Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => VPN Server => Topic gestart door: Little Ad op 25 mei 2022, 21:10:46

Titel: Kan config niet exporteren
Bericht door: Little Ad op 25 mei 2022, 21:10:46
Goedeavond, ik loop vast bij het instellen van OpenVPN. Een jaar of vijf geleden had ik het werkend, maar nadat ik het een paar jaar geleden had uitgeschakeld krijg ik hem nu niet opnieuw aan de praat... Hopelijk kan iemand me helpen.

Het gaat bij mij al mis in de eerste stap. Nadat ik VPN Server heb geïnstalleerd klik ik op 'Open VPN-server inschakelen' en dan krijg ik de melding "Controleer de instellingen voor poort doorsturen en van de firewall op uw Diskstation en router, en zorg dat de UDP poort 1194 open is."
Vervolgens zijn alle OpenVPN instellingen uitgegrijsd en kan ik dus ook geen export maken van het configuratie bestand...

Zaken die ik al heb gedaan:

Iemand een idee hoe het kan dat ik de config van OpenVPN niet kan exporteren? En hoe dit oplossen? Alvast bedankt!

Edit: screenshotjes toegevoegd.
Titel: Re: Kan config niet exporteren
Bericht door: Little Ad op 30 mei 2022, 17:12:51
Iemand? Of wordt 'fabrieksinstellingen herstellen' de oplossing? Hoop die te kunnen voorkomen...
Titel: Re: Kan config niet exporteren
Bericht door: Birdy op 30 mei 2022, 17:29:35
Citaat
een paar jaar geleden had uitgeschakeld krijg ik hem nu niet opnieuw aan de praat...
Citaat
Het gaat bij mij al mis in de eerste stap. Nadat ik VPN Server heb geïnstalleerd
Het is mij niet duidelijk of je nu VPN Server opnieuw hebt geïnstalleerd.
Verwijder anders even VPN Server en installeer deze opnieuw.
Titel: Re: Kan config niet exporteren
Bericht door: Little Ad op 30 mei 2022, 21:09:11
Dat had ik inderdaad niet zo duidelijk verwoord. Excuus. Wat er had moeten staan is dat ik VPN Server had verwijderd en vervolgens opnieuw geïnstalleerd. Voor de zekerheid zojuist nogmaals VPN Server verwijderd, NAS opnieuw opgestart en vervolgens VPN Server opnieuw geïnstalleerd. Kan config nog steeds niet exporteren.
Titel: Re: Kan config niet exporteren
Bericht door: Birdy op 30 mei 2022, 21:26:12
Dan lijkt het erop, dat er iets blijf hangen wanneer je VPN Server verwijdert.
Ik zou hiervoor een Synology Support Ticket inleggen.
Titel: Re: Kan config niet exporteren
Bericht door: Little Ad op 30 mei 2022, 21:29:50
Voordat ik dat doe nog even één check: zojuist ontdekt dat je via telnet kan checken of poorten open staan. Via m'n PC uitgevoerd. Begrijp ik het goed dat de poort 1194 toch dicht zit en er dus met open zetten van poorten iets mis gaat? (zie onderstaand screenshot)
Titel: Re: Kan config niet exporteren
Bericht door: Babylonia op 30 mei 2022, 23:10:56
Een vreemde manier om te controleren of een poort "open" staat?
Als de achterliggende server op enigerlei wijze niet actief is  (je kunt niet eens een configuratiebestand exporteren van OpenVPN),
is er ook geen connectie, of positieve check van een poort.
En al helemaal niet op een UDP poort, waar de meeste checks al helemaal niet op testen.

Je kunt alleen iets exporteren als er een certificaat actief is, een "self signed" certificaat, of anderszins een eigen geïmporteerd certificaat.
Is een van die twee zaken m.b.t. een certificaat actief ingeregeld op de NAS?
Titel: Re: Kan config niet exporteren
Bericht door: Birdy op 30 mei 2022, 23:29:12
Het certificaat wordt door OpenVPN/Server automatisch gemaakt, dus exporteren moet altijd kunnen werken.
Er is gewoon iets mis op de NAS.
Een Ticket is in deze de beste weg.
Of DSM opnieuw installeren, reset modes 2. (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_to_reset_my_Synology_NAS_7#t2)
Titel: Re: Kan config niet exporteren
Bericht door: Little Ad op 31 mei 2022, 09:39:33
Dank voor het meedenken! Hiermee krijg ik het zeker opgelost.
Titel: Re: Kan config niet exporteren
Bericht door: Little Ad op 30 oktober 2022, 13:56:00
Zojuist kreeg ik een PM van iemand met hetzelfde probleem. Voor alle toekomstige mensen die ook dit probleem hebben hierbij hoe het bij mij is opgelost:

Ticket bij synology heeft bij mij uiteindelijk tot de oplossing geleid. Als ik het goed heb begrepen, bleek dat er nog een config file uit een ver verleden was die ik zelf had aangepast. Synology heeft op mijn verzoek die file verwijdert. Sindsdien functioneert alles naar behoren.
Titel: Re: Kan config niet exporteren
Bericht door: Mayn op 30 oktober 2022, 18:29:03
Ik was degene die Little Ad had gevraagd of het probleem opgelost was.

Omdat hij vertelde dat het om een bepaalde (config) -file ging, heb ik wat gegoogled en kwam ik erachter dat op deze locatie bestanden stonden die mogelijk voor het probleem zorgden:

 /usr/syno/etc/packages/VPNCenter/openvpn

Met WinSCP ingelogd en daar heb ik de bestaande files eerst hernoemd en alles werkt nu weer! Kan ze nu dus verwijderen.
Titel: Re: Kan config niet exporteren
Bericht door: Little Ad op 30 oktober 2022, 19:44:09
Fijn dat het gelukt is! 😃