Synology-Forum.nl

Synology Router => Synology Router => Topic gestart door: koolenboer op 01 juni 2016, 16:52:29

Titel: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 01 juni 2016, 16:52:29
Vandaag zo blij als een kind mijn synology RT1900ac ontvangen. Sluit ik het ding aan. Kan ik wel de router benaderen maar lijkt alles achter de router niet zichtbaar. Geen internet en ook mijn experia box V9 van KPN is niet bereikbaar. Iemand enig idee wat het kan zijn?!
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Birdy op 01 juni 2016, 17:04:18
Om te beginnen: staat je experia box V9 in bridge modes ?
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 01 juni 2016, 17:38:57
Volgens mij heeft hij die optie niet. Mijn vorige Apple time capsule werkte overigens feilloos achter de experiabox...
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Hofstede op 01 juni 2016, 17:52:20
Bridge mode kent een Experia Box niet. Als je een router achter de Experiabox wilt dan moet je die router in de DMZ van de Experia Box zetten.

Hier wordt het uitgebreid uitgelegd:

http://forum.kpn.com/t5/Internet/Gebruik-een-eigen-router-achter-de-Experia-Box/m-p/164983#M16227
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 01 juni 2016, 18:51:55
Toch voor de zekerheid de laatste software update voor de rt1900 gedownload bij de buren en op een USB gezet. Na 10minuutjes werkt internet top. Soms is de oplossing toch simpeler dan gedacht
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 23 juli 2016, 07:55:20
Ik blijf problemen hebben met de router. Telkens als er een reboot nodig is om bijvoorbeeld het gastnetwerk te activeren of laatste om SRM 1.1 te installeren dan verlies ik connectie met het internet. De rt1900 geeft echter wel aan dat hij verbonden is. Gisteren van 20:00 tot 03:00 bezig geweest, zonder resultaat. Zijn er meer mensen met een experiabox v9 in combinatie met de rt1900ac die problemen ervaren? Ik zoek de schuld in de experiabox. Internet werkt perfect vanaf de experiabox (utp). Ergens lijkt de DHCP binding niet lekker te werken of zo? Dit terwijl hij toch alweer een paar weken heeft gedraaid....

Kortom: alle tips zijn welkom.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: mchp92 op 23 juli 2016, 08:18:30
Ik kan niet duidelijk teruglezen wat er nu wel / niet werkt. Misschien moet je systematisch afpellen wat er wel goed gaat en wanneer niet (meer).
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 23 juli 2016, 08:43:40
Oke Komt hij

Modem: Experiabox V9  (DHCP binding voor de RT1900AC en DMZ gekoppeld aan het ip adres van de DHCP binding)
RT1900AC krijgt soms wel en soms niet in het tabblad status verbinding.
In de huidige status krijgt hij echter het ip adres dat ik verwacht en zie ik bij DNS server het ip van mijn experiabox terug. De standaard gateway heeft hetzelfde ip adres als mijn experiabox. RT1900ac geeft aan verbonden te zijn met internet maar zowel via LAN als WLAN geen enkele verbinding te maken met het internet (het lukt me alleen om de RT1900AC te benaderen wanneer ik zoals nu met utp van mijn mac naar de experiabox link en dan het internet ip adres van de synology benaderen)
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: mchp92 op 23 juli 2016, 08:51:50
Doet je rt1900 het wel als je m loshaalt van je exp box, en probeert om m bekabeld op het router ip (doorgaans 192.168.1.1) te benaderen? Dan zou je het web interface moeten krijgen
Als dat gewoon werkt, probeer m dan eens achter een ander router (buurman oid) te hangen. Doet ie t dan wel?
Wat als je de dmz in je exp box uit zet?
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Ben(V) op 23 juli 2016, 09:04:28
Je maakt er wel een zooitje van.
Je hebt twee routers achter elkaar staan en gooit hun functionaliteit door elkaar.
Met twee routers maak je twee netwerken

Je hebt nu het volgende .

internet <--> Experiabox <--netwerk 1--> Synology router <-netwerk 2--> devices

Neem de volgende regels in acht.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 23 juli 2016, 10:01:31
Al dit bovenste had ik dus al gedaan. Vreemde is dat als ik de rt1900ac reboot naar terug zetten van een configuratie dat de internet verbinding enkele seconden terug is om vervolgens te verdwijnen.

Ik kan dus via WiFi mijn rt1900ac bereiken en de DS415+ die daar achter zit. Mijn experiabox kan ik niet bereiken en de Böse speaker die via utp is verbonden kan ik ook niet pingen. Ze staan gek genoeg wel allemaal in het DHCP client rijtje..... Snap er geen hout meer van. Lijkt wel of de software van de rt1900 er een potje van maakt.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: mchp92 op 23 juli 2016, 10:31:22
Hebben je exp box en rt toevallig zelde ssid / wifi naam? Hebben ze toevallig zelfde subnet voor dhcp uitgifte?

Ik zou sowieso de rt ff uit de dmz halen cq dmz uit zetten op je exp box

Ik heb zelf al jaren 2 routers achter elkaar (provider, daarachter mijn eigen linksys). Nooit issue mee gehad. Heb sinds gisteren zelfs een derde router daar weer achter, ook linksys, nog steeds geen probleem. Stelling "router achter router geeft gedoe" die hier vaak wordt geroepen, herken / steun ik niet zomaar zonder meer. Neemt niet wef dat je moet blijven opletten wat je doet
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Hofstede op 23 juli 2016, 10:56:47
Je kunt wel 10 routers achter elkaar hangen, maar een efficiënte netwerkinrichting is het niet. Helaas kan het bij KPN niet anders.

@koolenboer: Ik denk dat je ergens een fout hebt gemaakt. Je moet de WAN poort van de rt1900ac aansluiten op een LAN poort van de Experiabox. De rest van je netwerk moet je dan aangesloten hebben op het LAN deel van de rt1900ac.

Als je computer is verbonden met het LAN van de rt1900ac dan is het logisch dat je de Experiabox en eventuele andere apparaten die zijn verbonden met de Experiabox niet meer ziet. Want die zitten dan in een ander netwerk.

Bijvoorbeeld: De door jouw genoemde Bose speaker moet aangesloten worden op de LAN van de rt1900ac, niet op het LAN van de Experiabox.

Mogelijk helpt dit je verder:
https://forum.kpn.com/internet-9/gebruik-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: mchp92 op 23 juli 2016, 11:02:38

Als je computer is verbonden met het LAN van de rt1900ac dan is het logisch dat je de Experiabox en eventuele andere apparaten die zijn verbonden met de Experiabox niet meer ziet. Want die zitten dan in een ander netwerk.


Dit lukt prima als beide routers maar andere subnetten hebben
Mijn achterste router zit op 192.168.2.0. Die daarvoor op 10.157.146.0 en de voorste (van de provider) op 192.168.1.0. Zolang je maar van lan-zijde kijkt, kun je ook de devices van de andere subnetten zien. Vanaf wan-zijde kun je niet "door de router heen kijken"
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Hofstede op 23 juli 2016, 11:17:03
Niet bij elke router, vergeet niet dat de rt1900ac een firewall heeft die veel verkeer van de WAN poort blokkeert.

Ik moest ook in mijn Ubiquiti firewall/router een specifieke regel aanmaken om vanuit het LAN de Experiabox op de WAN poort te kunnen benaderen.

Ook is er veel apparatuur, waaronder bijvoorbeeld Bose speakers, die alleen communiceert met netwerkapparatuur die zich in hetzelfde subnet bevindt.

Daarnaast heb je in jouw geval drie keer NAT achter elkaar, als een apparaat vanuit 192.168.2.0 het internet wil bereiken. Dat is een heleboel overhead.

Maar om het simpel te houden voor @koolenboer kan hij het beste proberen het eerst werkend te krijgen met zijn complete netwerk op het LAN van dezelfde router, niet verdeeld over twee routers.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: mchp92 op 23 juli 2016, 11:21:16

Daarnaast heb je in jouw geval drie keer NAT achter elkaar, als een apparaat vanuit 192.168.2.0 het internet wil bereiken. Dat is een heleboel overhead.

Dat is idd overhead. Die derde router heeft in principe geen hosts in zn lan zitten. Ik heb er ddwrt op geflashed en gebruik m even als experimenteer speeltje om een vpn server te draaien. De enige keer dat er een host op connect, is als ik de web mgt pages wil adresseren.
Verder is het doel om een "OpenVPN light" ermee te draaien voor mezelf en wat familie. En om gewoon een beetje te prutsen en kijken hoe alle details van (vp)networking precies werken :-)
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Hofstede op 23 juli 2016, 11:51:11
Begrijp ik. Maar deze discussie wordt nu te technisch voor @koolenboer en we helpen hem er niet echt mee.

Dus nu afwachten tot @koolenboer reageert en dan kunnen we on-topic verder.  8)
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Babylonia op 23 juli 2016, 13:32:40
  • Zet de wifi van de experiabopx uit, die zit ook in de 192.168.2.xx range en dus in netwerk 1
  • Zet het ipadres van je Synology (lan kant = netwerk2) op bijvoorbeeld 192.168.1.1

Je hebt waarschijnlijk geen Synology router, vandaar dat je in dit geval de volgende achterliggende expliciete info waarschijnlijk over het hoofd ziet waardoor deze informatie helaas juist tot problemen leidt als het exact zo wordt overgenomen. (Kon je echter niet weten).

De Synology router heeft standaard inderdaad een IP subnet range die begint bij  192.168.1.x
Echter gebruikt de Synology router achterliggend standaard ook reeds een extra sub-net voor een gast-netwerk.
                                          Dat gast IP subnet ligt altijd net één nummertje hoger:  192.168.2.x

En dat is nu precies het standaard subnet wat een KPN Experia Box ook gebruikt:  192.168.2.x

Dat is dus met elkaar in conflict.
Als @koolenboer  precies die eerder geadviseerde IP sub-netten gebruikt heb je dus problemen.

Ofwel zet de Experia Box in een ander IP sub-net,  of doe dat met de Synology router, zodat ook het gast-netwerk er niet mee in conflict is.

Het is zeker reeds eerder in dit draadje benoemt om verschillende sub-netten te gebruiken.
Echter is het niet de eerste keer dat het gast netwerk van de Synology router door gebruikers daarbij over het hoofd wordt gezien.

Als je verder ook nog van plan bent een VPN-server te installeren op de Synology router, zou ik zelfs nog heel andere sub-netten gebruiken, voor zowel de Experia Box als de Synology router, zodat je niet in conflict komt als je elders via een WiFi verbinding al gauw ook daar vanuit een vergelijkbaar "standaard zelfde subnet" een verbinding probeert op te bouwen, naar je netwerken thuis.

Succes, Babylonia@
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Hofstede op 23 juli 2016, 13:54:19
@koolenboer Heeft een Experiabox V9. Zover ik weet kun je in dat type het subnet niet aanpassen. Dat heeft KPN pas in de V10 mogelijk gemaakt. Hij zal dus in de Synology Router een ander subnet moeten kiezen.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 23 juli 2016, 14:53:18
Ik was er helemaal klaar mee  :o :x
Apple Airport Extreme gekocht en mijn netwerk was up and running binnen 5 minuten.
Met alle port forwarding regels en DHCP reserveringen was ik binnen 45 minuten klaar.

Zo kan het dus ook.

Ontzettend blij met mijn Synology Diskstation maar de router vind ik absoluut RUK
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: mchp92 op 23 juli 2016, 15:07:04
Dat heeft niet met de router te maken, maar met hoe routers doorgaans af fabriek komen
Als er al routers zijn die echt rammelen, is het eerder die vd provider dan van synology
Nee, ik heb geen synology router maar linksys; ben dus niet reclame aan t maken voor syn
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 23 juli 2016, 15:12:52
Nou ik configureer doorgangs cisco switches etc maar dit heb ik serieus nog nooit meer gemaakt.
Ik duid het toch echt op de buggy SRM die op de routers draait.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Babylonia op 23 juli 2016, 15:23:26
Er is altijd een eerste keer dat je iets over het hoofd kunt zien, wat gewoon volgens de standaard regels ingesteld had moeten worden.
(Wat je overigens met een klein beetje doornemen van de informatie hier op het forum had kunnen voorzien.  Het 2e subnet is overigens ook gewoon in de router terug te vinden, onder het 1e subnet).  Dus om van dat menselijk gebrek daar nu de router de schuld van te geven?

Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 23 juli 2016, 16:23:40
Iedereen bedankt voor het meedenken. Mocht je nog iemand weten voor een rt1900ac. Voor €125 issie voor jou 😊
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: mchp92 op 23 juli 2016, 17:00:21
Zo slecht kan ie toch niey zijn? Ik "weiger" te geloven dat dit uitsluitend aan synology ligt...
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 23 juli 2016, 17:17:08
Mogelijk ligt het aan mijn unit. Viel wel op dat ik de Apple AirPort extreme aansloot en opdezelfde manier binnen enkele minuten weer een internet verbinding had
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Ben(V) op 23 juli 2016, 17:45:48
Het lijk mij persoonlijk gewoon liggen aan wat Babylonia zei.
Het gast netwerk van de Synology zit in hetzelfde subnet als de experiabox en dat is vragen om problemen.

Ligt dus gewoon aan het niet doorlezen van de gebruiksaanwijzing en niet aan de Synology.
Overigens is die Synology de eerste die ik gezien heb die twee subnets gebruikt, maar op zich wel een nette functie voor een gast netwerk.

Om even terug te komen op een ander statement in deze thread.
Twee routers achter elkaar geeft altijd gedoe en je moet gewoon heel goed weten wat je doet (en wat je router doet) om het vlekkeloos te laten werken. Dat bewijst dit topic maar weer eens.

Persoonlijk zie ik zelden nut voor twee routers in je thuisnetwerk, de meeste mensen doen het omdat ze niet tevreden zijn met de wifi van de provider router, maar 9 van de 10 keer ligt dat aan de plaatsing van die router (meterkast is zelden een goede plek).
Dat oplossen doe je met een extra accesspoint en niet door het plaatsen van een extra router met ingebouwd accesspoint.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Birdy op 23 juli 2016, 17:53:38
En ALS het aan de unit ligt, dan stuur je die toch gewoon terug ? Garantie.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: break op 23 juli 2016, 18:08:00
Citaat
Modem: Experiabox V9  (DHCP binding voor de RT1900AC en DMZ gekoppeld aan het ip adres van de DHCP binding)
RT1900AC krijgt soms wel en soms niet in het tabblad status verbinding.

Ik heb dezelfde problemen na de update naar SRM 1.1. De 1900ac hangt bij mij ook in de DMZ van een LiveBox en krijgt een static IP adres aan de WAN kant van de LiveBox. De LiveBox heeft zelf een subnet 10.0.6.0 en de 1900ac 192.168.1.0. Heeft altijd perfect gewerkt, maar direct na de update naar SRM 1.1 geen verbinding meer met internet. De verbinding komt pas tot stand na het enablen van "Set as default gateway", welke setting na een reboot of het kwijtraken van de internetverbinding weer vrolijk op disabled staat. Heb de 1900ac er nu noodgedwongen tussenuit gehaald, maar heb hem eigenlijk wel nodig omdat deze zorgt voor een VPN verbinding.

Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Babylonia op 23 juli 2016, 18:12:37
Viel wel op dat ik de Apple AirPort extreme aansloot en op dezelfde manier binnen enkele minuten weer een internet verbinding had

Zo vreemd is dat niet.  De standaard IP range van Apple routers ligt standaard doorgaans in een totaal andere range (10.0.x.x) dan wat bij ISP geleverde modem/routers gebruikelijk is. Dus dat je daar dan een conflict mee hebt zal niet snel gebeuren.

Als je er eerder direct wel rekening mee had gehouden was het binnen dezelfde "enkele minuten" ook werkend geweest.

Moet je straks natuurlijk niet gaan klagen als je toevallig een VPN-server op een Synology NAS gaat instellen en voor een VPN een virtuele IP-range standaard wordt aangeboden wat ook in de 10.0.x.x range valt, wat als het mogelijk slecht uitpakt ook zou kunnen conflicteren met de Apple Airport Extreme IP-range als het gelijk loopt, het niet aan de "crappy firmware" ligt van de NAS.
Maar ook hier je gewoon je koppie er bij moet houden om de juiste instellingen te doen.

@break
Loop de instellingen van de VPN eens na, of de Virtuele IP-ranges toevallig niet conflicteren met die van de Live Box 10.0.6.0  ??
Verder, wat bedoel je met:  "Set as default gateway"  ??

Synology router als 2e router achter een 1e router stel je in als "Verbindingstype - Automatisch".
In de 1e router vanuit LAN een vast IP-adres voor de WAN-poort van de Synology router.

[attach=1]


Het LAN sub-net zoals het bij mij is ingesteld (afwijkend van wat standaard als gateway wordt aangeboden)

[attach=2]


(Doorscrollen naar beneden)
Het gast netwerk wat er dan automatisch aangekoppeld wordt (één nummertje hoger in subnet).

[attach=3]

Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 23 juli 2016, 18:37:14
Dank je, maar de VPN draait al als een zonnetje :-)
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: break op 23 juli 2016, 18:54:56
Citaat
@break
Loop de instellingen van de VPN eens na, of de Virtuele IP-ranges toevallig niet conflicteren met die van de Live Box 10.0.6.0  ??
Verder, wat bedoel je met:  "Set as default gateway"  ??

Synology router als 2e router achter een 1e router stel je in als "Verbindingstype - Automatisch".
In de 1e router vanuit LAN een vast IP-adres voor de WAN-poort van de Synology router.

De VPN die wordt opgezet zit in de reeks 10.8.0.0, maar daar zit het probleem niet. De beschreven problemen zijn er al voordat de VPN in beeld komt.

Met "Set as default gateway" wordt hetzelfde bedoeld als met "Instellen als standaard gateway" in jouw screenshot. Die instelling (Ingeschakeld/Enabled) blijft dus niet staan, waardoor de verbinding niet opkomt.

Zoals jij het aangeeft heb ik het altijd al ingesteld gehad, maar na de 1.1 update werkte dit direct niet meer.

Maar ik heb de 1900ac toch nog weer even aangesloten zojuist en heb de primaire interface eens op Manual (Handmatig) gezet met een IP adres dat anders automatisch (en static) toegewezen zou worden door de DHCP server van het modem (de LiveBox). En jawel, na deze aanpassing komt de internet verbinding wel tot stand en blijft ook werken na een herstart.

Ik heb nog even een screenshot toegevoegd van de werkbare instelling. "Set as default gateway" staat in de screenshot nu als Disabled omdat de VPN actief is op het moment van maken van deze screenshot en dan de gateway van het remote network gebruikt wordt.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Babylonia op 23 juli 2016, 19:09:40
Mooi dat het nu dan toch is opgelost.
Misschien zou je het Synology wel kunnen melden, dat je dat nu manueel "fixed" moet instellen.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: break op 23 juli 2016, 19:18:16
Nou het is nog niet opgelost want als ik het op Automatic terug zet is het weer stuk. Ik heb bij Synology al een paar dagen een ticket lopen over dit onderwerp, maar die mannen zijn nog niet verder gekomen dan het advies van een reset en een oude versie terug zetten (zonder erbij te vertellen hoe je dat moet doen). Maar goed, die zullen maandag wel weer contact opnemen en dan zal ik ze mijn bevindingen laten weten.

Waar ik nog wel mee zit is dat ik niet bij URL's kan komen van Synology, zoals synology.com, myds.synology.com en ook de SRM Update pagina geeft een Connection failed melding, alsmede het Support Center dat het niet doet vanwege onbereikbaarheid van een server. Verder kan ik over de hele wereld browsen, als er maar geen synology.com in voorkomt...

Betreffende deze laatste opmerking nog een screenshot met voorbeeld van waar ik zojuist terecht kom als ik naar synology.com browse.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Babylonia op 23 juli 2016, 20:41:59
Nou het is nog niet opgelost want als ik het op Automatic terug zet is het weer stuk.

Mijn opmerking was dan ook om Synology te benaderen dat je er alleen met een fixed IP-adres gebruik van kunt maken.
Mogelijk zullen ze je vanuit dat eerdere ticket dan vragen om een log-file op te sturen, of mogelijk zelfs dat ze bij je mogen "kijken" / inloggen in de router / settings, waarbij dan een bepaalde eenmalige sleutel en IP vrijgesteld moet zijn binnen je Firewall.

Die "LiveBox" van welke provider is dat?
Mogelijk spelen achterliggende "gecombineerde" set-ups een rol in de integratie van  IPv6  en/of het "delen" van beperkte IPv4 adressen?
Met name Ziggo heeft achterliggend bepaalde routering die niet standaard is met "DS-Lite".
Voor meer info zie o.a. de volgende draad: http://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/ds-lite-bij-oud-upc-ziggo/

Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: break op 23 juli 2016, 21:04:36
De LiveBox 4 is van Sagemcom en wordt geleverd door Orange, bijgaand een plaatje.

Ik heb dezelfde setup draaien met een Technicolor die door Ziggo geleverd is en daar deden zich geen problemen voor na update naar 1.1. Feit is dat de firmware van de RT1900ac is gewijzigd, en niet die van de LiveBox, waarna e.e.a. niet meer werkte.

Ik heb nog even een traceroute gedaan op synology.com en die eindigt gewoon niet, de laatste hop is 209.17.112.34 of 209.17.112.42, een datacenter in Florida.

Heb nog even rondgekeken hier en zag: http://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/quickconnect-problemen/
Denk dat er meer mis is bij Synology.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Babylonia op 23 juli 2016, 21:49:43
Ik heb dezelfde setup draaien met een Technicolor die door Ziggo geleverd is en daar deden zich geen problemen voor na update naar 1.1.
Feit is dat de firmware van de RT1900ac is gewijzigd, en niet die van de LiveBox, waarna e.e.a. niet meer werkte.

Maar het is toch je eigen keus dat je een update hebt uitgevoerd?
Als het eerst goed werkte, en je had geen aanvullende wensen ten aanzien van de werking van de router, kun je het toch blijvend laten lopen op de oude firmware?  Waarom heb je die update uitgevoerd?  Omdat je functies miste, of uit "nieuwsgierigheid"?

Zeker met nogal wat vernieuwingen en extra zaken die er met versie 1.1 zijn ingebracht, ondanks een beta-programma vooraf, zullen er daarna best nog wel wat bijstellingen nodig zijn. Dat is niet anders als bij belangrijke upgrades van Windows, Apple OS, Unix, Android en iOS.
Meteen erna kom je altijd zaken tegen die eigenlijk niet zijn bedoeld, of niet meer 100% correct werken en bijstelling nodig hebben.

Je kunt ook nog altijd terug naar je vorige set-up.
In de "ROM" van de Synology bij uitlevering zit wellicht een van de eerste versies van SRM.
Door een fabrieksherstel te doen, kom je weer terug naar een van die eerste SRM firmware versies.
Van daaruit maak je een update "handmatig" door de oudere "voorlaatste" firmware te downloaden, en dan handmatig te installeren.
(Datgene wat Synology jou eerder heeft geadviseerd met wat ik gelezen heb uit je eerdere berichten).

Kies bij de volgende URL de firmware-versie die je wilt gebruiken, aanvullend met "critical updates" en installeer alles handmatig,
na een eerste herstel / reset naar "fabrieksinstellingen":
https://usdl.synology.com/download/SRM/

Wellicht dan deze versie SRM  (1.03 - 6030):
https://usdl.synology.com/download/SRM/release/1.0.3/

+ aanvullend laatste versie Critical Update   6030-3
https://usdl.synology.com/download/SRM/criticalupdate/update_pack/6030-3/


QuickConnect heeft verder niets met de pure routerfuncties te maken of de functies van een NAS.
Dat is slechts een hulpmiddel voor de "beginner" die geen port forwarding kan of wil instellen voor services die van buiten uit benaderd moeten worden. Zo gauw je ook maar iets dieper in netwerkfuncties duikt, kun je beter dat QuickConnect direct links laten liggen.
Gebruik je het niet, kun je er ook geen problemen van ondervinden.  (Je kunt makkelijk zonder).

Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: break op 23 juli 2016, 22:13:39
"It is always recommended that you install the latest update to obtain an even smoother user experience.", aldus Synology. Dus waarom zou ik niet doen wat wordt aanbevolen.

Bedankt voor de links, maar zoals ik al aangaf kan ik daar niet bij omdat synology.com niet resolved, ook niet via een 4G verbinding. Zal het in de loop van de komende week nog eens proberen.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Babylonia op 23 juli 2016, 22:26:16
Tja, Microsoft adviseert ook meteen de nieuwste versie Windows 10 te gebruiken, of Office 365.  Er moet tenslotte wel "verdiend worden".
Ik ben nog van "een oude stempel".  Geloof me, de tekst op een A4-tje die ik 30 jaar geleden tikte op een Atari ST 1040 is weinig anders qua indeling en gebruikte mogelijkheden als met de nieuwste tekstverwerkers onder Windows 10 nu.  Tja, internetlinkjes, dat was toen niet.
Wellicht nu meer opties, maar de meeste gebruik ik nog steeds niet.

Vergelijk firmware updates bij andere merken en routers. Mag je blij zijn als er 2-3 updates per jaar zijn als je "geluk hebt".

Heb inmiddels firmware bestanden op een eigen server gezet, kun je ze van daaruit downloaden bij gebrek aan connectie bij Synology.
Een persoonlijk bericht naar je gestuurd met links naar die eigen server.  Kun je ze er zo vanaf plukken.

Heb je nog een instellingen back-up van die voorlaatste firmware, is het een kwestie om die instellingen na "downgrade"  terug te zetten,
en alles is weer zoals voordien met het minste oponthoud.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Stephan296 op 24 juli 2016, 09:27:36
@koolenboer  mocht je hem wegdoen, ik heb je een pb gestuurd;-)
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: break op 24 juli 2016, 11:06:10
Citaat
QuickConnect heeft verder niets met de pure routerfuncties te maken of de functies van een NAS.
Dat is slechts een hulpmiddel voor de "beginner" die geen port forwarding kan of wil instellen voor services die van buiten uit benaderd moeten worden. Zo gauw je ook maar iets dieper in netwerkfuncties duikt, kun je beter dat QuickConnect direct links laten liggen.
Gebruik je het niet, kun je er ook geen problemen van ondervinden.  (Je kunt makkelijk zonder).

Mij opmerking over QuickConnect had te maken met het feit dat synology.com met alle bijbehorende links, ook die in SRM aanwezig zijn, vanuit hier niet bereikbaar was, zoals ik op een andere plek op het forum ook werd aangegeven. Inmiddels werkt dit allemaal weer zoals het moet. Waar QuickConnect wel en niet voor dient weet ik wel.

Je zal misschien begrijpen dat als die links niet werken en je zit daarnaast met firmware die niet doet wat het moet doen, het lastig werken en beoordelen is wat er nu aan de hand is. En als dit soort details (over niet werkende links van synology) niet opgemerkt worden dan zal er ook niemand op zinvolle wijze op kunnen reageren.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Babylonia op 24 juli 2016, 11:47:39
In zijn algemeenheid komt het me over als het erg druk is op de Synology servers (door upgrades die door iedereen "tegelijkertijd" worden gedownload), wel vaker de websites van Synology niet bereikbaar zijn, of vertraagd werken. (Capaciteitsprobleem).
Reden te meer om dan niet afhankelijk te zijn van een QuickConnect wat altijd via de Synology servers loopt.

Verder is het natuurlijk aan te bevelen de geconstateerde problemen met de firmware wel door te spelen naar Synology.
Anders gebeurt er inderdaad niets mee om het te corrigeren. Maar dat heb ik je ook eerder gemeld (http://www.synology-forum.nl/synology-router/rt1900-geen-internet-bij-kpn/msg197518/#msg197518).

Vanuit reactie op PB:
Jammer dat de router-reset niet de oudere versie SRM opleverde.
Je kunt het ook nog een keer proberen vanuit de instellingen zelf binnen het Configuratiescherm - "Fabrieksinstellingen terugzetten".
(Werkt misschien net even wat anders als via de reset-knop achter op de router ??).
Misschien dat je het ook nog zou kunnen proberen door de eerdere firmware versie  SRM_RT1900ac_5781.pat   die Synology zelf adviseerde
om terug in te laden (en ik tevens op mijn server heb gezet) nog in te laden?
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: spencer_830 op 25 juli 2016, 13:32:54
Als eerste bedankt voor het bieden van een oplossing voor mijn probleem.
Ik heb dus ook een Synology router achter een KPN Experiabox zitten, welke niet wilde werken.
De IP-adressen zijn aangepast en ik heb nu internet.

Het enige waar ik nog problemen mee heb is de snelheid van het internet.
Sommige apps op mijn telefoon en tablet geven aan dat er geen verbinding is, terwijl andere apps het wel doen.
Als ik de speedtest doe, begint deze op 5 Mb en loopt langzaam en stotterend op naar de 60, upload 12.
Dezelfde test direct op de Experiabox schiet deze up en down direct door naar de 86.

Ik heb een Experiabox V8, dus ik zou hem in bridge modus kunnen zetten, als dat nog mogelijk is, maar heb dit nog niet getest.
Dit heb ik al eens eerder gedaan, maar om de paar weken werkt dit niet meer. Ik moest dan opnieuw het bridgen toepassen, waarschijnlijk wegens een software update van de Experiabox. Daarom heb ik daarna voor de DMZ oplossing gekozen.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Babylonia op 25 juli 2016, 13:54:57
Zelf heb ik ook een Experia Box V8 maar dan via Telfort.
De firmware van de modem is slechts op kleine onderdelen anders met die van KPN.
In bridge zetten gaat niet zonder functies van bijv. telefoon of TV te verliezen.
(Overigens gebruik ik geen DMZ, maar heb port forwarders 2x handmatig doorgezet voor achterliggende services).

Verder, of je WiFi gebruikt van een Experia Box of van de meest geavanceerde router, met het overvolle WiFi bos om je heen zul je kanalen toch het meest gunstig handmatig moeten inregelen om het beste profijt van je verbinding te hebben. (Hulpje daarbij bijv. < WiFi Analyser > (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=nl) )
Omdat het 5 Ghz netwerk doorgaans nog nauwelijks wordt gebruikt, zet die band zoveel mogelijk in (als je apparatuur dat tevens ondersteunt).

Juist met de Experia Box heb ik nooit echt een fatsoenlijke WiFi snelheid gehad (enkel 2,4 Ghz band), en al helemaal niet als je naar een andere ruimte in huis gaat. De Synology router biedt me in ieder geval voldoende snelheid ook in andere ruimten van het huis.

Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: break op 25 juli 2016, 14:23:28
Vanuit reactie op PB:
Jammer dat de router-reset niet de oudere versie SRM opleverde.
Je kunt het ook nog een keer proberen vanuit de instellingen zelf binnen het Configuratiescherm - "Fabrieksinstellingen terugzetten".
(Werkt misschien net even wat anders als via de reset-knop achter op de router ??).
Misschien dat je het ook nog zou kunnen proberen door de eerdere firmware versie  SRM_RT1900ac_5781.pat   die Synology zelf adviseerde
om terug in te laden (en ik tevens op mijn server heb gezet) nog in te laden?

Het terugzetten van oude firmware kan niet. Synology support meldt mij daar zojuist over: "i also thought installing a previous version of SRM will help, but previous installation can't unfortunately be done without some modifications in ssh and those commands can't be disclose. I have to run them myself." Aldus de supportmedewerker, die dus eerst nog dacht dat je zelf oude firmware zou kunnen terugzetten.

Ik doe verder helemaal niets meer, het werkt nu voorlopig met de Manual connection setting en dan zien we het bij een volgende update wel weer wat ze er van gemaakt hebben.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: spencer_830 op 25 juli 2016, 14:49:23
In bridge zetten gaat niet zonder functies van bijv. telefoon of TV te verliezen.
(Overigens gebruik ik geen DMZ, maar heb port forwarders 2x handmatig doorgezet voor achterliggende services).

Als voorbeeld neem ik poort 80 en de synology router heeft een vast IP-adres 192.168.2.250, de DS heeft 192.168.10.120.
Op de Experiabox heb je een port forward gemaakt van poort 80 naar 192.168.2.250 ?
Op de Synology router een port forward naar 192.168.10.120 ?

Bij mij had het bridgen van de Experiabox geen invloed op de televisie, telefoon heb ik wel in het all-in-pakket, maar geen aangesloten.

Overigens gebruik ik het smartConnect van Synology voor de Wifi. Als ik de tuin inloop zie ik hem overschakelen van 5 naar 2.4, van internetsnelheid merk ik geen verschil.
Ik zal vanavond naar mijn Wifi kanalen kijken.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Babylonia op 25 juli 2016, 15:06:21
Als voorbeeld neem ik poort 80 en de synology router heeft een vast IP-adres 192.168.2.250, de DS heeft 192.168.10.120.
Op de Experiabox heb je een port forward gemaakt van poort 80 naar 192.168.2.250 ?
Op de Synology router een port forward naar 192.168.10.120 ?

(Er vanuit gaande dat je met DS een achterliggende NAS bedoelt.)

Ja precies zo.
- In de Experia Box alle services naar het IP van de Synology router. (IP subnet Experia Box).
- En voor zover services niet bedoeld zijn voor de Synology router zelf (bijv. een VPN-server is geïnstalleerd op de Synology router)
  port forwardings in de Synology router naar "verder weg" achterliggende services, bijv. een achterliggende NAS. (IP subnet RT1900ac).

DMZ wordt niet gebruikt, hoewel ik dat voor de Experia Box naar een "leeg" niet gebruikt IP laat verwijzen.
En wel "als trucje" om de volgende kleine beveiligings-reden, zie < dit draadje > (http://www.synology-forum.nl/synology-router/hoe-complete-stealth-mode-bekomen/msg175724/#msg175724) met reacties ervoor en erna.
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: spencer_830 op 25 juli 2016, 21:11:54
Babylonia,

bedankt voor je tip van de DMZ.
Eerst heb ik de wifi analyzer gebruikt, maar ik was de enige op het kanaal, 2 andere wifi's om mij heen.
Ik heb de DMZ ingesteld zoals je zei en nu loopt het erg soepel.

Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Stephan296 op 27 juli 2016, 23:07:14
@koolenboer hij werkt hier perfect!
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: Birdy op 27 juli 2016, 23:08:51
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: koolenboer op 28 juli 2016, 06:58:45
@koolenboer hij werkt hier perfect!
Top!
Heel plezier ermee👍🏻
Titel: Re: RT1900 geen internet bij KPN
Bericht door: break op 25 augustus 2016, 09:08:05
Update Version: 1.1-6338-2 heeft de eerder gemelde problemen verholpen.

(2016/08/25)
Enhanced the security of Linux kernel (CVE-2016-5696).
Fixed an issue where certain routing function might fail to work on PPPoE connections when Smart WAN is enabled.
Fixed an issue where domain name settings in DHCP Server might be erased after system reboot.
Fixed an issue where default gateway might be disabled after system reboot/upgrade.
Fixed an issue where guaranteed bandwidth in Traffic Control might fail to work properly when maximum bandwidth is not set.