Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 6.2 => Topic gestart door: Lennart86 op 05 februari 2020, 19:37:45
-
Het is al weer enige tijd geleden dat ik jullie hulp nodig had maar loop nu weer tegen een probleem met mijn NAS aan waar ik zelf niet uitkom, dus alle hulp is welkom.
Probleem: de NAS is regelmatig (zeer) traag (zowel via het interne netwerk als van buiten af). Het duurt lang voordat ik kan inloggen, albums kan kiezen DS Audio en bij het toevoegen van een nieuw album duurt het soms enkele uren voordat deze is geïndexeerd en zichtbaar is in DS Audio. Daarnaast wordt ik de laatste tijd regelmatig geconfronteerd dat de NAS geheel niet bereikbaar is. De enige mogelijkheid om dan weer in de NAS te komen is door de NAS volledig van het stroom af te halen en weer op te starten. Na de herstart is de NAS overigens weer zo snel als vanouds en zijn er (behoudens de melding omtrent het abrupt afsluiten van de NAS) geen meldingen zichtbaar.
Wat opvalt is dat de NAS regelmatig in de nacht niet meer bereikbaar is (m'n telefoon kan mijn email dan niet meer synchroniseren en laat zien wanneer dat voor het laatst gelukt is). 's-nachts zijn gebruikers niet actief. Overdag gebeurt dit zelden. Op maandag, dinsdag en donderdag nacht rond de klok van 3.00 uur worden backup's gedraaid naar harde schijven die aan de NAS hangen en van een externe NAS naar mijn NAS.
Opstelling: DS213 met 2x een 3TB WD Red HD
De HD's worden regelmatig getest met een uitgebreide SMART test en zijn volgens het systeem beiden OK. Voor de resultaten zie screenshots. Een disk laat al langere tijd i/o fouten met 11 herindentificaties zien, eigenlijk al vanaf juni 2018 ik heb daar eerder toen een post op het forum gezet.
De NAS zelf laat qua status lampjes overigens geen problemen zien.
Wie o wie kan me helpen? Is mijn nas na circa 8 jaar aan het sterven of is het één van de harde schijven of moet ik het probleem elders zoeken binnen bijvoorbeeld mijn netwerk? Mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik het graag!
dank alvast voor jullie hulp :)
-
aanvulling: ik heb de SMART test uit 2018 opgezocht maar de raw error rate en reallocation is sindsdien niet meer opgelopen
-
Welke Packages heb je draaien?
-
De volgende packages zijn geïnstalleerd op de NAS
Cloud Station Sharesync (niet actief)
Python Module
Universal Search
Mail Server
Hyper Backup Vault
Audio Station
Cloud Station Server (niet actief)
SABnzbd
Download station (niet actief)
Photo Station
USB Copy
Tekstverwerker (niet actief)
Maria DB 5
Perl
File Station
OAuth Service (niet actief)
Antivirus (enkele minuten geleden geinstalleerd en geactiveerd)
PhP 5.6
Mail Station
Opslag Analyser
PhP 7.0
VPN Server
Media Server
Webdav server
Python
-
Als je NAS al regelmatig traag is, dan zou ik zeker Antivirus NIET gebruiken, dit pakket is echt een killer, dus stop of verwijder het.
Universal Search kan ook een killer zijn, als je die hebt ingesteld op het indexeren van mappen en dus in gebruik is.
Op het moment dat je NAS traag is, kijk dan in Broncontole > Taakbeheerder > Processen of je daar hoog CPU gebruik ziet bij bepaalde proces(sen).
-
Antivirus inmiddels weer verwijderd. Universal Search kan niet verwijderd worden maar ik heb ook geen mappen aan staan die hij indexeert. Daar kan de traagheid dan ook niet vandaan komen. Inmiddels wel weer een vastloper gehad die alleen opgelost kon worden door de NAS stroomloos te maken, wederom in de nacht maar dit keer zonder dat er een backup werd gedraaid. Iemand nog ideeën waardoor dit wordt veroorzaakt en hoe ik dit kan verhelpen?
Ben overigens inmiddels alle packages aan het verwijderen die ik toch niet gebruik. In dat kader vroeg ik mij af of ik php 7.0 en php 5.6 zonder problemen kan verwijderen of dat ik die gebruikt wordt door de NAS zelf of een ander package (bijvoorbeeld SABnzbd). Hetzelfde geldt voor package PERL. Wellicht dat iemand me dat kan vertellen :)
-
Volgens mij zijn PHP en PERL alleen functie bibliotheken. Ze voeren niet zelfstandig code uit en belasten de cpu dus ook niet. Er is geen noodzaak dit te verwijderen.
-
En als je ze wel wilt verwijderen en het wordt gebruikt door andere packages, dan wordt dat gemeld.
-
PHP en PERL kunnen inderdaad niet verwijderd worden omdat deze gebruikt worden door de mailserver. Blijft mijn vraag of iemand weet waardoor mijn NAS regelmatig geheel niet bereikbaar is. Wie o wie kan me helpen?
-
Had geadviseerd:
Op het moment dat je NAS traag is, kijk dan in Broncontole > Taakbeheerder > Processen of je daar hoog CPU gebruik ziet bij bepaalde proces(sen).
Daar zou ik maar eens eerst aan beginnen.
Een volgende optie is:
ALLE packages uitschakel/stoppen en kijken of de NAS dan nog traag is/wordt.
Wordt de NAS niet traag, dan 1 voor 1 packages weer starten en kijken wanneer de NAS dan weer traag wordt.
Het is dus veel speurwerk ervan uitgaande, dat het niet een hardware probleem is.
-
Antivirus inmiddels weer verwijderd. …
In Mail Server zit hetzelfde antivirus pakket. (vreemd genoeg delen ze de code niet, maar zit het los in het mailserver pakket). Als je daar de antivirus aan hebt, zal het een vergelijkbaar probleem geven. Vanwege de zware belasting is die antivirus optie er op sommige nassen zelfs niet aanwezig in Mail Server.
-
Hoi Briolet,
de antivirus in de mailserver had ik zojuist gecontroleerd maar deze staat gewoon uitgeschakeld. Ben ook al enige tijd naar de processen aan het kijken maar dat wisselt behoorlijk. Wat opvalt zijn behoorlijk wat actieve httpd processen (zie bijlage).
Verder hebben gisterenavond twee telefoons foto's via ds photo geupload. Hoewel conversie uitstaat voor de betreffende map meld de NAS wel dat er sprake is van conversie. Welke conversie dat dan is, is me geheel onduidelijk. Misschien niet geheel toevallig ook vannacht weer een vastloper gehad en moest ik hem vanochtend opnieuw opstarten.
-
Die conversie doet Photo Station.
-
Inmiddels een paar dagen verder en druk bezig geweest met het uit- en inschakelen van packages. Inmiddels heb ik de mail server en mail station enkele dagen uitgeschakeld. Sindsdien ook geen vastlopers meer gehad. Het lijkt er dus op dat deze packages de oorzaak van het probleem zijn.
Uitlaten van de deze applicaties is echter geen oplossing. Iemand enig idee hoe nu verder?
Wat me overigen opviel is dat sinds het uitschakelen van de mailserver en de mailstation de NAS weer in hibernation gaat. Ook geeft de NAS sindsdien aan dat de LAN link down / up is. Ik vermoed dat dit samenvalt met de hibernation maar dat kunnen jullie vast bevestigen :)
-
Universal Search kan niet verwijderd worden
Als root:
synopkg uninstall SynoFinder
-
Wat me overigen opviel is dat sinds het uitschakelen van de mailserver en de mailstation de NAS weer in hibernation gaat.
Mailserver moet altijd actief zijn en is daarop één van de pakketten die de nas wakker houdt. Gewoon volgens de documentatie van Synology, dus is het niet opvallend.
-
synopkg uninstall SynoFinder
Thx, had het inderdaad eerder al gelezen op het forum.
-
Mailserver moet altijd actief zijn en is daarop één van de pakketten die de nas wakker houdt.
Klopt helemaal, toen ik de NAS net had gebruikt ik aanvankelijk de mailserver niet.
Inmiddels weer een vastloper gehad met de mailserver uitgeschakeld. Dus ik ga weer verder met testen door andere applicaties uit te schakelen. Overigens bij een vastloper; is de de NAS geheel niet bereikbaar, niet via verkenner, niet via ds finder, niet via de webbrowser :( Alsof hij geheel niet meer bestaat.
-
@Lennart86 S.v.p. alleen citeren wat nodig is, niet een hele reactie.