Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 6.2 => Topic gestart door: jr212 op 27 februari 2021, 19:38:30
-
Hi
Voor de 4° keer minimum loopt mijn pool vast op sleuf 8 (2415+)
Meldingen:
- Storage Pool [4] was crashed.
- Gebeurtenis Niet-overeenkomende controlesom op DS1 (ga naar Log Center voor details)
Ik heb net nog een volledige controle gedaan van:
Beiden zonder problemen.
Toch loop alles steeds vast. Wat kan ik nog doen :?:
-
ga naar Log Center voor details
En wat zijn de details?
-
Storage Pool [4] was crashed.
Gebeurtenis Niet-overeenkomende controlesom op DS1 (ga naar Log Center voor details)
Beschrijving Er zijn bestanden met niet-overeenkomende controlesom gedetecteerd op een volume. Ga naar Log Center en controleer de bestandspaden van de bestanden met fouten. Als u de bestanden al hebt geback-upt, kunt u proberen om de bestanden te herstellen met de geback-upte bestanden. Zie hier voor meer informatie en het probleem op te lossen.
Hier kan ik niets mee natuurlijk
-
Export van log op moment van crash
Information Systeem 27/02/2021 13:58 SYSTEM [Synology Drive Server] service was started.
Information Systeem 27/02/2021 13:58 SYSTEM System successfully started [Windows file service].
Information Systeem 27/02/2021 13:58 SYSTEM System successfully stopped [Windows file service].
Error Systeem 27/02/2021 13:57 SYSTEM Storage Pool [4] was crashed.
Information Systeem 27/02/2021 13:57 SYSTEM [Synology Drive Server] service was stopped.
-
Zoals ik het lees, zijn er bestanden die niet meer kloppen (checksum).
Synology is alleen niet helemaal duidelijk over welke bestanden het gaat.
Er zou dus in de het Log Center moeten staan, om welke bestanden het gaat, maar je ziet ze niet, ook niet als je verder terugkijkt?
-
Even de log online gesteld.
https://www.janr.be/messages_ds1.log
Ongeveer lijn 59721 begint het tijdstip. Misschien dat slimmer mensen als ik het snappen.
-
Is het niet zo dat het probleem al begint op regel 57921 in plaats van 59721? Beetje last van slydexie?
Als je een smart test hebt gedaan en die is goed, dan is de kans groot dat de schijf zelf goed is. Geen problemen met lees- en schrijfacties van de schijven en koppen zelf. Met die test bekijk je alleen de schijf zelf, niet de communicatie tussen toestel en schijf.
Als ik de errors diagonaal lees, heb je waarschijnlijk een probleem met de SATA bus.
Er is nog een kleine kans dat dit toch op één of andere schijf zit, de bus op de schijf zelf, maar ben er niet zeker van.
Heb je al eens geprobeerd om de schijven eruit te halen en terug erin te steken (als de NAS uit staat)?
Misschien slecht contact?
-
Is het niet zo dat het probleem al begint op regel 57921 in plaats van 59721? Beetje last van slydexie?
Gewoon omwisseling van cijfers. Dat kan al eens gebeuren , toch.
Ik heb inderdaad al eens de schijf er uitgehaald. Nu dus nog eens omdat in een ander topic las om eens uit te spuiten met lucht. Bij deze dus gedaan. Normaal gezien duw ik de schijf altijd eens goed vast zonder te forceren natuurlijk.
Net ook de nas herstart en heb nu volgende melding:
[attachimg=1]
Ik heb dus maar hersteld.
Het is trouwens (vergeten vermelden) al met 4 schijven. De 1° had effectief schrijffouten volgens de SMARTtest. De schijven waen wel niet nieuw maar toch nauwelijks gebruikt. Vervangen wegens te klein.
-
Opnieuw memtest gedaan met rare resultaten
Line 65476: 2021-03-01T08:30:09+01:00 DS1 findhostd: util_fhost.c:1355 Memtest failed! err=4
Line 65477: 2021-03-01T08:30:09+01:00 DS1 findhostd: util_fhost.c:1355 Memtest failed! err=4
Line 65938: 2021-03-01T12:19:02+01:00 DS1 findhostd: util_fhost.c:1357 Memtest passed!
Line 65939: 2021-03-01T12:19:02+01:00 DS1 findhostd: util_fhost.c:1357 Memtest passed!
Line 65940: 2021-03-01T12:19:02+01:00 DS1 findhostd: util_fhost.c:1357 Memtest passed!
Hoe kan het dat het eerst fout is en dan toch weer ok?
Verder hoe kan ik weten op welk adres het fout loopt?
Er zit een uitbreiding in. Ik had deze toch van een ander toestel (synology original) dus er zijn 2 modules. Als 1 fout is kan ik deze verwijderen maar welke van de 2? Zeker als het soms ok is en soms niet!
Jan
-
Geen idee eigenlijk, zou deze vraag stellen aan Synology middels een Ticket.
-
Ok Bedankt. En nu wachten maar. Wordt vervolgt.
Mogelijks is mijn probleem met de hdd's ook memory gebonden.
-
Ondanks dat er een extra geheugen module in het toestel zit wordt deze niet meer herkend.
Synology merkte op dat er slechts 2Gb was i.p.v. 6Gb. Module nu verwijderd en afwachten maar weer.
Jan