Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: digifred op 14 november 2014, 11:48:22
-
Hallo allen,
Ik heb sinds 2 dagen last van dat ik mijn NAS niet gelijk kan bereiken, zegt paswoord of netwerk mogelijk niet goed ?
Dan na ongeveer 20 sec ( na meerdere pogingen om op een HDD van mijn NAS te komen ) kom ik er wel gewoon op ??
Als ik dan weer 15 min niet op de NAS ben geweest kom ik er weer ongeveer 20 sec niet op met dezelfde melding ??
Ik draai met 5.1 5004 software op de NAS
Ik heb al geprobeerd om de anti vurus eraf te halen van de NAS maar ook dan blijft het hetzelfde.
Dit probleem is op al mijn computers die naar de NAS gaan.
Hoe kan ik dit probleem verhelpen ?
Groetjes
Fred
-
IP-adres conflicterend/dubbel wellicht?
-
Heb je de slaapmodus van je NAS geactiveerd?
Dan vallen de disken in slaap na de ingestelde tijd (default is 15 minuten), als je dan bij je NAS wilt moeten die eerst weer opstarten en als dat trager gaat dan je login time-out krijg je dit effect.
-
Thks voor de reacties
Ik heb de HDD 20 min tijd aangepast naar geen .
Hoop dat het helpt :)
IP conflict lijkt mij niet omdat in de modem alles gereserveerd staat en de NAS op een vast IP adres werkt
Greetz
Fred
-
Damm
Het werkt nog steeds niet ??
Ik kom ook in die 20 sec. niet op mijn DSM web pagina ? http://192.168.1.44:5000/webman/index.cgi
Waar kan ik nog naar kijken ??
Is spontaan gekomen ....
Greetz
Fred
-
Al eens deze (wat ik noem MS) oplossing geprobeerd? Alles in de keten (NAS, PC, Router, Switches) uit en weer aangezet?
-
Thks
Alles opnieuw opgestart maar nog steeds zonder resultaat ?
Greetz
Fred
-
Ik had zo iets een jaartje geleden ook. Maar dat was dus een andere DSM versie. Toen wel opgelost door alles opnieuw op te starten. Eerst alles uit en van stroom afgehaald. Mijn router geeft de ip adressen uit, dus die als eerste aan. Als die volledig is opgestart, dan pas de rest.
Als dat niet werkt zou ik even een ping test van 30 min. doen. Kijk of de verbinding met je nas uitvalt. Dat kan betekenen dat de netwerk kabel niet goed meer is. Of plaats de netwerk kabel in een ander poort van je router zodat je dat ook getest hebt.
Als dat niks oplevert kan je nog alle Third-party pacages uitschakelen en kijken of je probleem nog steeds voor komt. Zo niet, probeer dan de Synology services.
Heb je toevallig met Jumbo frames zitten spelen?
Heb je nog een 2e computer om te testen?
Log center al op errors bekeken?
-
Ha die Emmanuel,
Alles opnieuw opstarten en vaste IP adressen maken in de modem al gedaan.
Alles werkte goed tot 2 dagen geleden ??
Ook heb ik al de kabels gecontroleerd en op 1 nieuwe kabel getest, geen resutlaat.
Wel een nieuwe melding van Windows " de NAS geeft GEEN TOESTEMMING voor dit adres "
En dan na 20 a 30 sec. wel .............
Ook in mijn windows bij Referentie beheer de NAS verwijderd.
Na opnieuw in te loggen kom ik er gelijk in ( tijdelijk dan ) na een x tijd niets gedaan te hebben op de NAS vanaf de PC heb ik weer hetzelfde gezeur :(
Verders geen andere 3 party's erop staan.
Ook op mijn 2 de PC hetzelfde problem .
Dus ligt aan de NAS lijkt mij.
Greetz
Fred
-
PS waar zit het log center ?
Sorry al gevonden :)
Staat helemaal niets bezonden in
Greetz
Fred
-
Hmm Jouw NAS heeft twee netwerkpoorten.
Hebben die beiden een ipadres gekregen en is een van die twee soms niet aangesloten?
Als dat zo is, is het niet eenduidig welke van de twee poorten zal reageren op een ARP gerequest.
Als dat de poort is die niet is aangesloten krijgt je PC dus geen antwoordt.
Je hebt twee opties om dit te voorkomen.
- Sluit de tweede poort ook aan en maak een bond van de twee poorten
- Geef de poort die niet is aangesloten een vast ipadres in een ander subnet.
De eerste oplossing heeft als voordeel dat die twee poorten elkaars failover zijn. Gaat er een defect(of een kabel) dan failt hij automatisch over naar de andere poort.
-
Bedankt Ben, als ik vanacht thuiskom ga ik ze ff proberen.
Mijn 2de poort heeft inderdaad een IP adres maar als subnet 255.255.0.0 ipv 255.255.255.0
Groetjes
Fred
-
Probeer anders het netwerk uit te sluiten door de NAS direct aan je PC te hangen met UTP kabel.
Zorg er wel voor dat beiden een vast IP-adres hebben.
Kijk dan of je hetzelfde probleem houdt.
Overigens, het voorstel van ping nog geprobeerd ?
-
Subnetmask moet gewoon 255.255.255.0 zijn.
Als je aangesloten poort bijvoorbeeld in de reeks 192.168.1.xxx zit dan zou je de niet aangesloten poort een ipadres kunnen geven uit bijvoorbeeld de reeks 192.168.2.xxx.
Het mooiste is natuurlijk beide poorten aansluiten en een bond maken.
-
Birdy
Nope helaas niet , weet ook niet hoe ik een half uur moet pingen
Pingen oke maar dat doet hij 3 a 4 x en dan houd het op
Greetz
Fred
-
Ping -t ip-adres laat het ping comando nagenoeg oneindig lopen.
-
Thks geinig
Loopt nu dus ben benieuwd
Greetz
Fred
-
Hier een update :
Met Ping alles goed :)
Ook een Bond aangemaakt van Lan 1 en Lan 2 en de Lan 2 niet aangesloten ( geen ruimte meer op de switch )
Ook een PPPoe aangemaakt ( ook niet verbonden )
Maar nu werkt het goed ? :)
Waarom werkt het nu wel dan ???
Greetz
Fred
-
Dat zal gelegen hebben aan hetgeen Ben(V) in reactie 10 geschreven heeft.
-
Ik denk ook dat het daar aan ligt.
Heb sinds DSM5.1 al meerdere mensen met een NAS met twee poorten hier mee kunnen helpen.
Zal nog wel vaker gebeuren denk ik.
Dus standaard advies voor NASsen met twee poorten wordt een bond maken zelfs als je een poort niet aansluit.
-
In ieder geval BEDANKT voor al de reacties :)
Greetz
Fred
-
nevermind...