Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM 6.2 => Topic gestart door: Domino op 15 april 2019, 12:48:43

Titel: Geen toegang tot DSM 6.2
Bericht door: Domino op 15 april 2019, 12:48:43
Log iedere week in in DSM 6.2 voor eventuele updates en status check NAS.
Sinds gisteren geen toegang meer via LAN met  IP-adres van NAS 192.168.178 etc

Kan via verkenner van Windows 10 PC nog wel bij de mappen op de NAS (1513+).
Waneer ik het IP-adres kies in verschillende browsers ( IE, Chrome, Firefox) krijg ik de ene keer wel het inlogscherm te zien, de andere keer weer niet. Indien het inloggen wel lukt, krijg ik de volledige DSM-pagina te zien, maar zodra ik een optie kies (configuratiescherm of Surveillance Station, dan komt er geen verbinding tot stand.

Een uur later, na opnieuw opstarten van zowel NAS, PC als Router komt er helemaal geen verbinding tot stand en geeft de PC-browers aan dat de pagina niet gevonden wordt.

Nogmaals alles opnieuw opgestart, dan kom ik weer wel op de DSM-site, maar kan niet inloggen, althans na inlog draait een zandloper.

Kortom, wat tot eergisteren al 3 jaar lang wekelijks probleemloos ging, werkt nu niet meer.

Wanneer ik de Synology Assistant start, kan deze de NAS wel vinden, krijg ook alle gegevens, maar kan ook van de Assistant geen verbinding maken met DSM. Nogmaals, via de verkenner kom ik dus wel bij de mappen op de NAS, maar via DSM.

Via mijn IPAD krijg ik ook geen verbinding via de DS-apps zoals DS-cam of DS-file of DS-videostation.

Iemand hetzelfde probleem of een oplossing?

Titel: Re: Geen toegang tot DSM 6.2
Bericht door: Birdy op 15 april 2019, 12:56:49
Lijkt mij een Netwerk probleem.
Geef je DS eens een andere UTP kabel en probeer eens een andere UTP poort op switch of Router, waarop de NAS is aangesloten dus.
Titel: Re: Geen toegang tot DSM 6.2
Bericht door: Briolet op 15 april 2019, 13:39:25
Of de nas is heel druk bezig met iets. Dan lopen de shares nog wel soepel, maar inloggen niet.
Titel: Re: Geen toegang tot DSM 6.2
Bericht door: Tazmanian op 15 april 2019, 14:27:06
Kijk ook even naar dit topic: https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/volume-100/

Kan zijn dat er een harde schijf defect is.  Dus check alvast even de status lampjes op je NAS.
Titel: Re: Geen toegang tot DSM 6.2
Bericht door: Domino op 15 april 2019, 15:50:03
Dank voor jullie snelle reactie!!

Lijkt er inderdaad op dat één van de vijf harde schijven niet goed werkt of defect is.
In de Nas (1513+) zitten vijf schrijven van 3TB. Boven schijf 1 brandt een groen lampje continu.
Boven schijf 2,3 en 5 brand geen enkel lampje
Boven schijf 4 knippert een groen lampje.

Ik kan dus nu helaas via DSM niet zien wat er mis kan zijn aan één of meerdere van deze schijven. Tot op heden ook geen waarschuwing gehad via DSM en bij de laatste check vorige week, leek alles in orde.

Voor de zekerheid ook de LAN-kabel van Router naar Nas vervangen (cat 6), maar dit lost het probleem niet op.

Ik vermoed dat ik nu de schijf waarboven het groene lampje knippert, als eerste ga vervangen. Ik heb de NAS ingesteld met RAID 5, dus als ik het goed heb, wordt de data dan automatisch teruggeschreven.

Mochten jullie nog andere suggesties of oplossingen hebben, dan hoor ik het graag!

Nu denk ik er over, indien er toch een schijf vervangen moet worden, hier gelijk maar een 6TB schijf te plaatsen. Hebben jullie enig idee of dit kan? Dus hierna heb ik dan een NAS met 4 oude 3TB schijven en 1 nieuwe 6TB schijf.?
Titel: Re: Geen toegang tot DSM 6.2
Bericht door: Tazmanian op 15 april 2019, 15:52:06
Zou je niet best eerst de schijven vervangen waar er GEEN lampje brand?
Indien het groen brand is de schijf in principé oké.

Ik zou eerst schijf 2 eruit halen en NAS opnieuw opstarten en zien of het probleem dan verholpen is.
Indien niet, dan schijf 2 er terug in en dan hetzelfde met schijf 3, vervolgens schijf 5.  :idea:
Titel: Re: Geen toegang tot DSM 6.2
Bericht door: Domino op 15 april 2019, 16:38:13
@Tazmanian Dank voor deze niet onbelangrijke tip!!

Zojuist alle schijven 1 voor 1 verwijderd en tussentijds steeds opnieuw opgestart.
Gaf helaas geen verbetering.

Enig dat nu veranderd is, is dat dat alle lampjes boven de schijfingangen weer (normaal) contuni groen branden.
Lampje boven LAN 1 knippert continu groen. Verder geen storingen of iets dergelijks te zien.

Nog steeds geen toegang tot DSM.
Nogmaals LAN-kabel vervangen, ook dat bracht geen verbetering.

Ik las nog ergens dat je de NAS kunt resetten. Data blijft dan bewaard, maar DSM en alle packages moet je dan opnieuw installeren. Ik wacht hier nog even mee.

Indien jullie nog andere suggesties hebben, dan lees ik dat hier graag!
Titel: Re: Geen toegang tot DSM 6.2
Bericht door: wout76 op 16 april 2019, 22:16:25
Ik heb hetzelfde probleem.
Mappen zijn wel bereikbaar via Windows.

Al een oplossing in zicht?
Titel: Re: Geen toegang tot DSM 6.2
Bericht door: Domino op 16 april 2019, 22:28:54
Nee helaas nog niet. Ben eerst al mijn belangrijkste bestanden aan het overzetten naar een externe schijf, daarna probeer ik een soft reset. Vandaag even heel kort toegang tot DSM. Systeemstatus geeft aan dat er iets mis is met 3 van de 5 schijven. Toen ik verder wilde kijken, liep DSM vast.

Na een herstart nu een knipperend oranje lampje en erg irritante pieptoon.

Ben bang dat ik aan 5 nieuwe schijven en als het tegenzit, een nieuwe nas toe ben.
Titel: Re: Geen toegang tot DSM 6.2
Bericht door: wout76 op 16 april 2019, 22:45:49
Ik heb het ook met een ticket ingeschoten bij Synology.
Titel: Re: Geen toegang tot DSM 6.2
Bericht door: Domino op 19 april 2019, 07:47:37
Probleem lijkt opgelost.  Eerst alle belangrijke bestanden veiliggesteld op een andere externe HD.
Toen de NAS een soft-reset gegeven. DSM wordt dan verwijderd, evenals ALLE packages, maar gelukkig geen bestanden.

DSM opnieuw geïnstalleerd en daarna kon toen wel direct inloggen.
Ook toen zag ik nog steeds de foutmelding in Volume1,  met het advies om 3 van de 5 schijven te vervangen.
Dit heb ik niet gedaan.
Via de optie Storage Pool, gekozen voor: Herstellen.

De herstelprocedure werd gestart en duurde circa 20 uur. Hierna gaf DSM aan dat alle schijven in orde zijn en zowel NAS als DSM werken weer zoals voorheen. Alle bestanden zijn, ook tijdens het herstel blijven staan.

Allen die gereageerd hebben, dank voor het meedenken!