Het kan idd zijn dat de pootjes er alleen zijn om krassen te voorkomen.
Toch kan een goede materiaalkeuze helpen met dempen. Rubber van autobanden vertoont b.v. een grote
hysterese. d.w.z dat er bij elke vervormingscyclus veel energie verloren gaat in warmteontwikkeling in plaats van dat alle energie weer terugkomt na terug veren. Voor autobanden is zo iets slecht, maar voor het dempen van trillingen is dit verschijnsel perfect. Het rubber van de pootjes moet dus een grote hysterese vertonen bij de frequentie van de trillingen.
Als je er een matje onder legt, voorkomt dat alleen het doorgeven van trillingen naar de ondergrond en het daarbij behorende lawaai. Het voorkomt niet dat de behuizing zelf blijft trillen met schade aan de schijven als gevolg.
Maar ik heb geen idee in hoeverre fabrikanten hier rekening mee houden bij de keuze van het rubber. Toch letten sommige fabrikanten op details bij de materiaalkeuze. DSM heeft in de jaren '80 het plastik nylon-4.6 op de markt gebracht. Dit is een nylon dat ontwikkeld ik voor gebruik bij hogere temperaturen dan de standaard nylons. Op een bepaald moment hoorde ik dat Auping dit duurdere nylon in hun bedden is gaan gebruiken. Niet omdat het zo heet in bed wordt, maar uit testen bleek dat dit materiaal ook minder 'piepgeluiden' gaf.
