Schrijf bewust een
"mogelijk" probleem, omdat het zich in mijn geval makkelijk liet corrigeren.
En de situatie / configuratie bij een ander helemaal niet van toepassing hoeft te zijn.
Het is maar dat gebruikers van een Synology router gewaarschuwd zijn, dat het hier beschreven probleem
"kan" voorkomen.
Als ze tegen vergelijkbare symptomen oplopen.
Die (laatste) update versie voor
SRM 1.2.5-8227 Update 11 is al ruim een half jaar oud. (
Zie dit onderwerp).
Gebruik op dit moment nog één RT2600ac router met die oude SRM 1.2.5 software, (met daarachter een RT6600ax met SRM 1.3.1).
Dat heeft te maken dat ik op dit moment mijn set-up niet wil omzetten, omdat mijn dochter voor enkele maanden in midden Amerika zit.
En ingeregelde back-up instellingen naar achterliggende servers nu niet wil doorbreken met een andere set-up.
Nadat ik
afgelopen januari ben overgestapt naar Odido.
Bij benadering van twee NAS apparaten bij een kennis, liep ik tegen problemen op, zowel bij gebruik van een Synology DDNS domein,
QuickConnect, alsook bij rechtstreekse connectie naar een Fritzbox router via een Fritzbox account.
Overigens spelen die problemen
niet bij benadering van NAS-apparaten bij andere gebruikers binnen mijn familie / kennissenkring.
Wat is het geval:Ik gebruik voor het complete (hoofd) netwerk een
Safe Access "web-filtering" om advertenties te weren.
Tevens een handmatig aangevulde blocklist van diverse "advertentie" domeinen.
Daarnaast nog gebruik van
AdGuard DNS servers die filteren op malware en advertenties.
Door de Safe Access web-filtering voor het hoofdnetwerk compleet uit te schakelen, was het probleem over.
Dan is het nog uitzoeken welk onderdeel verantwoordelijk is voor die blokkade / fouten.
Wat bleek. Door enkel de categorie
"Advertising" een keer te
de-activeren (vinkje weg),
en weer opnieuw te
activeren, was het probleem daarmee ook opgelost. (Verder niets aangepast aan mijn blocklist).
Schijnbaar een achterliggende discrepantie in de database van die Advertising web-filtering??
