Auteur Topic: Failover mailserver  (gelezen 1606 keer)

Offline Jovink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 67
Failover mailserver
« Gepost op: 03 oktober 2020, 13:07:34 »
Ik heb al een tijdje Synology mail plus server draaien. Eigenlijk nooit problemen mee tot dat de internet verbinding weg viel.
Nu wil ik iets van een failover hebben voor als het nog een keer gebeurd.

Ik zat zelf te denken aan een van de volgende opties
* een tweede internet verbinding via 4g
* een tweede mailserver op een andere locatie
* mailserver via mijn hosting-provider

Zijn er nog andere mogelijkheden waar ik zelf niet aan gedacht heb?

Het mooiste zou zijn om een 1 op 1 kopie te hebben van de mail plus server op een andere locatie.
Maar ik weet niet of dit mogelijk is.
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 2x ST2000VN004
  • Extra's: 4 Gig

Offline D4nny

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 85
  • -Ontvangen: 163
  • Berichten: 535
Re: Failover mailserver
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2020, 13:58:14 »
Je kan ook kijken naar een zgn. Fallback mailserver. Deze mailserver (bij bijv. een provider) vangt de mails op wanneer jouw mailserver niet bereikbaar is, en zal deze weer afleveren bij jouw mailserver zodra die beschikbaar is.

Is niet helemaal hetzelfde met wat je vraagt, maar kan een alternatief zijn ..
Danny | TrueBase.nl

Synology nas in gebruik:
DS916+ 8G (2 x 8TB WD Ultrastar HC320 + 1 x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Productie
DS716+II (2 x WD20EFRX WD red 2TB) - Test
DS213J (1 x WD10EARX WD Caviar Green 1TB +  1x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Remote backup

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 182
  • -Ontvangen: 2709
  • Berichten: 16.747
Re: Failover mailserver
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2020, 14:11:52 »
Bedenk ook dat mailservers eigenlijk altijd 72 uur lang proberen om mail af te leveren. Dus als je de verbinding binnen die tijd herstelt, komt de mail doorgaans binnen het uur na herstel weer binnen. Ook zonder 2e server.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline D4nny

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 85
  • -Ontvangen: 163
  • Berichten: 535
Re: Failover mailserver
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2020, 14:51:43 »
Dan krijgt de zender hier volgens mij wel gelijk een melding van , iets als, we hebben een issue met leveren aan ...@.... maar proberen het nog x aantal uur..
Danny | TrueBase.nl

Synology nas in gebruik:
DS916+ 8G (2 x 8TB WD Ultrastar HC320 + 1 x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Productie
DS716+II (2 x WD20EFRX WD red 2TB) - Test
DS213J (1 x WD10EARX WD Caviar Green 1TB +  1x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Remote backup

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 276
  • -Ontvangen: 1807
  • Berichten: 11.002
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Failover mailserver
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2020, 15:08:04 »
Ik moest enige tijd geleden opeens uitwijken met mijn mail server.
Waarom het na een DSM update niet meer werkte via LDAP is nog altijd een raadsel.
Ging van een DS1812+ naar een RS812+, met oudere DSM, op een andere lokatie.
Mail backup en later restore op de andere server was geen probleem.
MX record aangepast en was met een uurtje weer in de lucht.
OK, kunnen ook 2-3 uurtjes zijn geweest.

Inmiddels zijn beide systemen weer op hetzelfde DSM niveau maar het terug zetten van de Mail Server heeft geen prioriteit meer.

Ik keek ook voor een fallback systeem,mijn SMTP provider kan dit leveren voor $36 per kwartaal.
Vond het bedrag de service niet waard dus laat het maar zo.
RS814+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS815+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 8 Btrfs

Offline D4nny

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 85
  • -Ontvangen: 163
  • Berichten: 535
Re: Failover mailserver
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2020, 15:24:56 »
@Robert Koopman dat is een flink bedrag. Ik weet nog dat dit vroeger bij mijn hosting provider gewoon een gratis service was om zelf een eigen mailserver te draaien, met hun als fallback .. 
Danny | TrueBase.nl

Synology nas in gebruik:
DS916+ 8G (2 x 8TB WD Ultrastar HC320 + 1 x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Productie
DS716+II (2 x WD20EFRX WD red 2TB) - Test
DS213J (1 x WD10EARX WD Caviar Green 1TB +  1x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Remote backup

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 276
  • -Ontvangen: 1807
  • Berichten: 11.002
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Failover mailserver
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2020, 15:34:31 »
@D4nny Klopt, is een flink bedrag.

Ik gebruik DuoCircle voor uitgaande mail en dat is $50 per jaar.
Gebruik dit al jaren omdat ik toen via UPC nog regelmatig uitval had.
Daarom vind ik $36 per kwartaal voor iets wat nagenoeg niet voorkomt erg prijzig.
RS814+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS815+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 8 Btrfs

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 182
  • -Ontvangen: 2709
  • Berichten: 16.747
Re: Failover mailserver
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2020, 15:47:09 »
Dan krijgt de zender hier volgens mij wel gelijk een melding van , iets als, we hebben een issue met leveren aan ...@.... maar proberen het nog x aantal uur..

Niet elke server doet dat. Bij sommige servers krijg je pas na 3 dagen de melding dat de mail niet afgeleverd kon worden. (Ziggo doet dat op zie manier)

Maar wat is er mis met de waarschuwing van een vertraging? Als er haast bij is, is de verzender gewaarschuwd en kan hij de telefoon pakken. Als het zonder waarschuwing in een fail-over server gebufferd wordt, vind ik eigenlijk minder ideaal. Men verwacht dat mail vrijwel direct aankomt.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Jovink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 67
Re: Failover mailserver
« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2020, 22:28:01 »
Je kan ook kijken naar een zgn. Fallback mailserver. Deze mailserver (bij bijv. een provider) vangt de mails op wanneer jouw mailserver niet bereikbaar is, en zal deze weer afleveren bij jouw mailserver zodra die beschikbaar is.
Dit is zeker een optie, maar daar voor moet ik voor iedere mail gebruiker ook een account aan maken bij een provider?
Het is zeker niet mogelijk om alle mail 'op te vangen' en door te sturen naar de NAS als die het weer doet.

Bedenk ook dat mailservers eigenlijk altijd 72 uur lang proberen om mail af te leveren.
De storing duurde 3 dagen   :P dat zal je altijd zien.
En het is niet dat ik dagelijks belangrijke mails krijg, maar gewoon het feit dat je tóch wat mist vind ik erg vervelend.

  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 2x ST2000VN004
  • Extra's: 4 Gig

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 182
  • -Ontvangen: 2709
  • Berichten: 16.747
Re: Failover mailserver
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2020, 23:36:42 »
Citaat
maar daar voor moet ik voor iedere mail gebruiker ook een account aan maken bij een provider?

Nee. Een fallback server neemt gewoon alle mail aan en plaatst dat in een wachtrij. Als het goed is doet deze server ook de DMARC en SPF checks. Als de mailserver zelf weer on-line komt, neemt die de mail weer aan en verdeelt die over de postbussen. Voor onbekende ontvangers worden dan pas de bounce berichtjes verstuurd.

Je moet PostFix dan wel handmatig aanpassen dat mail van de fallback server niet nog een DMARC en SPF test krijgt, want die zullen falen. (Dat deed mijn mail provider fout toen hun fallback server een keer insprong)
PostFix heeft daar instellingen voor die niet via de GUI in te stellen zijn.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline D4nny

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 85
  • -Ontvangen: 163
  • Berichten: 535
Re: Failover mailserver
« Reactie #10 Gepost op: 06 oktober 2020, 09:26:53 »
@Briolet Thanks voor de tip. Dat is inderdaad iets waar ik niet zo snel aan had gedacht.
Danny | TrueBase.nl

Synology nas in gebruik:
DS916+ 8G (2 x 8TB WD Ultrastar HC320 + 1 x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Productie
DS716+II (2 x WD20EFRX WD red 2TB) - Test
DS213J (1 x WD10EARX WD Caviar Green 1TB +  1x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Remote backup

Offline Jovink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 67
Re: Failover mailserver
« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2020, 20:18:59 »
Het is dus niet zo eenvoudig als gedacht.
Dat postFix is niet zo eenvoudig ben ik bang.
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 2x ST2000VN004
  • Extra's: 4 Gig

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 182
  • -Ontvangen: 2709
  • Berichten: 16.747
Re: Failover mailserver
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober 2020, 21:02:51 »
Een probleem bij PostFix in Mail Station is dat alles niet op de standaard locatie staat. Het pad uit voorbeelden moet je dan steeds aanpassen.

Een nog groter probleem is dat Synology bij een update veel files met aanpassingen gewoon weggooit en door nieuwe vervangt. Al je aanpassingen moet je dan opnieuw invoeren. Hele files terug zetten is ook weer slecht omdat je eventuele nieuwe Synology aanpassingen weggooit.

Te veel aanpassen is dus ondoenlijk door de problemen na een update. (Zelf gebruik ik een script die al mijn aanpassingen naloopt)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Jovink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 67
Re: Failover mailserver
« Reactie #13 Gepost op: 08 oktober 2020, 19:45:05 »
Zou het bij Mail plus server ook zo zijn dat de bestanden na een update ook gewist worden?
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 2x ST2000VN004
  • Extra's: 4 Gig

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 182
  • -Ontvangen: 2709
  • Berichten: 16.747
Re: Failover mailserver
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2020, 20:28:38 »
Volgens mij is dat bij heel veel pakketten. Die updaten niet file voor file, maar soms hele folders met inhoud.

Synology heeft wel een speciale methode om eigen postfix aanpassingen toe te voegen. Alles wat in "/var/packages/MailServer/etc/customize/postfix/main.cf" staat, wordt bij aanpassingen van de gewone main.cf via de GUI, achter deze config geplakt. Daardoor hoef je niet in de config zelf te editten.  En volgens mij overleeft dit wel een update.

Deze file en folder struktuur moet je zelf aanmaken. Het werkt ook voor MailServerPlus. Maar omdat Synology dit nergens geducumenteerd heeft, weet ik niet hoe goed ze dat blijven ondersteunen. Ik weet ook niet of dit ook voor andere config files werkt. Ik ben vaker op zoek gegaan naar het script die dat doet, maar nooit kunnen vinden. (Staat waarschijnlijk in een gecompileerd script)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac