Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: Wimdefeijter op 29 december 2013, 12:14:14
-
Beste,
Sinds de laatste update naar 4.3.3810 update 3 blijft één proces op hoog nivo draaien. syno-cloud-clientd gebruikt continu boven de 60% van de processor waardoor de DS de hele tijd op bijna 100% aan het draaien is.
Ik heb de DS 211j sinds een jaar en draait al die tijd zonder problemen. Daarom valt dit erg op direct na de update.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Mogelijk is er meer info nodig maar ik weet niet precies wat ik hier dan moet neerzetten dus indien nodig geeft u dan aan wat er nog meer voor info nodig is.
Bij voorbaat dank
Groet
Wim.
-
Beste Wim en anderen,
Heb je hier al een oplossing voor gevonden?
Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem, duurde alleen iets langer eer ik erachter kwam...
Groet,
Etienne
-
Hier worden een paar oplossingen genoemd, misschien kunnen jullie er iets mee ..
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=194&t=65636
-
Hoi,
Bedankt voor de link met tips. Haalt voor mij helaas niks uit...
Groet,
Etienne
-
Weet iemand een oplossing voor dit probleem?
NAS wordt zo best traag..
Alvast bedankt.
Groet,
Etienne
-
Checken of je niet gehacked bent?
Hoe is hier wel te vinden.
-
Hoi Robbedoes,
De email die ik van Synology heb gekregen over de hack lijkt inderdaad de oplossing te kunnen zijn.
Bedankt voor de tip.
Ik ging net even kijken en toen zag ik dat dsm 5 voor me klaar stond om te updaten, probleem is hiermee opgelost volgens mij.
Groet,
Etienne
-
MMMMmmmm, dat is wel vreemd.
Ook na de update naar DSM 5 blijft de cpu 100% en is het vooral "syno-cloud-clientd" die alle cpu opslurpt...
Iemand hier een idee over?
Groet,
Etienne
-
Helaas ben je er met updaten niet als je gehacked bent, je moet dan een schone installatie doen.
Updaten voorkomt alleen de kwetsbaarheid.
-
Hoi, dat zal het zijn ja.
Maar kan ik een schone installatie doen zonder alle bestanden, mappenstructuur en instellingen van de NAS af te gooien?
Wederom bedankt voor je reactie.
Groet,
Etienne
-
Hier is wel te vinden hoe je delen kunt wissen, maar persoonlijk zou ik de data saven als je dat nog niet gedaan hebt (een nas als enige is geen backup) en geheel schoon beginnen als je echt besmet bent. Heeft ook zijn voordelen, maar is natuurlijk wel even werk. Ligt aan je setup.
Zelf heb ik een extra schijven die ik via een dock (eSata) op de nas aansluit als backup.
-
Oke duidelijk.
Aangezien het best wel even werk is wil ik eigenlijk zeker weten of het daadwerkelijk een hack is.
Ik heb ook even contact gelegd met Synology.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
Etienne
-
Goedemorgen,
De helpdesk gaf aan dat er third party software op mijn synology staat. En dat klopt, ben een tijdje met crashplan aan het klooien geweest.
Ze gaven in ieder geval aan dat hierdoor het cpu gebruik zou kunnen komen en dus een reset van het systeem voorstelden.
Gisteren heb ik een reset gedaan en na het installeren van de dsm en een paar apps (cloud staion, audio station en photo station) en ook na het systeem een aantal keer opnieuw opgestart te hebben, blijft de cpu nog steeds met 100% draaien.
Vooral het proces "syno-cloud-clientd" staat weer bovenaan om alle cpu op te snoepen.
Zou ik ook de harde schijf echt moeten formateren voor een echte cleane reset of hebben jullie nog andere tips?
Alvast bedankt.
Etienne
-
Ze gaven in ieder geval aan dat hierdoor het cpu gebruik zou kunnen komen en dus een reset van het systeem voorstelden.
Je hebt toch gedaan wat Synology voorstelde ?
Dus, weer terug naar Synology met het verhaal dat het niet geholpen heeft, zou ik zeggen.
-
Hoi Birdy,
Bedankt voor je reactie.
Vanzelfsprekend wacht ik inmiddels weer op reactie van Synology.
Hoopte ondertussen dat iemand hier nog andere tips of ideeen heeft, vandaar.
Groet,
Etienne
-
Hallo,
Gisteren heb ik ook de upgrade naar DSM 5.0 doorgevoerd op mijn DS212+
Sedertdien ook hetzelfde fenomeen te melden, namelijk syno-cloud-clientd die constant blijft draaien.
Ik ben wel absoluut zeker dat dit tot voor de update niet het geval was.
Ga dus ook hun support desk gaan bestoken ...
Paul
-
Hoi Paul,
Vervelend dat jij de problemen ook hebt maar mooi dat ook jij Synology hiermee bestookt.
Ik heb dus een verse installatie gedaan en nog steeds de problemen. Ik heb vanochtend cloud Station uitgezet als een test en zie dan dat de cpu helemaal terugzakt naar normale waarden.
Kan dus ook wel met een behoorlijke zekerheid zeggen dat het echt aan cloud station ligt.
Ik ben benieuwd naar de reactie van Synology.
Groet,
Etienne
-
Heb op m'n test DS (DSM5) even Cloud Station en Cloud Station Client geinstalleerd.
Maar ten eerste heb ik geen hoge CPU load en ten tweede ik zie helemaal geen syno-cloud-clientd process ?
[attachimg=1]
DS111> ps |grep syno
1702 root 2668 S /usr/syno/sbin/dbus-daemon --system --nopidfile
1703 root 2668 S /usr/syno/sbin/dbus-daemon --session --fork --print-address
1727 root 13280 S /usr/syno/sbin/synologarchd -f
1782 root 13708 S /usr/syno/sbin/sshd
1838 root 10056 S N /usr/syno/bin/synologrotated
2550 root 22936 S /usr/syno/sbin/nmbd -D
2670 root 10440 S < /usr/syno/bin/findhostd
3280 root 24028 S /usr/syno/bin/img_backupd
3328 root 11228 S N /usr/syno/sbin/synomkflvd
3337 root 11044 S /usr/syno/sbin/cnid_metad -l log_error
3359 root 11228 S N /usr/syno/sbin/synomkthumbd
3390 root 18084 S /usr/syno/sbin/afpd -g guest -c 256 -n DS111:AFPServer -l default log_error
3421 root 24112 S /usr/syno/bin/synobackupd
3437 root 10196 S /usr/syno/sbin/hotplugd
3757 root 11104 S N /usr/syno/sbin/synoindexd
3763 root 15816 S /usr/syno/sbin/snmpd -Ln -c /usr/syno/etc/snmpd.conf -p /var/run/snmpd.pid udp:161,udp6:161,tcp:161,tcp6:161
3979 root 29204 S /usr/syno/sbin/smbd -F
3986 root 12872 S /usr/syno/sbin/cupsd -C /usr/local/cups/cupsd.conf
4019 root 29204 S /usr/syno/sbin/smbd -F
4096 root 14036 S N /usr/syno/sbin/fileindexd
4208 root 14112 S /usr/syno/sbin/synosnmpcd
4347 root 1788 S /usr/syno/sbin/minissdpd -i eth0
7032 root 11116 S N /usr/syno/sbin/synoindexscand
7033 root 11112 S N /usr/syno/sbin/synoindexworkerd
7034 root 15160 S N /usr/syno/sbin/synoindexplugind
7035 root 27828 S N /usr/syno/sbin/synomediaparserd
14106 root 24244 S < /usr/syno/synoman/webapi/entry.cgi
14108 root 4232 S grep syno
DS111>
-
Hallo allemaal,
De Synology helpdesk was nog steeds bezig met mijn issue.
Mede door het uitrollen van DSM 5 waren ze nogal druk en duurde eea wat langer dan normaal.
Vanochtend stond er echter een update voor cloud station klaar en heb ik na de update geen last meer van het hoge CPU gebruik!!
Hopelijk blijft het zo.
Groet,
Etienne
-
Beste Etienne,
Ik heb een vriend die volgens mij ook hetzelfde probleem heeft, welke versie van cloudstation heb jij draaien?
Het package center geeft aan dat alle apps up to date zijn.
Gr, Paul
-
Hoi Paul,
Ik heb deze week weer een update voorbij zien komen en draai nu op 3.0-3109.
Succes!
Groet,
Etienne
-
oh ja, en op DSM 5.0-4482
Etienne