Synology-Forum.nl

Synology Router => Synology Router => Topic gestart door: aliazzz op 01 november 2019, 17:30:58

Titel: Zomer/wintertijd
Bericht door: aliazzz op 01 november 2019, 17:30:58
Hoe laat ik de ntp server in de RT2600ac overschakelen op wintertijd?
Mijn gehele netwerk staat nog op zomertijd :-(

Graag hoor ik van jullie!
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Briolet op 01 november 2019, 18:27:51
Ik gebruik de ntp server op mijn nas voor alle apparaten op mijn netwerk.  Een ntp server kent geen zomer of wintertijd en ook geen tijdzones. Dat moeten de apparaten die de ntp server gebruiken zelf regelen. Een ntp server levert alleen een tijd in GMT.

Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Wyodor op 01 november 2019, 19:51:26
Raadpleeg de handleiding :

https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/SRM/help/SRM/RouterApp/admin_time_region#t1
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Babylonia op 03 november 2019, 21:50:07
...en vanuit die handleiding kun je dus zelf bepaalde tijd-servers instellen.
Bijv. voor Nederland   nl.pool.ntp.org
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Babylonia op 09 november 2019, 13:14:50
....overigens m.b.t. die zomer / wintertijd omschakeling.

Op het Engelstalige forum zie ik nog steeds problemen die met die omschakeling te maken hebben.
Jaren terug was het probleem een stuk groter. Heb er toen een ruime berichtenwisseling met Synology over gehad.
Eindelijk werd het toen opgelost, maar met de introductie van Safe Access als "losse app" was het probleem weer terug.

Opnieuw daarover gecommuniceerd, maar nu heden ten dage zitten er nog steeds fouten in.
Als mensen in Safe Acces bij profielen een tijdschema hebben ingesteld, klopt de beschikbaarheid van internet niet meer.
Ook mensen die twee-staps verificatie gebruiken om in te loggen, hebben eveneens problemen ondervonden.

Gelukkig was/is het nu eenvoudig op te lossen door de router op de "harde manier" met de "power button" uit te schakelen,
pakweg 20 seconden te wachten en weer opnieuw in te schakelen.  Eventueel een 2e keer op die wijze herstarten.

Maar erg slordig van Synology dat de fout nog steeds niet afdoende is opgelost.
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Birdy op 09 november 2019, 13:29:58
Als het hier om gaat:

[attachimg=1]

Dan heb ik geen problemen met Zomer/Winter tijden.

Weet ook niet precies wat @aliazzz exact bedoelt met
Mijn gehele netwerk staat nog op zomertijd
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Babylonia op 09 november 2019, 13:46:55
Daar gaat het juist "niet" om.  De systeemtijd kan correct zijn
en aanvullend de "regio"-tijd kan netjes correct zijn overgeschakeld naar wintertijd,
achterliggend  --onzichtbaar in het systeem--  wordt zoals @Briolet  eerder meldt (https://www.synology-forum.nl/synology-router/zomerwintertijd/msg276200/#msg276200)
geen onderscheid gemaakt in zomer- en wintertijd.  Daarbij wordt de GMT-tijd gebruikt.

Alleen de interpretatie "zichtbaar" naar gebruikers toe, zoals het in de "regionale klokweergave"
en in te stellen tijdschema's wordt meegenomen, moet het natuurlijk wel netjes blijven kloppen met achterliggende schema's.
Ook als die wisseling van zomer- en wintertijd heeft plaatsgevonden.  En dat doet het dus niet.

De "zichtbare" tijdschema's in een profiel van Safe Access kan dan de huidige wintertijd weergeven.
Zonder de router een keer vanuit een power cyclus opnieuw te herstarten, wordt achterliggend "onzichtbaar"
nog steeds een omrekening gebruikt alsof de oude zomertijd van kracht is.
Bij een 2-staps verificatie zit er "onzichtbaar" een uur verschil, zodat de ingevoerde 6-cijfer combinatie niet geldig is.
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Birdy op 09 november 2019, 14:02:20
OK, Safe Access en 2-staps verificatie gebruik ik niet.
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Babylonia op 09 november 2019, 14:39:09
Safe Acces gebruik ikzelf wel, maar geen actieve tijdschema's waar het probleem betrekking op heeft.
Dus merk het (nu) ook niet.

Een eerdere suggestie een half jaar terug als "work-around" (van winter- naar zomertijd),
was om de tijdschema's enkele dagen rond de tijdwisseling uit te schakelen, en nadien dan weer in te schakelen.
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Hofstede op 09 november 2019, 15:02:12
Het komt er dus op neer dat er op het moment van omschakelen geen signaal naar de achterliggende processen gaat dat ze hun schedule moeten updaten. Of die processen krijgen het signaal wel maar doen er niets mee. En met een herstart forceer je dan de juiste schedule.

Helaas zie je dat heel vaak, bij diverse systemen.

Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: aliazzz op 09 november 2019, 19:11:27
Mijn gehele netwerk staat nog op zomertijd

Ik bedoelde dat zo'n beetje al mijn computers nog niet overgeschakeld waren op wintertijd.
Een simple reboot van de server waarop de NTP server stond, deed wonderen.
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: aliazzz op 09 november 2019, 19:15:49
Volgens mij draaien NTP servers default op UTC tijd, waarna deze door middel van een regionale setting worden omgerekend naar een lokale (of regionale) GMT tijdszone (GMT+1 in geval van NL). Ik kan dit natuurlijk fout hebben, dus correct me if I am wrong.
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Briolet op 09 november 2019, 20:04:14
Een simple reboot van de server waarop de NTP server stond, deed wonderen.

Toch zou een locale timeserver geen omgerekende tijd mogen geven. Alleen een GTM tijd. Hij synchroniseert met een externe server en behoort de tijd onveranderd door te geven. Ten slotte kan hij niet weten in welke tijdzone te cliƫnt zit die een tijd opvraagt.
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Birdy op 09 november 2019, 20:33:09
Een simple reboot van de server waarop de NTP server stond, deed wonderen.
Welke Server?
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Briolet op 09 november 2019, 21:46:50
Het blijft een ramp bij slecht doordachte systemen.  Ziggo heeft hetzelfde probleem.  Een aantal van hun routers haalt ook ergens zijn tijd vandaan. Uit een black box, want je kunt zelf geen timeserver instellen. De omzetting van zomer naar wintertijd gebeurt waarschijnlijk ook niet automatisch, maar meestal een paar dagen later.

Dan is daar waarschijnlijk ook ergens een Ziggo medewerker bezig een server te restarten. Dat probleem speelt al jaren zodat ze de server toch eens op je juiste dag moeten updaten. Twee keer per jaar staat het Ziggo forum dus weer vol van mensen waarbij de tijd op hun telefoon verkeerd loopt. Ze kunnen hem wel handmatig op tijd zetten, maar elke keer als ze gebeld worden synchroniseert hij dan weer met de verkeerde tijd van een of andere server.
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: Pippin op 09 november 2019, 21:55:59
Citaat
Een aantal van hun routers haalt ook ergens zijn tijd vandaan
Kan via DHCP opgehaald worden of is hardcoded.
Titel: Re: Zomer/wintertijd
Bericht door: aliazzz op 10 november 2019, 10:15:33
Ziggo heeft hetzelfde probleem.
...
De omzetting van zomer naar wintertijd gebeurt waarschijnlijk ook niet automatisch, maar meestal een paar dagen later.

Laat ik nou toevallig Ziggo als provider te hebben, tezamen met dit probleem, welke imiddels automagisch is opgelost.