Synology-Forum.nl

Packages => Officiƫle Packages => VPN Server => Topic gestart door: WickedGame op 27 februari 2017, 10:54:10

Titel: VPN (LT2P) werkt niet meer
Bericht door: WickedGame op 27 februari 2017, 10:54:10
Ik heb een probleem met mijn VPN server op de Synology DS412+. Deze heb ik geconfigureerd op LT2P standaard.

Nu heb ik laatste de UBEE van ziggo in bridge mode laten zetten en vanaf dat moment kan ik niet meer de VPN bereiken.

Situatie is nu als volgt:

Ubee LAN1 -> WAN (Netgear R7000) -> Synology DS412+

WAN ontvangt netjes IP van ziggo (internetten etc. werkt prima in het netwerk). Op de Netgear portforwarding toegepast op UDP (500, 4500, 1701) richting de DS412+. In de Firewall van de DS412+ de poorten ook open gezet.

IP Adres router: 192.168.178.xxx
subnet: 255.255.255.0

IP Adres Synology: 192.168.178.xxx (Static IP toegekend)
subnet: 255.255.255.0

VPN draait op een 10.0.x.x toekenning.

Ik krijg voor geen enkele mogelijkheid meer connectie via VPN. In de logging van de DS412+ zie ik ook geen poging dat er iemand VPN wil maken. Dus zover komt de poging niet eens. Ik vermoed dan ook dat de router de oorzaak is. Maar kan niet ontdekken waar.

De routerlogging laat wel pogingen zien vanuit buiten die hij richting de NAS stuurt. (192.168.178.xxx:500) zie ik in de logging staan van de router. Maar daar lijkt het te stoppen.
Titel: Re: VPN (LT2P) werkt niet meer
Bericht door: Robert Koopman op 27 februari 2017, 11:06:39
VPN server al eens gestopt en weer gestart?
Ik heb het ook af en toe, opeens geen verbinding meer mogelijk.
Even de VPN server herstarten en het werkt weer.
Titel: Re: VPN (LT2P) werkt niet meer
Bericht door: WickedGame op 27 februari 2017, 11:15:42
Heb de VPN server wat vaker gestart en gestopt maar lijkt geen resultaat te hebben. Zal vanavond nog 1 poging doen.
Titel: Re: VPN (LT2P) werkt niet meer
Bericht door: Babylonia op 27 februari 2017, 13:55:53
IP Adres router: 192.168.178.xxx
subnet: 255.255.255.0

IP Adres Synology: 192.168.178.xxx (Static IP toegekend)
subnet: 255.255.255.0

Met die laatste regels vermoed ik dat je een vast IP in de NAS zelf hebt ingegeven, en niet in de router ingesteld voor je NAS.
Hoewel het officieel wel volgens de netwerk conventies / specificaties zou moeten werken, kom ik geregeld set-ups tegen waarbij een juiste port forwarding niet wordt meegenomen in de router als het vaste IP-adres van een apparaat niet zelf in de router is ingesteld.

Dus stel een vast IP-adres in voor je NAS, in de router op basis van MAC-adres, en laat je NAS op automatisch IP-adres verkrijgen staan vanuit DHCP.

Wat levert dat op?
Titel: Re: VPN (LT2P) werkt niet meer
Bericht door: WickedGame op 27 februari 2017, 15:46:53
Heb in de router het vaste IP aan de Synology toegewezen. Ditzelfde IP adres heeft de NAS ook als vast IP adres gekregen. Het is misschien dubbelop maar zou moeten werken.

Ik kan er inderdaad voor kiezen om de router dit ip adres toe te laten kennen aan de Synology die dan als DHCP staat. Ga ik ook vanavond proberen.
Titel: Re: VPN (LT2P) werkt niet meer
Bericht door: Robert Koopman op 27 februari 2017, 16:17:10
Dubbelop instellen, is dat verstandig?
Je kiest voor de ene oplossing of voor de ander lijkt mij.
Bij mij staat de NAS op dhcp en krijgt een vast adres van mijn router.
Titel: Re: VPN (LT2P) werkt niet meer
Bericht door: WickedGame op 28 februari 2017, 08:34:03
Heb een avondje zitten stoeien, en het lag niet aan de NAS.

Ook IP opvoeren in de NAS en in de router als vast IP was het probleem niet. Het probleem lag in de Netgear R7000 router. Die heeft de nare eigenschap dat port forwarding ingevuld kan worden, maar dit blijkbaar niet uitvoert. Nu moet je alle portforwarding regels verwijderen, herstarten, portforwarding toevoegen, herstarten en dan blijkt het allemaal weer te werken.

Titel: Re: VPN (LT2P) werkt niet meer
Bericht door: Babylonia op 28 februari 2017, 11:25:16
Maar goed, je bent er in ieder geval uitgekomen.