Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 6.2 => Topic gestart door: RAT op 13 september 2019, 19:31:42
-
Nadat ik vorige week een upgrade heb gedaan naar Versie 6.2.2-24922-3, heb ik een paar keer het probleem gehad
dat de torrents die ik toevoegde in Download station niet wilden starten.
Als ik de NAS dan een restart gaf, werkte het daarna gewoon weer goed, dit heb ik zo'n 2 keer afgelopen week gedaan.
Toen het probleem zich vanavond weer voor deed, heb ik opnieuw een restart gedaan, maar dat duurt nu al zeker een half uur.
In beeld zag ik staat dat hij aan het restarten was, maar toen ik de pagina ververste kreeg ik deze melding (zie screenshot)
Als ik met de synology assistent de NAS zoekt vind hij hem wel, maar kan geen verbinding maken, ik neem aan omdat hij nog aan
het opstarten is. Kan ik dit onderbreken door de NAS misschien handmatig uit te zetten, en dan weer een start te proberen ?
Het blauwe ledje aan de voorkant brand gewoon, en ook alle groene aan de zijkant zijn ook gewoon aan...
-
Uit het "refused" leid ik af, dat het verzoek wordt geweigerd, dus dat de NAS wel "wakker" is. Mogelijk komt het op de gevraagde poort niet door.
Pakt hij 'm wel als je intypt: https://192.168.0.105:5001 ?
-
Nee dan ook niet...
Ik weet ook niet of hij nog steeds aan het starten is, zoals ik zei toen ik de pagina ververste verdween die melding...
en zag ik die ander melding...
Maar denk je dat hij al wel is opgestart ?
Kan ik hem gewoon handmatig uitzetten, en dan opnieuw proberen aan te zetten ?
Ik krijg via mijn Imac ook geen verbinding (zie screenshot)
-
Als de blauwe led gewoon brand, dan is de NAS niet aan restarten.
Druk op de blauwe knop totdat deze gaat knipperen, dan gaat de NAS uit, als dat lukt tenminste.
Daarna weer op dezelfde knop drukken, dan gaat tie weer aan en maar zien wat er gebeurt.
-
Opnieuw opstarten ging goed, ging eerst knipperen en toen uit.
Heb even minuutje gewacht, en toen weer aan gezet, na korte tijd hoorde ik de piep
die je normaal hoort als hij weer aan is. Lijkt dus goed opgestart.
Maar nog steeds geen contact via browser(s) en via Imac, nog steeds dezelfde melding.
Ook de Imac maar even opnieuw opgestart, mocht ook niet baten...
-
Wat voor een Status geeft Synology Assistent ?
-
Volgens mij gewoon goed...
-
Ziet er idd goed uit echter, Connect is grijs.
Geef de status eens door van ALLE ledjes:
[attachimg=1]
-
alle ledjes zijn groen.
-
Dat kan niet, voeding kan niet groen zijn :lol: ;)
Maar, ik wil ook de status weten.
-
oke, ik zag de onderste aan als de aan en uitknop, en inderdaad aan de zijkant is die blauw zoals aan de voorkant
de 5 daar boven zijn allemaal groen, en niks knippert.
-
Ik wil graag de status van ALLE ledjes, zie mijn print screen onder tabel "Status"
-
zoals ik al zei, alles is gewoon aan, brand zoals altijd, niks knippert.
ik neem aan dat je dat toch bedoeld...
-
Dus de HD's zijn helemaal niet actief ?
Ook niet af en toe ?
Bij mij n.l. wel.
-
Ik let er normaal niet echt op, de NAS staat achter mijn grote Imac...
Maar nu ik er echt naar zit te kijken, trillen de onderste 4 groenen af en toe allemaal heel licht,
de bovenste lijkt constant stil te staan.
Ik hoop dat dit duidelijk is :-)
-
Het IP adres is manual, dus vastgezet, maar dan zit 't met 105 wel relatief laag in het bereik. Ik heb mijn nas op 192.168.2.250 staan en dat is buiten de DHCP-pool van de router.
Kan het niet zijn, dat een ander apparaat hetzelfde IP-adres kreeg via DHCP? Met appjes als de advanced network scanner kan je controleren welke IP-adressen allemaal zijn uitgegeven.
-
Dit probleem is vanavond pas voor het eerst in jaren opgetreden,
ik heb vandaag geen apparaten in mijn netwerk toegevoegd.
-
Scan voor de zekerheid toch even met de App "Fing".
-
Zelfs als je je telefoon op je WIFI hebt, kan het zijn, dat die bij de volgende thuiskomst een ander IP-adres krijgt dan voorheen. De D in DHCP staat voor "dynamisch" en het ligt aan je router of die een eerder uitgegeven lease weer aan het toestel toekent.
Het is dus zeker mogelijk, dat binnen jouw netwerk nu een ander apparaat ook op de 105 zit.
-
ik heb de app op mijn mobiel gezet, en zie nu alle apparaten, en ja...op het IP adres waar normaal
de NAS staat, staat nu de Samsung tv uit mijn slaapkamer, wel raar want die staat daar al paar jaar...
-
Hier staat het omschreven voor de MAC. (http://macappstore.org/fing/)
Maar, je hebt toch wel een Android telefoon of iPhone ?
Fing bestaat n.l. voor beiden.
-
zie antwoord boven, ik had inderdaad de app al op mijn mobiel gezet, en zie dat beide apparaten op hetzelfde IP adres staan...
hoe kan dit zomaar ineens gebeuren ?
-
zie antwoord boven
Ha, ik reageerde op een hele andere reactie van jou, die heb je dus kennelijk gewijzigd.
hoe kan dit zomaar ineens gebeuren ?
Dat heeft @ufosyno al uitgelegd ;)
-
Maar is er een manier om dit nu weer goed te zetten, en te zorgen dat dit niet meer voor komt ?
-
Nou, de beste methode is:
1 - Ga naar je Router en daar vind je de DHCP sectie.
1.1 - Daar zou je IP-Adressen uit moeten kunnen geven (althans, dat is bij mij zo), op basis van het MAC adres van je NAS en andere apparatuur.
2 - Zet de NAS en andere apparatuur op DHCP.
2.1 - Herstart je NAS en je andere apparatuur.
Zo houden ze altijd hetzelfde IP-Adres.
-
Dan zou ik eens moeten uitzoeken hoe ik dat allemaal voor elkaar moet krijgen :-)
Ik dacht dat de NAS altijd al een vast ip adres had, want dit is nog nooit gebeurd, zou het na de
DSM upgrade gebeurd kunnen zijn ?
kan ik in die app niets doen ?
-
In die App kan je niets doen.
Maar, om het ff snel op te lossen, zet je NAS op DHCP, restart, en kijk in Assistant wat het nieuwe adres is.
-
Ik dacht dat de NAS altijd al een vast ip adres had
Heeft tie ook echter, de TV niet, verwacht ik, dus die staat op DHCP en heeft een nieuw adres gekregen (die van je NAS).
En dat komt omdat je de NAS een IP-adres hebt gegeven die in de DHCP range zit.
-
Is dat dan gewoon toeval van die tv...kan het niet zijn dat als ik die uit zet, hij de volgende keer gewoon weer
een ander ip adres kiest, zoals hij blijkbaar al jaren doet ?
Of is dit raar gedacht :-)
-
Birdy... dat wordt een probleem: om de nas op DHCP te zetten moet hij er wel bij kunnen... en daarvoor zal hij vermoedelijk eerst de tv op de slaapkamer uit het netwerk moeten halen... netwerkkabeltje eruit, of als die via WiFi is gelinkt, dan de tv van de stroom
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Ik kreeg net het idee om de tv eens uit te zetten, en de router te herstarten...
en toen werkte het ineens weer :-)
-
Ah ja, dan een kleine reset uitvoeren: Modus 1: Aanmeldingsgegevens van de administrator en netwerkinstellingen resetten (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/How_to_reset_my_Synology_NAS#t2)
Hiermee wordt o.a. de NAS op DHCP gezet.
-
Oeps....ik had je laatste reactie niet gelezen.
Dat was wel een hele goeie en helder moment @RAT :thumbup: :clap:
-
Zou het dus kunnen zijn dat het gewoon een toe vals treffer was dat de tv vanavond hetzelfde ip adres
als mijn NAS koos, en dat dat misschien nooit meer voor zal komen ?
Heb net ook nog even de netwerk kabel uit de tv getrokken, misschien kiest hij daardoor zeker weer een ander ip adres
als ik hem morgen weer aan zet :-)
-
De kans is groot dat de TV weer 105 krijgt, DHCP IP-adressen hebben n.l. een Leasetijd, bij mij staat deze op 86400 sec.
-
Misschien kan je de TV ook een vast adres geven (wel buiten de DHCP range) ?
-
Dat moet ik dan zeker ergens in het menu van de tv zoeken neem ik aan...
We gaan het de komende dagen zien...
Maar als het probleem zich voort blijft doen, moet ik dan maar iets in de NAS gaan aanpassen ;D
Beste mensen, weer hartelijk dank voor jullie hulp heden avond.
Zonder jullie had ik er nooit uit gekomen..
Prettig weekend !!!
-
Als afsluiter, ik zou wel mijn Reactie #24 opvolgen, dan heb je het pas goed georganiseerd en krijg je nooit meer conflicten.
Ook een prettig weekend!
-
Bedankt !!!