Synology-Forum.nl
Algemeen => The lounge => Topic gestart door: Sylvester op 16 september 2018, 11:41:06
-
Ik hoop dat hij hier goed staat. Ik wil even een topic opstarten, algemeen over de 'hardware herstelling' van een NAS.
( naar aanleiding van dit topic : https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/plots-geen-netwerkverbinding-hangt-niet-vast/msg255550/#msg255550 )
Voor alle duidelijkheid, ik wil naar niemand verwijten maken, dus zeker niet naar Synology of Bol.com. Tot nu toe ben ik tevreden over beiden.
Elektronica kan nu eenmal kapot gaan. Hij is wel vroeg kapot (nog geen 2 jaar), maar het kan.
Misschien handig om een algemeen topic te hebben over herstellingen ?
Wat is jullie ervaring met hardware herstellingen? Waar moet/mag/kan hij hersteld worden?
Ik heb hem gewoon teruggestuurd vanwaar hij komt, in dit geval bol.com.
De verwerking en opvolging gaat redelijk goed, ze sturen zelfs foto's van de verpakking en NAS hoe ze hem hebben ontvangen.
Dit is natuurlijk mijn eerste keer, dus ik kan niet vergelijken. Hoe snel hebben jullie al iets laten herstellen?
Ik vraag me af of er geen snellere manier is om zo'n toestel te laten herstellen? Het zal bol.com natuurlijk een zorg wezen, maar voor mij (en voor iedereen op dit forum denk ik) is een NAS toch een onmisbaar iets. Zeker als je deze zakelijk gebruikt is hij onmisbaar.
Heeft Synology zelf geen service met één of andere 'refurbished omruiling'? Vooral in garantie zou dat vanuit Synology toch een mooie surplus zijn. Het gaat hier trouwens over een probleemtoestel.
De status bij bol.com staat nog steeds op 'ontvangen', dus men is niet eens gestart met de herstelling.
Hoe gaan jullie om met herstellingen? Hebben jullie een backup NAS?
-
Even een update.
Op 8 september heb ik mijn NAS opgestuurd naar de leverancier waar ik het heb gekocht, in dit geval Bol.com.
Het positieve is dat je alle stappen van de herstelling kan volgen, van aanmelding tot afhandeling.
Ik kan zien dat ze hem op 20 september hebben doorgestuurd naar een zogenaamde geautoriseerde reparatiedienst voor Synology.
Ik weet niet of ik me hierover zorgen moet maken...
Men vermeldt dat het tot 15 werkdagen kan duren bij de hersteldienst, dat is dus 3 weken. Als ze het zo lang rekken ben ik de NAS in het totaal 5 tot 6 weken kwijt.
Is dat een normale gang van zaken voor een toestel dat je eigenlijk geen dag kan missen? Hij is 2 jaar oud. Garantie is 3 jaar.
Vandaar mij vraag , wat is jullie ervaring met herstellingen? Heb ik gewoon pech?
-
Hallo
Balen.
Ik denk dat het wel sneller zou kunnen, maar Bol.com is zoooo groot. En mijn mening niet echt een computer specialist...
Ik heb het zelfde gehad na een week. Maandag opgestuurd naar de verkopende partij en de zaterdag erop had ik de nieuwe staan.
Afwachten dan maar.
Daarnaast heb ik wel goede ervaring van Synology.
Zij wilde precies weten hoe en wat en toen ik de nieuwe weer had staan, vroegen zij mij naar het Log bestand om er zeker van te zijn dat alles goed was. 
-
Geen enkele online winkel is een computer specialist hè.
Zelfs Mediamarkt is geen computer specialist.
En volgens mij kan je niet rechtstreeks bij Synology kopen.
Via welke weg heb jij het dan gedaan?
-
Zelfs Mediamarkt is geen computerspecialist?
Juist Mediamarkt is geen computerspecialist bedoel je 8)
Er bestaan natuurlijk wel bedrijven die iets wel meer van NASsen afweten dan de gemiddelde verkopers.
Neem als voorbeeld het bedrijf die dit forum mogelijk maakt: https://www.mobile-harddisk.nl/
-
Bol is in elk geval geen specialist, gezien volgende tekst op hun website:
De DS218+ maakt gebruik van een hot-swappable drive tray ontwerp wat betekent dat je de interne harde schijven kan verwisselen.
Op zich klopt het, maar met deze zin suggereren ze dat niet hot-swappable schijven, niet verwisselbaar zijn. Ze hebben blijkbaar de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.
-
Zelfs Mediamarkt is geen computerspecialist?
Juist Mediamarkt is geen computerspecialist bedoel je 8)
Ja eigenijk bedoelde ik het zo... (:
Maar wat had ik eigenlijk moeten doen om mijn NAS sneller terug te krijgen? Ze is tenslotte nog onder garantie, voor wat het waard is...
Hebben jullie ooit één kapot gehad?
-
Garantie wil niet zeggen dat een eventuele reparatie snel verloopt.
En waar je gekocht hebt, daar moet je claimen en dat is Bol.
Echter, Bol verkoopt ook namens 3e partijen, misschien dat het daarom zo lang duurt ?
Dus, wat staat er op de factuur ?
Overigens, ik heb nog nooit een defecte NAS gehad (gelukkig).
-
Uiteraard. Zoals ik al zei : voor wat het waard is.
Toch vind ik dat de service veel beter kan. Onder garantie kan man eventueel een systeem met refurbished materiaal implementeren.
Toestel kapot > vervangen door refurbished toestel van gelijke ouderdom. Dan is de herstelling binnen een paar dagen achter de rug.
Klant gelukkig, leverancier gelukkig, én Synology gelukkig.
Het is een factuur van bol zelf, dus in eigen beheer.
Allé , ik heb dus weer pech. Ik weet niet of het veel uithaalt, maar ik ga toch eens een mail sturen en mijn gedacht zeggen.
Ik vind het al heel vreemd dat er al een week overheen gaat tussen het arriveren van mijn NAS bij bol en de eerstvolgende actie (je kan dat volgen in de reparatie-status)
En dan bij de volgende aankoop nog eens goed nadenken waar ik het koop.
-
Toestel kapot > vervangen door refurbished toestel van gelijke ouderdom.
Voor dat soort service moet je zijn bij een firma die nassen als specialisme heeft. Die kan het zich veroorloven om ruiltoestellen in voorraad te houden. Als je koopt bij een dozenschuiver met bodemprijzen, is er geen ruimte voor service, die boven het wettelijke minimum uit gaat.
-
Ja klopt, maar het zou natuurlijk ook een extra service van Synology zelf kunnen zijn. En het hoeft niet eens extra te kosten voor Synology. Een NAS kan je nu eenmaal niet lang missen.
-
Je krijgt volgens mij altijd een factuur van bol.com ook al is de leverancier een ander bedrijf.
Zij stellen hun website alsmede hun financiele en administratieve afhandeling ter beschikking aan andere leveranciers.
Dat is naast hun boeken wat ze wel zelf doen hun business model geworden.
-
Als ik nu op het model DS1515+ zoek, wordt die bij bol alleen door een paar partners aangeboden. Sommige andere modellen worden wel door bol zelf aangeboden.
-
Geen enkele online winkel is een computer specialist hè.
Zelfs Mediamarkt is geen computer specialist.
En volgens mij kan je niet rechtstreeks bij Synology kopen.
Via welke weg heb jij het dan gedaan?
Heb de mijn bij Alternate gehaald. Ook wel groot tegenwoordig....zag ik.
-
Deze morgen eventjes contact gehad met Bol.com. Zij vertelde mij dat men nog 9 dagen had vooraleer ze over hun 'termijn' zouden zijn.
Een herstelling kan tot 30 dagen duren zeggen ze. Nou, moet het dan echt zo zijn dat je elke herstelling gaat 'rekken' tot 30 dagen?
Zo nu weten we ook waar we in het vervolg NIET meer moeten zijn voor de aankoop van producten van Synology.
Bol.com ligt voor mij in de onderste lade, alleszins voor elektrische toestellen.
-
Via het bedrijf waar je het heb gekocht is de beste manier. Als je het via synolgy zelf doet betaal je de verzendkosten naar het verenigd koninkrijk. 2 a 3 weken wachten is normaal.
-
ik weet niet via welk bedrijf ik het heb gekocht. Er staat bol.com op de factuur. Verder kan ik niks uit de factuur afleiden.
1 week vind ik normaal, 2 misschien, maar 3 of meer helemaal niet.
-
Dan is het bol. Het verzenden proces duurt lang.
Eerste naar bol. Als je pech hebt ook nog een tussen partij. En daarna naar verenigd koninkrijk. En dan onderzoek ongeveer 1 week. En dan hopen dat synolgy. Het naar jou thuis adres stuurt. En niet naar bol. Maar misschien dat je daarover iets bij bol kunt vinden.
-
ik weet niet via welk bedrijf ik het heb gekocht. Er staat bol.com op de factuur. Verder kan ik niks uit de factuur afleiden.
Dan heeft Bol geleverd uit hun eigen voorraad, dus is Bol de directe leverancier.
Heb onlangs via Bol een HD gekocht, betaalt aan Bol en de factuur was van 4AllShop, dus 4AllShop was de directe leverancier.
Echter, is er wat mee of gewoon retour, dan terug naar Bol.
-
1 week vind ik normaal, 2 misschien, maar 3 of meer helemaal niet.
De firma waar ik werk handelt ook reparaties af. Maar om de transportkosten te drukken brengen we alles als batch maar 1x per week naar ons reparatiebedrijf. Als er weinig is maar eens in de 2 week. Dan duurt iets wat misschien 10 minuten werk is, al snel 2 tot 4 week.
-
Eigenlijk maakt het niet uit wie het verdeelt, verkoopt, of herstelt, of hoe lang het ook duurt om een batch te versturen.
Synology zou hier zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en met de betreffende partijen onderhandelen.
De service wordt hier bepaald door een 3de party, en daar moet Synology ingrijpen
Als zij een goed product met goede naam en met goede service willen exploiteren, moet Synology dat anders aanpakken om de naam hoog te houden.
Zoals ik al eerder zei : een ander systeem van herstelling waar iedereen baat bij heeft.
Volgens mij kan je dit afwerken binnen een week.
Het product is duur genoeg om zoiets op poten te zetten.
Eventueel zou men kunnen werken met een onderhoudscontract of hoe het ook heet om extra service te 'kopen' in geval van defect.
-
Leg deze klacht eens bij Synology zelf.
-
Is al gebeurd. Ik wacht af.
-
De service wordt hier bepaald door een 3de party, en daar moet Synology ingrijpen
Nee, de verkoper is jouw handelspartner. Daar doe jij zaken mee. Als zij vinden dat Synology het sneller moet doen, dan zijn zij het die Synology tot spoed moet manen. Fabrieksservice is leuk, maar de verkoper is de eerste verantwoordelijke.
Mensen kijken teveel naar de prijs en vergeten dat garantie ook een deel van de prijs is. Een dozenschuiver verdient gewoon niet genoeg om ook nog zelf garantie te kunnen geven die boven het wettelijke minimum uitgaat. Als consument blijft het belangrijk bij welke firma je iets koopt.
Als ik denk dat ik iets koop wat ik ook zelf kan repareren, dan kies ik een dozenschuiver. Als ik wil dat ik ook echt service krijg bij problemen, ga ik naar een speciaalzaak.
-
DE speciaalzaak: https://www.mobile-harddisk.nl/
Garantie
Voor al onze producten geldt de wettelijke garantie, wat wil zeggen dat een product datgene moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.
Naast de wettelijke garantie geldt fabrieksgarantie. Kijk bij het desbetreffende product voor de duur van de fabrieksgarantie.
Mobile-Harddisk.nl garandeert dat de te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan kunnen worden gesteld en vrij zijn van welke gebreken ook.
Bij een mankement aan of klacht over het door u bestelde product kunt u per mail of telefonisch contact met ons opnemen. We kijken dan eerst of het probleem direct te verhelpen is, zo niet, dan sturen we u een e-mail met retour instructies. U kunt het defecte product dan aan de hand van die instructies naar ons retourzenden. Na ontvangst van het product kijken wij het na en repareren of vergangen het indien nodig. Slechts in het geval dat wij het product niet zelf kunnen repareren of vervangen wordt het product naar de fabrikant doorgestuurd.
-
Maar dat zegt ook niet veel over tijd en termijnen.
-
Staat dat überhaupt ergens in garantie voorwaarden?
Stofzuiger defect, wij garanderen binnen 3 dagen een oplossing/nieuwe?
Dat heb je toch alleen als je een service contract afsluit?
-
Update van de toestand : ik krijg net een mail van bol.com binnen.
Wel erg laat op de avond. Positief dat ze nog zo laat bezig zijn. Het antwoord hieronder ook positief :
Onderstaand artikel uit bestelling met nummer 8828195390 heb je ter reparatie aangeboden. Na onderzoek is gebleken dat je artikel helaas niet gerepareerd kan worden.
Aangeboden artikel
Prijs
Synology DiskStation DS1515+ - NAS
€ .....
Je hebt je artikel(en) betaald via Bancontact. Wij hebben het betaalde bedrag teruggestort, dit staat binnen vijf werkdagen op je rekening.
Voila, terug naar af.
In de voorwaarden had ik reeds gelezen dat men eventueel het bedrag zou terugstorten als het toestel niet binnen de maximum hersteltijd hersteld kon worden.
Wel vreemd, in principe kan je alles herstellen.
Dus ik moet iets nieuw kopen.
De NAS zat vol met 5 schijven dus ik veronderstel dat het toestel minstens 5 schijven moet aankunnen. Wat moet ik nu eigenlijk kopen? Opnieuw een DS1515+ of eventueel de opvolger DS1517+
Of mag hij ook groter zijn, bv. de 1817+
En nadien gewoon de schijven in dezelfde volgorde erin en dan herstellen?
-
Ondertussen een nieuwe gekocht, een DS1517+
Niet meer bij Bol.com ondanks dat ik een aankoopcheque van 5 euro had gekregen als trouwe klant.
Bij een Apple dealer in Maastricht ben ik hem gaan kopen. Op 2 dagen had ik hem.
Voor herstellingen gaan zij rechtstreeks naar Synology, en voor mij is het kort bij thuis.
Waarvoor ik vreesde is gelukkig niet uitgekomen. De migratie was een fluitje van een cent. Schijven erin, NAS zoeken, en migreren.
Na 10 minuten werkte alles al terug zoals voorheen. Hij is nu alleen nog een pariteitsconsistentie check aan het doen.
Eén probleempje, één van de 3 USB schijven verschijnt niet. Da's voor morgen....
De handleiding voor migratie is prima.... :
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_6_0_and_later
maar eigenlijk niet volledig.
De situatie in geval van defecte NAS wordt niet omschreven. Ze gaan er telkens vanuit dat je de oude nog hebt en nog toegang hebt.
Maar dat is maar een akkefietje.