Synology-Forum.nl
Synology Router => Synology Router => Topic gestart door: guusdekler op 25 mei 2025, 11:35:04
-
Hallo,
Ik heb een RT6600AX met de allernieuwste SRM van maart 2025.
Ik heb posts hier gelezen over het direct aansluiten op kpn glasvezel en de ppoe gegevens.
Dus ik dacht dat een fluitje van een cent zou gaan worden.
Ook de selfservice tool van kpn nog gechecked en alles zou moeten kunnen werken.
Toch blijft de router oneindig in het oranje connecting tonen, er komt geen verbinding tot stand.
Na alles weer terug in de oude opstelling te hebben gebracht werkte het meteen weer.
Ben nogal verbaasd over deze mislukte poging. Suggesties iemand?
-
Toch blijft de router oneindig in het oranje connecting tonen
Je bedoelt de "Statusindicator" ?
[attachimg=1]
BRON (https://global.synologydownload.com/download/Document/Hardware/HIG/Router/22-year/RT6600ax/nld/Syno_HIG_RT6600ax_nld.pdf)
-
Nee, in de web console, direct naast de connect button.
-
Ook de selfservice tool van kpn nog gechecked en alles zou moeten kunnen werken.
....
Ben nogal verbaasd over deze mislukte poging. Suggesties iemand?
De selfservice tool van KPN daar heb je niets aan, want die behandelt geen instellingen van een Synology router.
Als basis de volgende aanwijzingen om de router voor KPN in te stellen.:
https://www.synology-forum.nl/synology-router/rt6600ax-router-setup-en-zijn-mogelijkheden/msg312583/#msg312583
De instellingen en beschrijvingen bij plaatje 2 en 3
2 Aanmelding KPN PPPoE Gebruikersnaam + wachtwoord kun je willekeurig kiezen.
(Bij de knop ISP-instellingen (IPTV & VoIP) "verhuis" je naar het menu Lokaal Netwerk)
3 IPTV & VoIP instellingen (zowel IGMP Proxy als IGMP Snooping moeten zijn aangevinkt)
< Plaatje 2 > (https://www.synology-forum.nl/synology-router/rt6600ax-router-setup-en-zijn-mogelijkheden/?action=dlattach;ts=1653191776;attach=56425;image)
< Plaatje 3 > (https://www.synology-forum.nl/synology-router/rt6600ax-router-setup-en-zijn-mogelijkheden/?action=dlattach;ts=1653191777;attach=56427;image)
-
Dank voor je reactie, dat is precies het artikel en de instellingen, waar ik naar verwijs.
-
Heb je de Synology router eerder bij een andere provider internetverbinding actief gehad??
Controleer dan nog de Smart WAN instellingen:
https://www.synology-forum.nl/synology-router/synology-router-set-up-met-iptv-routed-mode-kpn-xs4all-oud-telfort/msg292205/#msg292205
Controle Smart WAN:
PPPoE moet als verbindingstype helemaal bovenaan in volgorde van de verschillende interfaces worden geplaatst.
En geef de verbinding na aanpassing een paar minuten de tijd om daadwerkelijk actief te worden.
(Je zou de router erna eventueel ook nog een keer kunnen herstarten - met de powerknop uit, na 10 seconden weer aan).
-
Dit heb ik ook gehad (heb de Synology router niet meer) maar bij mij was het dat hij in verkeerde poort zat.
staat mij iets bij dat hij niet in Wan port moet maar in poort 1 heeft volgens mij te maken met dat je 2 wan aansluitingen kan instellen volgens mij.
zeker weten doe ik het niet meer.
dacht zoiets
https://community.freedom.nl/t/aansluiten-synology-rt6600ax-via-gpon/3209/2
-
Dank voor de adviezen, ik heb het nogmaals geprobeerd ... zonder succes.
Bijzonder is het wel, ik lees niet veel berichten dat het niet lukt.
Wat niet zou moeten schelen dit, de box12 staat in de meterkast en de synology is met 15 meter cat6e verbonden.
Tot nog toe begrepen dat het wel 100 meter mag zijn. En in principe is het natuurlijk 'gewoon' een ethernet verbinding.
-
Even een vraag wil je de Synology alleen voor internet gebruiken ?
dus geen TV en telefoon ?
als alleen internet is moet je nog iets instellen met van 6 .
-
Ook IPtv maar dat gaat via een isp profile. Nu heb nog niet eens een werkende pppoe verbinding dus die stap komt later nog wel.
(Ik schakel na elke poging weer terug naar box12)
-
Nu gaan er wat dingen door elkaar lopen, met tegenstrijdige en verwarrende adviezen waar je niets aan hebt.
Het bericht van @vdhoek1972 < eerder beschreven - reactie #6 > (https://www.synology-forum.nl/synology-router/rt6600ax-en-kpn-glasvezel-niet-werkend-te-krijgen/msg335089/#msg335089) het gebruik van de WAN-poort,
of de tweede poort LAN 1 om die als "WAN" te gaan gebruiken.
Dit heb ik ook gehad (heb de Synology router niet meer) maar bij mij was het dat hij in verkeerde poort zat.
staat mij iets bij dat hij niet in Wan port moet maar in poort 1......
Voor een aansluiting met KPN gaat die vlieger niet op. Aansluiting gewoon op de WAN-poort.
Dat is namelijk de enige poort / interface van een RT6600ax model router waar IPTV & VoIP profielen, of handmatig WAN - VLAN ID's
(bij KPN - VLAN 6) voor ingesteld kunnen worden. Als je de Synology router rechtstreeks als hoofdrouter wilt inzetten.
Overigens de verwijzing naar aansluiting van een RT6600ax op het Freedom (https://community.freedom.nl/t/aansluiten-synology-rt6600ax-via-gpon/3209/2) netwerk.
Ook daar wordt niet gesproken over het gebruik van LAN 1 poort voor gebruik als "WAN-poort".
En dan komen we meteen aan informatie van @guusdekler in diens reactie #7.
....de box12 staat in de meterkast en de synology is met 15 meter cat6e verbonden.
Schijnbaar gebruik je EN die box 12 EN die Synology RT6600ax ?? (Twee routers achter elkaar in een "dubbele NAT" verbinding ?).
Al de eerder gegeven instellingen voor de RT6600ax router gelden als vervanging van de de KPN Box 12 router,
of welke andere router je van KPN maar mocht gebruiken (Experia Box 10, 10A of misschien wel nieuwere modellen router "boxen" van KPN).
Ofwel vanuit het NT, PON of XGS-PON glasvezelkastje, de ethernetkabel rechtstreeks aansluiten op de WAN-poort van de RT6600ax.
De KPN router kun je weer in de doos stoppen. Die heb je helemaal niet nodig. (Of laten hangen, maar uitschakelen en afkoppelen).
Ofwel die 15 meter "cat6e" kabel, kun je in de meterkast (?) - of net waar het glasvezelkastje zit, rechtstreeks daarmee aansluiten.
En 15 meter verder aan het andere uiteinde van de kabel de RT6600ax. (Overigens een "ca6e" bestaat niet - zie info (https://netwerkkabel.eu/blogs/blog/wat-is-het-verschil-tussen-cat-6-en-cat-6e?pb=0)).
-
Ja duh (: , nu is het nat-nat omdat die ppoe nog steeds niet werkt, ik weet ook wel dat de box12 ertussen uit moet om pppoe aan de praat te krijgen. En ja rechtstreeks op de glasvezel aansluiting maar het werkt dus nog steeds niet. Zou ik uit de box12 het ipadres ook statisch kunnen doen?
-
Nou ja, ik merk alleen de tegenstrijdige (of ontoereikende) informatie op met wat jezelf schrijft. En stel er wat vragen over.
Hoe goed of hoe slecht dat je met netwerken overweg kunt is mij niet duidelijk.
NAT-NAT werkt op basis van een automatisch detectie (zonder PPPoE). Ofwel instelling Verbindingstype op "Auto".
Met PPPoE en IP-adres statisch vastleggen in de router, is niet de juiste benadering.
Gebruik je wel fatsoenlijke kwaliteit bekabeling? Er is zo ontzettend veel rotzooi op de markt, dat zoiets makkelijk problemen oplevert.
Had het laatst ook hier bij een kennis. Hij had geregeld vreemde onbegrepen haperingen. Dan werkte het weer wel, dan weer niet.
Ik kon mijn zelf meegenomen "test" Synology router ook niet werkend krijgen achter zijn KPN netwerk.
Gebruikte derderangs "Ali-Expres" CAT7 kabels. Even een andere "goede kwaliteit" CAT5e kabel ertussen. En probleem was over.
(Hij heeft erna alle "Ali-Expres" kabels vervangen).
Neem de RT6600ax eens naar de meterkast, of net waar het glasvezelkastje zit, en sluit het daar eens aan met een kort ethernet kabeltje.
Om uit te sluiten dat het probleem in die 15 meter kabel zit.
Dat een NAT-NAT verbinding wel werkt over die 15 meter kabel, kan meer toeval zijn, dan wijsheid?
Bij de ene of andere connectie kan het "kantelpunt" (net wel of net geen verbinding, of opvragen IP-adres) net verkeerd uitvallen.
Meer over bekabeling: Zie < DEZE > (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/moeilijk-traag-verbinden-nas-via-br-speler/msg300494/?PHPSESSID=f7c8b7e76c45646dc72de349962e08b2#msg300494) reactie en vervolgreactie < HIER > (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/moeilijk-traag-verbinden-nas-via-br-speler/msg300528/#msg300528)
En bij wisseling van NAT achter NAT (auto DHCP) naar PPPoE, en visa versa, check de volgorde van "Smart WAN".
-
Oeh, daar had ik nog niet aan gedacht, gelijk ook maar de kabels eens vervangen. Goede tip! Dank.
Meteen besteld via je advies link.
-
Ik weet niet zeker of dat de oorzaak zal zijn heh? (Problemen met kabels komen overigens erg vaak voor).
Maar gewoon een testje met een ander kort kabeltje "dichtbij aangesloten" is makkelijk te doen, en kan snel uitsluitsel geven.
(De door KPN zelf uitgeleverde pakweg 1,5 meter "oranje" netwerkkabel die bij uitlevering van hun internet pakket wordt bijgesloten).
Weet niet of je een "managed switch" hebt van Netgear of bijv. TP-Link?
Daar zit tegenwoordig vaak een simpele maar erg doeltreffende "test utility" in om ethernet kabels mee door te meten.
Meet niet alleen op verkeerde aansluiting, maar kabels met te hoge demping of "overspraak" / interferentie vallen snel door de mand.
Met een grove indicatie op hoeveel meter afstand het probleem zich voordoet. (Bij "0" meter, is het probleem het stekkertje of ethernetpoort).
Zoals benoemd in die < tweede link > (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/moeilijk-traag-verbinden-nas-via-br-speler/msg300528/#msg300528), met referenties naar voorbeelden erbij.
-
Ik heb een Microtik CRS310-8G+2S+IN 8) ... oude kabels liggen in goten en onder laminaat vloeren.
-
Het is mij niet bekend of dat er zo'n kabel test utility in zo'n switch zit ?
Maar met 2.5 Gb en 10 Gb poorten, komt het eigenlijk aan op de allerbeste kwaliteit afgeschermde CAT7 of CAT8 kabels.
En afscherming tegen interferentie in het algemeen. Hoe hoger de snelheden, hoe gevoeliger apparatuur voor interferentie.
Maar bijv. ook USB 3.0 versus WiFi. Zie de verschillen met de plaatjes getoond < in deze verwijzing > (https://community.synology.com/enu/forum/2/post/155689?reply=485258).