Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 6.2 => Topic gestart door: mgroen op 01 maart 2020, 18:06:02
-
Ik heb een `Diskstation 119J met daarop geinstalleerd DSM 6.2.2-24922 Update 4 op een lokatie waar ik niet veel kom.
Nu zou ik graag een melding willen krijgen (liefst via email), als er een storing opgetreden is. Bijv. bij stroomuitval maar ook bij het verbreken van internet verbinding. Is dit in te stellen? Zo ja, hoe?
Alvast bedankt.
-
Via de heart-beat van de synology ddns.
-
Ik zit in Het configuratie scherm van de Diskstation, maar ik zie nergens hart-beat of DDNS staan....
-
Nu zou ik graag een melding willen krijgen (liefst via email), als er een storing opgetreden is.
Je moet ook bij meldingen zijn, staat ook in DSM Help (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/system_notification_desc)
Ook DDNS staat in de Help.
-
Misschien een onnozele vraag maar als de stroom uitgevallen is of internet uitvalt, hoe wil je dan een mail laten versturen?
-
Daar heb je dus DDNS Heartbeat voor.
En de rest gaat via meldingen.
-
Misschien een onnozele vraag maar als de stroom uitgevallen is of internet uitvalt, hoe wil je dan een mail laten versturen?
Daarom juist de heartbeat. Dan krijg je ook mail als het internet er uit ligt. (Aan meldingen heb je op dat moment niets)
-
Nou, echt blij word ik er niet van...
Ik heb nu heartbeat aangezet (via Configuratiescherm > Externe toegang).
dat lijkt nu te werken want als ik inlog op accounts.synology.com zie ik mijn apparaat staan met een groen bolletje ervoor.
Prima dus, zou je zeggen, MAAR....
ik dacht ik trek de stekker van de Diskstation eruit dan zou ik verwachten dat het bolletje rood wordt en ik dus een mailtje ga krijgen.
Na 5 minuten wachten nog steeds geen mail en ook groene bolletje blijft...
Terwijl de diskstation toch echt offline is want ik kom er niet op via find.synology.com (apparaat wordt niet gevonden).
Dus mijn vraag: werkt die heartbeat wel?? Of gaat er eerst een uur over heen voordat een offline gang gesignaleerd wordt?
edit: heb een support ticket aangemaakt bij synology hierover...
-
Volgens mij test hij om de paar minuten. Zeker binnen de 10 minuten. Ik krijg de mailtjes meestal vlot na een stroomstoring. (Op mijn mobiel dan, want mijn PC doet het dan niet :P )
-
bij mij dus niet. Zeker al 10 minuten stekker eruit. Op de webpagina acccounts.synology.com status blijft het bolletje groen ook na opnieuw inloggen.... beetje jammer dit....
-
Ik krijg de mailtjes meestal vlot na een stroomstoring. (Op mijn mobiel dan, want mijn PC doet het dan niet :P )
Dat verklaart dan alles, DDNS kijkt alleen maar of het externe IP adres nog klopt dus, betreft het een externe Heartbeat.
M.a.w., als je stroomuitval hebt dan doet je Router het ook niet, dus krijg je een mailtje.
-
Die mailtjes komen ook als er in mijn lan een los contact zit, of als mijn ISP 's nachts onderhoud pleegt. (Dat onderhoud zie ik de volgende ochtend in mijn postvak)
-
Eindelijk (na een half uur) is er bij mij een mailtje binnengekomen, en is de status veranderd (nu rood bolletje) op accounts.synology.com...
-
Als ik mijn verkeer monitor met DarkStat, dan zie ik elke twee minuten een verbinding met "checkip.synology.com" (Hier hangen 5 IPv4 adressen achter). Hij roept even vaak het adres "checkip.digitalocean.synology.com" op, dat naar dezelfde 5 IP adressen wijst. (Dit is http verkeer via poort 80)
Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd als de check faalt, of hoe vaak hij mag falen voordat er een waarschuwing gestuurd wordt.
-
Ik gok dat dit op een half uur staat....
heb om 16:00 opnieuw een test gestart.. eens kijken hoe laat ik het mailtje ga krijgen (ik gok om iets na 16:30)
-
mailtje komt binnen om 16:20.... 20 minuten dus
-
S.V.P. niet meer onnodig citeren, zeker niet een geheel voorgaand bericht.
-
Misschien een onnozele vraag maar als de stroom uitgevallen is of internet uitvalt, hoe wil je dan een mail laten versturen?
Of je router /switch en internetmodem samen achter een UPS zetten.
Zodra de stroom uitvalt verteld de UPS aan de NAS dat hij wordt overgeschakeld op accu en DSM stuurt een email/ pushbericht.
Zodra de stroom weer terug is wordt er weer een bericht verzonden dat er weer is overgeschakeld op netvoeding.
Peter
-
S.V.P. niet meer onnodig citeren, zeker niet een geheel voorgaand bericht.
Wat bedoel je hier precies mee? Heb ik iets verkeerds gedaan?
-
Je had 2 keer een volledig citaat gedaan maar, die had ik al weggehaald.
-
heb een support ticket aangemaakt bij synology hierover...
Ik heb inmiddels reactie ontvangen van Synology helpdesk, dit is de reactie:
Dear customer,
Thank you for contacting Synology Support.
For the DDNS heartbeat function, DiskStation will sync up with Synology DDNS server randomly every 600~1500 seconds (10~25 mins).
Therefore DDNS heartbeat function will not reflect immediately, which is a known behavior.
Thank you.
-
Compleet Reactie #7 hierboven citeren was echt onzinnig.
Dat ene zinnetje was wel voldoende geweest.
Heb de rest maar verwijderd.
Lees even dit Forumbreed Sticky Topic (https://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/).
Dank.
-
Lees even dit Forumbreed Sticky Topic (https://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/).
Dank.
Gedaan. Snap het nu. Dank.
-
:thumbup: 8)