Synology-Forum.nl
Synology Router => Synology Router => Topic gestart door: Aspasis op 13 december 2016, 18:09:48
-
Vandaag is mijn KPN internet aansluiting overgezet van VDSL naar Glasvezel. Op dit moment hangt mijn RT1900ac achter de Experiabox v10, wat probleemloos werkt.
Nu zou ik graag de Experiabox hier tussen uit willen halen en aangezien ik alleen internet gebruikt ,geen VOIP of IPTV, zou dit eenvoudig moeten zijn.
Ik heb volgens een handleiding in een ander topic het volgende ingesteld in SRM op het internet tablad van het netwerkcenter:
Verbindingstype: PPPoE
Gebruikersnaam: xx-xx-xx-xx-xx-xx@internet (Synology router MAC, zoals deze op de achterkant de router staat; @gebruikersnaam vermeld in experiabox)
Als wachtwoord heb ik kpn, ppp, of niets ingevuld.
Instellen als standaardgateway ingeschakeld (ook als uitgeschakeld geprobeerd).
Helaas werkt dit niet naar behoren, ik krijg een beperkte verbinding en als ik surf naar google.nl krijg ik de volgende foutmelding:
dial tcp: lookup www.google.nl: getaddrinfow: No such host is known.
Ik heb handmatig de DNS servers van KPN ingesteld:
Primair: 195.121.1.34
Alternatief: 195.121.1.66
Is er iets wat ik mogelijk heb gemist? Zo zijn er nog allerlei zaken die "ISP Instellingen" ingevoerd kunnen worden?
-
Omdat het "inkomende" WAN verkeer een combinatie is van enkele VLAN's, moet dat in de RT1900ac gescheiden worden.
Bij Telfort, inclusief VOIP en TV, geldt de instelling zoals weergegeven bij de volgende reactie < HIER > (http://www.synology-forum.nl/synology-router/tefort-experia-box-v8-vervangen-door-rt1900ac/msg182253/#msg182253)
Bij het 1e plaatje m.b.t. KPN zou je datgene moeten instellen wat je eerder zelf als PPPoE setting hebt beschreven.
Zelf gebruik je geen VOIP en TV. Heb die situatie geprobeerd te reproduceren, door poort 3 en 4 afwijkend in te stellen, zodanig dat die ook voor internet te benutten zouden zijn. Zie als voorbeeld het 2e plaatje maar dan met onderstaande settings:
Door poort 3 en 4 allebei op VLAN ID 34 in te stellen, en te kijken of "gelabeld" of "ongelabeld" dan een werkende setting oplevert.
Helaas zijn die poorten 3 en 4 niet voor internet in te stellen. Dus alleen poort 1 en 2 zijn dan actief voor internetgebruik.
Je verliest daarmee dus wel 2 poorten, die je dan weer moet opvangen met bijv. het gebruik van een extra switch.
-
Hartelijk dank voor de informatie! Het instellen van de VID's is de oplossing.
Voor mij werkt instellen van poort 1&2 op VID/VLAN 6.
Opvallend genoeg lijkt de PPPoE verbinding ook alleen te werken als de VID goed ingesteld staat. Verder maakt het niet uit over ik @direct-adsl of @internet gebruik. Wachtwoord is of kpn of ppp, maar daar durf ik niet meer aan te komen nu het werkt :)
Wel moest ik IPv6 handmatig inschakelen ("IPv6 installeren" in SRM), modus 6naar4, i.c.m. OpenDNS (2620:0:ccc::2)
Zonder dit heb ik alleen een IPv4 connectie.
Poort 3&4 kreeg ik helaas niet aan de praat inderdaad. Ik begrijp dat dit dus een hardware limitatie is? Of zou een update door Synology dit kunnen verhelpen?
-
Poort 3&4 kreeg ik helaas niet aan de praat inderdaad. Ik begrijp dat dit dus een hardware limitatie is? Of zou een update door Synology dit kunnen verhelpen?
Dat poort 3 & 4 specifiek alleen voor de VLAN's m.b.t. VOIP en TV te maken zouden hebben is niet direct een hardware limitatie, maar een keus van Synology naar aanleiding van vragen door gebruikers om de router als zodanig te kunnen gebruiken.
In het begin dat de router er was kon je de router helemaal niet als zodanig instellen. Die mogelijkheden zijn er later pas bijgekomen.
Evengoed zou Synology die beperking op de poorten 3 & 4 kunnen opheffen, als er maar genoeg gebruikers zijn die om die functie vragen.
Dus eigenlijk de vraag om de keus te verbreden naar:
- Instellen voor VOIP of TV met "tagged" of "untagged" instellingen (zoals nu het geval is).
- Extra optie om individueel per poort voor de poorten 3 & 4 dezelfde functie te kunnen instellen als poort 1 en 2 = internet
(daarbij ontbreekt de instelling "tagged" en "untagged").
Dien een verzoek daartoe in (geschreven in het Engels).
https://www.synology.com/en-global/form/inquiry/feedback
-
Wederom dank, ik heb een feature request ingediend by Synology, nu maar afwachten.