Auteur Topic: Harde schijf kapot / Garantie??  (gelezen 644 keer)

Offline Syno_Nasje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 21
Harde schijf kapot / Garantie??
« Gepost op: 06 april 2018, 18:25:32 »
Ik heb vorig jaar november te maken gehad met een kapotte harde schijf van Western Digital. Ik heb de schijven in 2016 gekocht. Ik had helemaal niet aan garantie gedacht dus bestelde ik meteen online een nieuwe schijf. Ondertussen kwam ik erachter dat via de site van Western Digital dat ik garantie op de schijf had. Ik heb de schijf aangemeld en kreeg na enkele weken keurig een andere schijf. Omdat ik reeds een schijf had besteld en ontvangen heb ik de vervangende schijf van Western Digital maar even als reserve schijf bewaard. Nu heb ik sinds vorige week weer last van een defecte schijf. Ik dacht ok nu is het tijd om die vervangende schijf van Western Digital in te zetten. Echter de schijf bleek een DOA te zijn (death on arrival). Het was met geen enkele mogelijkheid aan de praat te krijgen en DSM gaf als melding dat de schijf kapot was en vervangen diende te worden. Omdat de schijf als vervangende schijf van Western Digital heb ontvangen en dat binnen de garantie termijn van de eerdere kapotte schijf heb ik een email gestuurd naar WD met de vraag hoe het kan dat ik een vervangende schijf ontvangt die niet werkt? Western Digital geeft aan dat de garantietermijn van de vervangende schijf sinds maart 2018 is verlopen en dus dat ze me niet verder kunnen helpen, maar ik heb niet gekregen wat ik in eerste instantie zou moeten krijgen en dat is een goed werkende vervangende schijf. Ik ging er vanuit dat ik gewoon een nieuwe schijf toegestuurd zou krijgen maar naar nu blijft lijkt dat niet het geval te zijn geweest.
Ik ben van mening dat als je een vervangend (nieuw) product krijgt in het kader van een defect het vervangend product  niet defect mag zijn. Nu sta ik met lege handen en is de garantie van WD een wassen neus geweest.
  • Mijn Synology: DS415
  • HDD's: 4 x WD40
  • Extra's: 8GB RAM

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 912
  • -Ontvangen: 4920
  • Berichten: 28.859
  • Synology is :-)
Re: Harde schijf kapot / Garantie??
« Reactie #1 Gepost op: 06 april 2018, 19:50:27 »
Heb je soms geen <ENTER>toets op je toetsenbord ? Lastig lezen zo, maar goed:

Citaat
Ik ben van mening dat als je een vervangend (nieuw) product krijgt in het kader van een defect het vervangend product  niet defect mag zijn.
Dat klopt op zich wel echter, als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet weer opnieuw in.
Je had dus, binnen je eerste aankoop garantietijd, de HD moeten testen, dan had je de DOA HD nog kunnen terugsturen.
Nu ben je net te laat.
Birdy.


DS107+    HDS722020ALA330     DSM 3.1-1639       [ARCHIEF OPSLAG]
DS111     WD40EZRZ            DSM 6.1.7-15284-2  [ARCHIEF OPSLAG]
DS411slim Wisselende HD's     DSM 6.2.1-23824    [SPEELTJE]
DS411+II  4 x HDS724040ALE640 DSM 6.1.7-15284-2  [PROD]
DS413j    4 x WD20EARX        DSM 6.1.7-15284-2  [BACKUP]
DS716+II  2 x DT01ACA050      DSM 6.2-23739-2    [TEST]
RT2600ac                      SRM 1.1.7-6941-3   [PROD]

Offline André PE1PQX

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 27
  • Berichten: 404
    • http://www.pe1pqx.eu
Re: Harde schijf kapot / Garantie??
« Reactie #2 Gepost op: 09 april 2018, 11:18:19 »
Vaak zijn ook de vervangende ("nieuwe") schijven ook refurbished exemplaren.  Ook gaat de garantie over naar het 'nieuw' ontvangen exemplaar en wordt niet verlengd.

(Net als de Syno's met een bepaalde intell processor)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut


DS918+ -> 4x 4TB in RAID5 met 4Gbyte RAM extra (backup systeem voor PC's)
DS218+ -> 2x 6TB met 4Gbyte RAM extra (Mailplus server en client)
DS110j -> 1x 3TB voor PXE boot.

Offline sciurius

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 7
  • Berichten: 138
  • Arms are made for hugging
Re: Harde schijf kapot / Garantie??
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2018, 14:49:51 »
Ik meen dat ik mag verwachten dat een replacement disk de garantie van de vervangen disk overneemt. Dat is redelijk.

Nu had ik een WD40EFRX met garantie tot 06-01-2019. Deze ging stuk en is nu vervangen door een recertified disk. Echter, deze disk heeft maar garantie tot 08-08-2018. Ik raak dus 4 maanden garantieperiode kwijt.

Mag dat?
  • Mijn Synology: DS418
  • HDD's: WD40EFRX-68WT0N0
DS418 / DSM 6.2.1-23824 / 2 x WD40EFRX-68WT0N0 (SHR) / Dovecot / ownCloud / Transmission / ResilioSync / Spotweb / Logitech Media Server + Spotify
DS413 / DSM 6.2-23739 Update 2 / 2 x ST3000DM001-1CH166 (SHR) / Testing

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 912
  • -Ontvangen: 4920
  • Berichten: 28.859
  • Synology is :-)
Re: Harde schijf kapot / Garantie??
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2018, 14:54:28 »
Kort gezegd: nee.
De garantie moet gewoon blijven doorlopen dus: 06-01-2019
Birdy.


DS107+    HDS722020ALA330     DSM 3.1-1639       [ARCHIEF OPSLAG]
DS111     WD40EZRZ            DSM 6.1.7-15284-2  [ARCHIEF OPSLAG]
DS411slim Wisselende HD's     DSM 6.2.1-23824    [SPEELTJE]
DS411+II  4 x HDS724040ALE640 DSM 6.1.7-15284-2  [PROD]
DS413j    4 x WD20EARX        DSM 6.1.7-15284-2  [BACKUP]
DS716+II  2 x DT01ACA050      DSM 6.2-23739-2    [TEST]
RT2600ac                      SRM 1.1.7-6941-3   [PROD]

Online Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 211
  • -Ontvangen: 1666
  • Berichten: 10.268
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Harde schijf kapot / Garantie??
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2018, 14:59:41 »
Ik zou in dit geval de aankoopbon en alle andere garantiegevens goed bewaren!
Mocht je het ooit nodig hebben.

Blijft toch vreemd met garantie.
Kocht van de week een nieuwe 3TB Red schijf, hebben 3 jaar garantie.
Ik registreer ze altijd meteen bij WD en daar zie je de einddatum.
Kijk ik op de factuur van waar ik de schijf kocht staat er 2 jaar garantie.....
Moet ik toch even achteraan.
DS712+  : 2*WD30EFRX DSM 6.2.1-23824 RAID-1
DS1812+: 8*WD30EFRX DSM 6.2.1-23824 RAID-5

Offline Syno_Nasje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 21
Re: Harde schijf kapot / Garantie??
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2018, 16:07:21 »
Welke einddatum staat bij WD? Dat is de datum waarop de garantie verloopt. Je moet natuurlijk wel aangeven bij registreren wanneer de schijf hebt gekocht en waar.
  • Mijn Synology: DS415
  • HDD's: 4 x WD40
  • Extra's: 8GB RAM

Offline Syno_Nasje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 21
Re: Harde schijf kapot / Garantie??
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2018, 16:15:15 »
Beste mensen

Ik heb mijn beklag gedaan bij Western Digital en zij hebben mij een bericht gestuurd dat ze bij wijze van coulance mijn garantie verlengen en dat ik dus alsnog de kapotte schijf kan aanmelden voor vervanging.
Mij dank aan Western Digital.
Ik heb inmiddels een andere schijf gekocht waar er 3 jaar garantie op zit.
Ik begin echter mijn vertrouwen te verliezen in Western Digital schijven want ik vraag me af waarom een schijf binnen 3 jaar kapot gaat? I
Ik heb pc's en laptops gehad en nog nooit heb ik een schijf probleem gehad.
Ik heb hier nog een oude laptop staan die vreselijk heet wordt en die heb ik al 9 jaar en nog steeds draait het prima.
Is het gebruikelijk dat schijven van een NAS zo snel stuk gaan?
Zijn er ervaringen met andere merken?
  • Mijn Synology: DS415
  • HDD's: 4 x WD40
  • Extra's: 8GB RAM

Offline sciurius

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 7
  • Berichten: 138
  • Arms are made for hugging
Re: Harde schijf kapot / Garantie??
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2018, 21:06:35 »
Interessant item, garantie...

Ik kocht op 07-12-2017 een nieuwe disk. Bij het registreren bij Western Digital staat dat de garantie loopt tot 27-10-2020. WD rekent nl. vanaf de datum waarop de disk de fabriek verlaat.

Daar staat tegenover dat de gemiddelde leverancier slechts de verplichte periode van 1 jaar garantie geeft, en de fabrieksgarantie daar dus ruim overheen gaat.

Persoonlijk vind ik dat de garantietermijn voor een NAS disk zou moeten worden uitgedrukt in draaiuren.
  • Mijn Synology: DS418
  • HDD's: WD40EFRX-68WT0N0
DS418 / DSM 6.2.1-23824 / 2 x WD40EFRX-68WT0N0 (SHR) / Dovecot / ownCloud / Transmission / ResilioSync / Spotweb / Logitech Media Server + Spotify
DS413 / DSM 6.2-23739 Update 2 / 2 x ST3000DM001-1CH166 (SHR) / Testing

Online Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 211
  • -Ontvangen: 1666
  • Berichten: 10.268
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Harde schijf kapot / Garantie??
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2018, 22:04:14 »
Mijn leverancier geeft de eerste 2 jaar garantie, daarna moet ik bij WD zijn.
Dus wel de volledige drie jaar.
Kan ik mee leven.
DS712+  : 2*WD30EFRX DSM 6.2.1-23824 RAID-1
DS1812+: 8*WD30EFRX DSM 6.2.1-23824 RAID-5


 

Grootte verschilt met grootte op schijf

Gestart door deep89Board NAS hardware vragen

Reacties: 9
Gelezen: 4207
Laatste bericht 16 februari 2014, 16:57:22
door deep89
[Performance] Schijf haalt performance NAS onderuit?

Gestart door coolfireBoard NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 2232
Laatste bericht 30 januari 2013, 22:06:17
door Robert Koopman
Schijf bijna vol....maar heb maar 40% gebruikt!

Gestart door weddjeBoard Cloud Station & Drive

Reacties: 6
Gelezen: 1054
Laatste bericht 03 mei 2017, 16:21:49
door Birdy
DS209 - 1 schijf "abnormaal" - hoe verder?

Gestart door TrampoBoard NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 3725
Laatste bericht 10 juni 2011, 09:55:53
door Rolando
"Uitpakken mislukt, schrijffout of schijf vol"

Gestart door mknopsBoard SABnzbd (usenet)

Reacties: 48
Gelezen: 13343
Laatste bericht 03 juli 2014, 10:33:13
door FNONAMUS
Synology-Forum.nl is een Nederlands gebruikersforum en staat volledig los van het merk Synology. Lees onze privacyverklaring.