Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 7.3 => Topic gestart door: Klikoo. op 30 oktober 2025, 19:20:22
-
Ik heb naast een DS213+ ook een DS723+ draaien. Op beide apparaten zou je vertrouwde clients in kunnen stellen bij de beveiliging voor het aanmelden. Dit voor het geval dat je jezelf buitensluit met aantal keer verkeerd wachtwoord of 2FA. Gisteren was dat voor mij een eerste keer zover, ik had me buitengesloten op de DS723+ na 2 keer per ongeluk verkeerde 2FA nummers ingevuld te hebben. Ik heb het nogal strak gezet en ben dus een ingestelde tijd buitengesloten. Je kan alleen nog maar inloggen met een eerder vertrouwd ingelogd apparaat volgens de email melding, anders wachten totdat de blokkadetijd verlopen is. Echter een eerder gebruikte vertrouwde client werd ook geweigerd. Dus maar de blokkadetijd uitzitten. Na de blokkadetijd gewoon weer in kunnen loggen en naar de beveiliging gegaan om eens te kijken. Die vertrouwde lijst is en blijft leeg en je kunt er ook geen vertrouwde clients of IP adressen bijvoegen. Dit moet toch kunnen volgens de handleiding? Weet iemand misschien hoe het komt dat de vertrouwde clienten niet in die lijst komen te staan? Op beide nassen gebeurt dit niet, is het een bug? Alle vertrouwde clienten zitten in het zelfde interne netwerk.
-
De lijst met vertrouwde apparaten vult zichzelf. Als je eenmaal correct ingelogd bent, dan kom je op dat apparaat te staan.
Maar het is geen lijst met IP adressen, maar met een browser fingerprint. Als je b.v. een andere browser gebruikt, ben je weer niet vertrouwd. Maar als je IP adres van je laptop/telefoon veranderd, blijf je vertrouwd, zolang je dezelfde browser gebruikt.
Wat het leeg blijven van die lijst betreft heb ik geen goed antwoord omdat ik zelf nog DSM6.2 gebruik. Maar ook hier was het me een tijdje geleden opgevallen dat die lijst leeg blijft. Vroeger stonden er wel tal van apparaten in. Nu is er alleen een tab met geblokkeerde cliënts waarvan ik de blokkade kan opheffen.
-
Dat is het vreemde. Bij mij vult die lijst zich helemaal niet. Ik heb ook voorgaande topics van paar jaar terug ook gelezen, er is/was nogal behoorlijke onduidelijkheid over de werking ervan. Op mijn DS723+ met 7.3 en DS213+ met DSM6.2 vult die lijst zich ook niet. Ik heb verschillende browsers geprobeerd en ook een Android tablet, lijst blijft gewoon leeg. Ik ben er dus per toeval achter gekomen omdat ik mezelf met de 2FA per ongeluk had buitengesloten gedurende maximale tijd, die ik uit moest zitten. Daardoor kwam ik achter dit euvel. Het lijkt mij een bug? Misschien maar eens een ticket over insturen?
-
Zal een bug zijn. Misschien wissen ze oude entries niet goed en blijft er een return staan. Dan kan de lijst lang zijn, maar je ziet alleen de lege pagina met gewiste entries. Zeker als er daarnaast een tellertje bestaat met het aantal geldige entries. Dan kan dat tellertje b.v. op 15 staan, maar als de lijst met > 15 lege entries begint, laat hij alleen de 15 lege regels zien.
Zo'n bug ik eerder ook al gezien bij een andere lijst.
Anderzijds denk ik dat het tegenwoordig de bedoeling is dat je geen lijst met vertrouwde cliënt meer ziet, zoals vroeger wel het geval was. In elk geval maak ik uit de helpfile op dat er alleen de optie is om blokkeringen op te heffen.
De grootste bug is dan dat ze ooit de functionaliteit veranderd hebben, maar de oude tekst hebben laten staan. En die tekst slaat nu nergens meer op. Dus klungeligheid van Synology, want diegene die de handleiding schreef naar de actuele situatie moet dit gezien hebben.
-
Zo'n bug ik eerder ook al gezien bij een andere lijst.
Sterker, die bug zit ook in deze lijst. De lijst met vertrouwde clienten staat niet alleen in de algemene DSM settings, maar ook onder je eigen account settings bij account beveiliging. Deze lijst is bij mij 20 items lang, maar wordt bij een refresh 50 items lang.
[attachimg=1]
Alleen worden er nooit items gewist in die lijst. Nieuwe items komen er aan de onderkant wel bij, maar je kunt nooit meer dan de eerste 50 zien. Wil je nieuwere entries zien, moet je eerst alles stuk-voor-stuk wissen. IK heb dit 8 jaar geleden al opgegeven, waardoor ik nog steeds de 50 entries uit 2017 zie. Waarschijnlijk is die lijst duizenden entries lang want alleen de lijst van 50 stuks beslaat nog geen maand.
-
Yep, ik heb dit zojuist ook ontdekt. Ik kwam erachter omdat ik de Help optie van mijn DS923+ zat door te lezen. Het is inderdaad een bug. Het oude menu staat nog bij de configuratie settings / account, maar is niet meer van toepassing. Wel de beveiliging van de IP adressen vanuit andere landen, eigenlijk de firewall. Dit werkt wel voor IP adressen, die je wel of niet wilt blokkeren. Maar dit staat los van vertrouwde of onbetrouwbare clients, bij Account tab. Moeten ze toch een keer goed werkend krijgen, want bij Accountbeveiliging in je persoonlijke settings kun je niet bij als je voor een tijd bent buitengesloten. Je zal dan toch simpelweg je blokkadetijd moeten uitzitten.