Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 7.1 => Topic gestart door: Ganz op 14 augustus 2022, 14:08:45
-
Ik heb zelf 1 Nas en beheer er nog 2 van vrienden
Op 1 nas (DS216+ DSM 7.1-42661 Update 4 ) heb ik onder notification de mail geconfigureerd en een test mail verstuurd, dit werkt prima !!
Daarna heb ik onder Rules alle opties aan gezet bij Mail, maak een backup maar ik krijg geen mail, ook bij de Export van een Docker container geen mail.... wat zou er mis kunnen zijn ?
Bij m'n eigen nas werkt het Prima ook DSM 7.1-42661 Update 4
-
Als je mail configureert, dan krijg je de optie om een test mail te sturen, werkte dat wel?
-
Ja dat werkt prima uit de openings bericht "onder notification de mail geconfigureerd en een test mail verstuurd, dit werkt prima !!"
Dus best vreemd toch
-
Dan is er niets te melden, lijkt mij.
-
ik maak zelf een meiding "Daarna heb ik onder Rules alle opties aan gezet bij Mail, maak een backup maar ik krijg geen mail, ook bij de Export van een Docker container geen mail..."
-
maak een backup maar ik krijg geen mail
Wat voor een backup.
-
Hyperbackup maar ook bij andere events (docker) Krijg ik geen melding per mail …….
-
Zou dan een Ticket inleggen bij Synology voor de DS216+.......
-
Heb ik zojuist gedaan .....
Als ik wat weet wil je dat weten ?
-
Uiteraard. 8)
-
Ticket aangemaakt, meerder keren contact gehad
ze vragen met het hemd van het lijf
- debug.dat gestuurd is niet veel uit gekomen
- een tip om niet voor Gmail als te kiezen maar dit handmatig in te voeren ivm dit (I am asking this because since May 30, 2022, Google no longer supports the use of third party apps or devices that ask you to sign in to your Google account using only your username and password:)
- toegang gevraagd tot de nas via het ticket, en ook gegeven, is dat gebruikelijk ? ben toch wel enigszins bezorgt om de data, ondanks het feit dat ze zeggen we laten het met rust
op mijn andere NAS staat het wel via de dropdown list en dan google gekozen, dan kom de bekende aanmeld procedure en werkt prima, of zou dit alleen gelden voor een initiële setup van notifications
Verder voor gesteld om DSM er op nieuwe op te zetten, maar dat was volgens Synology geen garantie dat het dan wel zou werken.......
Worst vervolgd :)
-
is dat gebruikelijk ? ben toch wel enigszins bezorgt om de data, ondanks het feit dat ze zeggen we laten het met rust
Dat is gebruikelijk en hebben totaal geen interesse in jouw data.
-
Het is opgelost .........
Het komt er inderdaad op neer dat de preset Gmail niet (meer) werkt en dus een handmatig setup moet uitvoeren.
Zie deze link Method2 (https://kb.synology.com/en-global/DSM/tutorial/How_to_use_Gmail_SMTP_server_to_send_emails_for_DSM)
eerder melde ik dat dit ook niet werkte, maar ik had nog een forward rule in Gmail staan.
Dus de mail werd naar een ander label geplaatst.....
-
Ok, bedankt voor het terugmelden.
-
Mooi. Maar het blijft vreemd dat het versturen van een test mail wel werkte.
-
Ik heb toch even een testje gedaan op m'n TEST NAS de DS220+:
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
[attach=4]
Heb daarna de HD van Pool2/Volume2 eruit getrokken en ik krijg gewoon mail:
[attachimg=5]
Dus, methode 1 werkt gewoon bij mij.
Overigens, als ik de Release Notes lees van Versie 7.1-42661 Update 4, waarop je NAS zit, dan is het juist ge-fixed:
Fixed an issue where users might not be able to sign in to their Gmail account when configuring the sender at Control Panel > Notification > Email.
(Ik zit een Versie hoger).
-
Het is inderdaad allemaal tegenstrijdig ,helemaal onderaan in de link van mij
---
Notes:
Google's security policy: Starting May 30, 2022, Google will no longer support the use of third-party apps or devices which ask you to sign in to your Google Account using only your username and password.
---
Bij @Birdy werkt alles via Gmail preset en de release notes van update 4 is dan ook vaag.
En Wat @Briolet. opmerkt dat de test mail wel verzonden wordt, is ook vreemd.
Het is niet 100 % duidelijk wat de relatie is tussen de google note van 30 mei en de juiste manier om het in regelen op de Nas.
-
UIt andere topics blijkt ook dat gmail de eisen verscherpt heeft. Onbekende mail cliënten (Wat de nas in dit geval is) moeten met een apart aangemaakt wachtwoord inloggen. En dat wachtwoord moet je ergens op de website bij gmail instellen.
Bij icloud.com is dat al een tijdje zo. Ik zal ook eens kijken of mijn gmail instellingen op de nas nog werken. (default gebruik ik deze niet)
Het is wel zo dat je het mail account op twee plekken kunt instellen. In je persoonlijke ruimte krijg je dan ook toegang tot het adresboek bij google zodat je ook adressen kunt selecteren. Aan deze inlog stelt gmail zwaardere eisen.
Bij de inlog op de notificatie pagina heb je nooit dat adresboek nodig. Dit was dan ook altijd een inlog zonder die extra beveiliging. Het lijkt er op dat ze bij de test-mail button nog steeds die oude inlogmethode gebruiken, maar niet meer bij de echte mailtjes. Dat is dan een bug die ze nu opgelost hebben, of op grond van jouw probleemmelding gaan oplossen.
-
Bedankt voor de info, ik vind het een duidelijk en prima uitleg.
Op de laatste regels na, Synology heeft die "bug" (het is niet echt een bug, maar door een change van een derde partij werkt het niet meer ) in mijn ogen niet opgelost, het zou handig zijn dat de helemaal afstappen van de google preset en bij de release notes van die toekomstige update een uitleg geven waarom het nu anders gaat, handmatig dus.
correct my if i am wrong.
-
Ik probeerde vanuit file station een file als bijlage te versturen. Het hele proces bleef hangen op het openen van het mail window. Dus maar een refresh van de pagina gedaan.
Vervolgens naar mijn mail instellingen, dan de gmail instellingen geopend en aangegeven dat ik de account opnieuw wilde verifiëren. Na de korte procedure doorlopen je hebben, kon ik wel een file als bijlage vanuit filestation versturen met gmail. Dit alles met dsm 6.2