Auteur Topic: Inloggen gaat niet goed  (gelezen 465 keer)

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 114
Inloggen gaat niet goed
« Gepost op: 02 mei 2025, 16:49:54 »
Goedemiddag,

Ik heb een DS124 NAS met DSM 7.2. Sinds enkele dagen krijg ik als ik probeer in te loggen op de NAS met ip-adres:5001 de volgende melding:

net::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID Ik zie ook niet meer de aanduiding https://

Bij geavanceerd aanklikken zie ik het volgende :

Deze server kan niet bewijzen dat deze ip adres  is. Het beveiligingscertificaat wordt niet vertrouwd door het besturingssysteem van uw computer. Dit kan het gevolg zijn van een onjuiste configuratie of een aanvaller die de verbinding onderschept.

Wat is er gebeurd ?

mvr gr
Gijs
  • Mijn Synology: DS 124
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 7.2

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 963
  • -Ontvangen: 1529
  • Berichten: 8.165
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2025, 18:06:33 »
Hoe log je in?   Met een (Synology) DDNS domeinnaam, of een IP-adres?
Alleen domeinnamen ondersteunen certificaten.

Log je in op een WAN / LAN IP adres onder https (poort 5001).
Kun je dat soort meldingen krijgen.

Afhankelijk van de webbrowser kun je dan een uitzondering maken dat je een connectie legt zonder controle op het certificaat.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 114
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2025, 20:42:53 »
@Babylonia

Dank voor je antwoord. Ik gebruik zolang ik NAS-en heb altijd het ip adres en poort 5001 om in te loggen. Volgens mij stond er altijd een https://

Nu wil ik gaan inloggen met de ddns naam is dat in de vorm van xxxx.synology.me ? en hoe doe ik dat dan ?

Moet de oude inst3lling van ip-adres en poort 5001: niet ergens ongedaan worden gemaakt.
Ik hoor graag van je
  • Mijn Synology: DS 124
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 7.2

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 963
  • -Ontvangen: 1529
  • Berichten: 8.165
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2025, 23:10:48 »
Dank voor je antwoord. Ik gebruik zolang ik NAS-en heb altijd het ip adres en poort 5001 om in te loggen.

Dat betwijfel ik.   Want "al jaren" krijg je bij een https verbinding en gebruik van een IP-adres dit soort foutmeldingen, m.b.t.  certificaten die niet sluitend zijn bij gebruik van een IP-adres.  Want certificaten gelden niet voor IP-adressen, alleen voor domeinnamen.
Zoals al "kort" beschreven in mijn vorige reactie.  (Alleen domeinnamen ondersteunen certificaten).

Tenminste, zolang je geen uitzondering hebt gemaakt om dit soort foutmeldingen te negeren.
Wat praktisch gezien een "eenmalige" uitzondering betreft, waar dat achterliggend bij een browser, die uitzondering dan wordt bewaard,
en niet meer opnieuw wordt gevraagd.   Het kan natuurlijk ook zijn dat je eerder wel een keer zo'n "uitzondering" hebt gemaakt??
Maar bijv. bij het opschonen van een webbrowser geschiedenis en alle achterliggende data, je erna daar een nieuwe melding over krijgt.

Informatie  < over DDNS >    en    < gebruik van gratis Let's Encrypt SSL certificaten >

Verder, bekijk eens een zeer uitgebreide website van een Synology NAS enthousiasteling:         https://mariushosting.com
Met o.a. beschrijving m.b.t.  DDNS en gebruik van een "wildcard" certificaat:  https://mariushosting.com/category/synology-ddns

        "Are you tired of seeing your connection to your Synology NAS in the Chrome, Firefox, Safari etc. address bar is not secure?"

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 114
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2025, 08:56:40 »
@Babylonia
Ik heb denk ik eens een eenmalige uitzondering heb gemaakt. Onlangs heb ik alle geschiedenis verwijderd en cache van de browser gecleand. Dat verklaard dat ik nu de meldingen weer kreeg. Dank voor je antwoord !

Ik zal dit weekend eens kijken op welke manier ik  nu bij de NAS kan inloggen.

Ik laat weten als het is gelukt om een manier te implementeren
  • Mijn Synology: DS 124
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 7.2

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 963
  • -Ontvangen: 1529
  • Berichten: 8.165
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2025, 10:00:13 »
Je kunt natuurlijk ook weer opnieuw een uitzondering maken.  (Het gemakkelijkste).

Maar mooier is een (Synology)  DDNS domein in te stellen, en daar een (gratis) Lets'Encrypt certificaat bij te implementeren.
Zul je daar   -bij gebruik van een Synology DDNS-   in ieder geval in de router daar wel een poort voor moeten forwarden.
(Bijv. Poort 5001).   Bij een DDNS domein van een andere DDNS aanbieder,  in ieder geval "ook" poort 80.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 114
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2025, 17:08:42 »
@Babylonia
Ik had ook bij mijn vorige NAS de DS111 een synology certificaat,dat ik heb overgezet naar de DS124  alleen vertrouwde mijn browser Firefox die niet. Ik heb het certificaat met mijn geringe kennis daarvan bekeken en zag dat het certificaat eind april was verlengd tot 1 mei 2026.

Maar ik weet dus niet waarom deze niet meer wordt geaccepteerd.
  • Mijn Synology: DS 124
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 7.2

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 963
  • -Ontvangen: 1529
  • Berichten: 8.165
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #7 Gepost op: 03 mei 2025, 17:40:47 »
Ik had ook bij mijn vorige NAS de DS111 een synology certificaat....
....en zag dat het certificaat eind april was verlengd tot 1 mei 2026.

Een Synology DDNS domein in combinatie met een Let's Encrypt certificaat.
Is het certificaat nooit langer geldig dan 3 maanden.
Dus verlengd tot "mei 2026" kan helemaal niet.

Maar mogelijk vergis je je met een "zelf ondertekend" certificaat?
Die zijn meestal een jaar geldig, maar zijn meer bedoeld voor "niet web browser" gerelateerde NAS services.

https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/My_Synology_self_signed_certificate_expired

Om "overzetten" van een Let's Encrypt certificaat van de ene NAS naar een andere NAS bij je thuis, elke 3 maanden uit te moeten voeren.
Zou je ook twee verschillende domein namen kunnen gebruiken (voor iedere NAS zijn eigen domein).
En bij iedere NAS de wizard doorlopen voor een Let's Encrypt certificaat.
Wordt dat elke 3 maanden  "per NAS"  automatisch verlengd.

Gebruik je de oude NAS niet meer.
Simpel gewoon vanuit de nieuwe NAS, de functie van een Let's Encrypt certificaat opnieuw instellen.
En niet klooien met eerdere certificaten om die over te zetten.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 114
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #8 Gepost op: 03 mei 2025, 20:36:00 »
@Babylonia
Het lukt niet om de port forwarding van mijn router in te stellen. De router is een Connect Box van Ziggo merknaam Compal en die staat niet in de lijst.
De poorten 80, 5001 en 423 staan allemaal dicht

Ik zal morgen nog eens kijken
  • Mijn Synology: DS 124
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 7.2

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 963
  • -Ontvangen: 1529
  • Berichten: 8.165
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #9 Gepost op: 03 mei 2025, 21:50:54 »
Bij routers die Ziggo levert, is port forwarding (al jaren) gewoon in te stellen.  In het verleden regelmatig voor andere gebruikers gedaan.
Maar heb nu geen beschikking meer over connecties van kennissen met een "Ziggo" modem/router,
waarbij ik terug zou kunnen kijken in de router (via VPN), en een paar scherm afdrukken zou kunnen maken.

Zoekactie  < via "Google" > waar je mogelijk profijt van kunt hebben van berichten die gebruikers hebben geplaatst.
Anders op het forum van Ziggo je vraag stellen.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1418
  • -Ontvangen: 8146
  • Berichten: 44.540
    • Truebase
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #10 Gepost op: 03 mei 2025, 22:36:37 »
Citaat
De router is een Connect Box van Ziggo merknaam Compal en die staat niet in de lijst.
Niet door de NAS laten regelen, port forwarden zelf doen in de Router en UPnP (is een gevaarlijke service) uitzetten, in de Router.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-3
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-3   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-13
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-13

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 181
  • -Ontvangen: 2697
  • Berichten: 16.690
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #11 Gepost op: 04 mei 2025, 15:48:08 »
Het gemakkelijkst is natuurlijk om lokaal alleen via http in te loggen.

Als je via http inlogt, moet de naam die je in de browser-balk invult ook in het certificaat staan. Dat is tenslotte het hele doel van het gebruik van een certificaat. Als je handmatig een certificaat aanmaakt, kun je daar ook het IP adres van de nas opgeven. Dan klopt het certificaat weer als je via een IP adres inlogt. Maar ook dan moet je eenmalig toestemming geven aan de browser omdat hij certificaat niet extern gevalideerd is.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 114
Re: Inloggen gaat niet goed
« Reactie #12 Gepost op: 04 mei 2025, 16:30:14 »
@Babylonia

Ik heb Port Forwarding voor de Connectbox van Ziggo gevonden: https://community.ziggo.nl/t5/Producttips-Updates/Port-forwarding-op-het-SmartWifi-modem-voorheen-Connectbox/ba-p/653799
Ingesteld voor de 3 poorten en het werkt  :)

Ik vul nu nu in ddnsnaam.synology.me en deze stuurt me door naar het inlogscherm en https beschermd nu

Ik begrijp dat je certificaat per 3 maanden loopt en dan automatisch wordt verlengd ?

Heel hartelijk bedankt voor je hulp en geduld.
  • Mijn Synology: DS 124
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 7.2


 

[opgelost] Na upgrade DSM inloggen noodzakelijk om Autosub te bekijken

Gestart door stationswegBoard Auto-Sub

Reacties: 0
Gelezen: 2384
Laatste bericht 04 januari 2018, 20:48:32
door stationsweg
automatisch inloggen photostation

Gestart door burdie_123Board Photo Station / Photos

Reacties: 2
Gelezen: 1405
Laatste bericht 25 oktober 2019, 18:49:36
door burdie_123
DSM loopt vast tijdens inloggen na installatie van DSM 6.0

Gestart door jaspervergeerBoard Synology DSM 6.0

Reacties: 2
Gelezen: 1408
Laatste bericht 05 april 2016, 21:46:41
door jaspervergeer
Na inloggen quickconnect, logt de browser gelijk uit

Gestart door Stef012Board DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding

Reacties: 9
Gelezen: 1006
Laatste bericht 23 september 2024, 18:52:39
door Stef012
inloggen autosub 0.5.5-2

Gestart door lifeisracingBoard Auto-Sub

Reacties: 10
Gelezen: 6531
Laatste bericht 20 januari 2014, 19:57:34
door Matr1x