Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM 7.1 => Topic gestart door: John Glenn op 25 december 2023, 11:46:49

Titel: fout melding
Bericht door: John Glenn op 25 december 2023, 11:46:49
Ik wil mijn Nas koppelen aan Kodi en dat gaat niet .
Nu geeft de NAS ""System failed to start [Media Indexing]."'
Hoe los ik dit op
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 25 december 2023, 12:18:56
Ik denk dat je het andersom bedoeld?
Kodi afstemmen voor uitlezen van mediabestanden op de NAS, met naar ik vermoed middels het NFS protocol?
(Dat protocol werkt het vlotst. Ook vanuit externe locaties in te zetten).

Als de NAS bezig is met indexeren  [Media Indexing]  eerst afwachten tot de indexering klaar is, alvorens die media aan te roepen.

Titel: Re: fout melding
Bericht door: John Glenn op 25 december 2023, 12:38:59
Dat is juist het probleem Kodi via Minix ziet hem wel en indexeert niet.
En kijk je dan in de Synology logbestand zie je dit ""System failed to start [Media Indexing].""
Dus hij kan niet laden in Kodi en dat is sinds update naar DSM DSM 7.1.1-42962 Update 6
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 25 december 2023, 13:20:43
Indexeren van bestanden is een functie van de NAS.
(Of er in een Minix ook nog een indexering plaats heeft, is mij niet bekend, en staat er ook los van).

Probeer het eens door "opnieuw" te indexeren (vanuit de menu's in de NAS).

Bij gebruik van Kodi stream ikzelf video's van NAS apparaten die nog op DSM 6.2.4  draaien.
Heb hier wel een NAS met DSM 7.2.1  maar gebruik ik niet als NAS video opslag voor Kodi.
Kan een dezer dagen wel eens een testje doen, om te zien wat het oplevert.
Maar nu geen tijd. (Voorbereiding Kerst familiebezoek en diner).
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Birdy op 25 december 2023, 13:25:54
Citaat
Heb hier wel een NAS met DSM 7.2.1  maar gebruik ik niet als NAS video opslag voor Kodi.
Kan een dezer dagen wel eens een testje doen, om te zien wat het oplevert.
TS heeft de hoogste versie op de DS115J staan: DSM 7.1.1-42962 Update 6
Ik weet niet of de uitkomst dan anders is ?
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 26 december 2023, 08:39:28
Helaas, ik heb geen NAS met dezelfde DSM versie als van  @John Glenn
Inmiddels een test gedaan via het NFS protocol, en hier functioneert het gewoon, onder DSM 7.2.1-69057 update 3

Ook nog even gekeken naar de DSM versie van een andere NAS bij een kennis (DS1817+), 75 km hier vandaan.
Maar die zit daarmee nog op    DSM 7.1.1--42962 Update 4.     Die NAS heb ik hier niet ingesteld staan om daar vanaf te streamen,
want zijn hoofdzakelijk 3D-films met bestandsgroottes per film tussen globaal  50 - 120 GB  (Lord of the Rings III = ruim 123 GB).

Ook bij die NAS wordt van het NFS protocol gebruik gemaakt, maar alleen voor één apparaat in het thuisnetwerk, (geen Kodi).
Als daar problemen mee waren,   of eerder met oudere versies DSM 7.1.1....   had ik dat al lang gehoord van die kennis, maar "niets".

Aangezien er geen problemen zijn met  DSM 6.2.4    -    DSM 7.1.1-42962 Update 4   en   DSM 7.2.1-69057 update 3
   Lijkt me de kans klein dat het met die tussen versie    DSM 7.1.1-42962 Update 6   daar ineens op zou afknappen?
Er wordt niets vermeld in  de release notes (https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/DSM)  m.b.t. NFS  als verschil tussen die twee DSM versies 7.1.1-42962

Wel tussen versies DSM 7.2.1 wat betrekking heeft op een nieuwe functie.
              NFS clients can now access information on shared folder quotas.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: proxydude op 29 december 2023, 16:51:40
Bij mij funtioneerd het ook op DSM7.1 Ik gebruik de nas alleen voor opslag van films en rechten ingesteld via NFS. Kodi update de libary zonder problemen.

Heb je wel een vast ip ingesteld op je  Minix?
Titel: Re: fout melding
Bericht door: John Glenn op 30 december 2023, 12:08:31
Alles staat correct in gesteld en is gekomen door plaatsing van nieuwe harde schijf.Na gezocht in kennis centrum heb heb dus nu de oorzaak gevonden zie bijlage
 https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/Replace_incompatible_unverified_drives_v7.
Nogmaals dank met het mee denken voor oplossing
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 30 december 2023, 14:04:12
Het zou me uiterst verbazen dat het met een incompatibiliteitsprobleem van de schijf te maken zou hebben?

NFS is een  Netwerk bestandssysteem (https://nl.wikipedia.org/wiki/Network_File_System).  Een protocol om data over een netwerk heen te krijgen (internet / thuisnetwerk).
Bestandssysteem om data op een harde harde schijf weg te schrijven (of te lezen) in een NAS betreft  EXT4 (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ext4).
Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

NFS wordt ook helemaal niet vernoemd in het artikel van de Synology knowledge-base waar je naar verwijst.

Dat het nu met een nieuwe schijf wel werkt, lijkt me dan ook meer geluk dan wijsheid.  :wtf:   :geek:
Voor het vervangen van die ene schijf die een DS115j NAS kan herbergen, heb je de NAS daarvoor opnieuw hebben moeten inrichten.
Met die handeling wellicht nu niet dezelfde „fouten“ gemaakt om het zaakje aan de gang te krijgen, die je eerder over het hoofd zag?


Ben ik wel benieuwd welke schijf je eerder gebruikte waar het niet mee zou werken, omdat die incompatible zou zijn.
Tegenover wat je er nu dan hebt ingestopt?

In ieder geval de in je onderschrift genoemde   DT01ACA300   =  een Toshiba schijf, is gewoon compatible met de DS115j
(Waarschijnlijk nog de oude schijf, want tegenwoordig is Toshiba onderdeel van Western Digital, met ook dat merklabel).

Zou bijna zeggen, welke schijf is er "niet" compatible met een DS115j ?
Als je bij  Synology de lijst bekijkt (https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=products&model=DS115j&category=hdds_no_ssd_trim),  zijn dat maar liefst 5 pagina's vol aan "geverifieerde / gecontroleerde" compatible schijven.
(Om maar te zwijgen over mogelijke types die een enkeling gebruikt en ook werkt, maar dat nooit aan Synology heeft medegedeeld).

Alleen met name erg grote schijven 8-14 TB is er ook een lijstje van schijven welke niet compatible zijn.
Vanuit die lijst (https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=products&model=DS115j&category=hdds_no_ssd_trim) onderste regel net boven de "database" aan schijven:   Klik voor meer informatie over incompatibele modellen.

Als je nu net een van die schijven gekozen zou hebben, loop je daar in allerlei zaken wellicht wel tegen problemen op, (niet alleen NFS).
Dat heeft dan meer te maken met beperkingen van hardware/chipset componenten van een uit 2015 stammend "instap"model NAS.

Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 04 januari 2024, 16:49:10
Ik heb kodi draaien op 7.2 met een centrale db.
Tja het is een DS115j natuurlijk die heeft maar 256MB ram dacht ik...dus dat kan wel even duren.

Maar ik vermoed dat je die NFS rechten niet goed hebt staan.
Kijk hier even, dan zie je daar wel ergens hoe hij die NFS instelt.
/>

Titel: Re: fout melding
Bericht door: Birdy op 04 januari 2024, 17:21:39
Probleem is volgens TS al opgelost hoor. ;)
Titel: Re: fout melding
Bericht door: John Glenn op 04 januari 2024, 17:54:52
Deze fout komt veel voor als je alle forums bekijkt het zit waarschijnlijk in de DSM  7.1.1-42962 Update 6.
Oplossing van Synology zie link "" https://kb.synology.com/en-ca/DSM/help/DSM/AdminCenter/application_mediaindexservice_general?version=7"" werkt dus niet.Oplossing gevraag aan Synology om dit op te lossen
Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 04 januari 2024, 21:04:35
@Birdy wil er bij mij niet echt in dat het aan die schijf lag...
is het nou wel opgelost of niet? ;)
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 04 januari 2024, 21:11:59
Dat wil er bij mij ook niet in.   Maar verder op de laatste reactie (https://www.synology-forum.nl/synology-dsm-7-1/fout-melding/msg326620/#msg326620) van @John Glenn  Is het dan wel of niet opgelost?

Indexering van media bestanden waar je naar verwijst, heeft te maken met DLNA compatibiliteit en gebruik van "Media-server" op de NAS.
Waarbij media spelers "zonder inlognaam en wachtwoord" data kunnen uitlezen van op een NAS toegewezen "Media-server" mapjes.
Dat geldt dan hooguit voor apparaten in het eigen thuisnetwerk.  Buiten het eigen thuisnetwerk is DNLA niet actief.

Benadering via het NFS protocol staat daar helemaal los van.  Dat werkt namelijk ook buiten het eigen thuisnetwerk via internet.
(Uiteraard alleen met de juiste instellingen).  DNLA en/of media-indexering is daarbij dan ook helemaal niet relevant.

Dat NFS is hier nu al zoveel keer voorbij gekomen, (compleet met YouTube filmpje (https://www.synology-forum.nl/synology-dsm-7-1/fout-melding/msg326617/#msg326617) hoe in te stellen),
maar je geeft zelf helemaal geen antwoord of je dat NFS nu wel, of niet gebruikt?
Alleen  "Alles staat correct in gesteld"   "Wat" heb je dan ingesteld?  En kennelijk niet goed, anders had je geen problemen.

Verder ook geen antwoord op vragen die gebruikers aan je stellen.  Zo kom je natuurlijk nooit verder om een probleem op te lossen.

Titel: Re: fout melding
Bericht door: Birdy op 04 januari 2024, 21:22:24
Tja, dit Topic is zeer onduidelijk en verwarrend  :lol:
Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 04 januari 2024, 21:34:35
Tja ik kan hier ook geen suikerbrood van maken.

Ik weet wel dat ik kodi had draaien op mijn vorige nas, Toen ik het weer terug bouwde op deze nas, had ik exact deze problemen
Zoeken zoeken zoeken... en het was een instelling van NFS wat ik over de kop zag, Kodi liet wel een lijst zien van de films, maar kon ze daardoor niet tonen en scannen.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: John Glenn op 04 januari 2024, 21:45:51
nfs wordt altijd gebruikt bij mij Minix dus dat is het niet en de fout van media-indexering geeft hij aan in logboek.
Als ik Kodi opnieuw installeer en netwerk installeer volgens beschrijving blijft deze melding terug komen en hij haalt dan geen data uit server.
Wel is hij zichtbaar in Kodi maar data niet en dat is het probleem en Synology heb ik de vraag gesteld en die zoeken nu het uit waar dit zit.
En alle instelling diverse keren nagezien en genoteerd dat ik weet wat er gedaan was maar geen succes.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 04 januari 2024, 21:55:35
Nou dan ben ik wel benieuwd.
Laat dan eens zien hoe je die NFS hebt ingesteld?
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Vuurvreter op 04 januari 2024, 22:30:55
nfs wordt altijd gebruikt bij mij Minix dus dat is het niet en de fout van media-indexering geeft hij aan in logboek.
Als ik Kodi opnieuw installeer en netwerk installeer volgens beschrijving blijft deze melding terug komen en hij haalt dan geen data uit server.
Wel is hij zichtbaar in Kodi maar data niet en dat is het probleem en Synology heb ik de vraag gesteld en die zoeken nu het uit waar dit zit.
En alle instelling diverse keren nagezien en genoteerd dat ik weet wat er gedaan was maar geen succes.
Maak eens wat screenshots van je instellingen, mogelijk zien wij iets, wat jij over het hoofd ziet.
Zolang jij niets laat zien en maar roept dat alles goed staat wordt er ook niets opgelost, maar goed die vraag is je al vaker gesteld.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 04 januari 2024, 23:31:11
nfs wordt altijd gebruikt bij mij Minix dus dat is het niet en de fout van media-indexering geeft hij aan in logboek.
Als ik Kodi opnieuw installeer en netwerk installeer volgens beschrijving blijft deze melding terug komen en hij haalt dan geen data uit server....

< Eerder > (https://www.synology-forum.nl/synology-dsm-7-1/fout-melding/msg326456/#msg326456)  gaf je aan dat er problemen zijn ontstaan na uitwisseling van de harde schijf in de NAS
en mogelijk te maken zou kunnen hebben met "incompatibiliteit" van de harde schijf.

In mijn vervolgreactie mijn visie daarop beschreven en gevraagd  -maar geen antwoord gekregen-,
wat heb je dan nu in die DS115j als HD geplaatst?

Verder zou het ook een "Minix" probleem kunnen zijn?  (Niet gerelateerd aan een NAS en/of daarbij gebruikt NFS protocol).

Titel: Re: fout melding
Bericht door: John Glenn op 05 januari 2024, 11:44:55
Gevonden het probleem samen met ICT's ( buurman) heeft ook een minix alleen een 4 bay server.
Alles stond in Minix goed alleen bij up-date van DSM stond de volgende functie uit ""Verbinding van niet gemachtigde poorten toestaan.
Dus nu werkt alles naar behoren alleen server DS115J is wel erg traag ( 2018 ) aan het worden dus tijd voor vervanging
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Birdy op 05 januari 2024, 12:03:34
Welke NFS poort(en) wordt/worden er dan gebruikt ?
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 05 januari 2024, 14:28:14
Dus toch gewoon een probleem m.b.t instellingen (wat ook in lijn van onze verwachtingen zat).
Wat bij updates overigens wel vaker voorkomt, dat het na een update anders staat afgesteld.

Altijd gewoon eerst de meest voor de hand liggende instellingen nalopen die ermee zijn gerelateerd.
Of bijv. de instelling even uitzetten en bevestigen en weer opnieuw aanzetten en bevestigen.  Dat komt ook wel eens voor.

Dus nu werkt alles naar behoren alleen server DS115J is wel erg traag ( 2018 ) aan het worden dus tijd voor vervanging

Een DS115j  is een één harde schijf model NAS                  ---> de eerst één van DS115j
Uit     2015    (misschien zelfs eind 2014 geïntroduceerd ?) ---> de 15 in het type DS115j
De             j  aan het eind staat voor een instapmodel.  NAS met minimale hardware en cpu.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 05 januari 2024, 14:55:43
Nou synology zelf hoeft in ieder geval niks uit te zoeken, das wel positief.
Waren toch de NFS instellingen en het werkt weer, das ook positief  ;)
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Birdy op 05 januari 2024, 14:59:02
Als je intern standaard werkt met Kodi, dan had de optie "Verbinding van niet gemachtigde poorten toestaan" niet aangevinkt hoeven te staan.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 05 januari 2024, 15:12:24
@Birdy,

Keek even bij mijn regel voor die map, staat die ook aangevinkt.
Volgde dat wel bekende filmpje als tutorial, en daarbij vinkte hij hem aan.
Kodi draait bij mij en die gast van dat filmpje alleen lokaal.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Birdy op 05 januari 2024, 15:58:55
Volgde dat wel bekende filmpje als tutorial, en daarbij vinkte hij hem aan.
Ik heb dat wel bekende filmpje bekeken en zie dat hij die optie NIET aan vinkt dus, ik ging uit van de standaard (uit).
Zie het stukje uit dat filmpje.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: John Glenn op 05 januari 2024, 16:06:33
Allen bedankt voor het mee denk naar een oplossing
Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 05 januari 2024, 16:29:43
@Birdy
Je hebt nog gelijk ook ;D
Nou dan kan die wel weer uit.  :D
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Birdy op 05 januari 2024, 16:32:18
Maar ja, bij @John Glenn was het TOCH DE OPLOSSING (https://www.synology-forum.nl/synology-dsm-7-1/fout-melding/msg326634/#msg326634) of worden we toch weer op het verkeerde been gezet. :lol:
Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 05 januari 2024, 16:37:59
Dat kan de oplossing nooit geweest zijn, maar dat wisten we al.
Dacht controleer ff bij mezelf, hij was nogal rap bij dat gedeelte in dat filmpje.

Afijn het werkt
If it ain't broken, don't fix it  ;)
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 05 januari 2024, 17:48:04
Maar ja, bij @John Glenn was het TOCH DE OPLOSSING (https://www.synology-forum.nl/synology-dsm-7-1/fout-melding/msg326634/#msg326634) of worden we toch weer op het verkeerde been gezet. :lol:

Als ik naar  een oudere reactie kijk m.b.t. NFS (https://www.synology-forum.nl/file-ftp-nfs-and-samba-server/video-en-fotobestanden-in-kodi-bekijken-met-gebruikersrechten/msg220122/#msg220122),  is dat vinkje wel nodig, (overigens ook in de NAS bij een kennis en mezelf als zodanig ingesteld).
Omdat in de Synology lijst (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/What_network_ports_are_used_by_Synology_services) van gebruikte poorten voor NFS, ook een poort boven 1024 in gebruik is  --->  namelijk poort 2049 TCP/UDP

Titel: Re: fout melding
Bericht door: Birdy op 05 januari 2024, 17:58:21
Maar, 111 of 892 is ook goed, moet Kodi dan perse 2049 hebben ?
Ik heb ook een NFS verbinding naar m'n Dune maar, heb geen poort ingesteld.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 05 januari 2024, 18:14:42
Volgens de lijst (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/What_network_ports_are_used_by_Synology_services) heeft NFS 3 poorten in gebruik --->  111, 892, 2049  TCP/UDP

Ga ik er vanuit dat die poorten op een of andere wijze binnen dat NFS protocol ook benodigd zijn?
(De een voor aanmelding - een ander voor transport ??)  Zijn ook de poorten die bij een kennis zijn doorgestuurd naar de NAS.
(Indertijd heeft die kennis wel eens getest of het zonder een van die poorten ook zou kunnen, maar dan werkt het gewoon niet).

Instellingen "nu" m.b.t. NFS machtigingen van een gedeelde map (bij die kennis)
met externe toegang van een aantal gebruikers, expliciet op WAN IP-adres van die gebruikers:

[attach=1]        [attach=2]


De andere aanvullend gerelateerde instellingen (bij een "test" NAS, hier thuis):

                              Pakketgrootte op maximum gezet
                                     (relatief toch al lage waarde m.b.t. video streaming)

[attach=3]        [attach=4]

Daarnaast bij een externe connectie dan nog aanvullende firewall regels afstemmen.

Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 05 januari 2024, 20:40:02
Zo heb ik hem ook ingesteld..
Maar dan met een wildcard...Dat zou dan het IP moeten zijn, maar dacht lokaal maakt dat toch niks uit?
Die security advisor geeft er dan wel een melding van.

Die pakket grootte wat doet dat eigenlijk?
Die staat bij mij nog op 8kb
Kodi draait wel heel soepel trouwens, tv hangt aan UTP en 4K loopt ook als een trein.

Geweldig leuk playertje vind ik het vooral samen met android tv ( 1 afstandsbediening)
En trailers draait die ook, en nooit codec gezeur  :P
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 05 januari 2024, 21:11:57
* Wildcard voor IP adres, zou ik persoonlijk niet doen.  Want geldt in principe in dat geval toegang voor ALLE IP adressen (= volledig open).
Zowel "intern als extern".  Je hebt dan geen port forwarders ingesteld voor NFS, dus van buitenaf is het dan nog niet te bereiken.
Maar met wat vergissingen, of ondoordachte actie met router instellingen, kan het zo weer anders uitpakken.

Mijn motto is gewoon echt die rechten in te stellen "zoals het is bedoeld", en er geen uitsluitsel kan zijn voor andere interpretatie.
Dat geeft alleen maar meer verwarring, en verlies je het overzicht in samenhang van onderling netwerkverkeer.

Wil je dat ruimer instellen dan alleen voor separate LAN IP-adressen. Bijv. het eigen LAN thuisnetwerk, kun je dat vastleggen
middels een notatie met "sub netmasker".   Bijv. voor mijn situatie thuis:  192.168.10.0/255.255.255.0

Gebruik van een  IP sub-net calculator (https://www.calculator.net/ip-subnet-calculator.html?cclass=any&csubnet=24&cip=192.168.10.0&ctype=ipv4&x=Calculate)  is dan handig om het thuisnetwerk IP-bereik te controleren.

[attach=2]        [attach=3]


[attachimg=1]

Pakketgrootte - pakketjes hoe een stream van data wordt opgedeeld, en dan verstuurd.
Hoe meer versnippering hoe meer dat aan procestijd gaat kosten.
Omdat het bij video om relatief erg grote databestanden gaat, kun je grotere pakketten versturen.

NFS is al een oud protocol, en pakketgrootte standaard nog op kleine bestandsgroottes en trage verbindingen afgestemd.

Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 06 januari 2024, 08:02:34
@Babylonia,

Ik zal dat met die pakket grootte even aanpassen.

Je hebt me toen top geholpen met die router en firewall nas, ik zou het je nog vragen van dat subnetmask, want dat begrijp ik niet.
In mijn geval heb ik hier 2 devices die kodi draaien, de tv en de pc, die draaien uit een centrale database.

Is het dan een kwestie van even in die router kijken, welke 2 ip nummers die 2 hebben, dat erin in plaats van een * gescheiden met een komma? Of geef ik dat anders aan?

bvd
Titel: Re: fout melding
Bericht door: DSGebruiker op 06 januari 2024, 08:57:57
Citaat
Is het dan een kwestie van even in die router kijken, welke 2 ip nummers die 2 hebben, dat erin in plaats van een * gescheiden met een komma? Of geef ik >dat anders aan?
Yep, kan je ook zo doen op individuele "host" basis. Dus gewoon OK als je als NFS-toegangsrechten dan vb 192.168.10.40 (vb Mediaplayer1) en 192.168.10.74 (Mediaplayer2) in geeft.

Indien deze interne toestellen de enige zijn die via NFS aan de centrale-DB/Media moeten kunnen volstaat dat. Je maakt dan voor elke "host" 1 regeltje aan.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 06 januari 2024, 11:03:22
Wel voorop gesteld dat je die twee thuis apparaten (hosts) een vast IP-adres geeft in je "Synology" router (DHCP-reservering).
Zodat bij een volgende keer als die apparaten worden ingeschakeld, deze vanuit DHCP niet een ander IP-adres krijgen toegewezen.

Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 06 januari 2024, 11:19:13
Thanks beide.

Dat laatste had ik volgens mij al in de router aangegeven...
ga er morgen even mee aan de slag.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: bartmans99 op 06 januari 2024, 11:54:53
@Babylonia,
In mijn geval heb ik hier 2 devices die kodi draaien, de tv en de pc, die draaien uit een centrale database.
Als dat MariaDB is moet je ook zorgen dat die porten geforward worden. Dat is 3306 of 3307. In de firewall maar wss ook in de database zelf. Al met al is een VPN makkelijker hiervoor.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 06 januari 2024, 12:06:07
@stapper maakt alleen met 2 "devices" thuis binnen zijn eigen thuisnetwerk gebruik van Kodi . Niet via externe connectie.
Port Forwarding is in zijn geval helemaal niet aan de orde m.b.t. NFS of Kodi verwante film databases.

In situaties van wel een externe verbinding via NFS - Kodi en als je tevens op de NAS van een centrale film database gebruik maakt,
kan het mogelijk wel handig zijn.   (Zo'n database heb je overigens helemaal niet nodig om films af te spelen met Kodi).

Bij gebruik van VPN met je thuisnetwerk is alleen port forwarding nodig van de voor het VPN-protocol gebruikte poorten,
en alleen als de VPN-server niet in de router zelf is geïnstalleerd, maar bijv. op de NAS.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: bartmans99 op 06 januari 2024, 12:22:41
Ah dat haalde ik er niet uit. Voor intern is SMB voor Kodi stuk makkelijker. Waarm zou je dan überhaupt nfs gebruiken?
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 06 januari 2024, 12:30:54
Omdat de mediaplayer die wordt gebruikt wellicht een Linux OS heeft, en niet perse SMB gerelateerd?
(De topic starter van dit onderwerp, gebruikt tevens ook alleen een media player welke alleen het NFS protocol ondersteunt).

NFS is bovendien de "snelste" connectie methode, met de minste overhead.
Maak je gebruik van WiFi (of via internet), waar geen optimale verbindingen zijn.
Is de kans op "haperingen" in de streaming het kleinste bij gebruik van NFS.
Zeker bij hoge kwaliteit video's (hoge bitstream), waarbij je tegen de grenzen aanloopt van wat nog is af te spelen.
Kan dat net het verschil maken tussen gewoon onbekommerd film streamen, of teveel haperingen waarbij het film kijken wordt vergald.

Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 06 januari 2024, 12:34:48
@bartmans99
Draait lokaal.
Reden NFS? Ik heb ze beide getest, en NFS is pats en draaien, razendsnel
Met SMB had ik een lichte vertraging

@Babylonia

Even gekeken in netwerkcenter DHCP-clients.
Daar stond alles al netjes met naam, dus die zijn dan fixed dacht ik.

2 NFS regels aangepast, was zo klaar. Devices gecontroleerd werkt allemaal.
Security advisor toont die fout van die wildkaart ook niet meer, alles mooi groen.
Ik gebruik overigens helemaal geen mediaplayer, tv draait android, dus ik heb gewoon de app van Kodi.
(Voordeel is alles met 1 afstandsbediening)

Iedereen bedankt.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Birdy op 06 januari 2024, 12:39:23
Even gekeken in netwerkcenter DHCP-clients.
Daar stond alles al netjes met naam, dus die zijn dan fixed dacht ik.
Dat is waarschijnlijk alleen de clients lijst, je moet kijken in DHCP reservering (of zo), waarin je een adres vast zet op basis van het MAC adres van apparaten.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 06 januari 2024, 12:41:37
Ah shit... je hebt gelijk...
niks aan de hand daar waren de zaken gelukkig ook al voor elkaar.

thanks
Titel: Re: fout melding
Bericht door: Babylonia op 06 januari 2024, 12:45:51
Even gekeken in netwerkcenter DHCP-clients.
Daar stond alles al netjes met naam, dus die zijn dan fixed dacht ik.

Nee "niet perse".  Vaste IP adressen staan bij de menu-knop verder DHCP-reservering. (Wat @Birdy ook aangeeft).
Zijn ze eenmaal vast ingesteld.  Kun je bij  DHCP-clients  wel zien dat het om een vast IP-adres gaat.
De lease tijd van een IP-adres is dan "Onbeperkt"   Gewone IP adressen vanuit DHCP zijn standaard 24 uur geldig.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: bartmans99 op 06 januari 2024, 12:48:06
Oke ik had in mijn setup SMB sneller. Ik ga NFS weer ns proberen. Heb inmiddels ook Android TV dus goed om weer ns te checken tegen mn oude Raspberry setup.
Titel: Re: fout melding
Bericht door: stapper op 06 januari 2024, 12:59:57
Dat werkt echt als een haas.
Supersnel zoeken, klik is hebben en spelen.