Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: baarsha op 30 september 2013, 12:01:38
-
Mijne Heren,
Het betreft ds411j versie: de laatste 4.3.
De eerste 2 schijven kon ik vervangen door 4 tb schijven. Een voor een.
Geen probleem ondervonden. Bij de 3e ging het mis.
Door onbekende oorzaak verscheen volume 2. (zal mijn eigen schuld wel geweest zijn veronderstel ik).
Status beschadigd.
Ik heb volume 2 trachten te verwijderen en naar ik meen was dat ook gelukt.
Echter na opnieuw opstarten van de Nas bleek volume 2 er toch nog te zijn.
Weer verwijderd en gewacht tot dit afgewikkkeld was en opnieuw de nas opgestart.
Wederom bleek volume 2 nog aan wezig te zijn.
Conclusie is dat er bij het maken en herstellen van volume 1, er restanten van volume 2 aanwezig blijven en er dus niet volledig geschoond is op de vervangende schijf 3. Het volume blijft dus beschadigd en niet geinitialiseerd en dit staat herstellen in de weg.
Weet iemand hier een oplossing voor. Ik heb ook al 2x de schijf van een nieuwe gtp partitie voorzien via Ubuntu 12.0
Gaarne Uw advies.
Hans
-
Om te beginnen, ik begrijp dat de NAS 4 x 2TB had echter, je vertelt er niet bij hoe deze 4 waren geconfigureerd.
Als je maar 1 Volume had in SHR (RAID5) dan zou het vervangen van de 4 2TB door 4TB geheel probleemloos moeten plaatsvinden (1 voor 1 vervangen).
Nu zeg je: "Door onbekende oorzaak verscheen volume 2.", ik kan je verzekeren dat, als de configuratie zoals boven heb beschreven (SHR RAID5) dan kan dit niet zomaar gebeuren.
M.a.w. eerst moeten we er zeker van zijn: was het 1 volume met 4 2TB schijven in SHR RAID5.
-
Bedankt voor je reactie.
Hij was gewoon geconfigureerd als shr als dat raid 5 is dan zal dat zo zijn. Ik wist dat niet.
Dus 4 schijven voor volume 1. SHR.
Ik heb de standaard aanwijzigingen gevolgd.
Hans
-
Ik zou een ticket aanmaken bij Synology.
Het vervangen van HD's door grotere mag niet resulteren in het aanmaken van een tweede volume.
-
Thanks Robert,
Vooordat ik een ticket aanvraag wacht ik nog even op het antwoord van Birdy.
Gr
Hans
-
Als je zeker weet dat je volume SHR is en je had er 4 schijven in tijdens het configureren dan kiest Synology de voor jou het veiligste/beste RAID level, dus RAID5.
Het enige wat jij kan bevestigen is dat je NAS SHR is geconfigureerd, dus RAID5.
Dan blijf ik bij m'n eerdere stelling OP "Door onbekende oorzaak verscheen volume 2."
"ik kan je verzekeren dat, als de configuratie zoals boven heb beschreven (SHR RAID5) dan kan dit niet zomaar gebeuren."
Overigens, nog even terugkomende op ...verscheen volume 2....
Hoe ziet het plaatje (zie bijlage, van SYNO DEMO) er uit bij jou ?
Maak eens een printscreen en voeg toe als bijlage.
-
Synology gebruikt SHR en dat kan raid5 zijn, je ziet niet beide termen in beeld.
Om het SHR raid5 te noemen kan verwarrend zijn.
-
Om het SHR raid5 te noemen kan verwarrend zijn.
Klopt Robert, maar moest het toch op de een of ander manier uitleggen/duidelijk maken, omdat baarsha in eerste instantie niet kon vertellen wat de config was.
RAID5 komt dan beter over dan SHR, dus in beginsel maar SHR (RAID5) genoemd. ;)
-
Wellicht staat er nog data op de schrijven die de Syno in de war brengt?
Bij mijn upgrade naar grotere schijven kwam ik iets vergelijkbaars tegen: De 2TB schijven uit mijn 710+ was ik aan het plaatsen in mijn backup 207+. Die 2TB schjiven hadden dus nog de partities van de 710 configuratie en mijn 207 raakte daarvan in de war.
Ik heb de schijven via een USB -> SATA adapter aangesloten aan mijn laptop en de partities verwijderd (via Windows Disk Management); daarna was de upgrade probleemloos
-
Dear all
I am in contact now with synology and let you know the outcome in the forum.
Rgds
Hans
Thanks all for yr assistance
-
Ok...ben benieuwd naar hun reactie 8)