Inmiddels een aantal weken verder.
Ik heb een RT1900ac router die is aangesloten op een Ziggo modem in bridge mode.
Daarbij gebruik ik plaatje 5 (DHCPv6-stateless-modus). (Mijn verbinding naar Ziggo is overigens DHCPv6-PD.).....
Bij de instelling Internet -> Verbinding...
heb ik bij de Voorkeurs-DNS-Server adres het IPv6 DNS adres van Cloudflare ingevuld (2606:4700:4700::1111)
en bij het Alternatieve-DNS-Server adres het IPv4 DNS adres van Cloudflare (1.1.1.1).
Mijn Synology router opnieuw volledig gereset naar fabrieksinstellingen en zaken weer opnieuw opgebouwd.
Daarbij (die paar weken terug alweer) o.a. ook de door jouw aanbevolen instellingen uitgeprobeerd.
Bij alleen IPv4 was een vergelijkbare set-up ook altijd mijn basis.
In die situatie, voor "internet" (WAN) twee IPv4 DNS servers ingesteld. Achterliggende netwerken volgen daarbij die DNS servers.
(Wel twee verschillende DNS servers in de functie om bij falen / storing van de 1e DNS server dan de 2e DNS server te nemen).
M.b.t. IPv6Bij
dat menu op die wijze "in die volgorde" invullen "kan" mogelijk wel bij Ziggo. Maar Ziggo is geen KPN
Met het
IPv6 adres ingevuld bij de Voorkeurs-DNS-Server,
IPv4 adres ingevuld bij Alternatieve-DNS-Server
ging mijn systeem onberekenbaar vreemde dingen doen.
IPv4 gaat volledig plat !! Met alleen een overblijvende
IPv6 internet verbinding.
Correctie van de instelling en herstart van de Synology router helpt niet.
Zelfs terughangen van de KPN Experia Box zelf bleef ook daar het netwerksysteem alleen IPv6 af te geven.
Gecontroleerd met:
https://www.watzijnmijnips.nl https://test-ipv6.com https://ipv6-test.com https://ip6.nlAls zijdelings effect in die hoedanigheid ook gemerkt dat de web pagina's van
synology-forum.nl niet bereikbaar zijn (waren).
Dus kennelijk alleen IPv4 functioneel. Bij een test met ingave
https://ip6.nl/#!synology-forum.nl .....
is het domein niet als IPv6 AAAA record vastgelegd. (Dus er worden overal wel wat "IPv6" zaken over het hoofd gezien.
).
Functionaliteit KPN internet connectie:Waarom gaat het bij KPN fout?
Anders dan bij Ziggo, waar „achter“ het modem in bridge mode, alleen internet actief is, heeft KPN daarbij (via VLAN 4 op de WAN poort)
nog een
IPTV service actief die exclusief alleen in
IPv4 mode functioneert, en via een IGMP proxy op alle LAN poorten wordt aangeboden.
Als „buffer“ bij ongeregeldheden met instellingen, worden achterliggend in het klanten portaal functies afgeschermd / geblokkeerd.
Herstel:De enige mogelijkheid om de hiervoor geschetste situatie te corrigeren is de KPN modem/router aan te sluiten.
Glasvezel kastje een keer van de power af te halen - weer aan, de KPN router te resetten, zelfs 2x (of bij V10 „Herstel“ toets),
-de KPN routers worden namelijk door KPN herkend-, en weet het achterliggende systeem daarmee "wat te doen"
om het klanten netwerksysteem bij KPN weer te kunnen herstellen.
Als alles op de KPN router weer goed draait, en je de IPV6 functies hebt gecontroleerd, dan pas weer de eigen router aansluiten.
Het achterliggende KPN klantenportaal houdt controle op al hun eigen gebruikte routers, WiFi Access Points e.d..
En bewaart men ook de door gebruikers ingevoerde WiFi wachtwoorden in het systeem bij KPN zelf.
(De "laatste" aangesloten KPN router blijft als instelling en "systeem" bewaard, als je erna een eigen model router aansluit).
Het systeem is kennelijk erg gevoelig voor fouten. Als je zou denken dat het alleen „Synology“ zou betreffen die deze fouten veroorzaken.
Ook bij een kennis met "Draytek" router om die IPv6 gebruiksklaar te maken (alles manueel in te stellen), precies zo'n vergelijkbare actie.
Eigenlijk ook niet verwonderlijk ? !
Indien men in de Synology router geen DNS servers instelt, wordt in „grijs“ het door KPN aangeboden
IPv4 adres overgenomen.
Op die plek als eerste om die reden dan beter ook geen
IPv6 daar in te vullen.
(Een soort van „cross-over“ functie heeft KPN niet).
„Andersom“ werkt het wel:(Wel twee verschillende IP adressen in de functie om bij falen / storing, van de 1e DNS server dan het 2e DNS IP adres
van een
andere DNS server te nemen. In mijn situatie gebruik ik die van
< AdGuard > ).
Maar of dat de gewenste "transparantie" in IPv4 / IPv6 DNS server functionaliteit oplevert?
De instelling levert alleen een directe IPv4 DNS functionaliteit op, en pas als de IPv4 functie faalt / of storing, komt een IPv6 DNS in beeld.
(Om die reden lijken me twee DNS opgaven, eentje volgens IPv4 - de ander in IPv6 notatie
voor dezelfde DNS server dan ook vreemd.
Een storing voor IPv4 levert dan namelijk ook een storing op voor IPv6 - Het betreft tenslotte dezelfde server ---> zie opgave Cloudfare).
Een Opdrachtpromt
ipconfig /all commando geeft in ieder geval enkel alleen die functionaliteit weer (tenminste voor KPN).
Ongeacht of ik voor de DNS servers twee werkelijk verschillende adressen opgeef (voor twee verschillende DNS-servers),
eentje in IPv4 notatie, de andere in IPv6. Of voor "dezelfde" DNS-server een IPv4 notatie hanteer en als alternatief IPv6.
Om alsnog bij storing van de 1e IPv4 DNS server, overname door een "dubieuze" 2e IPv6 DNS server te voorkomen,
zoals hierboven beschreven, voor KPN toch maar een andere aanpak uitgeprobeerd.
Omwille van de KPN IPv4
"only" IPTV services te waarborgen, voor "internet" hier alleen IPv4 DNS servers ingevuld,
met de DNS adressen van KPN zelf. (KPN IPTV is een één op één "gesloten" systeem tussen KPN servers en klant / internetconnectie ).
Instellingen voor de
LAN netwerken, zowel voor IPv4 als IPv6 de alternatieve DNS server instellingen van (in mijn geval) AdGuard.
Voor IPv6 instellingen in deze situatie de
"DHCPv6-stateless-modus" (Géén verdere LAN verdeling van IPv6 start- en eind IP adres).
Dat levert als aanbod aan DNS server instellingen een volledig transparante IPv4
en IPv6 functionaliteit op.
Bovendien door gebruik van de "KPN" IPv4 DNS servers op de WAN aansluiting, loopt IPTV "zonder omweg" probleemloos en strak.
(Is alleen actief als IGMP Proxy).
En heb ik voor het "gewone" internet gebruik toch de functionaliteiten van gefilterde AdGuard DNS servers (IPv4 / IPv6).
Heb het nu middels deze benadering allemaal stabiel draaien (2-3 weken). Ook VPN op alle niveaus. Maar nog niet allen via IPv6.
Dus er moeten zeker nog wel enkele zaken bij Synology Support worden voorgelegd.
Maar in de eerdere "chaos" met de vele variabelen, uiteindelijk met stapje voor stapje ook daarin tot een betere oplossing gekomen.
(De vraagstellingen naar Synology Support toe kunnen daarmee beperkt worden).
Overigens m.b.t. de vraag van
@Briolet in de beginpost.
De set-up "hier" levert in ieder geval altijd hetzelfde "vaste"
interne IPv6 adres op voor bijv. mijn laptop.
Zal eens gaan bijhouden of het IPv6 adres van mijn Android telefoon ook hetzelfde blijkt.