Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: AJ op 08 februari 2015, 09:59:27
-
Ben bezig mijn nieuwe NAS in te regelen.
Gebruik de NAS 's nachts toch niet, dus leek een goed idee om met de optie 'Stroomschema' de NAS 's nachts automatisch uit te zetten.
's Ochtends is de NAS wel netjes opgestart, maar niet benaderbaar (niet via andere netwerk computer of 4g). In het overzicht met verbonden apparaten van de de Ziggo router (EPC3925) zie ik de NAS ook niet.
Enig oplossing is handmatig de NAS uitzetten, stroom er even af en dan weer opstarten. Daarna werkt alles weer... :)
Uiteraard niet een levensbedreigend probleem (heb de NAS nu gewoon weer altijd aanstaan), maar ben benieuwd of anderen dit probleem ook tegen zijn gekomen en of ik iets verkeerd doe.
-
Heb je al gekeken of de NAS wel netjes afsluit volgens schema?
-
Heb inderdaad even een 'test schema' gemaakt; na 5 min uit, en dan 5 minuten later weer aan.
Ging prima, alle lampjes branden en er lijkt activiteit te zijn, alleen dus niet 'aangemeld' op het netwerk
-
Krijgt de NAS vanuit de router een IP toegewezen uit DHCP of via een vast ingesteld IP-adres?
Indien vanuit DHCP, geef de NAS een vast IP-adres in de router op basis van het MAC-adres van de NAS.
-
Heb inderdaad een vast IP adres toegewezen vanuit de router.
Het vreemde is dat als ik de NAS 'handmatig' uit en aan zet, er niets aan de hand is.
-
En de router een keer rebooten (stroom eraf en weer aan)?
Verder misschien een vreemd advies. Je NAS heeft reeds een vast IP in de router. Zet datzelfde IP ook eens vast als instelling in de NAS. (Dus feitelijk dubbelop). Kijk eens of dat iets oplevert.
Je zou ook nog < Advanced Power Manager > (http://sourceforge.net/projects/advpowermgr4ds/) als stroomschema kunnen inzetten. Die heeft meer instelmogelijkheden.
-
Het lijkt erop dat je NAS geen dhcp request doet als bij via het stroomschema opboot.
Dit zou je kunnen testen door in plaats van je router een fixed ipadres uit te laten delen dit in de NAS vast te zetten.
Als het probleem daarna over is heb je volgens mij een DSM bug te pakken en kun je het beste een ticket bij Synoloy inschieten.
PS wel even de uitgave van dat IPadres vanuit je router stopzetten, anders heeft de test niet zoveel zin.
-
Een wellicht nog domme vraag voordat ik een fixed IP adres in de NAS zet.
Loop ik daarmee niet het risico dat indien de router, for whatever reason, toch denkt een andere IP adres toe te moeten wijzen (dan het fixed IP adres van de router), ik de NAS helemaal niet meer kan benaderen (en dus nog verder van huis ben)?
-
Ikzelf heb het vaste IP-adres zowel in de router als in de NAS "per ongeluk" vanaf het begin zo ingesteld.
Heb daarmee nooit problemen gehad, en zo maar laten staan. (Vandaar dat ik tot mijn "ongebruikelijke" advies kwam).
Zelf maak ik gebruik van < Advanced Power Manager > (http://sourceforge.net/projects/advpowermgr4ds/).
Je kunt ook het advies van Ben(V) volgen. Het vaste IP-adres in de router verwijderen, en alleen in de NAS instellen.
Mocht je bang zijn met twee (dezelfde) uitgegeven vaste IP-adressen in NAS en router, de NAS niet meer te kunnen benaderen.
Je kunt altijd het NAS kabeltje even loskoppelen, en de instelling in de Ziggo-modem/router ongedaan maken.
Verder zijn zowel de Ziggo-modem als de NAS te resetten. Van instellingen kun je tevens een back-up maken en opnieuw inladen na reset. Weet niet of dat bij de Ziggo EPC3925 modem mogelijk is, ik gebruik een Ubee-modem van Ziggo, daar is dat wel een optie. In ieder geval genoeg mogelijkheden om via de ene of andere methode de NAS opnieuw te benaderen.
-
Je kunt ook even in de log van je router kijken of er een dhcp request binnenkomt op het moment dat jouw NAS opstart.
-
Even een paar dagen offline geweest, lang leve het griepvirus.
Heb de verschillende tips geprobeerd (zowel fixed IP in router als NAS, alleen in NAS), maar helaas zonder succes...
In het logboek lijkt eea ook exact op elkaar (zowel de auto-restart [20:41] als de reboot nadat ik de stroom even van de NAS heb gehaald [20:47]). Bijzondere is trouwens wel dat ik de NAS op LAN1 heb aangesloten.
Iemand nog een idee? Anders laat ik de NAS gewoon lekker aanstaan...
Niveau Logboek Datum en tijd Gebruiker Gebeurtenis
info Systeem 2015/02/18 20:47:57 admin User [admin] logged in from [192.168.178.44]
info Systeem 2015/02/18 20:47:06 SYSTEM IP address [169.xxx.xx.242] and subnet mask [255.255.0.0] were assigned to the DHCP client on [LAN 2].
info Systeem 2015/02/18 20:47:02 SYSTEM System started to boot up.
info Systeem 2015/02/18 20:44:07 SYSTEM Server started counting down to shutdown.
info Systeem 2015/02/18 20:41:07 SYSTEM IP address [169.xxx.xx.242] and subnet mask [255.255.0.0] were assigned to the DHCP client on [LAN 2].
-
Bijzondere is trouwens wel dat ik de NAS op LAN1 heb aangesloten.
DHCP client on [LAN 2].
Ah.....je hebt 2 LAN's !
Daarover heb ik wat zien voorbij komen hoe je daarmee moet omgaan, volgens mij van @Ben(V), dat zou het probleem kunnen zijn.
-
Heb een 415+, maar slechts op 1 poort (LAN1) aangesloten.
Ga op zoek naar het bericht
-
Gevonden, lees deze maar eens door. (http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-5-1/na-update-5-1-geen-contact-met-audio-installatie/msg135445/#msg135445)
-
Dank, heb NAS nu via beide LAN poorten aangesloten (en Bond gemaakt).
Zojuist even geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde probleem.... :(
Vind het leuk geweest voor vandaag, morgenavond nog een keer een poging wagen....
-
Mijn 213j heeft ook een afsluit euvel.
Het afsluiten verliep niet goed, omdat mijn back-up nog niet klaar was.
En dus blijft het blauwe ledje knipperen tijdens het afsluiten.
Blijft in een loop hangen lijkt dus.
Dan lijkt het smorgens net alsof de nas niet goed opstart, terwijl het dus bij het afsluiten niet goed gaat.
Misschien ook jouw euvel?
-
Het afsluiten verliep niet goed, omdat mijn back-up nog niet klaar was.
Dat euvel zou je kunnen verhelpen door APM te installeren:
community package hub
http://www.cphub.net/index.php/getpackages.php
Site: https://www.cphub.net/?id=40&pid=364
Hiermee regel je b.v. in dat je NAS om 00:00 down gaat tenzij er nog data verkeer is, is er geen data verkeer meer, dan wordt je NAS uitgeschakeld.
-
@ Handige Harry: kan het ook niet zijn. De NAS sluit prima af, alleen komt niet meer online...
Heb ticket by Synology ingediend...
-
Ondertussen reactie van Synology ontvangen, bleek een hardware issue te zijn... :o
De vervangende NAS draait ondertussen, en probleem opgelost!
Dank voor het meedenken!!
-
TOP :!: