Synology-Forum.nl

Overige software => WebDav => Topic gestart door: mediadutchies op 25 juli 2017, 13:04:39

Titel: Office documenten maken extra folders aan
Bericht door: mediadutchies op 25 juli 2017, 13:04:39
Goedemiddag collega Synology gebruikers,

Een klant van mij gebruikt voor hun bedrijf een Synology server voor hun werkbestanden. Aangezien zij 1 verbinding willen voor zowel binnenshuis als buitenhuis hebben we na veel testen gekozen voor een webdav verbinding. Een aantal medewerkers werken via Mac en maken verbinding via Finder.

Als zij een word of excel (office) document aanmaken op de server dan verschijnen er momenteel opeens allerlei extra folders die een tijdje niet verwijderbaar zijn. Aangezien zij de hele dag documenten wijzigen en aanmaken slipt de hele server vol met deze extra folders....

Weet iemand een oplossing hiervoor of een richting waarin ik moet zoeken? Het is een vrij frustrerend probleem aan het worden

Als bijlage een schermafbeelding ter verduidelijking
Titel: Re: Office documenten maken extra folders aan
Bericht door: mediadutchies op 25 juli 2017, 13:56:39
Extra update:

Zojuist wat testen gedaan. Ook via Mountain Duck worden deze folder aangemaakt als ik verbind via webdav. Maak ik verbinding via SFTP dan worden de folder ook aangemaakt MAAR deze worden keurig weer verwijderd zodra het document klaar is met opslaan. Zou het een rechten kwestie zijn dat webdav wel bestanden en folder mag aanmaken maar niet mag verwijderen?

Wel worden er via Mountain Duck extra bestanden aangemaakt met een ~$ ervoor....
Titel: Re: Office documenten maken extra folders aan
Bericht door: Robert Koopman op 25 juli 2017, 14:27:05
Office maakt toch altijd tijdelijke bestanden aan zodra je iets opent?
Moeten die niet ergens in een temp directory bij de clients staan en niet op het netwerk?
Titel: Re: Office documenten maken extra folders aan
Bericht door: dvandonkelaar op 25 juli 2017, 14:28:47
Office plaatst ook altijd een soort van lock-files in de map van het bestand (welke voor windows verborgen zijn) zodat iemand anders op het netwerk het bestand alleen als alleen-lezen kan openen.
Titel: Re: Office documenten maken extra folders aan
Bericht door: Babylonia op 25 juli 2017, 14:57:48
Ik maak gebruik van  een alternatief (http://www.softmaker.com/en/softmaker-office)  voor Microsoft Office van het softwarehuis "SoftMaker".
Die maakt geen tijdelijke bestanden aan (in ieder geval niet in de directory waar de bestanden staan).
Helaas voor de topic starter niet voor Apple OS / iOS verkrijgbaar.  (Wel voor Linux).

Als het om Exel gaat zou de topic starter ook kunnen overwegen het gratis NAS package < Office > (https://www.synology.com/en-us/dsm/packages/Spreadsheet) van Synology te gebruiken.
Multi-user en multi-tasking bovendien.  Die maakt wel aparte bestanden op de NAS aan (omdat de data actief met diverse gebruikers geshared kan worden), maar als het uiteindelijk is afgerond, kun je die als "normaal" exel-bestand archiveren.

Als back-up voor Office 365 bestanden is er ook nog een speciaal package,  op het moment in beta. (https://www.synology.com/en-us/dsm/packages/ActiveBackup-Office365)
Mogelijk kun je op die wijze bestanden synchroniseren ??  (Heb er zelf geen ervaring in).
Titel: Re: Office documenten maken extra folders aan
Bericht door: Ben(V) op 25 juli 2017, 15:17:28
Hier een link naar wat word allemaal aanmaakt als je een document opent.
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/211632/description-of-how-word-creates-temporary-files

Normaal gesproken worden die bestanden weer opgeruimd als je word afsluit.

Ook als je word alleen lokaal gebruikt blijven er wel eens bestanden achter zoals velen wel gemerkt hebben.

Als er altijd veel achterblijft zou ik het toch ergens in een rechten kwestie zoeken.


Overigens lijkt me dat om te adviseren dan maar een ander pakket te gaan gebruiken nauwelijks een zinvolle opmerking.
Dat ligt op het niveau van "Mijn auto verbruikt ineens veel te veel benzine" met als oplossing ""Neem de fiets".
Titel: Re: Office documenten maken extra folders aan
Bericht door: mediadutchies op 25 juli 2017, 16:11:12
Andere software is inderdaad geen oplossing....

Handig die link met bestanden die Office aanmaakt, ik zal daar eens naar gaan kijken.
Titel: Re: Office documenten maken extra folders aan
Bericht door: Babylonia op 26 juli 2017, 00:11:04
Overigens lijkt me dat om te adviseren dan maar een ander pakket te gaan gebruiken nauwelijks een zinvolle opmerking.

Je interpreteert verkeerd. Ik adviseer dat helemaal niet.  (Het is er niet eens in Apple OS / iOS. Datgene wat de topic starter benoemd als basis).
Ik maak alleen melding dat ik dat pakket zelf gebruik, en geen bestanden achterlaat. Tevens verwijs ik nog naar een aantal andere opties.
Het is verder aan de topic starter en eenieder die de draad leest wat die met die informatie doet, of die de info zinvol of niet zinvol kan benutten voor vergelijkbare situaties.  Wat niet zinvol is voor jou, kan dat wel zijn voor een ander.