niet. :(
-
Staan je poorten goed geforward? Dat was bij mij het probleem.
Had nog nooit iets met portforwarding gedaan, omdat ik tot nog toe de NAS alleen 'binnenshuis' benader. Heb toch eens een portforwarding opgezet op m'n modem/router en poort 5000 opengezet. Als ik nu via het IP adres van het router/modem op poort 5000 aanklop wordt ik keurig naar het DSM-aanmeldscherm geleid. :D
Normaal heb je portforwarding toch alleen nodig om je NAS van buiten je netwerk te benaderen? Zo werkte het altijd. Hoe dan ook, ik kan DSM weer benadreren. Iedereen bedankt!
-
Wat de Synology Assistant zegt zou ik niet weten, daar moet ik volgens mij DSM voor kunnen benaderen, en dat lukt dus niet.
Klopt niet helemaal... De Assitant draai je vanaf je PC. Niet vanaf de Syno.... :wink:
-
Sinds kort is er de Synology Web Assistent http://find.synology.com , wellicht dat die hem wel kan vinden.
-
Sinds kort is er de Synology Web Assistent http://find.synology.com , wellicht dat die hem wel kan vinden.
de web versie vind bij mij mijn nas niet via chrome, firefox en ie en wel met assisent ;x
-
Frappant, ik kan mijn 710+ met DSM 4.1 ook niet meer benaderen via HOSTNAME, maar wel via IP adres.
Ook Windows Explorer kan de hostname niet meer resolven. Mijn Windows 7 laptop krijgt blijkbaar niet meer door van de Syno dat de hostname bij het syno IP adres hoort (samba probleem?)
Als workaround heb ik de hostname -> ip mapping toegevoegd aan de HOSTS file op m'n laptop.
Is het een DSM 4.1 firmware issue?
-
Ik heb het idee dat jij je nas het ip adres van xs4all hebt gegeven, klopt dat ? Zo ja dan moet je dat naar een intern adres veranderen (192.168.1.10 bijvoorbeeld)
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Ik heb het idee dat jij je nas het ip adres van xs4all hebt gegeven, klopt dat ? Zo ja dan moet je dat naar een intern adres veranderen (192.168.1.10 bijvoorbeeld)
Nou, ik heb zelf niks aan het IP adres gedaan. Dit is het IP-adres dat standaard in m'n NAS stond ingesteld nadat ik hem had geïnstalleerd.
-
Sinds kort is er de Synology Web Assistent http://find.synology.com , wellicht dat die hem wel kan vinden.
Nee, vindt ook niks. Maar ondertussen via portforwarding toch al opgelost. Blijft vreemd, maar wel werkbaar.
-
Welk ip nr heb je dan van je nas ? Weet je dat ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Welk ip nr heb je dan van je nas ? Weet je dat ?
Ik ging er tot nu toe van uit dat het IP van de NAS 192.168.178.23 was. Dit staat als extern IP adres onder de gatewayinstellingen in het Configuratiescherm > DDNS.
En dit was ook het IP adres dat ik op m'n telefoongebruikte in de DS-audio instellingen (nu gebruik ik het IP-adres van m'n router met portforwarding).
Ik ben echt nog onbekend met netwerken en zo, dus wellicht is dit toch niet het juiste IP-adres (hoewel port-forwarding wel werkt en ik dit adres ook in m'n router terug zie als ik een apparaat moet kiezen voor portforwarding).
Wat ik eigenlijk wil leek me heel eenvoudig: een NAS gebruiken om zowel via inter- als intranet gedeelde mappen als netwerkschijven op diverse laptops te kunnen benaderen en om video te streamen naar m'n AC Ryan mediaplayer. Is toch iets ingewikkelder gebleken en ik ben dan ook druk bezig om me door het Synology forum te worstelen.
-
Installeer deze versie van DS Assistant en dan kan je de boel fixen.
http://ukdl.synology.com/download/ds/DS ... t_2636.zip (http://ukdl.synology.com/download/ds/DSAssistant/DSAssistant_2636.zip)
Je kan de unit resetten zonder je data kwijt te raken en dan met je DS Assistant weer inrichten.
-
Dit is toch de zelfde versie als op de synology site staat ?
-
Dit is toch de zelfde versie als op de synology site staat ?
Klopt, heb deze inmiddels gedownload maar nog geen tijd gehad om er mee aan de slag te gaan.
Zoals ook in een eerdere reactie aangegeven is het gemelde probleem minder urgent na het opzetten van portforwarding, maar het blijft vreemd dat het nodig is.
-
Ik heb de oorzaak gevonden!
Door de suggesties van zodiknietnormaal en Rizgar heb ik DS Assisten gedownload, die vond de NAS probleemloos en de status was ook Gereed. Echter een Mapstation aanmaken lukt niet, hij kon het netwerkpad niet vinden (fout 53 als dat wat zegt...).
Toen MOEST het haast wel in een Firewall-instelling zitten. Ik wist zeker dat ik op mijn PC geen firewall instellingen had aangepast en bovendien had ik genoemde problemen óók vanaf de laptops, maar had me niet gerealiseerd dat de NAS ook een eigen firewall heeft. Daar kwam ik pas achter nadat ik op de NAS alle programma's en instellingen nog eens langsliep. Blijkt dat ik daar tóch een regel in heb aangemaakt, maar die stond kennelijk iets te 'krap' afgesteld. STOM natuurlijk dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Ik heb ook geen idee waar ik die regel voor heb moeten aanmaken. Zoals ik al eerder aangaf, ik ben behoorlijk groen op dit gebied :mrgreen: en dan zie je natuurlijk wel eens wat over het hoofd.
Ik heb tijdelijk even alle verkeer opengezet en voilá, als vanouds toegang tot mijn NAS met zowel de NAS-naam, als met het NAS-ip adres (als met router:poort icm portforwarding). Ook netwerkmappen kan ik weer gewoon aanmaken op m'n gedeelde mappen. Nou langzaam het verkeer maar weer gaan dichtknijpen.
Iedereen die de moeite heeft genomen te reageren wil ik hartelijk danken. Ik hoop dat andere gebruikers baat hebben van mijn uitleg, zodat mijn geploeter niet alleen voor mijzelf zinvol is geweest.
Groet,
Mario