Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: tom- op 30 september 2011, 13:31:48

Titel: SHR Raid kwijt
Bericht door: tom- op 30 september 2011, 13:31:48
Hoi allemaal. Ik zoek naar iemand die mij zou kunnen helpen met mijn probleem.

Hardware: 410J
Software: DSM3.2

Ik ben mijn volledige raid kwijt geraakt na een misluke expand poging.

Werkende situatie:
Volume 1 SHR met gegevens bescherming:
Disk 1 - Disk 2 - Disk 3

Ik wilde er een 4e disk bij doen maar het expand proces bleef hangen. Na 5 dagen zonder een voortgangs percentage uiteindelijk een reboot gedaan.

Toen deze terug kwam:
Disk 1 - Status Initialized Volume -
Disk 2 - Status Initialized Volume -

Disk 3 - Status Normal Volume 2
Disk 4 - Status Normal Volume 2

Maar ik had dus geen volume 2!!! (heb deze wel gehad, maar dat was niet de werkende situatie voor de crash)

De volume2 ging in een consistency check waarna deze als "crashed" eindigde.

Daar kon ik ook niet op repair drukken. Ik heb de synology helpdesk gevraagd om te kijken, maar deze kunnen niks voor me doen. Ik heb ze al 3x verteld dat ik de volume2 zelf niet heb aangemaakt, maar dit was hun antwoord:

"Unfortunately, when you killed the expansion process midway and recreated a volume 2 on a RAID1 on Disks 3 and 4, the file system became corrupted and unrecoverable."

Ik denk ook niet dat de expansion "mid-way" was na 5 dagen zonder voortgangs indicator te hebben gedraaid.

Aangezien na de reboot niks met disk 1 & 2 is gebeurd (geen check of repair of iets anders) moet de data daar nog op staan.
Kan ik de raid config niet zo aanpassen dat ie Disk 1 en Disk 2 weer als onderdeel van volume 1 ziet? Dan kom ik disk 3 tekort, maar deze zou die moeten kunnen repareren waarna ik disk 4 weer erbij kan proberen te doen.

Ik heb de mdadm wiki wel gevonden, en ik kan ook wel diverse gegevens uitlezen, maar ik snap er te weinig van om te doen wat ik hierboven heb beschreven.

Kan iemand hier mij mee helpen??

Alvast bedankt!!!
Tom
Titel: Re: SHR Raid kwijt
Bericht door: corne op 02 oktober 2011, 22:12:11
Lastig probleem. Als de Synology helpdesk je al niet kan helpen voorspelt dat niet veel goeds. Geen backup gemaakt? Want dat lijkt me de meest eenvoudige oplossing; een backup terugzetten.