Synology-Forum.nl

Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: MaikelenJoost op 05 oktober 2019, 18:09:37

Titel: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: MaikelenJoost op 05 oktober 2019, 18:09:37
Beste mede forumlid,


Vanaf vandaag in het bezit van nasserver DS218J.
Ik wil deze NAS voornamelijk gebruiken voor een PhpBB forum.

Mijn vragen:

1) Hoe kom ik achter mijn externe IP adres.

2) Ik krijg de melding in de rode kleur: "Domeinnaam kan niet worden opgelost. Wijzig uw DNS-server adres naar 8.8.8.8 (114.114.114.114) voor gebruikers in China) en probeer het opnieuw."

Hoe kan ik deze problemen oplossen ?
Bedankt alvast.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Birdy op 05 oktober 2019, 19:06:46
Wat heeft QC te maken met een Forum?
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: ufosyno op 05 oktober 2019, 21:55:54
En de vraag over het extern IP-adres:  in de browser naar www.whatsmyip.org... die toont je externe ipadres in GROTE letters bovenaan het scherm.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Dhyan op 15 november 2020, 15:37:10
Ik zit ook met deze mededeling 'Domeinnaam kan niet worden opgelost. Wijzig uw DNS-server adres naar 8.8.8.8 (114.114.114.114) voor gebruikers in China) en probeer het opnieuw.', weet m'n IP adres en heb niet de intentie een forum te hosten.
Dus de vraag is en blijft 'wat staat mij te doen om dit probleem op te lossen, want het formulier Quickconnect is nu niet in te vullen?'.

Beetje jammer dat sommige concrete vragen hier op dit forum verzanden in niet terzake doende details. Kom dat vaker tegen en een antwoord hierop zou vele anderen die een oplossing zoeken dienstbaar kunnen zijn.
Waarom zou ik mijn DNS-server adres wijzigen naar 8.8.8.8, waar staan deze instellingen en kun je dat doen?
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Briolet op 15 november 2020, 18:23:07
Hij hoeft ook niet naar 8.8.8.8 veranderd te worden, als hij maar een fixed IP krijgt en hij niet vanaf de router opgehaalt moet worden. Bij dat laatste lijkt het regelmatig mis te gaan zodat ze dat als eerste oplossing aandragen.

8.8.8.8 is gewoon iets gemakkelijker te onthouden dan veel andere IP adressen. 1.1.1.1 of 8.8.4.4 of 9.9.9.9 zijn ook allemaal publiek dns servers die simpel te onthouden zijn. Ik heb ook geen idee waarom men steeds die van google naar voren schuift.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Dhyan op 15 november 2020, 19:56:16
Bedankt Briolet, mijn Synology heeft een vast intern IP adres in de router vastgelegd zoals al mijn interne aangesloten apparaten en extern met portforwarding via de router naar dat interne adres. Maar kennelijk staat dat binnen Synology dan verkeerd aangegeven. Ik weet alleen niet hoe en waar ik dat zou kunnen wijzigen. Het heeft altijd gewerkt maar ik heb iets verandert bij een installatie maar weet niet meer wat.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Birdy op 15 november 2020, 20:32:46
Citaat
Het heeft altijd gewerkt maar ik heb iets verandert bij een installatie maar weet niet meer wat.
Dat maakt het dan wel lastig, maar in ieder geval lijkt dit een netwerk issue.
Een Modus 1 reset (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/How_to_reset_my_Synology_NAS#t2), lost dit soort issues vaak op.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Dhyan op 15 november 2020, 20:55:04
Dat lijkt me nogal rigoureus, ik ben zelf zoekende waar ik een wijziging heb gemaakt die dit veroorzaakt. Ben onder andere aan het experimenteren geweest met de DNS server, maar nu ik deze weer heb uitgeschakeld blijft het probleem.

Ik heb de fout gevonden, de primary en secondary DNS in de router zijn door de provider (?) gewijzigd. De juiste DNS'en in Synology/Netwerk/DNS server handmatig configureren gezet en het (QuickConnect) werkt weer.

Bedankt voor het meedenken.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Birdy op 15 november 2020, 21:31:46
Citaat
Dat lijkt me nogal rigoureus
Nou, dat is het echt niet hoor.
Ik weet zeker dat die reset het voor je opgelost had.
Maar goed, je hebt zelf het probleem kunnen oplossen.  :clap:
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Dhyan op 15 november 2020, 21:40:35
Ik zou dan behoorlijk wat al uitgevoerde instellingen opnieuw moeten doen en dat is me teveel werk.

    admin-account wordt teruggezet naar de standaardwaarde.
    UI-beheerpoort zal opnieuw ingesteld worden op 5000/5001.
    IP, DNS, gateway en andere netinterfaces worden teruggezet naar DHCP.
    PPPoE wordt uitgeschakeld.
    Automatisch blokkeren wordt uitgeschakeld.
    Firewallregels zullen uitgeschakeld zijn.
    Gecodeerde mappen worden losgekoppeld en de functie Automatisch koppelen bij opstarten wordt uitgeschakeld.
    High-availability cluster wordt verwijderd.
    De Virtual Machine Manager-cluster wordt verwijderd.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Birdy op 15 november 2020, 21:47:37
Ik weet wat die reset doet.
Als je dat complete lijstje moet afwerken, omdat je die ook hebt ingesteld, dan is dat idd wat werk.

Overigens:
Citaat
mijn Synology heeft een vast intern IP adres in de router vastgelegd
Dat doet je NAS niet.
Dat kan de Router wel op basis van het MAC adres van de NAS.
Dan wordt ook de DNS doorgestuurd naar je NAS.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Dhyan op 16 november 2020, 09:09:50
Ik weet wat die reset doet.
Als je dat complete lijstje moet afwerken, omdat je die ook hebt ingesteld, dan is dat idd wat werk.

Had ik inderdaad gedaan.

Citaat
Overigens:
Citaat van: Dhyan
mijn Synology heeft een vast intern IP adres in de router vastgelegd
Citaat van: Birdy
Dat doet je NAS niet.

Inderdaad, ik zie dat ik hierboven de komma achter router vergat te zetten.

Citaat
Dat kan de Router wel op basis van het MAC adres van de NAS.
Dan wordt ook de DNS doorgestuurd naar je NAS.

Ik werk met vaste IP en MAC addressen op de router. De DNS'en op de NAS die ik handmatig had ingesteld had ik genoteerd en kwamen nu ineens niet meer overeen met die op de router. Op de NAS stonden ze (nog) goed, echter op de router waren ze inmiddels anders geworden.   
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Briolet op 16 november 2020, 11:17:14
Inderdaad, ik zie dat ik hierboven de komma achter router vergat te zetten.   

Je bedoelt 'achter adres'. Want dan wordt die zin eenduidig. Ik had het gelezen zoals jij bedoelden maar zoals Birdy het las, kon je ook lezen.

Ik werk met vaste IP en MAC addressen op de router. De DNS'en op de NAS die ik handmatig had ingesteld had ik genoteerd en kwamen nu ineens niet meer overeen met die op de router. Op de NAS stonden ze (nog) goed, echter op de router waren ze inmiddels anders geworden.   

Als de nas het IP via dhcp ophaalt, dan zal hij zeker ook het correcte dns adres via dhcp ophalen. Maar zoals je aangeeft behoud de nas zijn IP, ook al staat er een andere in de router. Dan heb je de nas een fixed IP gegeven op de nas zelf. Dan behoor je ook te weten waar je de dns instellingen moet veranderen want dat doe je samen met het instellen van een vast IP.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Dhyan op 18 november 2020, 11:26:29
Tja achteraf kun je de koe in de kont kijken. Op dat moment wist ik niet dat de DNS'en in de router instellingen niet langer meer overeen kwamen met die op de NAS. Zoals ik ze genoteerd had stonden ze goed op de NAS. Dat ze (op voor mij onverklaarbare wijze) gewijzigd waren op de router had ik totaal niet verwacht en dan zoek je daar in eerste instantie ook niet naar.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Corneille op 16 februari 2021, 04:57:24
Goedemorgen.

Ook ik loop tegen dezelfde uitdaging aan betreffende quickconnect.
Ik wil mijn camera’s, en cameraopnames op de nas, overal kunnen bekijken. Ik krijg dezelfde melding: wijzig uw dns server enz.

Ik gebruik vpn; zit daar het probleem?
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Dhyan op 16 februari 2021, 08:43:17
Heb je mijn oplossing in #7 gezien?
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Birdy op 16 februari 2021, 10:41:16
Ik gebruik vpn; zit daar het probleem?
VPN voor binnen naar buiten of voor buiten naar binnen.

Overigens, je kunt toch testen zonder VPN, dan weet je het.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Corneille op 17 februari 2021, 03:51:48
Idd. Gedaan en het blijft hetzelfde dus daar ligt het probleem niet
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Corneille op 17 februari 2021, 03:53:44
De oplossing in #7 heb ik nog noet gezien/gevonden
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Birdy op 17 februari 2021, 10:40:27
Oplossing #7 staat in dit zelfde Topic (https://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/kan-niet-verbinden-met-quickconnect/msg291167/#msg291167).
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Corneille op 17 februari 2021, 14:15:55
Juist, ik moet nog leren ::)

Het is niet mogelijk om dns te veranderen in ziggomodem mocht dit de bedoeling zijn.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Briolet op 17 februari 2021, 17:34:12
ziggomodem is natuurlijk een fout begrip want het is niet één product maar een hele reeks verschillende. Ik kan gewoon de DNS aanpassen in mijn ziggomodem.  Niet in de oorspronkelijk uitgave, maar wel na een firware update van al weer heel wat jaren geleden. (Ik kan er zelfs 3 instellen)
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Corneille op 17 februari 2021, 22:36:26
Ehh...dat gaat voor mij te lastig worden
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Corneille op 18 februari 2021, 05:18:13
De ‘goedkoopste’ manier is dus de optie van Briolet om de firmware ziggo modem te veranderen;

Of om een andere router aan te schaffen en ziggo in bridge te zetten
Of raspberry pi aan te schaffen
Of...
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Babylonia op 18 februari 2021, 14:43:18
De ‘goedkoopste’ manier is dus de optie van Briolet om de firmware ziggo modem te veranderen;

Nee, want dat wordt bepaalt door Ziggo zelf.  Doorgaans bevatten modem/routers van providers reeds "die laatste firmware".

QuickConnect is verder een functie van de Synology NAS (en van hun routers) niet van een Raspberry Pi.
Zonder gebruik van QuickConnect zou je in ieder geval port forwarders moeten instellen in de router.

QuickConnect werkt overigens niet in samenwerking met VPN.
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Corneille op 09 maart 2021, 05:56:20
Geen quick connect dus

Welke instellingen moet ik doen om de poorten te forwarden om de nas te benaderen buiten mijn eigen netwerk in combinatie met vpn?
Titel: Re: Kan niet verbinden met QuickConnect
Bericht door: Babylonia op 09 maart 2021, 07:33:42
Waar bij Ziggo je in welk modem/router model je tegenwoordig de instellingen aanpast is mij niet bekend.
Maar het gaat om de onderstaande poorten (zie o.a. een lijst van alle poorten (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Network/What_network_ports_are_used_by_Synology_services) die bij Synology worden gebruikt).
Nog extra tutorials < HIER > (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Network/Frequently_asked_questions_regarding_DSM_VPN#t1) waar nog op te letten bij het installeren van VPN. (Zie o.a. onder het kopje "Apparaatproblemen").
Bij gebruik van  L2TP/IPSec  is met name belangrijk om enkele aanpassingen in het register van het Windows OS (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Network/How_do_I_connect_to_Synology_VPN_Server_via_Windows_PC) aan te vullen.