Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: Synology924 op 24 april 2014, 16:57:43

Titel: Schijf niet geïnitaliseerd
Bericht door: Synology924 op 24 april 2014, 16:57:43
Dag forumleden,

Eindelijk heb ik de netwerkproblemen kunnen oplossen en draait de Synology weer stabiel. Echter zit ik met een groot probleem. 1 van de hardeschijven die in de NAS zaten was gecrashed, dus nieuwe WD Red erin gedaan en de Synology opnieuw geïnstalleerd. De oude setup was SHR geconfigureerd, dus ik zou de oude schijf moeten kunnen herstellen toch? Mooi niet.
Nadat ik 1 van de oude (goed werkende) HD's erin deed, gaf de Synology aan dat mijn nieuwe WD ook 'beschadigd' was? Op de nieuwe WD stond echter nog geen data, dus ik heb dat beschadigde volume verwijderd en opnieuw een volume aangemaakt. Daarna was de WD weer goed volgens het admin panel. Echter staat de oude schijf (waar ALLE data op staat) nu niet meer als 'beschadigd' maar als 'niet geïnitaliseerd' en zodoende kan ik die dus ook niet 'herstellen' op de nieuwe WD. De oude schijf met alle data erop staat nu op 'niet geïnitaliseerd'. Hoe kan ik deze schijf weer werkend krijgen met behoud van alle data? De enige optie die ik nu krijg bij die schijf is om een nieuw volume te maken (en dan worden alle gegevens gewist volgens het admin panel).

Alvast bedankt voor een reactie!
Titel: Re: Schijf niet geïnitaliseerd
Bericht door: Hofstede op 24 april 2014, 17:14:09
Je hebt een en ander omgedraaid. Je moet de NAS opstarten met de oude (goede) harde schijf erin. Dan de nieuwe schijf er bij plaatsen. Dan wordt de informatie bij herstellen naar de nieuwe schijf gekopieerd.
Heb je de NAS met de nieuwe schijf opnieuw geinstalleerd met de zelfde firmware versie?
Titel: Re: Schijf niet geïnitaliseerd
Bericht door: Synology924 op 24 april 2014, 17:29:28
Ja zowel de oude gecrashte installatie als de nieuwe is DSM 5.0.. Heb je enig idee hoe ik de data weer toegankelijk kan maken?
De nieuwe schijf eruit halen, opstarten met de oude goede schijf, en dan de nieuwe erbij plaatsen als ik het goed begrijp?
Titel: Re: Schijf niet geïnitaliseerd
Bericht door: Hofstede op 24 april 2014, 17:49:55
Ja, dat zou ik proberen. Als je opstart met de oude schijf erin zou je al je data weer moeten hebben en geeft de NAS aan dat er een schijf weg is (volume beschadigd). Dan afsluiten en nieuwe schijf plaatsen en volume herstellen.
Je kunt ook beter de partities die nu op de nieuwe schijf zijn aangemaakt even verwijderen in een PC. Anders raakt de NAS opnieuw in de war als je de nieuwe schijf in de NAS zet.
Titel: Re: Schijf niet geïnitaliseerd
Bericht door: Synology924 op 01 mei 2014, 03:30:28
Bovenstaande gedaan en alles werkt weer zoals het hoort, dankjewel!
Titel: Re: Schijf niet geïnitaliseerd
Bericht door: Hofstede op 01 mei 2014, 08:34:48
Graag gedaan.